تبلیغات
تبلیغات متنی
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852259699
بررسی تفاوت حقوق و اخلاق از حیث قلمرو و مجازات/ قلمرو مشترکی بین قانون و اخلاق وجود دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
بررسی تفاوت حقوق و اخلاق از حیث قلمرو و مجازات/ قلمرو مشترکی بین قانون و اخلاق وجود دارد
مهمترین تفاوت میان قوانین حقوقی و هنجارها و ارزشهای اخلاقی و به طور کلی تفاوت حقوق و اخلاق از سه جنبه قلمرو، سطح شدت و ضعف هر یک از آنها و مجازات قابل تصور است.
به گزارش خبرگزاری مهر، أنور احمد بندوره، پژوهشگر، محقق و استاد دانشگاه در فلسطین ابراز عقیده کرد که تفاوت حقوق و اخلاق از سه جنبه قلمرو، سطح شدت و ضعف هر یک از آنها و مجازات قابل تصور است.
وی در ادامه می افزاید: قوانین حقوق بهتنهایی نمیتواند روابط مردم را در اجتماع سامان بخشد و راه و شیوة عمل و رفتار و منش آنها را در جامعه تعیین نماید؛ بلکه به نوبه خود هنجارهای دیگری نیز وجود دارند که نقش اساسی را در این خصوص بازی میکنند. در این مقاله سعی بر این است که کمتر در مورد نقش قوانین حقوقی از نظر میزان اهمیت و تأثیر آنها در جامعه صحبت شود و به این مفهوم که مقدمه این قوانین حقوقی، شاخصها و هنجارهای اخلاقی هستند، پرداخته میشود.
وظیفه ماست که این ایده و اندیشه را روشنتر کنیم و در خصوص مفهوم کامل قوانین حقوقی و محدوده این مفاهیم اظهار نظر نمائیم. برای ما این مفهوم روشن است و ما اکنون باید در خصوص روابط بین قوانین حقوقی از طرفی و هنجارهای اخلاقی از سوی دیگر از خود سؤال کنیم!
در حقیقت تفاوت میان قوانین حقوق و هنجارهای اخلاقی به طور علمی و روشن مشخص نشده است؛ مگر در قرون اخیر به ویژه در قرن هجدهم میلادی، لیکن باید اذعان نمود که در قرون گذشته تأثیر و ارتباط تنگاتنگی میان این قوانین و هنجارها و ارزشهای اخلاقی وجود داشته است. این تأثیر و تأثر به حدی گسترده بوده است که تشخیص، تمایز و تفاوت بین آنها را مشکل میساخت.
علیرغم اینکه روم و حقوقدانان غرب از جمله پل (Paul) نوعی تمایز را بین آنها قائل بودند و پل گفته بود آنچه که حقوق آن را جایز میشمارد، همیشه در انطباق با اخلاق نیست و این بدان معناست که بین قانون و اخلاق، تفاوت و تمایز وجود دارد. در قرون گذشته دین میان اکثر ملتها اصل حاکم بوده و آنچه دین آن را مجاز میدانست، مطابق با اخلاق نیز تلقی میگردید. به علاوه اینکه از نظر قانونی نیز مردم مکلف به اطاعت از آن بودند.
در قرن حاضر هنوز مداخله و ارتباطات زیادی بین قوانین حقوق و هنجارهای اخلاقی وجود دارد و قوانین از حداکثر مساعدت، یاری و همراهی هنجارهای اخلاقی برخوردار است. بنابراین قوانینی که به ممانعت از قتل و عدم سرقت یا پرداخت دیون و بدهی توسط بدهکار دستور میدهد، در عین حال قانونی و اخلاقی میباشد و علیرغم این مداخله و تأثر بزرگ، حقوقدانان قرن هجدهم، به طور ویژه توماسیوس (Thomasius) و کانت (Kant) سعی بر این داشتهاند تا شماری از تمایزات و تفاوتهای بین آن دو را تبیین نمایند.
تفاوتها برمیگردد به اختلاف در غایت و هدف نهایی آنها. هدف اساسیِ اخلاق ایجاد امنیت و آرامش داخلی انسان و افزایش کمالات فردی است؛ در حالی که هدف قوانین قبل از هر چیزی، ایجاد امنیت و آرامش عمومی یا به عبارتی، امنیت خارجی و حفظ نظم در جامعه است. این نوع نگرش به اخلاق، نامناسب و اندیشهای خطرناک است.
علاوه بر این، مهمترین تفاوت میان قوانین حقوقی و هنجارها و ارزشهای اخلاقی و به طور کلی تفاوت حقوق و اخلاق از سه جنبه قابل تصور است: الف: قلمرو، ب: سطح شدت و ضعف هر یک از آنها و ج: مجازات.
در حقیقت دامنه قانون نسبت به گستره اخلاق محدودتر است. به طوری که قوانین فقط به بخشی از اعمال و رفتار انسان میپردازد و نه به همة آن و این بخش، شامل رفتارهایی میشود که در عرصه رفتار اجتماعی مداخله میکند و به روابط با دیگر افراد جامعه مربوط است؛ در حالی که هنجارهای اخلاقی، هم شامل این نوع رفتارهای انسانی میشود و هم در بر گیرنده رفتارهای خاصی میگردد که در قلمرو رفتار فردی، حتی اگر هیچگونه تأثیری هم بر روابط دیگران نداشته باشد، تأثیرگذار است.
پس در این صورت چنانچه حوزه مشترکی بین حقوق و اخلاق وجود داشته باشد، قلمرویی است که به رفتار انسان در اجتماع و ارتباطش با دیگران مربوط میشود؛ مثلاً همانند قوانینی که به منع ارتکاب جرم و انجام تعهدات یا رعایت حقوق و داراییهای دیگران که قانون و اخلاق همگام با هم به آن امر میکنند. جایی که فقط عرصه خاص اخلاق است، آنجایی است که به شیوة عمل و رفتار و کردار فردی انسان مربوط است و هیچ تأثیری در روابط با دیگران ندارد و آن موضوعی است که مثلاً به شجاعت و صداقت فرد مربوط است و آن عبارت است از هنجارهایی که اخلاق آنها را به تنهایی به وجود آورده و کاملاً در محدوده رفتار فردی است و ارتباطی با زندگی اجتماعی ندارد.
با این وصف، ما مبانی را هنجارهای اخلاقی تلقی میکنیم که به حوزه فردی افراد جامعه مربوط میشود و نه قلمرو دیگران و در اجتماع در صورتی که به عرصه اجتماع مرتبط باشد، هنجار اخلاقی ما به قانون با دو ویژگی اخلاقی و قانونی تبدیل میشود. مثلاً اخلاق، سخن کذب و دروغ عادی را که آثار سوء آن به زیان دیگران نیست، محکوم میکند؛ اما قانون آن را تحت پیگرد قرار نمیدهد.
در صورتی که این سخنِ کذب و دروغ منجر به آسیب رساندن به دیگر افراد جامعه باشد، مثل شهادت دروغ، منع این دروغ تنها کار اخلاقی صرف نیست، بلکه هم اخلاقی و هم قانونی است. همچنین اخلاق، ترس و ناامیدی را رد میکند؛ لیکن قانون فرد را به خاطر ترس و یأس تحت تعقیب قرار نمیدهد، مگر هنگامی که بر اثر ترس و یأس، ضرر و زیانی متوجه افراد جامعه گردد؛ همانطور که مثلاً در مورد عدم مساعدت ممکن و یاریرسانی به مجروحین حادثه در جاده به خاطر وجود تعهدات قانونی مربوطه امکانپذیر است.
در صورتی که قلمرو مشترکی بین قانون و اخلاق وجود دارد و قلمرو دیگری به اخلاق بدون تعلق به قانون مربوط میشود. در اینجا منطقه سومی به وجود میآید که قانون متولی ساماندهی به آن است، بدون اینکه ارتباطی با اخلاق داشته باشد؛ مثل قوانین مربوط به تنظیم عبور و مرور با وسیله نقلیه در خیابان که قانون کلی آن به تأمین نظم و اجتناب از وقوع حادثه مربوط است و اینکه حرکت از سمت راست انجام میشود یا از سمت چپ. این موارد به اخلاق مربوط نمیشود؛ بلکه به حوزه قانون مربوط است.
اختلاف قانون و اخلاق از منظر سطح شدت و ضعف آن
در صورتی که در اینجا محدوده مشترکی بین قانون و اخلاق وجود داشته باشد، به رفتارهای انسان در ارتباط با حیات اجتماعی و روابطش با افراد دیگر اجتماع مرتبط است. پس قوانین حقوقی گاهی متمایز از هنجارها و قوانین اخلاقی و به خاطر خیر و صلاح و ضرورت با سطح شدّت کمتر و بیشتر تساهل قوانین اخلاقی در این زمینه تعریف میشود.
بر این اساس ملاحظه میکنیم که حتی در باب نظام و عرصه اجتماعی، قوانین حقوق از اصول اخلاق متمایز میگردند؛ به طوری که همیشه هدف غایی اخلاق، اصلاح کامل و جامع و رسیدن به کمال مطلق است؛ در حالی که قانون از ملاحظات دیگری چون خیر و مصلحت و نفع آرمان اخلاقی حراست نموده و سعی در تحقق آنها دارد. برای مثال اخلاق به هیچ وجه به اینکه انسان دِین خود را به دیگری ادا نکند، رضایت نمیدهد. هر چند اگر مدت طولانی از عدم مطالبه دین از طرف صاحب آن گذشته باشد. اما قانون در صورتی که مدت زمان معیّنی از ادای دین شخصی گذشته باشد و در طول این مدت هم صاحبش آن را مطالبه نکرده باشد، تحت عنوان به اصطلاح تقادم (مرور زمان)، عدم اقدام به پرداخت آن را مجاز میشمارد؛ زیرا مصلحت را در این میبیند که پروندههای متنازع فیه و مرافعات قانونی برای مدت طولانی و همیشه باز نماند.
همچنین در تضاد با اخلاق تلقی میشود که فروشنده در قیمت چیزی که خریده است، به مشتری به طور نامعقولی اجحاف کند؛ ولی قانون برای حمایت از صلاح و مصلحتی که مستلزم آن تداوم و ثبات در معاملات و عدم فرصتدهی به فسخ گسترده قراردادها است، از این بیعدالتی به جز در شرایط خاص ممانعت به عمل نمیآورد.
از اینجا مفهوم سخن حقوقدان رومانیایی جناب آقای پل (Paul) برای ما روشن میشود مبنی بر اینکه آنچه قانون آن را مجاز میداند لزوماً نباید موافق با اخلاق باشد؛ همچنانکه حقوقدان فرانسوی جناب پورتالس (Portalis) به معنی و مفهوم آن اشاره میکند هنگامی که میگوید: «آنچه مخالف قوانین نباشد، مشروع است؛ لیکن تمام آنچه مطابق قوانین باشد، همیشه قابل احترام و شریف نیست؛ زیرا قوانین بیشتر به مصلحت سیاسی جامعه میپردازد تا به کمال اخلاقی انسان».
اختلاف قانون و اخلاق از منظر جزاء و مجازات
پس قوانین حقوق از جمله قوانینی هستند که دولت توانایی اجرای آنرا در صورت لزوم دارد، ولی اصول و هنجارهای اخلاقی آنهایی هستند که بدون دخالت دولت و حکومت توسط درون، باطن، وجدان انسان و وجدان عمومی جامعه به انسان القا میگردد. پس انسان اخلاقمدار از دروغ پرهیز میکند؛ زیرا دروغ گفتن زشت و قبیح است، البته گاهی از ترس مردم دروغ نمیگوید؛ چرا که میترسد اعتبارش را نزد مردم از دست دهد و اعتماد آنان نسبت به او کم شود، اما انسان قانونمند اگر از شهادت دروغ امتناع میکند، هم ممکن است به دلایل مذکور باشد و هم به خاطر اینکه دادگاه شهادت دروغ و کذب را تحت تعقیب قرار میدهد.
این مهمترین تفاوتی است که قانون را از اخلاق متمایز میسازد. در اینجا واجب است به این نکته اشاره کنیم که علیرغم این تفاوتها، ارتباط میان اخلاق و قانون هنوز هم بسیار تنگاتنگ است و برای همیشه تنگاتنگ باقی خواهد ماند. پس آنطور که ریپرت (Ripert) میگوید، اصول و هنجارهای اخلاقی همواره در حال تبدیل شدن به قوانین حقوق میباشد و نیز همانطور که جوسران (Josserand) میگوید، بیشتر قوانین حقوقی از اخلاق نشئت میگیرد، تا آنجا که قانون آنگاه که رنگ وجوب و ضرورت به خود میگیرد، از اخلاق مستنثا نمیباشد.
۱۳۹۳/۵/۲۰ - ۰۸:۵۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
نظریه های نوین گستره حقوق را جزئی از محدوده اخلاق تلقی میکند/ مبانی قانون و اصول اخلاق
دین و اندیشه قرآن و متون دینی نظریه های نوین گستره حقوق را جزئی از محدوده اخلاق تلقی میکند مبانی قانون و اصول اخلاق نظریه نوین تقارب بین حقوق و اخلاق گستره حقوق را جزئی از محدوده اخلاق تلقی میکند بنابراین رویکرد جامعه در این است که مبانی ساختاری مشخص نشئت گرفته از اخلاق کهابعاد نقض حقوق بشر در نوار غزه بررسی می شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی ابعاد نقض حقوق بشر در نوار غزه بررسی می شود نشست تخصصی بررسی ابعاد نقض حقوق بشر در نوار غزه امروز 15 مردادماه در مرکز مشارکتهای فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر این نشست با همکاری شبکه شورای عالی انجمنهای دودرخواست دانشجویان بورسیه از مسئولان قضایی تخلفات بورس برای جلوگیری از تعمیم تخلفات سریعتر بررسی شود/پیگیری در
درخواست دانشجویان بورسیه از مسئولان قضاییتخلفات بورس برای جلوگیری از تعمیم تخلفات سریعتر بررسی شود پیگیری در مراجع قانونی و اعاده حیثیتجمعی از دانشجویان بورسیه دکتری سال 91 طی نامهای از مسئولان قضایی خواستند یک بار برای همیشه و به سرعت موارد تخلف در زمینه اعطای بورس دکتری را دربه مناسبت روز جهانی حقوق بشر اسلامی صورت گرفت بررسی و تطابق مواد قانون اساسی ایران و اعلامیه حقوق بشر سازمان م
به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اسلامی صورت گرفتبررسی و تطابق مواد قانون اساسی ایران و اعلامیه حقوق بشر سازمان مللگروه قضایی خبرگزاری فارس به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اسلامی تطابق مواد قانونی اساسی کشورمان را با اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل مورد بررسی قرار داد خبرگزاری فارس - سیددر میزگرد «بررسی حقوقی جنگ غزه» عنوان شد طبق قوانین بین الملل سایر دولتها میتوانند به ملت تحت اشغال
در میزگرد بررسی حقوقی جنگ غزه عنوان شدطبق قوانین بین الملل سایر دولتها میتوانند به ملت تحت اشغال کمک کنند تسلیح کرانه باختری 2 مبنای حقوقی دارد جنایات در غزه مصداق جنایت جنگی وجنایت علیه بشریت استقوانین بین المللی به ملت تحت اشغال حق مبارزه اعطا کرده ولی اگر توان مبارزه در برابرحقوقدان بین المللی:جنایات صهیونیست ها درغزه فروپاشی اخلاق و انسانیت است
حقوقدان بین المللی جنایات صهیونیست ها درغزه فروپاشی اخلاق و انسانیت است برلین - ایرنا - یک حقوقدان بین المللی و فعال حقوق بشر در آلمان جنایات نظامیان صهیونیست در سرزمین های اشغالی و غزه را نمونه ای آشکار و روشن از فروپاشی اخلاق و انسانیت در قرن حاضر دانست و از اینکه جامعه بین الدر گفتوگوی تفصیلی رییس کانون وکلای ایران با فارس مطرح شد رعایت اصول قانوننویسی در لایحه حمایت از کودکان/تعی
در گفتوگوی تفصیلی رییس کانون وکلای ایران با فارس مطرح شدرعایت اصول قانوننویسی در لایحه حمایت از کودکان تعیین مجازات شدید در ازای زیر پا گذاشتن حقوق نوجوانانرییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران در مورد قانون حمایت از کودکان و نوجوانان گفت قانونی در سال ۱۳۸۱ تصویبوزارت کار، دستور قالیباف برای تفکیک جنسیتی را غیر قانونی دانست: این کار مخالف قوانین بین المللی است
وزارت کار دستور قالیباف برای تفکیک جنسیتی را غیر قانونی دانست این کار مخالف قوانین بین المللی است جامعه > شهری - شهروند نوشت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در نامهای به شهرداری تهران لغو بخشنامه اخیر شهرداری تهران برای جداسازی فضای فیزیکی فعالیت کارمندان زنورزش رشد دهنده ارزشهای اخلاقی، سلامت و فرهنگ صلح و دوستی بین ملتها است
پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز مسابقات ورزشی دانشآموزان کشور ورزش رشد دهنده ارزشهای اخلاقی سلامت و فرهنگ صلح و دوستی بین ملتها است وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت آغاز مسابقات ورزشی دانشآموزان کشور در تابستان ۱۳۹۳ ورزش را رشد دهنده ارزشهای اخلاقی سلامت و فررئیس پلیس ترافیک شهری در گفتوگو با فارس خبر داد تقویت تیمهای کنترلی درون شهری / حمل با جرثیقل مجازات توقف در
رئیس پلیس ترافیک شهری در گفتوگو با فارس خبر دادتقویت تیمهای کنترلی درون شهری حمل با جرثیقل مجازات توقف در ورودی شهرهای بینراهیرئیس پلیس ترافیک شهری درباره تمهیدات اندیشیده شده برای سفرهای ایام تعطیل از تقویت تیمهای کنترلی در ورودی و خروجی شهرهای بینراهی و تیمهای گشتی دروبرگزاری جلسات هفتگی دینی و اخلاقی در مجموعه فرهنگی سرچشمه
برگزاری جلسات هفتگی دینی و اخلاقی در مجموعه فرهنگی سرچشمه فرهنگ > دین و اندیشه - جلسات هفتگی دینی و اخلاقی در ادامه بحث های پیش از ماه رمضان در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار می شوند به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سرچشمه جلسات هفتگی قرآنی دینی و اخلاقی از رنشست بررسی حقوقی نسل کشی و جنایت علیه بشریت در غزه
عکس محمد خدابخش نشست بررسی حقوقی نسل کشی و جنایت علیه بشریت در غزه نشست بررسی حقوقی نسل کشی و جنایت علیه بشریت در غزه بعد از ظهر امروز سه شنبه در سازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد ۱۳۹۳ ۵ ۱۴ - ۲۰ ۲۲نصب توربین های بادی در شهمیرزاد بررسی شد
با حضور مسوولی از سازمان انرژی های نو نصب توربین های بادی در شهمیرزاد بررسی شد سمنان - ایرنا - نصب توربین های بادی در شهمیرزاد در استان سمنان با حضور رئیس گروه مطالعات تفصیلی و تهیه طرح سازمان انرژی های نو ایران بررسی شد به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی شهرداری شهمیرزاد استفادنحوه حضور زنان شاغل، تابع کنوانسیون بین المللی است،اما حقوق شان نه!
نحوه حضور زنان شاغل تابع کنوانسیون بین المللی است اما حقوق شان نه برای مثال یکی از قوانین ملی مربوط به کار در ایالات متحده برای توجیه مزایای در نظر گرفته شده برای مرخصی بدون حقوق از عبارت توازن بین مسئولیتها در خانواده و محیط کار ارتقای ثبات و امنیت اقتصادی خانواده پیشبرد هاخلاق بین المللی در غزه سقوط کرد
نماینده حماس در ایران اخلاق بین المللی در غزه سقوط کرد تهران - ایرنا - نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در ایران گفت منظومه اخلاق بین المللی در غزه و در فلسطین اشغالی سقوط کرد به گزارش ایرنا خالد القدومی روز شنبه در تجمع بزرگ و سراسر جامعه پزشکی ایران خطاب به مردم ایرحقوق بشر اسلامی همه جانبه است/ حقوق بشر غیر اسلامی ابزاری در دست قدرتهاست
دین و اندیشه به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی حقوق بشر اسلامی همه جانبه است حقوق بشر غیر اسلامی ابزاری در دست قدرتهاست یک عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه حقوق بشر و آزادی باید در چارچوبی که شریعت مطهر تعیین کرده عمل شود گفت نمی خواهم بگویم اعلامیه حقوق بشر بد است و چرا بشر به ایندر دیدار با گری لوئیس عنوان شد فرامرزیان: سازمان ملل اگر در مورد غزه اقدامی صورت ندهد وجاهتش از بین خواهد رفت/
در دیدار با گری لوئیس عنوان شدفرامرزیان سازمان ملل اگر در مورد غزه اقدامی صورت ندهد وجاهتش از بین خواهد رفت منصوری جنایات غزه نقض حقوق انسانی استاعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات صبح امروز با نماینده دبیرکل سازمان ملل در ایران دیدار و از سکوت سازمان ملل در خصوص جنایات رژیم صهیو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها