محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827005868
ازلی و ابدی بودن خداوند متعال چگونه اثبات می شود؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
ازلی و ابدی بودن خداوند متعال چگونه اثبات می شود؟
اگر موجودی ازلی باشد، قطعاً ابدی نیز خواهد بود.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، از جـمـله صـفـات ذاتی خداوند، «ازلیّت» و «ابدیّت» است. این دو صفت به معنای آن اسـت کـه وجـود خـداوند، نه آغازی دارد و نه پایانی. گاهی این دو صفت را تحت عنوان «سرمدی» نیز ذکر می کنند. او هم«اوّل» است و هم «آخر». قرآن کریم در این باره می فرماید: «هُوَ الاْوَّلُ وَالاّْخِرُ وَ الظّاهِرُ وَالْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیمٌ؛ اول و آخر و پیدا و پنهان، اوست و او به هر چیز داناست.»( حدید، 3) امیر مؤمنان علی علیه السلام در خطبه ای می فرماید: «اوّلیتش را ابتدایی، و ازلیّتش را پایانی نیست. او اوّل بی آغاز، و باقی بی آخر است.»[1] از امـام صـادق علیه السلام نیز دربـاره مـعـنـای «اول» و «آخـر» سـؤال شد، فرمودند: «او اوّل اسـت کـه پیش از او اوّلی نبوده و آغازی بر او سبقت نگرفته و آخری است که آخر بودنش پـایـانـی نـدارد آن گـونـه کـه از صـفـات مـخـلوقـات فـهـمـیـده مـی شـود. خـدا، قـدیـم، اول و آخـر اسـت. هـمـیـشـه بوده و خواهد بود، بدون آغاز و پایان. پدید آمدن بر او واقع نمی شود و از حالی به حال دیگر تغییر نمی یابد.خالق همه چیز است.»[2] در نتیجه، اول بودن او به این معناست که آغاز ندارد؛ همچنان کـه آخـر بـودنـش نـیـز به این معناست که انـتـهـایـی نـخـواهـد داشـت. وسـعـت وجـودی او تـمـامـی زمـان و قبل از زمان را در بر می گیرد؛ زیرا او مافوق زمان است.پس از روشن شدن معنای ازلی و ابدی بودن حق تعالی، اینک نوبت به اثبات این دو وصف برای ذات پاک اوست. یکی از کوتاهترین ادله این مسأله، بر اساس واجب الوجود بودن خداوند شکل می گیرد. از این رو پیش ازاثبات ازلی و ابدی بودن خداوند، چکیده یکی از متقن ترین ادله عقلی اثبات هستی خدا یعنی «برهان معروف وجوب و امکان» را ذکر می کنیم: یقیناً در جهان خارج موجودی هست، این موجود اگر واجب الوجود باشد، مطلوب ما که وجود خداوند یا همان واجب الوجود است، ثابت می شود. و اگر ممکن الوجود باشد، با توجه به نیازمندی آن به علت و با توجه به امتناع «تسلسل» و «دور»، به موجودی نیاز دارد که وجودش معلول موجود دیگری نباشد، و چنین موجودی، واجب الوجود یا همان خداوند است. و اما اثبات ازلی و ابدی بودن خداوند از طریق برهان وجوب و امکان به این صورت است: وقتی ثابت کردیم که خدا واجب الوجود است، و ثبوت وجود برای او ضروری و سلب وجود از ذات مقدس او ممتنع است،بنابراین وجوب وجود مستلزم آن است که سلب وجود از ذات الهی در هیچ فرضی از فروض ممکن نباشد؛ زیرا هر موجود که سابقه عدم یا امکان زوال داشته باشد واجب الوجود نخواهد بود. این بدین معناست که ذات الهی نه مسبوق به عدم است و نه عدم به آن لاحق خواهد شد، و این چیزی جز ازلی و ابدی بودن خداوند نیست. خواجه نصیرالدین طوسی با عبارتی کوتاه به همین برهان اشاره کرده است: «و وجوب الوجود یدل علی سرمدیته؛ یعنی واجب الوجود بودن خدا، دلیل بر سرمدی بودن اوست.» [3] توضیح بیشتر این که، ذات حق تعالی وجودی است واجب که هرگز هستی از او نفی نمی شود، و هستی عین ذات اوست. بنابراین، توجه به «واجب الوجود» بودن او راهنمای ما بر ازلی و ابدی بودن اوست؛ زیرا مـعـدوم بودن موجودی در برهه ای از زمان، نشانه نیازمندی و ممکن الوجود بودن اوست. در حالی کـه ذات حـق تعالی، وجودی است که، اولاً؛ از خارج به او هستی داده نشده است تا بگوییم زمانی بوده که ایـن موجود نبوده است. ثانیاً؛ هستی نیز عاریتی او نیست تا زمانی از او گرفته شود، بلکه هستی و وجود ذاتی اوست. پس چنین وجودی همیشه بوده و خواهد بود.[4] علاوه بر این، بر اساس برهان وجوب، واجب الوجود یگانه است و دومی ندارد. بنابراین غیری وجود ندارد تا بتواند وجود را از خداوند سلب کند، چون همۀ موجودات در وجود خود به او نیازمندند. چنان که ممکن نیست واجب الوجود خود را معدوم سازد، چرا که وجود او ضروری و حتمی است و اگر بخواهد این ضرورت را از خود بگیرد، انقلاب در ذات لازم می آید و این با واجب الوجود بودن او ناسازگار است.[5] و این همان معنای ازلی و ابدی بودن ذات باری تعالی است. نکتۀ دیگری که از این استدلال به دست می آید، آن است که ازلیت و ابدیت به معنای یاد شده با یکدیگر متلازم اند، و اگر موجودی ازلی باشد، قطعاً ابدی نیز خواهد بود.[6] از نظر حکمای الهی، چون خداوند واجب الوجود بالذات است، هیچ گونه عدم و نیستی - اعم از سابق و لاحق - در او راه ندارد. هر گاه این مطلب را به لحاظ عدم سابق در نظر آوریم، ازلیت و قدم نامیده میشود. و هرگاه به عدم لاحق نظر افکنیم، ابدیت و بقا گفته میشود. و هر گاه هر دو جهت را در نظر آوریم، به سرمدیت وصف میشود. گاهی نیز سرمدیت مترادف ابدیت و بقا به کار رفته است.[7] پی نوشت ها: [1] لَیْسَ لاِوَّلِیَّتِهِ ابْتِداءٌ، وَ لا لاِزَلِیَّتِهِ انْقِضاءٌ. هُوَ الاْوَّلُ لَمْ یَزَلْ، وَ الْباقی بِلا اَجَل، نهج البلاغه، خطبه 162. [2] اصول کافی، ج1، ص 90. [3] طوسی، نصیر الدین محمدبن حسن، کشف المراد، مقصد سوم، فصل دوم، مسأله هفتم. [4] مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج 4، ص 194. [5] کاشفی، محمد رضا، مجموعه پرسش ها و پاسخ ها، خداشناسی و فرجام، ص 77. [6] محمد تقی، مصباح یزدی، آموزش عقاید، ج 1، ص 84 و 85. [7] کشف المراد، مقصد سوم، فصل دوم، مسئله هفتم.
۱۹/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]
صفحات پیشنهادی
چگونه می توان وجود خداوند متعال را برای کودکان اثبات کرد؟
چگونه می توان وجود خداوند متعال را برای کودکان اثبات کرد یکی از سفارشات دین مبین اسلام توجه به مسئله تربیت دینی کودکان و آموزش خداشناسی به آنهاست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سفارشات دین مبین اسلام توجه به مسئله تربیت کودکان است حالچرا خداوند به طور مستقیم به جهنمی بودن ابو لهب اشاره دارد؟
چرا خداوند به طور مستقیم به جهنمی بودن ابو لهب اشاره دارد و هر کس مؤمنی را به عمد بکشد کیفر او جهنم است که در آن همواره خواهد بود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز چرا خداوند متعال در قرآن کریم به طور مستقیم به جهنمی بودن ابو لهب اشاره کرده و در مورحاکم اسلامی در عملكرد سياسى فقط باید اجراى شريعت را مورد نظر قرار دهد/ برنامهريزى فرهنگى در حكمت متعاليه
دین و اندیشه حاکم اسلامی در عملكرد سياسى فقط باید اجراى شريعت را مورد نظر قرار دهد برنامهريزى فرهنگى در حكمت متعاليه در نظام اسلامى حكومت تنها مجرى دستورات الهى است و در چارچوب آنها عمل مى نمايد در چنين نظامى شريعت به منزله روح و سياست به مثابه جسد آن است به عبارت رساتروشنفکران دینی پاسخ دهند جمع دین و تجدد چگونه ممکن است
دین و اندیشه داوری اردکانی روشنفکران دینی پاسخ دهند جمع دین و تجدد چگونه ممکن است دکتر رضا داوری اردکانی در گفتوگو با دریچه گفته است روشنفکران دینی باید به این سؤال پاسخ بدهند که چگونه دین را با تجدد جمع میکنند به گزارش خبرگزاری مهر پنجمین شماره مجله تصویری «درچه کسی برنده ماه رمضان است/ چگونه می توان معنویت ماه رمضان را ذخیره کرد
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد چه کسی برنده ماه رمضان است چگونه می توان معنویت ماه رمضان را ذخیره کرد یک استاد پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه ماه رمضان سفره ای است که باز شده است و کسانی که بیشترین استفاده را از آن می برند برنده هستند گفت طوری نیست که همه به یکساعدالتمحوری، وجدان کاری و عفیفبودن از ویژگیهای جامعه صالح
یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۴ قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت یکی از مهمترین ویژگیهای جامعه صالح احترام به حقوق فردی و اجتماعی افراد جامعه است در جامعهای که افراد به حقوق همدیگر احترام بگذارند دیگر نزاع و درگیری وجود ندارد حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفتوگعاشقانه هفتمین روز میهمانی/چگونه می توانیم تنها به خدا تکیه کنیم؟/بن بست ها جایی است که او را میابیم
عاشقانه هفتمین روز میهمانی چگونه می توانیم تنها به خدا تکیه کنیم بن بست ها جایی است که او را میابیم فرهنگ > دین و اندیشه - هفتمین روز مهمانی آغاز شده است از میزبان مهربان و بخشنده یاری می خواهیم که به شناخت واقعی از او برسیم تا تنها بر او تکیه کنیم و تنها به او امیچگونه خشم خود را کنترل کنیم؟
چگونه خشم خود را کنترل کنیم وضو با آب سرد مي تواند تا حد زيادي از عصبانيت شما بكاهد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز عصبانيت جلوه خشم و غضب است و غضب در واقع يك حالت نفسانى و درونى است كه آدمى را وادار به رفتارى پرخاشگرانه وغلبه و انتقام نسبتنظریه گفتاری بودن قرآن روزآمدترین دیدگاه در مورد زبان قرآن است
دین و اندیشه نکونام بیان کرد نظریه گفتاری بودن قرآن روزآمدترین دیدگاه در مورد زبان قرآن است جعفر نکونام عضو هیئت علمی دانشگاه قم در نشست جیستی زبان قرآن کریم گفت نظریه گفتاری یا خطابه ای بودن قرآن صاحب روزآمدترین دیدگاه به زبان قرآن کریم است به گزارش خبرگزاری مهر نشست تخصصانسانی شایسته مناجات با خداست که خود را بهتر بشناسد/ خوف و رجاء چگونه حاصل می شود
دین و اندیشه حجت الاسلام ابوترابی فرد انسانی شایسته مناجات با خداست که خود را بهتر بشناسد خوف و رجاء چگونه حاصل می شود حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه انسانی شایسته مناجات با خداست که خود را بهتر بشناسد گفت انسانی که خدا را بهتر بشناسد امید و رجایش به خدا بیشتر خواهد شخدایا توفیق مهرورزی نصیبم فرما/ چگونه زنگار دل را بزداییم
دین و اندیشه دعای روز هشتم ماه رمضان خدایا توفیق مهرورزی نصیبم فرما چگونه زنگار دل را بزداییم خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه در دعای روز هشتم ماه رمضان می خوانیم اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَةَ الاْیتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ وَاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَةَ الْکِرامِ بِطنیایش شبانه/ خداوندا! چگونه به تو شکایت کنم در حالی که...!
نیایش شبانه خداوندا چگونه به تو شکایت کنم در حالی که نیایش فرصتی است برای پیوند با بیکرانهها زمانی است برای یافتن خویشتنِ خویش عرصهای است برای عرضۀ مخلوق به خالق هر شب قطعهای از تلاش برای این پیوند را پیشکش چشمان شما کاربران عزیز می کنیم مجله شبانه باشگاه خبرنگارانمردم اسپانیا چگونه اسلام را پذیرفتند؟
مردم اسپانیا چگونه اسلام را پذیرفتند فرهنگ > دین و اندیشه - روحالله علینژاد گفت نارضایتی مردم اسپانیا از حاکمان و علمای کلیسای کاتولیک باعث آمادگی جامعه آن زمان برای یک انقلاب و تحول فکری شد و همین موضوع به تدریج زمینه ساز پذیرش دین اسلام شد به گزارش خبرآنلایاحتمال ۳۰ روزه بودن ماه رمضان
احتمال ۳۰ روزه بودن ماه رمضان مدیرمرکز مطالعات و پژوهشگاه فلکی نجوم از رویت هلال ماه رمضان در غروب شنبه خبر داد کد خبر ۴۱۱۲۶۰ تاریخ انتشار ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۵ ۲۸ - 27 June 2014 مدیرمرکز مطالعات و پژوهشگاه فلکی نجوم از رویت هلال ماه رمضان در غروب شنبه خبر داد به گزارش مهر مدیرمرکدنیای بدون خدایان چگونه است؟
دنیای بدون خدایان چگونه است انسان اگر هم در بعضی موارد دنیوی با تحقیق و جستجو توانسته باشد پیشرفت هایی کسب کند اما در موضوعات فرا دنیوی و معنوی به هیچ عنوان نمی تواند مفاهیمی مثل روح ملائکه مجردات عقل کلی و جزئی و امثال این موارد را بدون وحی و کمک انبیا درک کند به این مطلبملاصدرا در فقه و در فقه سياسى به اجتهاد رايج پايبند است/ نحوه ابتناى فقه سياسى بر حكمت متعاليه
دین و اندیشه ملاصدرا در فقه و در فقه سياسى به اجتهاد رايج پايبند است نحوه ابتناى فقه سياسى بر حكمت متعاليه حكمت متعاليه فهمى را ايجاد مى كند كه اگر شما آنرا كنار بگذاريد فقيه سياسى از بخشى از يك فهم عميق و ژرف محروم مى شود و نمى تواند استنباط فقه سياسى دقيقى داشته باشدانتشار کتاب «ارتباط عاطفی با خداوند»
سهشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۳ جدیدترین کتاب آیتالله مظاهری مدیر حوزه علمیه اصفهان با عنوان ارتباط عاطفی با خداوند منتشر شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه اصفهان این اثر حاصل درسهای اخلاقی آیتالله مظاهری است که طی سالهای اخیر و در مناسبتهایی مانند ماهها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها