تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 20 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799777287




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موج جديد موسيقي انقلابي ملت را به حركت در مي‌آورد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: موج جديد موسيقي انقلابي ملت را به حركت در مي‌آورد
روز جهاني قدس، جنــايـات تـازه صهيونيست‌هـا و تحريم‌ها عليه ايران از جمله موضوعاتي است كه اين روزها محور سرايش ترانه و ساخت قطعات موسيقي موج نوي ترانه‌سرايان و موسيقيدانان كشور قرار گرفته است، چندي پيش نيز رهبر انقلاب در ديدار با شعرا با اشاره به كليپ توليد شده به عنوان «ما ايستاده‌ايم» در ميدان آزادي ضمن ابراز خرسندي از توليد چنين آثاري خواستار ادامه اين روند


روز جهاني قدس، جنــايـات تـازه صهيونيست‌هـا و تحريم‌ها عليه ايران از جمله موضوعاتي است كه اين روزها محور سرايش ترانه و ساخت قطعات موسيقي موج نوي ترانه‌سرايان و موسيقيدانان كشور قرار گرفته است، چندي پيش نيز رهبر انقلاب در ديدار با شعرا با اشاره به كليپ توليد شده به عنوان «ما ايستاده‌ايم» در ميدان آزادي ضمن ابراز خرسندي از توليد چنين آثاري خواستار ادامه اين روند
همراه با خلاقيت شده بودند. به همين بهانه پاي صحبت خواننده‌ها و ترانه‌سرايان اين سبك نو كه به موسيقي ارزشي شهره شده‌اند، نشسته‌ايم تا از تأثير و تأثرات اين سبك موسيقي بپرسيم.
 
  سيار: زماني براي تلفيق شعر اصيل و موسيقي ارزشي
محمدمهدي سيار، شاعر و ترانه‌سرا در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص موج تازه موسيقي و ترانه‌سرايي انقلابي مي‌گويد: نبودن اين ژانر از ترانه‌سرايي و اين گونه از موسيقي در كشور غيرطبيعي و غيرعادي بود چون در تمامي كشورهاي جهان ترانه و موسيقي اجتماعي موجوديت دارد، نوعي از ترانه و موسيقي كه حرف مردم جامعه را بيان مي‌كند و مسائل مهم جامعه و جهان را تجلي مي‌دهد. وي ادامه مي‌دهد: ترانه‌سرايي، تصنيف و موسيقي از همان آغاز يك كاركرد اجتماعي داشته است. تصنيف مدرن از زمان مشروطه و با ترانه‌سراها و موسيقيداناني مانند عارف قزويني، ميرزاده عشقي و ديگران تأثيرگذاري اجتماعي داشته است. در ابتداي پيروزي انقلاب هم موسيقي يكي از مهم‌ترين رسانه‌هاي انقلاب بوده است و هنوز هم ما انقلاب و بهمن 57 را با نوارها و سرود‌هاي انقلابي به خاطر مي‌آوريم؛ موسيقي‌هايي كه ابعاد ضد استبدادي، ضد‌استكباري، معنوي و فلسفي انقلاب را در كنار هم متجلي كرده‌اند. سيار اظهار مي‌كند: اما متأسفانه در طول يكي، دو دهه اخير موسيقي هم مانند ساير ابعاد حيات اجتماعي و هنري مردم ما، در موجي از بي‌تفاوتي به مسائل اجتماعي داخلي و خارجي به سر مي‌برد و ما عدالت، تبعيض، فساد اقتصادي و تحريم را كه اركان مهم جامعه ما بوده، در موسيقي تمام اين سال‌ها نديده‌ايم. بسياري از فضاها و اتفاقاتي كه بايد در عرصه هنري جلوه پيدا مي‌كرد، به طور غيرطبيعي از عرصه هنر حذف و هنر ما به هنري خنثي بدل شده بود كه در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي حرفي براي گفتن نداشته باشد و در اين ميان هنرمند به عنوان زينت مجالس و هنر به عنوان امري فانتزي تلقي مي‌شد نه مسئله جدي اجتماعي كه مي‌تواند حرفي براي گفتن داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه يكي از اقشاري كه در طول يكي دو دهه اخير زير بار سانسور، تحقير و بي‌تفاوتي نرفت، قشر شاعر بود، تصريح مي‌كند: ما جريان قوي شعر اعتراضي را كه ادامه شعر انقلاب و دفاع مقدس هست، در طول اين سال‌ها داشتيم مانند قزوه و محمد كاظم كاظمي و سعيد بيابانكي و يوسفعلي مير شكاك و در اين ميان كافي بود ارتباطي ميان فضاي موسيقي با اين شعر رخ بدهد كه در سه، چهار سال اخير اين ارتباط ميان جريان اصيل شعر انقلاب و موسيقي ايجاد و ذخيره‌هاي عظيم شعري در قالب موسيقي عيان شد.

سيار در خصوص بازخورد مردم در برابر اين سبك جديد از ترانه سرايي و موسيقي انقلابي تأكيد مي‌كند: استقبال مردم بيش از حد تصور ما بوده است و مردم بسيار خوب با اين جريان احساس آشنايي مي‌كنند و انگار سال‌ها است كه با چنين فضايي از شعر و موسيقي انس داشته‌اند، و خوبي‌ها و نقص‌هاي اين جريان را به خوبي تشخيص مي‌دهند و از طرف ديگر عطش مردم براي شنيدن آثار تازه و چهره‌هاي متفاوت چه در عرصه شعر و چه موسيقي، مخاطبي ميليوني را براي شعر و موسيقي ما ايجاد كرده است و هنرمندان بايد قدر اين فضا را بدانند و كاري كه بايد به انجام برسانند.
 
  گلريز: موسيقي انقلابي نبايد تداعي‌گر موسيقي لس آنجلسي باشد
محمد گلريز، خواننده انقلابي كشور در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص موج نوي موسيقي ارزشي در كشور مي‌گويد: يكي از مؤلفه‌هايي كه اين روزها در برابر هجمه‌هاي رسانه‌اي غربي مي‌تواند مقابله كند، توليدات موسيقيايي با محوريت مسائل ارزشي است، ما در كشورمان سلايق متفاوتي داريم اما يك اثر فاخر ارزشي مي‌تواند توجه همه مخاطبان به خصوص جوانان را برآورده سازد.
وي ادامه مي‌دهد: پيش از انقلاب افراد مذهبي علاقه‌اي به موسيقي نداشتند پس از انقلاب با ساخت آثار موسيقيايي ارزشي، همه اقشار به سمت موسيقي فاخر جلب شدند اما متأسفانه پس از پايان جنگ تحميلي، توجه به موسيقي ارزشي و انقلابي كاهش چشمگيري پيدا كرد و در چند سال اخير دفتر مطالعات فرهنگي انقلاب اسلامي، موسيقي انقلابي و ارزشي بار ديگر مورد توجه قرار گرفته است.
گلريز تأكيد مي‌كند: در حال حاضر يكي از تأثيرگذار‌ترين هنرها، موسيقي است و در جوار همه آثار هنري، موسيقي به حيات خود ادامه مي‌دهد و به باور من يك موسيقي خوب مي‌تواند يك ملت را به حركت در بياورد.
وي با اشاره به اينكه قطعات موسيقي ارزشي نبايد تداعي‌گر موسيقي لس آنجلسي در ذهن شنوندگان باشد، ادامه مي‌دهد: در حال حاضر ما بايد تمام توانمان را در توليد آثار انقلابي و ارزشي در عرصه موسيقي داشته باشيم اما ظاهر، شمايل، تنظيم، شعر و موسيقي اثر نبايد تداعي‌گر موسيقي غربي باشد و اين اتفاق پاشنه آشيل موسيقي ارزشي ما محسوب مي‌شود. مانند اتفاقي كه در موسيقي مذهبي و آييني ما رخ مي‌دهد، به عنوان مثال مداحي مراسمات محرم با تم آهنگ‌هاي لس آنجلسي صورت مي‌گيرد و به طور كلي هدف ما نبايد با هر وسيله‌اي توجيه شود و توليد كار فاخر ما بايد با صحنه‌هاي انقلابي همراه باشد.
وي در خصوص تأثيرات اجتماعي موسيقي ارزشي و انقلابي در گسترش مفاهيم استراتژيك در ميان جوانان اذعان مي‌كند: موسيقي ارزشي و انقلابي خوب مي‌تواند توجهات گسترده‌اي را به خود جلب كند و ما در اين ميان بايد با سرمايه‌گذاري، توليدات مناسب و تأثيرگذاري را براي رخدادهاي مهم اجتماعي، داشته باشيم.
 
  فردوسي: موج نوي موسيقي انقلابي در راستاي نياز جامعه شكل گرفته
هادي فردوسي، شاعر و ترانه‌سرا هم در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص موج نوي موسيقي انقلابي مي‌گويد: به باور من آثار اين سبك جديد از موسيقي از نظر مفهومي و ارزشي و جوهره شعري در سطح بسيار بالايي قرار دارد.
وي با اشاره به اقبال جوانان به اين سبك از موسيقي ادامه مي‌دهد: حضور خواننده‌هاي جوان در عرصه موسيقي انقلابي باعث شده است كه جوانان و نوجوانان هم به اين سبك از موسيقي توجه نشان بدهند و اين اقبال به اشاعه مفاهيم ارزشي در ميان اين نسل منتهي شود.
وي با اشاره به اينكه نياز جامعه باعث توليد اين سبك از موسيقي در ميان خوانندگان و ترانه‌سرايان جوان شده است، تأكيد مي‌كند: به عنوان مثال من مؤلفه‌هاي مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در سخنراني ماندگار ايشان در خصوص تغيير سبك زندگي را در قالب يك ترانه بيان كرده‌ام و قرار است اين ترانه توسط علي نفري خوانده شود.
در نهايت از اظهارات ترانه‌سراها و خوانندگان عرصه موسيقي انقلابي اين چنين بر مي‌آيد كه ترانه‌سرايي و موسيقي ارزشي كه بار ديگر به روزهاي اوج خود رسيده، مي‌تواند مفاهيم اعتقادي و استراتژيك را در قالب هنر تأثيرگذاري مانند موسيقي در ميان همه اقشار جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان اشاعه دهد و راه را بر هجمه‌هاي فرهنگي غرب مسدود كند.

نویسنده : سپيده آماده 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن