تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837040748
آيا آيين با شريعت يا دين با مذهب تفاوت دارند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آيا آيين با شريعت يا دين با مذهب تفاوت دارند؟
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرويس ديني جام نيوز، جامعة بشري ذاتاً و فطرتاً به يك سلسله اعتقادات و روشهاي عملي براي اداره و پيشبرد زندگي، نيازمند است و لذا هيچ جامعهاي نه در گذشته و نه در عصر حاضر، مشاهده نميشود كه يك مكتب و مسلك خاصي براي اين منظور نداشته باشد. حتي آنان كه هيچ اعتقادي به خداي متعال نداشته و ندارند، نيز از داشتن برنامة زندگي بهرهمند بوده و هستند و معمولاً اين مكاتب كه بالضروره توأم با مسائل اعتقادي هم ميباشند از نحوة جهانبيني و ارزشهاي معتبر هر جامعه متأثر ميباشند.
بر اساس همين نياز فطري و ذاتي انسان است كه خداوند متعال توسط انبياء قانون و برنامة زندگيِ مطابق با خواستها و نيازهاي حقيقي و واقعي انسان فرستاده تا او را در مسير تكامل هدايت نموده، ماية سعادت دنيا و عقباي او گردند.
براي اين مكاتب كه مخلوطي از اصول اعتقادي و برنامههاي عملي ميباشند. عناويني از قبيل آيين، دين، شريعت، مذهب، ملة، نحلة و امثال آنها در زبانهاي مختلف وضع گرديده كه در اينجا اولاً به معناي لغوي اين الفاظ ميپردازيم و بعد از آن وجه تمايز يا اشتراك آنها را در استعمالات اصطلاحي بيان ميكنيم:
1ـ آيين در لغت پهلوي به معناي سيرت، رسم، عرف، طبع، عادت، روش، ديدن، خُلق، خصلت، منش، ميباشد.(1)
2ـ شريعت در لغت عربي به محلّي گفته ميشود كه مردم از آنجا آب برميدارند و معمولاً اين محل در كنار رودخانهها و جوي آب ميباشد.(2)
3ـ دين كلمهاي است كه در آن احتمالات متعددي داده شده است. اگر از كلمة «دئنا» كه در سانسكريت و گاتهاي اوستا وجود دارد، گرفته شده باشد به معناي خصايص آدمي، تشخص معنوي و وجدان به كار رفته است. و اگر ريشه در زبانهاي سامي داشته و در زبان عرب از طريق زبان «اكدي»، وارد شده باشد به معناي حق، قانون و داوري خواهد بود. ولي بعضي از علماي اسلامي بر اين عقيده هستند كه كلمة دين يا در اصل در زبان آرامي عربي به معناي حسابگر استعمال شده و از آنجا داخل زبان عربي گرديده است و يا اين كلمه عربي خالص بوده و معناي آن عادت يا استعمال است. و يا كلمة فارسي است كه به معناي ديانت و خداپرستي ميباشد. به هر صورت كلمه دين به معناي ديانت و خدا پرستي در زبان عرب دورة جاهلي استعمال ميشده است.(3)
4ـ مذهب كه يك كلمة عربي است از مادة «ذهاب» به معناي رفتن و مرور كردن بر وزن «مفعل» كه دلالت بر اسم مكان دارد اخذ شده است.(4) پس به معناي طريق و راه ميباشد.
5ـ ملة كه جمع آن ملل است در لغت به معناي سنت و طريق آمده(5) و از عبارت «امليت الكتاب» گرفته شده است.(6) و نيز به خاكستر و سنگريزههاي داغ ملة، گفته ميشود.
6ـ نحلة در لغت به معناي عطيه، بخشش آمده و نيز يكي از معاني آن دعوا، ادّعا و نسبت دادن ميباشد.(7)
7ـ فرقه به دسته و گروهي از مردم اطلاق ميشود. استعمالات و معاني اصطلاحي:اين كلمات و عباراتي كه معاني لغوي آنها ذكر شد در علم اديان و مذاهب استعمالات خاصي دارند كه به طور مختصر به آن اشاره ميشود: كلمه آيين كه يك كلمة پهلوي است در حقيقت مترادف با كلمة دين ميباشد. و در اصطلاح علم اديان و مذاهب اين دو كلمه و عنوان بر تمام اديان الهي و غير الهي، اطلاق ميشود. بنابراين همان طوريكه بر اسلام هم دين اطلاق ميشود بر آيين نصرانيت، يهوديت، هندوئيسم و بوديسم نيز اطلاق اين دو عنوان جايز ميباشد و لذا علّامه طباطبايي ميفرمايد كه: دين عبارت است از مجموع اعتقادات نسبت به حقيقت انسان و جهان و مقررات متناسب با آن كه در مسير زندگي مورد عمل قرار ميگيرد.(8) و محتواي آن هرچه باشد، فرقي نميكند.
لكن علماي اسلامي اديان و مذاهب، براي ايجاد تمايز و تفكيك در عبارت و كلمات شان بين اديان الهي و غيرالهي معمولاً «آيين» را در اديان غيرالهي به كار ميبرند و از دين در اديان الهي و آسماني مثل اسلام، نصرانيت و يهوديت استفاده ميكنند.
چون دين از يك طرف از قرآن كريم و متون كتابهاي مقدس اديان الهي اخذ شده و از طرف ديگر يكي از معناهاي دين، خداپرستي ميباشد پس به خاطر وجود اين دو جهت تقدس، آن را در اديان الهي به كار ميبرند.
اما شريعت در اصطلاح به معناي قانوني است كه پيغمبران از جانب خداوند براي مردم آوردهاند.(9) و نيز به چيزهايي كه خداوند براي بندگانش قرار داده و بر آنان فرض نموده است مثل نماز، زكات، روزه، حج و امثال آنها شريعت گفته ميشود.(10) به عبارت ديگر شريعت به ديني گفته ميشود كه از طرف خداي متعال براي بندگانش تشريع شده باشد.(11) و كلمة «ملة» نيز بر چيزي اطلاق ميشود كه خداوند حكيم از براي بندگانش توسط انبياء تشريع نموده باشد.(12)
بنابراين شريعت و ملة در اصطلاح علم اديان، كلمات مترادفي هستند كه فقط بر اديان الهي اطلاق شده و هر دوي آنها منشأ قرآني دارند.(13) پس از حيث استعمال اخص از كلمه دين و آيين هستند.
كلمة «نحلة» بر دين يا مذهبي اطلاق ميگردد كه كسي آن را به خود بسته و نسبت داده باشد به عبارت ديگر، ديني كه از جانب خداي متعال نيامده باشد، نحله ناميده ميشود.(14) پس اين عنوان اختصاص به ادياني مثل بوديسم، هندوئيسم، بهائيت و ... دارد، بنابراين ميتوانيم بگوئيم هندوئيسم يا شينتوئيسم يك نحله است اما نميتوان گفت كه اسلام يا يهوديت نحله ميباشند.
كلمه و عنوان «مذهب» بر شعباتي اطلاق ميشود كه از دين انشعاب پيدا كرده باشند به عبارت ديگر مذهب زيرمجموعة دين است كه توسط پيروان يك دين در آن ايجاد ميشود مانند مذهب تسنن و مذهب تشيع در اسلام و مذهب ملكان و مذهب نسطوري در مسيحيت.(15) در علم اديان مذهب مترادف با فرقه ميباشد، لكن در جامعه اسلامي معمولاً مذهب در مورد انشعابات و دستههاي فقهي بيشتر به كار ميرود مثل مذهب جعفري، مذهب حنبلي، مذهب حنفي، مذهب شافعي و مذهب مالكي، امّا فرقه در انشعابات و گروههاي كلامي مورد استعمال بيشتري دارد: مثل فرقة اشاعره، فرقة معتزله، فرقة ماتريديه و فرقة وهابيت و امثال اينها و تقريباً اين دو كلمه در اين دو حوزه خاص تعيّن استعمالي پيدا كردهاند.
پی نوشت ها:
1. دهخدا، لغتنامه، و عميد، حسن، فرهنگ عميد، مادّة آيين.
2. جوهري، اسماعيل بن حماد، صحاح، بيروت، دارالعلم، چهارم،1407، ج3، ص1236. دهخدا مادّة شريعت.
3. دهخدا، مادّة دين.
4. صحاح جوهري، ج1، ص130.
5. ابن منظور، لسان العرب، بيروت، دار احياء التراث الوي، اول، 1405، ج11، ص631.
6. دهخدا، ماده ملت.
7. لسان العرب، ص11، ص629.
8. طباطبايي، محمّدحسين، شيعه در اسلام، قم، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، ص 3، بيتا.
9. دهخدا، مادة شريعت.
10. طريحي، فخرالدين، مجمع البحرين، نشر الثقافة الاسلاميه، دوم،1407 ق، ج2، ص500، و زبيدي، محمّد مرتضي، تاجالعروس، بيروت، مكتبة الحيات، ج5، ص394.
11. جوهري، صحاح، ج3، ص1236.
12. مجمع البحرين، ج4، ص232.
13. بقره:130 و 135 ـ آلعمران:95 ـ نساء:125 ـ انعام:161 و جاثيه:18 ـ مائده:48 ـ شوري:13.
14. لغتنامة دهخدا، مادة نحله.
15. شيعه در اسلام، ص3.
۲۹/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
کسانی که دوست دارند مردم به دین پشت کنند!
کسانی که دوست دارند مردم به دین پشت کنند آیتالله مکارم شیرازی گفت همانطور که در سطوح نماز جماعت زنان و مردان جدا هستند در بسیاری از مجامع و ادارات نیز باید طرح تکریم بانوان انجام شود و قطعا با اجرای این طرح مشکلی پیش نخواهد آمد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیرسانه ها دینامیتهایی دارند که در حال نابود کردن تمدن غرب هستند
دین و اندیشه اسلام در جهان یک کارشناس رسانه رسانه ها دینامیتهایی دارند که در حال نابود کردن تمدن غرب هستند محمد حسین ساعی کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه زمانی رسانهها رکن چهارم دموکراسی بودند اما انگار این رسانهها در حال تغییر به ستون پنجم هستند گفت رسانه ها دینامیتهاخانه ای برای آنان که جایی ندارند / آموزش غیر مستقیم دین، اخلاق و حرفه کاری در موسسات امام موسی صدر
خانه ای برای آنان که جایی ندارند آموزش غیر مستقیم دین اخلاق و حرفه کاری در موسسات امام موسی صدر فرهنگ > دین و اندیشه - نیم قرن از روزی که موسسات امام موسی صدر کار خود را در لبنان آغاز کردند می گذرد نیم قرن تلاش برای زنده نگه داشتن تفکر اندیشمندی که برای انسانرجوع به منابع اصیل دین موجب کاهش اختلافات مذهبی میشود
یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۶ یک مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان گفت باید به منابع اصیل دینی مراجعه شود تا اختلافات مذهبی کاهش یابد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان مولوی عبدالرحمن محبی در نشسست مقدماتی کنگره جریانهای افراطی و تکفیری ازمنتقدین دولت روی چشم ما جای دارند جهانگیری: قولهای دولت قبلی را بدهی خودمان میدانیم/نسبت به ورزش بیتفاوت نی
منتقدین دولت روی چشم ما جای دارندجهانگیری قولهای دولت قبلی را بدهی خودمان میدانیم نسبت به ورزش بیتفاوت نیستیممعاون اول رئیس جمهور در دیدار با روسای فدراسیونها گفت دولت نسبت به مسائل ورزش بیتفاوت نیست به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانااولین مدرسه شبانه روزی الهیات اسلامی در اسکاندیناوی افتتاح شد
دین و اندیشه اولین مدرسه شبانه روزی الهیات اسلامی در اسکاندیناوی افتتاح شد اولین مدرسه شبانه روزی الهیات اسلامی منطقه اسکاندیناوی شمال اروپا در شهر اسلاگلس دانمارک افتتاح شد به گزارش خبرگزاری مهر قرار است این مدرسه شبانه روزی از دانش آموزان کشورهای دانمارک نروژ و سوئد ثبت نامیکی از مهمترین پدیده ها در انقلاب مشروطه صدور فتوا توسط رهبران مذهبی بود
دین و اندیشه قرآن و متون دینی یکی از مهمترین پدیده ها در انقلاب مشروطه صدور فتوا توسط رهبران مذهبی بود به باور نویسنده فقه شیعی و قانون اساسی انقلاب در ایران یکی از مهمترین پدیده ها در انقلاب مشروطه ایرانیان صدور فتوا توسط رهبران مذهبی در حمایت از قانون اساسی در انقلاب 1905ازمهمترین آداب آیین پهلوانی حفظ ارزش های اعتقادی دینی میان جوانان است
رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ازمهمترین آداب آیین پهلوانی حفظ ارزش های اعتقادی دینی میان جوانان است تهران - ایرنا - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گفت یکی از مهمترین آداب آیین پهلوانی حفظ ارزش های اعتقادی دینی در میان جوانانجوانان حق دارند گاها درموازین دینی شک کنند
جوانان حق دارند گاها درموازین دینی شک کنند یک حقوقدان با اشاره به برخوردهای دوگانه درباره مسائل دینی گفت باید به جوانان حق دهیم که گاه در موازین دینی و شرعی شک کنند ایسنا محمدحسن ضیاییفر - دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران - در میزگرد علمی آسیبشناسی علل موفق نبودن کشورهاینامه سرگشاده به عالم دینی اهل سنت
نامه سرگشاده به عالم دینی اهل سنت شیخ دریان روز یکشنبه گذشته به عنوان مفتی جدید لبنان برگزیده و جایگزین شیخ محمد رشید قبانی شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از ایرنا در نامه ای سرگشاده خطاب به شیخ « عبداللطیف دریان» مفتی جدید جمهوریسالمندان فعال در فعالیتهای دینی کمتر به افسردگی مبتلا می شوند
دین و اندیشه تحقیقات نشان می دهد سالمندان فعال در فعالیتهای دینی کمتر به افسردگی مبتلا می شوند تحقیقات اخیر از سالخوردگان نشان داده است که حضور سالمندان در مراسم و فعالیتهای دینی با خلق خویشان و همچنین ابتلا به افسردگی رابطه مستقیم دارد به گزارش خبرگزاری مهر در این تحقیقات کهحمایت ایران از مقاومت، بر اساس باور دینی است
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۵ تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه س گفت ما بر اساس آموزههای دینی یار مؤمنان از جمله حزبالله و تمامی حرکتها در مقابل استکبار هستیم و این حمایت هیچگاه جنبه تاکتیکی ندارد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمینمنتقدین بر چشم ما جای دارند/ قول می دهیم در ورزش هیچ وعده ای بی عمل نماند
ورزشی سایر حوزه ها معاون اول رئیس جمهور منتقدین بر چشم ما جای دارند قول می دهیم در ورزش هیچ وعده ای بی عمل نماند اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهورعملی کردن وعده های دولت را از اولویت های مهم آن دانست و گفت قول می دهیم که هیچ وعده ای از جمله در ورزش در دولت تدبیر و امید بیکشتار جمعی مسلمانان به اسم اسلام و دین مایه بد نام کردن اسلام حقیقی است
کشتار جمعی مسلمانان به اسم اسلام و دین مایه بد نام کردن اسلام حقیقی است نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی نیز مسلمانان این کشور را از هرگونه مشارکت در مبارزات مسلحانه بر حذر داشت و گفت که کشورش همچنان طرفدار اسلام میانه است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیمعاون فرماندار مینودشت: بانوان در حفظ هویت دینی جامعه نقش تأثیرگذاری دارند
معاون فرماندار مینودشت بانوان در حفظ هویت دینی جامعه نقش تأثیرگذاری دارندمعاون فرماندار شهرستان مینودشت گفت بانوان در حفظ هویت دینی جامعه نقش تأثیرگذاری دارند به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان علیرضا مصطفیلو عصر امروز در جلسه هماهنگی دهه کرامت و روز دختر در جمع کارشناسان بانوانعلّت نامگذاري دين موسي به يهود چيست؟
علّت نامگذاري دين موسي به يهود چيست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز پيرامون علت نامگذاري وجه تسميه دين موسي به يهود چند قول است عدهاي معتقدند كه چون يكي از فرزندان يعقوب نامش يهودا بود كه حضرت يعقوب علاقمند بود براي اتحاد بين فرزندانش وي را به عنوان سرپرسبررسی تفاوت حقوق و اخلاق از حیث قلمرو و مجازات/ قلمرو مشترکی بین قانون و اخلاق وجود دارد
دین و اندیشه قرآن و متون دینی بررسی تفاوت حقوق و اخلاق از حیث قلمرو و مجازات قلمرو مشترکی بین قانون و اخلاق وجود دارد مهمترین تفاوت میان قوانین حقوقی و هنجارها و ارزشهای اخلاقی و به طور کلی تفاوت حقوق و اخلاق از سه جنبه قلمرو سطح شدت و ضعف هر یک از آنها و مجازات قابل تصور اس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها