تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821100318
ترمز زندگی ات را می شناسی؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
ترمز زندگی ات را می شناسی؟ وقتی آدمی همواره به یاد مرگ باشد، نسبت به آن شناخت پیدا کرده و به حیات پس از مرگ یقین پیدا میکند. آنگاه دیگر مرگ را نابودی نمیپندارد و زندگی را به سالهای زیستن در این دنیا محدود نمیداند؛
غفلت از مرگ و بیتوجهی به آن، بسیار زیانبخش است؛ آنگونه که انسان را به پستی و بیباکی و بیغیرتی میکشاند، قلب را میمیراند و او را از هر حیوانی گمراهتر و فرومایهتر میکند. بالعکس یاد مرگ و عالم برزخ و قیامت، بهترین موعظه و سازندهترین اندرز برای هر انسان است و توجه داشتن به آن باعث میشود انسان دیگر به فکر ظلم به خود یا دیگران نباشد؛ بلکه به سوی کارهای خیر و نیک گام بردارد.
مرگاندیشی در مکتب علوی یاد مرگ و تدبیر تمام زندگی و در عالم واقع زیستن، به حدی مهم و پر رنگ است که فقدان آن، دیگر ارزشها را بیرنگ میکند و نشان ولایت شیطان معرفی شده است. آدمی با داشتن اوصاف نیکو، ارزشمند و سزاوار مدح دیگران میشود؛ اما بدون توجه به مرگ، از ارزشها سقوط میکند.
برکات یاد مرگ یاد مرگ در فرهنگ علوی به محرومیت انسان از بهرههای طبیعی منجر نمیشود؛ بلکه او را بیشتر بر آن میدارد که از دنیا و هر آنچه در آن است، برای ساختن زندگی مطلوب و کسب رضایت محبوب بهره گیرد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکند. در اندیشه علوی، انسان هم دنیا و هم آخرت را دارد. داشتن دنیا برای به دست آوردن آخرت است؛ یعنی دنیا بهای آخرت است و سرمایه به دست آوردن آن. امام(علیه السلام) میفرماید: «وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْمُتَّقِینَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدُّنْیَا وَ آجِلِ الْآخِرَةِ فَشَارَکُوا أَهْلَ الدُّنْیَا فِی دُنْیَاهُمْ وَ لَمْ [یُشَارِکْهُمْ أَهْلُ] یُشَارِکُوا أَهْلَ الدُّنْیَا فِی آخِرَتِهِمْ سَکَنُوا الدُّنْیَا بِأَفْضَلِ مَا سُکِنَتْ وَ أَکَلُوهَا بِأَفْضَلِ مَا أُکِلَتْ فَحَظُوا مِنَ الدُّنْیَا بِمَا حَظِیَ بِهِ الْمُتْرَفُونَ وَ أَخَذُوا مِنْهَا مَا أَخَذَهُ الْجَبَابِرَةُ الْمُتَکَبِّرُونَ ثُمَّ انْقَلَبُوا عَنْهَا بِالزَّادِ الْمُبَلِّغِ وَ الْمَتْجَرِ الرَّابِحِ أَصَابُوا لَذَّة؛ و بندگان خدا بدانید که پرهیزگاران ـ مردند و ـ بر دنیای گذرا و آخرت آنان شرکت نداشتند. در دنیا زیستند هر چه نیکوتر و نعمت دنیا را خوردند هر چه بهتر. پس از دنیا چون نازپروردگان نصیب بردند و چون سرکشان نعمتش را خوردند. سپس از این جهان رخت بربستند با توشهای که به مقصدشان رساند و سودایی که سودشان را فراهم آورد. در دنیا طعم لذت زهد چشیدند و یقین کردند که فردا در آخرت، همسایه خدا گردند. دست دعای آنان برنتابد و بهرهشان از لذت کاهش نیابد».(۱)
انسان با مرگاندیشی، به حیات جاودانه پس از مرگ پی میبرد و در مییابد که پیش از حیات زودگذر حیات دنیوی باید متوجه حیات جاودان اخروی باشد؛ همچنانکه امام(علیه السلام) نیز میفرماید: «وَ مَا بَیْنَ أَحَدِکُمْ وَ بَیْنَ الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ إِلَّا الْمَوْتُ أَنْ یَنْزِلَ بِه؛ میان شما تا بهشت یا دوزخ، فاصله اندکی جز رسیدن مرگ نیست»
مرگاندیشی، ترمز زندگی است برای وقتی که جزر و مد وسوسهها و خواستههای دل، از کنترل آدمی خارج میشود. هنگامی که آدمی برای بینش و ارزش خویش و پندار و رفتار خود دست به انتخاب میزند، یاد مرگ است که او را به سویی میکشاند که آخرت را در نظر گرفته و برای آن، کار کند. امام(علیه السلام) از ویژگی مرگ چنین یاد میکند: «أَلَا فَاذْکُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِیَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِیحَةِ وَ اسْتَعِینُوا اللَّهَ عَلَى أَدَاءِ وَاجِبِ حَقِّهِ وَ مَا لَا یُحْصَى مِنْ أَعْدَادِ نِعَمِهِ وَ إِحْسَانِه؛ هان! بر هم زننده لذات، تیره کننده شهوتها و برنده آرزوها را به یاد آرید، آن هنگام که به کارهای زشت شتاب میآورید و از خدا یاری خواهید، بر گزاردن واجب او ـ چنان که شاید ـ و نعمت و احسان او که به شمار نیاید».(۲)
وقتی آدمی همواره به یاد مرگ باشد، نسبت به آن شناخت پیدا کرده و به حیات پس از مرگ یقین پیدا میکند. آنگاه دیگر مرگ را نابودی نمیپندارد و زندگی را به سالهای زیستن در این دنیا محدود نمیداند؛ بلکه دنیا را مقدمه زندگی ابد، مرگ را وسیله انتقال به آخرت و خود را مسافری میداند که سرمایهاش، عمرش است. او زندگی را همانند رودخانهای میپندارد که به دریای ابدیت در مرحله زندگی جدید قیامت میپیوندد.(۳)
این نگاه به مرگ، سبب میشود آدمی در انتخابهای خود دقت کند؛ زیرا میداند که در برابر همه آنها پاسخگو خواهد بود. دشواریهای زندگی را با آرامش سپری میکند؛ چرا که مقصد و بازگشت برای او مهم است، نه سختیهای راه. وقتی مرگ به سراغ میآید، پریشان نمیشود؛ زیرا در طول زندگی درباره آن اندیشیده و برایش برنامهریزی کرده است. با این اندیشه، از فرصت زیستن و زندگی در این دنیا بهره میجوید و آن را غنیمت می شمارد و تمام توان خود را برای شکوفا کردن پندار، کردار و گفتار خود به کار میگیرد.
اگر آدمی با اندیشه در باب مرگ آن را برای خود ملموس و مأنوس سازد و برای گریز از آن به اقدامات جنونآمیز دست نزند، هم آرامش درونی خود و هم آرامش و صلح میان خود و دیگر همنوعانش را به خود و دیگران بخشیده است؛ چرا که بسیاری از جنگافروزیها در اثر غفلت از مرگ و پذیرش آن از سوی انسانهاست؛ انسانهایی که خلأ این باور در وجود آنها حتی هدف از بودنِ خودشان در این دنیا را نیز از یادشان زدوده است.(۴)
پشتوانه اخلاقدر مکتب علوی غفلت از مرگ و بیتوجهی به آن، بسیار زیانبخش است؛ آنگونه که انسان را به پستی و بیباکی و بیغیرتی میکشاند، قلب را میمیراند و او را از هر حیوانی گمراهتر و فرومایهتر میکند. بالعکس یاد مرگ و عالم برزخ و قیامت، بهترین موعظه و سازندهترین اندرز برای هر انسان است و توجه داشتن به آن باعث میشود انسان دیگر به فکر ظلم به خود یا دیگران نباشد؛ بلکه به سوی کارهای خیر و نیک گام بردارد: «مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ فِی إِلَى الْخَیْرَات؛ آن کس که مرگ را انتظار میکشد، در نیکیها شتاب میکند».(۵)
مرگاندیشی، ترمز زندگی است برای وقتی که جزر و مد وسوسهها و خواستههای دل، از کنترل آدمی خارج میشود. هنگامی که آدمی برای بینش و ارزش خویش و پندار و رفتار خود دست به انتخاب میزند، یاد مرگ است که او را به سویی میکشاند که آخرت را در نظر گرفته و برای آن، کار کند
حضرت در سخن هشدار دهنده دیگری میفرماید: «أَمَا وَ اللَّهِ إِنِّی لَیَمْنَعُنِی مِنَ اللَّعِبِ ذِکْرُ الْمَوْت؛ آگاه باشید به خدا سوگند که یاد مرگ مرا از شوخی و کارهای بیهوده باز میدارد».(۶)
شناخت درست درباره مرگ که لازمه آن، شناخت صحیح زندگی است، مانع از شوخی و کارهای بیهوده میشود. منظور از شوخی در این کلام امام، مزاح درباره واقعیات نیست؛ زیرا شوخی در هر جا که ممکن است، امری مطلوب است و کم و بیش در محاورات پیشوایان دین نیز دیده میشود. مقصود آن است که بدانیم اگر زندگی دنیوی صرفنظر از زندگی اخروی و محاسبه اعمال در نظر گرفته شود و مرگ پایان زندگی باشد، زندگی جز مزاح و شوخی چیزی نیست و همه شئون زندگی، از جزئیترین مسائل تا بزرگترین رویدادها در نظر ما بیارزش جلوه میکند. بنابراین، این کلام امام(علیه السلام) قطعاً با توجه به عالم پس از مرگ و محاسبه اعمال است.(۷)
انسان با مرگاندیشی، به حیات جاودانه پس از مرگ پی میبرد و در مییابد که پیش از حیات زودگذر حیات دنیوی باید متوجه حیات جاودان اخروی باشد؛ همچنانکه امام(علیه السلام) نیز میفرماید: «وَ مَا بَیْنَ أَحَدِکُمْ وَ بَیْنَ الْجَنَّةِ أَوِ النَّارِ إِلَّا الْمَوْتُ أَنْ یَنْزِلَ بِه؛ میان شما تا بهشت یا دوزخ، فاصله اندکی جز رسیدن مرگ نیست».(۸) پس از مرگ، در عمل و توبه بسته میشود. پس هر که بمیرد، اگر در دنیا اطاعت و پیروی کرده باشد، به بهشت میرود و هر که نافرمانی کرده باشد، گرفتار دوزخ خواهد شد. وقتی آدمی ببیند بین او و بهشت و جهنم فاصلهای جز مرگ نیست، علایق دنیویاش قطع و دوستیاش نسبت به دنیا زایل میشود.آسمونی مطالب مرتبط:قبرستان يادآور مرگ چه کنیم از مرگ اینقدر نترسیم ؟روح بعد از مرگ کجا برده می شود؟
جمعه 31 مرداد 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]
صفحات پیشنهادی
گونهشناسی ادله نقلی ولایت فقیه
گونهشناسی ادله نقلی ولایت فقیهبررسی ادله نقلی ولایت فقیه یکی از موضوعات اساسی در باب نظریه ولایت فقیه است منظور از ولایت فقیه در این نظریه ریاست و زمامداری فردی است که می تواند با مراجعه به منابع اسلامی احکام و قوانین اسلامی را استخراج و استنباط نماید چکیده بررسی ادله نقلیتلاشهای داوطلبان سازمان امداد اسلامی برای تسهیل زندگی مسیحیان عراقی
دین و اندیشه تلاشهای داوطلبان سازمان امداد اسلامی برای تسهیل زندگی مسیحیان عراقی درحالی که رسانه های جهانی روی مسیحیان موصل تمرکز کرده اند یک گروه از داوطلبان مسلمان از سازمان امداد اسلامی در سکوت کامل کمکهای انسان دوستانه ای را برای خانواده های آسیب پذیری که مجبور به ترک خانه هاسخنرانی دکترمحسن فاطمی در انجمن روانشناسی آمریکا/ بررسی نقش حضور معنوی و مذهب در خلوت درون فردی
دین و اندیشه اندیشمندان سخنرانی دکترمحسن فاطمی در انجمن روانشناسی آمریکا بررسی نقش حضور معنوی و مذهب در خلوت درون فردی دکتر سیدمحسن فاطمی استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد با سخنرانی در انجمن روانشناسی آمریکا به بررسی نقش حضور معنوی و مذهب در خلوت درون فردی پرداخت به گزارش خبرننشست« نگاهی از منظر جامعهشناسی معرفت به ایدهآلیسم انتقادی کانت» برگزار می شود
دین و اندیشه نشست نگاهی از منظر جامعهشناسی معرفت به ایدهآلیسم انتقادی کانت برگزار می شود پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نشست نگاهی از منظر جامعهشناسی معرفت به ایدهآلیسم انتقادی کانت را با حضور منوچهر آشتیانی برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر گروه مطالعات اجتماعیموانع توسعه روانشناسی در کشورهای درحال توسعه/ برخی مفاهیم روانشناسی غربی با فرهنگ بومی تناسب ندارد
دین و اندیشه اندیشمندان استاد دانشگاه هاروارد در گفتگو با مهر موانع توسعه روانشناسی در کشورهای درحال توسعه برخی مفاهیم روانشناسی غربی با فرهنگ بومی تناسب ندارد دکتر سید محسن فاطمی با اشاره به اینکه بعضی ازالگوهای روانشناسی با بستر غربی وارد کشورهای در حال توسعه شده اند گفت زدشمن شناسی و مقابله با تهاجم فرهنگی یک ضرورت است
دین و اندیشه دشمن شناسی و مقابله با تهاجم فرهنگی یک ضرورت است آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که توسعه فرهنگ دینی دشمن شناسی و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم در کشور یک ضرورت است فرمودند مسئولیت بزرگ ما این است که حق مسلمانان و اسلام را ادا کنیم و در این راستا به صورت جدعلما بر زبان شناسي برای فهم متون اسلامی تأكيد می کردند
دین و اندیشه قرآن و متون دینی علما بر زبان شناسي برای فهم متون اسلامی تأكيد می کردند عالمان اسلامي در طول تاريخ بر اقتدار دانش ادبيات و زبان شناسي در تعين بخشيدن به نحوه فهم از متون اسلامی تأكيد ورزيده اند با اين حال نبايد از نظر دور داشت كه سنتهاي شفاهي در جريان در جامعه اسلامبدون ارائه الگوی عملی دعوت به سبک زندگی اسلامی نتیجهبخش نیست
سهشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۷ یک عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت در ترویج آموزههای دینی و دعوت به سبک زندگی اسلامی بسنده کردن به قرائت روایت و سفارش به انجام امور شرعی بدون ارائه الگوی عملی نتیجهبخش نیست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه چهارمحال و بختبرای انجام کار فرهنگی باید مخاطبشناسی کرد
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۰ قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت در راستای کار فرهنگی باید مخاطب شناسی و توجه به میل جوانان را در دستور کار خود قرار دهیم به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین گلی در نشستی با اصحابجدید ترین تصاوير از محل زندگي امام عصر
جدید ترین تصاوير از محل زندگي امام عصر داستان غيبت حضرت مهدي ع در سرداب سامرا و زندگي كردن آن حضرت در اين مكان دروغ و بهتاني بيش نيست و هيچ يك از بزرگان شيعه چنين باوري ندارند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز براساس تاريخ و روايات امام مهدي عنقدی برآسیب شناسی آقای سروس محلاتی به فقه سیاسی پس از انقلاب آسیبهای یک آسیب شناسی
نقدی برآسیب شناسی آقای سروس محلاتی به فقه سیاسی پس از انقلابآسیبهای یک آسیب شناسیشاید یکی از آسیبهای فقهی پس از انقلاب این باشد که با وجود این تعداد فراوان دروس خارج فقه خروجی آنها به کار حکومت و کشور نمیآید و کمتر در مورد مسایل مبتلا به و نیاز جامعه و فقه حکومتی سخن گفته میشوبررسی معنای زندگی در ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت/ ویژه نامه ای به مناسبت صدمین شماره مجله
دین و اندیشه قرآن و متون دینی بررسی معنای زندگی در ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت ویژه نامه ای به مناسبت صدمین شماره مجله یکصدمین شماره ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت از سوی مؤسسه اطلاعات به چاپ رسید که موضوع محوری دفتر این ماه معنای زندگی۳ است به گزارش خبرگزاری مهر آنچه درآثار شوم گناهان در زندگی از نگاه امام رضا (علیه السلام)
آثار شوم گناهان در زندگی از نگاه امام رضا علیه السلام حتـما امر به معروف و نهى از منکر کنید و گرنه اشرارتان بر شما مسلّط و حاکم مى شوند آنـگاه خوبانتـان هم دعـا مى کنند امّا دعـایشان مستجـاب نمى شـود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در روایات انقدی برآسیب شناسی آقای سروش محلاتی به فقه سیاسی پس از انقلاب آسیبهای یک آسیب شناسی
نقدی برآسیب شناسی آقای سروش محلاتی به فقه سیاسی پس از انقلابآسیبهای یک آسیب شناسیآنچه ایشان به عنوان یک آسیب مطرح میکند در واقع یک نکته بدیهی و روشن است که مردم متدین که به حکومت سلامی رای دادهاند و شهیدان بسیاری تقدیم کردهاند از آن توقع دارند احکام اسلامی را در جامعه اجرا نمارئیس دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ارومیه آغاز ثبتنام شرکت در دورههای کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربرد
رئیس دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ارومیهآغاز ثبتنام شرکت در دورههای کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ارومیهرئیس دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ارومیه گفت ثبتنام شرکت در دورههای کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ارومیه آغاز شد به گزارامام جمعه آذرشهر: نماز دریای خداشناسی و دانشگاه آدم سازی است
امام جمعه آذرشهر نماز دریای خداشناسی و دانشگاه آدم سازی است تبریز - ایرنا - امام جمعه آذرشهر گفت نماز دریای خداشناسی و دانشگاه آدم سازی است که روح و روان انسان را صیقل می دهد حجت الاسلام محمود نورپور روز دوشنبه در جلسه شورای اقامه نماز این شهر افزود مراقبت از نماز و برپا داشتروایت «آزاده نامداری» از اتفاق تلخ زندگیاش
روایت آزاده نامداری از اتفاق تلخ زندگیاش آزاده نامداری مری تلویزیون بالاخره پس از مدتها دوری از فضای رسانه درگفتو گویی درباره زندگی شخصی کاری و صحبت کردهاست مجله مهر آزاده نامداری مجری تلویزیون بالاخره پس از مدتها دوری از فضای رسانه درگفتو گویی درباره-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها