محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832631907
عدالتمحوری، وجدان کاری و عفیفبودن از ویژگیهای جامعه صالح
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: یکی از مهمترین ویژگیهای جامعه صالح احترام به حقوق فردی و اجتماعی افراد جامعه است. در جامعهای که افراد به حقوق همدیگر احترام بگذارند دیگر نزاع و درگیری وجود ندارد. حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه «مصداقهای صلاح و فساد در جامعه اسلامی بسیار گسترده است» اظهار کرد: تلاش تمامی جوامع برای رسیدن به صلاح است و هر میزان که مردم و حاکمیت در این راستا با یکدیگر همکاری کنند رسیدن به این مقوله راحتتر میشود. وی در ادامه با اشاره به مهمترین ویژگیهای جامعه صالح تصریح کرد: اولین ویژگی جامعه صالح ولایتپذیری آن جامعه است. ولایتپذیری در تفکر شیعه و غیرشیعه به صورت جدی مطرح است، ولی ما این امر را در شیعه به صورت امامت و ولایتپذیری مطرح میکنیم و نقطه مقابل این امر میشود ولایتگریزی یعنی هرچقدر مردم پیرو ولایت نباشند آن جامعه، جامعه صالحی نیست. این عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: عدالت محوری از ویژگیهای بعدی جامعه صالح است. در یک جامعه صالح مردم به حقوق هم احترام میگذارند و هر چیزی بر سر جای خودش قرار دارد و تعامل و تعاون افراد جامعه روز به روز بیشتر میشود. این عدالتمحوری در سطح گسترده ملی و فراملی مطرح است. عدالتمحوری در هر جامعهای نشانه صالح بودن آن جامعه است. پیروزمند ادامه داد: ویژگی سوم جامعه صالح، استکبارستیزی است. در جامعه صالح استکبارستیزی در سطح ملی و فراملی دیده میشود. جامعه استکبارستیز از تمامی پتانسیلها برای حرکت به سمت جلو استفاده میکند. نقطه مقابل جامعه استکبارستیز جامعهای است که به بهانههای مختلف مثل نمیتوانم، نمیشود، ما وظیفهای نداریم، باید منافع خود را تامین کنیم و امثال اینها از استکبارستیزی فاصله میگیرد و این میشود یک جامعه فاسد. وی با بیان اینکه «ویژگی بعدی جامعه صالح، حلالخواهی است» گفت: در جامعه صالح حلال و حرام بودن حرف اول را میزند و افراد برای کسب مال به این امر معتقد هستند. این عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، ویژگی بعدی جامعه صالح را تحکیم خانوادهها ذکر و تصریح کرد: در یک جامعه صالح خانواده و مدیریت آن حرف اول را میزند و مهر و محبت بین تمام اعضا حاکم است. اگر در جوامع خانواده محوری رعایت شود آفتهای دیگر کم میشود و بعضا ما شاهد این امر نیستیم که خانوادهها با دیدن ماهواره و یا شبکههای مجازی دچار آفت شوند. اگر محبت و تحکیم خانواده در جوامع مورد توجه باشد، دیگر هیچ چیزی آنها را به سمت تباهی و فساد نمیکشاند. پیروزمند تصریح کرد: ویژگی بعدی جامعه صالح عفیف بودن افراد جامعه است. جامعه صالح هرگز به سمت عریان بودن و بیعفتی پیش نمیرود. در یک جامعهای که افراد آن صالح و کارآمد هستند زن و مرد آن جامعه هر دو عفیف هستند. حضرت علی (ع) در حدیثی میفرمایند: تا عفت نباشد خیری وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: وجدان کاری افراد ویژگی بعدی جوامع صالح است. در یک جامعه صالح هر فردی کارش را با وجدان و به موقع انجام میدهد. در یک جامعه صالح افراد آن مسئولیتپذیر هستند و هرگز از زیر بار کار خود شانه خالی نمیکنند. در یک جامعه صالح افراد برای پیشبرد منافع ملی جامعه کار میکنند، نه برای رسیدن به اهداف و منافع شخصی خود. قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: ویژگی بعدی جامعه صالح صداقت و امانتداری افراد است. اگر افراد جامعه به این امر توجه کنند جامعه به سمت پیشرفت و تعالی میرود. همچنین ویژگی بعدی جامعه صالح خوشخلقی افراد جامعه است. در یک جامعه صالح مهرورزی و گشادهرویی و سعهصدر مردم حرف اول را میزند و خبری از پرخاشگری و بداخلاقی نیست. پیروزمند در ادامه همچنین آزادی مشروع در جوامع را از نشانههای جامعه صالح ذکر و خاطرنشان کرد: با آزادی مشروط است که ظرفیتها و استعدادهای افراد جامعه شکوفا میشود ولی فراموش نکنیم که آزادی باید شرعی و قانونی باشد. این آزادی مصداقهای بسیار زیادی دارد که اگر در چارچوب قانون صورت گیرد میتواند برای رشد و شکوفایی افراد بسیار مفید و موثر واقع شود. وی با بیان اینکه «احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران نیز یکی دیگر از ویژگیهای جامعه صالح است» افزود: در جامعهای که افراد به حقوق همدیگر احترام بگذارند دیگر نزاع و درگیری وجود ندارد. نقطه مقابل این امر پایمال کردن حقوق افراد است که باعث میشود نیمی از مشکلات جامعهای و جهانی به وجود بیاید. در جهان امروز میبینیم کسانی که داعیه آزادی دارند تمام حقوق افراد مستضعف را زیر پا میگذارند و این تبدیل شده به بزرگترین مشکل جوامع. این عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: جامعه صالح جامعهای است که تمام افراد در تمام کارها مشارکت میکنند و افراد جامعه سهم حضور بیشتری برای فعالیتهای اجتماعی دارند و نقطه مقابل این امر عدم مشارکت و عزلتگزینی در جامعه است. اگر در جامعهای مشارکت نباشد انسانها به آن رشد کافی و وافی نمیرسند. پیروزمند یادآور شد: فراموش نکنیم تمامی این ویژگیهایی که برای جامعه صالح گفتیم در یک جامعه محقق نمیشود، هیچ جامعهای خالی از صلاح و فساد نیست. آنچه مهم است ضریب و میزان توجه به آنها است. وی در ادامه درباره اینکه چگونه میتوانیم این مصداقها را برای افراد جامعه تبیین و تعریف کنیم؟ گفت: یکی از راههایی که میتوانیم به آن مراجعه کنیم گروههای مرجع در جامعه هستند ما بعضا در تمامی جوامع گروههای مرجعی از علما، سیاسیون و روحانیون داریم که اگر آنها این مصداقها را در جامعه بیان و به آن عمل کنند نیمی از جوامع به سمت صلاح پیش میروند. قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: گروه دومی که میتواند نقش موثری داشته باشد نظام آموزشی و علمی جامعه است. در تمامی جوامع فرزندان از کودکی تا بزرگسالی تحت تعلیم نظام آموزشی آن جامعه هستند و اگر نظام آموزشی درست باشد، خیلی از مشکلات جوامع حل میشود. پیروزمند در پایان تاکید کرد: نظام اداری در جوامع تاثیرگذار هستند و پس از آن رسانهها میتوانند تاثیر بسیار زیادی بگذارند. رسانه با استفاده از هنر میتواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. با استفاده از این مبانی میتوانیم صلاح را در جامعه افزایش داده و درجه فساد را کمتر کنیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
با اصلاح سیستم حاکم بر جامعه، کل جامعه صالح میشود
سهشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۰ مدیر مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت اگر میخواهیم مصداقهای صلاح و فساد در جامعه اجرا و تببین شود باید ابتدا امرا و علما صالح باشند چراکه این دو گروه در جامعه بسیار تاثیرگذار هستند حجتالاسلام والمسملین محمدحسن رمصداقهای«جامعه صالح و فاسد» در گفتوگو با یک استاد حوزه و دانشگاه
یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۵ یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت تجسس غییت تهمت ترشرویی حسد بدگمانی استهزا و تمسخر از مصداقهای جامعه فاسد است و در جامعه صالح نباید این رفتارها وجود داشته باشد حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی در گفتوگو با خبرنگار دین ودرسگفتار دیدگاه های نظری جامعه شناسی فضا آغاز می شود/ سارتر پدیده شناس: سطح درون ماندگاری از سارتر تا دلوز
دین و اندیشه درسگفتار دیدگاه های نظری جامعه شناسی فضا آغاز می شود سارتر پدیده شناس سطح درون ماندگاری از سارتر تا دلوز در ادامه درسگفتارهای تابستان 93 موسسه پرسش درسگفتارهای دیدگاه های نظری جامعه شناسی فضا و سارتر پدیده شناس سطح درون ماندگاری از سارتر تا دلوز به زودی آغاز می شوآسیب شناسی اسلام شناسی و ایران شناسی در محافل آکادمیک غربی/ از کم کاری ایران تا پرکاری سعودی ها
دین و اندیشه رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن با مهر طرح کرد آسیب شناسی اسلام شناسی و ایران شناسی در محافل آکادمیک غربی از کم کاری ایران تا پرکاری سعودی ها سیدسلمان صفوی با اشاره به اینکه در حوزه اسلام شناسی در بریتانیا مساجد علی العموم تحت نفوذ عربستان هستند گفت ما نـه در بخنیازسنجی جامعه از اولویتهای کاری مبلغان باشد
نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان نیازسنجی جامعه از اولویتهای کاری مبلغان باشد خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان بر ضرورت نیاز سنجی جامعه تأکید کرد و گفت یک مبلغ دینی باید نیازها و اولویتهای جامعه را به خوبی بشناسد و برای رفع و اغنای آاستعداد مبلغان وهابی درکاری که دشمنان از آن ناتوانند!
استعداد مبلغان وهابی درکاری که دشمنان از آن ناتوانند قبلا بازی در نقش صحابه را حرام می دانستی اما بعد از فعالیت العوده نظرت تغییر کرد و اکنون در سریال مریم العذراء و المسیح مشارکت داری به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه العالمهمکاری با جهاددانشگاهی دانشجویان را برای ورود به جامعه آماده میکند
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۳ رئیس دانشگاه بوعلی سینا گفت با همفکری و همکاری جهاددانشگاهی می توان گامهای مثبتی برای انجام فعالیتهای فرهنگی برداشت و دانشجویان را برای ورود به جامعه و حرکت در مسیر آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی آماده کرد به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجوترک امر به معروف و نهی از منکر، زمینهساز گرفتاری در جامعه است
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۶ مدیر حوزه علمیه تکاب ترک امر به معروف و نهی از منکر را زمینهساز گرفتاری جامعه و عدم استجابت دعای مؤمن دانست حجتالاسلام محمدرضا عبدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد امر به معروف و نهی از منکرماه رمضان باید تبدیل به فرصتی برای تجربه زندگی در شب شود/ کاری کنید رمضان ماه خوش گذشتن و شادی باشد
ماه رمضان باید تبدیل به فرصتی برای تجربه زندگی در شب شود کاری کنید رمضان ماه خوش گذشتن و شادی باشد فرهنگ > دین و اندیشه - محمدرضا زائری گفت شهروند جامعه اسلامی باید لذت و شادی ماه رمضان را بچشد مردمی که در گرمای کشنده این روزهای کشور روزه بگیرند نمیتوانند لذت ایاگر انسان مشکل درونی خود را حل نکند، توان حل مشکل جامعه را ندارد/ مداد کدام عالم از خون شهید گران بهاتر است
دین و اندیشه آیت الله العظمی جوادی آملی اگر انسان مشکل درونی خود را حل نکند توان حل مشکل جامعه را ندارد مداد کدام عالم از خون شهید گران بهاتر است آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه اگر کسي نهادهاي سهگانه عقل نظری عقل عملی و نفس لوامه را عالمانه بفهمد حفظ کند و هيچ کدجیره خوار گذشتگان هستیم/ جامعه زایش علمی و فرهنگی ندارد
دین و اندیشه صالحی امیری جیره خوار گذشتگان هستیم جامعه زایش علمی و فرهنگی ندارد رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ فرهنگی ایران مدرن با اشاره به آمار پایین مطالعه در ایران گفت ما امروز جیره خوار گذشتگان هستیم و جای تاسف است که این جامعه زاینوع برداشت جامعه از قرآن غلط است
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۴ معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی گفت نوع برداشت ما از قرآن در جامعه غلط است و ما باید دنبال چگونگی رسیدن انسان به آرامش از دیدگاه قرآن باشیم به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا از اردبیل حجتالاسلام پورحارتباط مردم و مساجد، جامعه را در برابر خطرات مقاوم میکند
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۵ یک کارشناس امور مساجد گفت مسجد محلی است که بصیرت افزایی در جامعه به وسیله آن انجام میشود حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی مروج در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و با بیان اینکه باید یک اتنظیم بازار راهکاری برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان در جامعه است
استانها شمال گیلان شعبان نژاد تنظیم بازار راهکاری برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان در جامعه است رشت – خبرگزاری مهر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت تنظیم بازار راهکاری برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان در جامعه است به گزارش خبرنگار مهر علیرضا شعبان نژاد ظهر شنبهدادگستری ترازوی سنجش سلامت جامعه/ افزایش پرونده ها نشانه کم کاری دستگاه های اجرایی است
استانها مرکز البرز مهدوی راد دادگستری ترازوی سنجش سلامت جامعه افزایش پرونده ها نشانه کم کاری دستگاه های اجرایی است کرج – خبرگزاری مهر رئیس کل دادگستری استان البرز گفت دادگستری ترازوی سنجش سلامت جامعه است و آمارهای موجود در این بخش حاکی از وضعیت جامعه است به گزارش خبرنگارامام جمعه سگزآباد: امداد فرصت بزرگ نیکوکاری را در جامعه فراهم کرده است
امام جمعه سگزآباد امداد فرصت بزرگ نیکوکاری را در جامعه فراهم کرده استامام جمعه سگزآباد گفت باید همکاری در میان اقشار مختلف مردم گسترش یابد تا بتوانیم این فرصت بزرگ نیکوکاری فراهم شده از سوی امداد را در اختیار اقشار مختلف مردم قرار دهیم به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا حجتاکتاب«از جامعه ایرانی تا میهن ترکی» نقد می شود
دین و اندیشه کتاب از جامعه ایرانی تا میهن ترکی نقد می شود گروه تاریخ جریان های فکری پژوهشکده تاریخ اسلام نشست نقد کتاب از جامعه ایرانی تا میهن ترکی را با حضور نویسنده اش برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر گروه تاریخ جریان های فکری پژوهشکده تاریخ اسلام نشست نقد کتاب«از-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها