تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805701907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انسان زمانی می تواند مراحل کمال را طی کند که محدودیتها را کنار بزند/ علامه طباطبایی به رسالة الولایة می نازد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه علی لاریجانی در رونمایی از تحریر رسالة الولایة؛
انسان زمانی می تواند مراحل کمال را طی کند که محدودیتها را کنار بزند/ علامه طباطبایی به رسالة الولایة می نازد
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی شب گذشته در مراسم رونمایی ازکتاب تحریر رسالة الولایة گفت: علامه طباطبایی این است محدودیتهای انسان به دلیل امکانی بودن اوست، لذا انسان زمانی می تواند مراحل کمال را طی کند که این محدودیتها را کنار بگذارد و به هر میزان از این محدودیتها خارج شود می توان فیوضات الهی را درک کند و صاحب آنها شود.



به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از کتاب تحریر رسالة الولایة علامه طباطبایی نوشته آیت الله جوادی آملی دوشنبه، 23 تیرماه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس موسسه اسراء، حجت الاسلام احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی و جمعی از اندیشمندان شب گذشته 23 تیرماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد. علی لاریجانی در این مراسم به ارائه سخن پرداخت و گفت: کاری که آیت الله جوادی آملی در خصوص این کتاب انجام دادند، شاید جزء موارد استثنایی است که شاگردی رساله استاد خویش را به گونه ای شرح دهد که فهم آن آسان شود. شبیه این کار را شهید مطهری درباره کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اثر علامه طباطبایی انجام داد و فهم کتاب را سهل و آسان کرد. وی افزود: با توجه به اینکه کتاب رسالة الولایة به صورت موجز و مختصر توسط علامه طباطبایی تدوین شده است، لازم بود این اثر برای خوانندگان تشریح، و ابعاد آن تبیین شود که آیت الله جوادی آملی به حق این مهم را به شکلی مناسب و خوب انجام دادند. این کتاب هم دارای جنبه‌های عرفانی است و هم برهانی که برای کشف حقیقت در خدمت قرآن و فقه قرار گرفته است. شاید این جزو موارد نادری است که علامه طباطبایی به نوشتار خود می نازد و آنرا اثری عظیم می شمارد اگرچه همه آثار علامه برجسته است و واقعا جای بالیدن و نازیدن دارد.

لاریجانی در ادامه سخنانش تصریح کرد: برهانی که در این کتاب در خصوص ولایت ذکر شده موهبت الهی است که در نوشتارهای دیگر نیست و این مطلب حکایت از عظمت کتاب دارد و در آن آیت الله جوادی آملی توضیح داده اند که علامه طباطبایی مضامین آنرا از آیت الله قاضی یا مکاشفات عرفانی خود دریافت کرده اند. به نظر می رسد علامه این کتاب را زمانی که در تبریز بوده اند تالیف کردند که نشان از ذهن پربار ایشان دارد و هم جنبه های برهانی قوی دارد و هم به نقل اشاره کرده است به طوری که گویی بیان می کند انسان با مجاهدتی که دارد می‌تواند به مقامی برسد که اختیارات خودش را در فنای خدا ببیند و این یعنی اراده ای از خود نداشتن و فنا شدن در ذات حق.

وی بیان کرد: در این کتاب به پرسش هایی از جمله آن که آیا انسان می تواند مسیر عرفانی را طی کند و حالات او چیست و چگونه خواهد بود یا آیا این مقام اختصاص به اولیا دارد و منحصر در آنهاست یا اکتسابی است، پاسخ داده شد. علامه طباطبایی در این کتاب مراحل سیر و سلوک عرفانی را بیان و به حقایقی که دست پیدا کرده اند، اشاره می کند که بسیاری از افراد نمی توانند حقایقی را که کشف کرده اند بیان کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش گفت: حرف اصلی کتاب رساله الولایه آن است که اگر پیرو شریعت و اسلام هستیم، این آیین حکایت از باطنی دارد که برای هر فردی کشف آن میسر نیست و از فقه اسلامی می توان به بهشت دست یافت اما کسی که به بواطن شریعت برسد، در این زمان به حقایق بیشتری می رسد. اولین مساله ای که در این رساله است آن که دین ظاهر و باطنی دارد و اولیای خدا به باطن آن واصل می شوند اما استدلال آن نیز این است که انسان موجودی حقیقی است که ابعادی درگذشته، حال و آینده دارد و در هر ساحتی این موجود حرکتی داشته و دارد؛ انسان در این دنیا موجودی است که در اجتماع زندگی می کند و لذا نیاز به قوانین و شریعت دارد که باید ها و نباید های شریعت مربوط به امور اعتباری است که باید به امور حقیقی متکی شود. وی با اشاره به اینکه آنچه انسان را به سعادت می رساند نمی تواند متکی به وهم باشد بلکه باید بر حقیقت استوار شده باشد، تصریح کرد: در فصل نخست این رساله هم بحث استدلالی است و هم نقلی؛ و دین ظاهری دارد و باطنی و این باطن همان حقایقی است که این ظاهر متکی بر آن است. در فصل دوم نیز اشاره می شود نظام عالم یک نظام صرفا اعتباری نیست و پسِ پرده ای دارد؛ فصل سوم نیز به این موضوع می پردازد که آیا دست یابی به این امور درونی و باطنی به افراد خاص اختصاص دارد یا همه با شرایطی می توانند به آن دست یابند. اجمال استدلال آن هم این است که این عالم طبیعت معلول عالم بالاتری است و همین نسبت این عالم علت به معلول نسبت کمال به نفس یا باطن به ظاهر است. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فصل چهارم راه رسیدن به امور باطنی و حقایق بحث شده که از طریق صورت نفس می توان این مسیر را طی کرد و فصل پنجم نیز بیان می کند اگر انسان این مسیر را طی کند چه کمالاتی دریافت کرده و صاحب چه مقامی می شود و در واقع حرف علامه طباطبایی این است محدودیتهای انسان به دلیل امکانی بودن اوست، لذا انسان زمانی می تواند مراحل کمال را طی کند که این محدودیتها را کنار بگذارد و به هر میزان از این محدودیتها خارج شود می توان فیوضات الهی را درک کند و صاحب آنها شود. وی در پایان سخنانش اظهارداشت: این رساله، اثر ممتاز علامه طباطبایی است که آیت الله جوادی آملی انصافا با یک وسواس خاص و ادبیات پسندیده آنرا شرح کرده اند و هر بخشی تقسیم بندی روشن دارد و هر فردی راحت می تواند با آن ارتباط برقرار کند. آثار آیت الله جوادی آملی در سالهای اخیر شرایطی را برای کشور فراهم کرده که افراد با مطالعه آنها می توانند فهم مناسبی از دین داشته و به عوالم جدید دست پیدا کنند.


۱۳۹۳/۴/۲۴ - ۰۹:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن