محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832782331
حاکم اسلامی در عملكرد سياسى فقط باید اجراى شريعت را مورد نظر قرار دهد/ برنامهريزى فرهنگى در حكمت متعاليه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
حاکم اسلامی در عملكرد سياسى فقط باید اجراى شريعت را مورد نظر قرار دهد/ برنامهريزى فرهنگى در حكمت متعاليه
در نظام اسلامى، حكومت تنها مجرى دستورات الهى است و در چارچوب آنها عمل مى نمايد. در چنين نظامى شريعت به منزله روح و سياست به مثابه جسد آن است؛ به عبارت رساتر وظيفه خليفه خدا آن است كه در عملكرد سياسى اش فقط اجراى شريعت را مورد نظر قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در حكمت متعاليه، برنامه ريزى فرهنگى به عنوان يك ضرورت مطرح مى شود، چون اولاً عالم خالق و صانعى دارد كه او قادر و حكيم است و دارای طرحی است و ثانياً دنيا منزلى از منازلى است كه انسان بايد طى كند. نهاد حكومت وسيله و محملى در تحقق اين اهداف است. سياست به منزلهی عبدى در خدمت شريعت مى باشد كه اگر اين عبد به اطاعت از مولايش مشغول شد، ظاهر عالم مطيع باطن آن مى گردد و انسان به جانب خيرات گرايش پيدا مى كند. چون عالم هدفمند است و دنيا نه همه وجود و هستى، بلكه منزلى از منازل سالكين الىالله است، دولت اسلامى به عنوان دولت هادى، وظيفه اش اين است كه برنامه ريزى فرهنگى كند. حكومت اسلامى علاوه بر تنظيم امور معيشتى مردم بايد بهصورت جدى و يك وظيفه تخلف ناپذير، به آموزشو پرورش مردم در امور مربوط به منافع آخرت كه اهم، ادوم و ابقى هستند اقدام نمايد، خصوصاً در دنيايى كه آدمى در معرض انواع فتنه ها و مفسده ها قرار دارد. اينها همه تعابير مرحوم ملاصدراست. كار خليفة اللهى از منظر ملاصدرا بيش از آنکه سياسى، نظامى يا اقتصادى باشد، فرهنگى است؛ يعنى تمام وجوه ارتباط او با مردم، در خدمت آموزشو پرورش و تربيت مردم براى تبديل شدن به انسانهاى متعالى مى باشد و سياست، اقتصاد و نظامى گرى، جملگى صورتى آلى و وسيله اى مى باشند كه در خدمت تعليم و تربيت و ارتقاى معنوى انسانها كه هدف غايى است، قرار مى گيرند. رياست و مديريت در حكمت متعاليه ليبرالها اشكال كردند كه عقل، لغزش پذير است. در تعاليم ملاصدرا حكيمى كه سه سفر نخست از اسفار اربعه را طى كرده است، مى تواند در مرحله چهارم كه همانا هدايت و رهبرى مردم است و از نظر رتبه از مراحل سهگانه برتر است، به عنوان رئيس، حكومت نمايد. چنين انسانى در سفر منالحق الىالخلق، به مقام فناى فىالذات رسيده و مراتب كمال را با موفقيت به پايان برده است. چون وظيفه اصلىِ حكومت تأمينِ منافع ابقا و اتم است كه همان بحث منافع اخروى است، هر كسی نمى تواند در پستهاى حكومت اسلامى قرار گيرد. در نظام اسلامى، حكومت تنها مجرى دستورات الهى است و در چارچوب آنها عمل مى نمايد، نه كسى كه بخواهد بر اساس عقل لغزش پذير و ناقص خود براى مردم برنامه ريزى كند. در چنين نظامى شريعت به منزله روح و سياست به مثابه جسد آن است؛ به عبارت رساتر وظيفه خليفه خدا آن است كه در عملكرد سياسى اش فقط اجراى شريعت را مورد نظر قرار دهد. از اين رو ملاصدرا تصريح مى كند آيين انبياء و اولياء يكى بوده و خلافى از آنان و پيروانشان در چيزى از اصول، معارف، اعمال سياسات و اداره كردن امور با اختلاف زمان نقل نشده است. چه بايد كرد؟ ممكن است گفته شود فرهنگ خيلى تنوع دارد. شما چگونه مى خواهيد براى اينها برنامه ريزى كنيد كه از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب حركت كنند؟ از يك طرف هم مى گوييم حوزه فرهنگ گسترده مى باشد، آن قدر داده ها و افراد متنوع است كه نمى شود آنها را زير يك چتر درآورد. از طرفى، اصل آزادى و اختيار انسانها را مى خواهيد چه بكنيد؟ همان دغدغه اى كه هايك، پوپر، پارسونز و ديگران دارند كه در حقيقت با برنامه ريزى، آزادى و اختيار انسان را سلب مى كنيم. حالا چه بايد كرد؟ التزام امر مردم به گونه اى كه منتهى به امر اسلام و دين و دنياى آنها شود بايد به نحوى باشد كه تمامى مردم در آن سهيم باشند. ملاصدرا در اين خصوص مى نويسد: «هر آن چيزى كه در عالم و ملكوت وجود دارد داراى طبع ويژه اى است به جز انسان، زيرا انسان در اختيار نيروى ويژه اى است. بنابراين مختاريت در طبع انسان قرار داده شده است و اضطرارى وجود او مى باشد»، لذا شما نمى توانيد در برنامه ريزى ها اختيار را سلب كنيد.» همچنين حضرت امام خمينى(ره) كه يكى از بزرگان حكمت متعاليه است، آزادى را اولين حق بشر مى داند كه همه عالم براى او قائل است. قبل از اينكه به جواب چه بايد كرد برسيم بايد به دو نكته اشاره شود: 1. فضاى زندگى براى مسلمانان، يك تعبير بسيار مهمى است كه ملاصدرا توجه ويژه اى به آن دارد. از نظر وى حكومت مؤظف است كه به تأمين امنيت در ابعاد فردى و اجتماعى با هدف نگهدارى و محافظت از فضاى زندگى مسلمانان اقدام نمايد. ملاصدرا از مفهوم امنيت علاوه بر عدم تهديدهاى سخت، به مسائل فكرى و روحى و نبود تهديد در اين خصوص، توجه ويژه دارد. به عبارتى فرد بايد بتواند فارغ از دغدغه هاى ناشى از امر معاش، به زيست معنوى خود بپردازد و ساير افراد جامعه نيز تهديدى روحى براى فرد به وجود نياورند. وظيفه حكومت توجه به امر معاش و حفظ انفس و اموال از تهديدهاست تا دغدغه هاى مردم رفع گردد و فراغ بالى براى پرداختن به مسائل تربيتى و نيل به هدف اصلى فراهم شود. حكومت قبل از اينكه وارد برنامه ريزى شود، يا به تعبيرى به شكل حلزونى همزمان با برنامه ريزى عمل هم كند، بايد تلاش كند دغدغه هاى مردم را رفع نمايد. وقتى مردم دغدغه معاش دارند، طبيعتاً روحشان آماده پذيرش خيلى از اقدامات فرهنگى نيست. 2. نكته بسيار مهم ديگر، اينكه لازمه دستيابى به اثربخشى در هر حوزه اى از جمله حوزه فرهنگى تخصيصِ منابع محدود يا مؤلفه هاى كليدى و همگرايى و تمركز اجزاى مختلف با كارويژه هاى متفاوت بر آن مؤلفه هاست؛ به عبارت ديگر براى دستيابى به همگرايى بايستى به جاى تخصيص منابع محدودى به موضوعهاى متعدد و كاهش اثربخشى در هر موضوع و مجموعاً كل حوزه ها و ابعاد فرهنگ، چند مؤلفه محورى و كليدى به عنوان سرشاخه انتخاب و برنامه هاى فرهنگى بر آن موضوعها متمركز شوند. وقتى به جبهه وسيعى حمله مى كنيد، نتيجه از اول معلوم است، قطعاً شكست را به دنبال خواهد داشت. ما مى خواهيم فضايل اخلاقى را درست كنيم و رذايل اخلاقى را از بين ببريم، نمى شود، منابع محدود است. نمى شود منابع محدود را به اين حد وسيع اختصاص دهيم. در تبيين موضوع چند مثال مى زنم كه البته مثالها در خور توسعه است. در روايتى از امام صادق(ع) نقل شده كه «حب الدنيا رأس كل خطيئة». در اين روايتِ شريف منشأ و ريشه هر گناهى را دوستى دنياى مذموم دانسته اند. حال اگر به جاى اينكه تلاش كنيم تكتك گناهان را در خود از بين ببريم كه خود امر پسنديده اى است، خدمت اصلى را بر اين بگذاريم كه حب دنيا را در دل ريشه كن كنيم، احتمال رسيدن ما به مقصد اصلى كه همان سعادت ابدى است، بيشتر خواهد بود. مثال ديگر، در روايت ديگرى امام باقر(ع) فرمودند خداى تعالى قفلهايى براى شر قرار داده است و كليدهاى آن قفلها را شراب قرار داده است و دروغگويى از شراب بدتر است. از اين حديث چنين برمى آيد كه اگر فرد دروغگو باشد، آرامآرام به ساير گناهان نيز آلوده خواهد شد. حال اگر ما تلاش كنيم كه دروغ نگوييم از ورود به ساير گناهان نيز در امان خواهيم ماند. پس بايد به عنوان مثال تمركز را بر اين مؤلفه كليدى بگذاريم. مؤلفه كليدى در كدام لايه است؟ حالا بحث اين است كه بايد اين مؤلفه را در كدام حوزهی فرهنگ جستجو كنيم؟ حوزهی باورها و شناخت؟ حوزه ارزشها و گرايشها؟ يا حوزه رفتار؟ علامه طباطبايى نظريه اى دارند بنام «نظريه ادراكات اعتبارى» كه ادراكات را به اعتبارى و حقيقى تقسيم مى كنند، سپس ادراكاتِ اعتبارى را به حوزه قبل از اجتماع و حوزه بعد از اجتماع تقسيم مى كنند. در قسمت ادراكات قبل از اجتماع، ايشان اصلى را مطرح مى كنند بنام «اصل متابعت از علم» كه انسان، موجودى علمى است و اراده اش تابع علم مى باشد. ايشان درباره اين مطلب در جلد دوم اصول فلسفه و روش رئاليسم بحث كرده اند. حالا از اين سه لايه اعتقادات، ارزشها و رفتار مظاهر فرهنگى، حكومت بايستى در امر برنامه ريزى در كدام لايه سرمايه گذارى كند؟ براساس آنچه از نظريه ادراكات اعتبارى گفته شد بيشترين تمركز مى بايد بر روى لايه اعتقادات و باورها انجام گيرد، چرا كه هيچ حركتى از انسان صادر نمى شود مگر آنكه مبتنىبر معرفتى است.
حال در لايه اعتقادات، كدام مؤلفه كليدى است به نحوى كه اثر بر آن باعث حداكثر اثرگذارى در ساير حوزه هاى مرتبط شود، مؤلفه كليدى كه در ميان عمومِ مردم امكانِ ايجاد مقاومت فرهنگى در برابر فرهنگهاى مهاجم را فراهم مى نمايد و سير به سمت فرهنگ مطلوب را نيز به دنبال داشته باشد؟ تمركز محتوايى يعنى شما محدودهاى را كه انتخاب كرديد، همه سازمانها و برنامه هاى شما روى آن تمركز كنند، حالا با قالبها و اشكال مختلف. آن مؤلفه اى كه مى خواهم اشاره كنم، بسط تعقل به عنوان يك مؤلفه محورى در لايه اعتقادات است. در اصول كافى آمده حضرت جبرئيل آمد نزد حضرت آدم و گفت از سه گوهر عقل، دين و حيا كدام را انتخاب مى كنيد؟ حضرت آدم فرمود: عقل. به دو گوهر ديگر گفته شد برگرديد. آنها گفتند: ما هم مى مانيم. گفتند: چرا؟ پاسخ دادند: هر كجا عقل باشد دين و حيا هم آنجا هستند. پيامبر(ص) فرمود: مرز بين ايمان و كفر تعقل است. از حضرت پرسيد: چگونه؟ حضرت پاسخ داد: بنده اگر مقدارى فكر مى كرد، مى فهميد كه بايد برود سراغ خدا، نه سراغ بنده خدا. منظور من از عقل همان است كه شهيد مطهرى در تعليم و تربيت اسلامى به آن اشاره كردند. خصوصيات عقل از ديدگاه اسلام به نقل از شهيد مطهرى عبارت است از:
1. غربالگرى و توانايى و تمييز سخن راست از باطل.
2. توانايى تجزيهكردن يك سخن و تشخيص عناصر درست آن از عناصر نادرست.
3. آينده نگرى و آخرت محورى. خلاصه كلام آنكه اگر برنامه ريزى فرهنگى به رشد عقلى افراد جامعه منجر شود، حركت به سمت فرهنگ مطلوب دينى امكانپذير خواهد شد، بدون آنكه در اين برنامه ريزى اختيار افراد سلب شود.* *نویسنده: دكتر فرزاد جهان بين، عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) **منبع: فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره 9.بهار 93.
۱۳۹۳/۴/۱۱ - ۰۸:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
آموزه های اهل بیت(ع) را در تقریب مذاهب و طوایف اسلامی مدنظر قرار دهیم
دین و اندیشه در بیانیه پایانی کنگره سبط النبی ع تأکید شد آموزه های اهل بیت ع را در تقریب مذاهب و طوایف اسلامی مدنظر قرار دهیم در بخشی از بیانیه پایانی کنگره سبط النبی ع آمده است از همه مراکز پژوهشی و تحقیقاتی انتظار دارند که نسبت به وحدت و همبستگی جهان اسلام اهتمام بیشتری دروزه تنها عبادتی است که مورد شرک قرار نگرفته است/ معنای حدیث قدسی «الصوم لی و أنا أجزی به» چیست
دین و اندیشه روزه از نگاه آیت الله جوادی آملی روزه تنها عبادتی است که مورد شرک قرار نگرفته است معنای حدیث قدسی الصوم لی و أنا أجزی به چیست خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه روزه تنها برای خداست و هیچ مشرك و بتپرستی برای تقرب به بت روزه نگرفته چون روزه یك فرمان الهی است ولیتوجه به موازین شرعی در سینما و تئاتر مورد توجه ویژه قرار گیرد
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۹ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه س گفت در عرصه سینما و تئاتر باید موازین دینی و شرعی رعایت شود و اگر بخواهیم در این عرصه موفق باشیم و درست عمل کنیم باید نظرات مراجع عظام تقلید و علما را اخذ کرده و اجرا کنیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطکارکردهای مساجد باید مورد بازنگری قرار گیرد
یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۹ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت مساجد میتوانند تاثیرگذاری خود را در جامعه افزایش دهند بنابراین باید تمهیدی اندیشیده شود که کارکردهای آنها بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در گفتوگو با خبرنگار دین ومسأله شریعتی اصلاً نوسازی نبوده است/ شریعتی یک روشنفکر اسلامی است
دین و اندیشه تقی آزادارمکی مسأله شریعتی اصلاً نوسازی نبوده است شریعتی یک روشنفکر اسلامی است تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در نشست شریعتی و آینده تفکر ما با بیان اینکه در آینده همه شریعتی را عنصر تاریخی میدانند و او بیشتر یک منبع تاریخی در آینده تفکر ایرانکتاب باید بصیرت افزایی کند/ بصیرتی که اسلام و قرآن بر آن تاکید کرده مورد توجه قرار گیرد
دین و اندیشه کتاب باید بصیرت افزایی کند بصیرتی که اسلام و قرآن بر آن تاکید کرده مورد توجه قرار گیرد استاد دانشگاه تهران در نشست نظريه پردازي تربيتي بر اساس متون موثق با تكيه بر نهج البلاغه و رونمايي از كتاب منشور تربيت علوي گفت کتاب باید بصیرت افزایی کند و تنها به دادن اطلانظرات مجلس دانش آموزی برای بهبود وضیعت دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد
نمایندگان مجلس دانش آموزی نظرات مجلس دانش آموزی برای بهبود وضیعت دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد خبرگزاری پانا فارس میزبان اولین نشست منطقه ای هفتمین مجلس دانش آموزی بود که نمایندگان استان های فارس یزد کرمان و بوشهر در این جلسه حضور به عمل آوردند ۱۳۹۳ دوشنبه ۲ تير ساعت 15اجمالی/باهنر در نشست خبری جامعه اسلامی مهندسین: عملکرد قوه قضائیه مورد رضایت رهبری است/ برای بازگشایی سفارت ان
اجمالی باهنر در نشست خبری جامعه اسلامی مهندسین عملکرد قوه قضائیه مورد رضایت رهبری است برای بازگشایی سفارت انگلیس اهل باجدهی نیستیمرئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با مسئولان دستگاه قوه قضائیه گفت عملکرد قوه قضائیه مورد رضایت مقام معظم رهبری بوتیموریان و نکونام را بالای یک میلیارد نمیگیریم، اصلا هنوز مذاکرهای نشده افشارزاده: باشگاه استقلال قرارداد با
تیموریان و نکونام را بالای یک میلیارد نمیگیریم اصلا هنوز مذاکرهای نشدهافشارزاده باشگاه استقلال قرارداد بالای یک میلیارد ندارد وزیر گفت در مورد قرارداد رحمتی تجدید نظر شودمدیرعامل باشگاه استقلال گفت باشگاه استقلال طبق صحبتهای وزیر قرارداد بالای یک میلیارد تومان ندارد به گزااحادیث و کلام ائمه اطهار باید در تربیت اسلامی فرزندان مورد توجه قرار بگیرد
استانها غرب کرمانشاه حجت الاسلام سلیمانی احادیث و کلام ائمه اطهار باید در تربیت اسلامی فرزندان مورد توجه قرار بگیرد کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه عملیاتی منطقه غرب کشور گفت تمامی احادیث و کلام ائمه اطهار برای هدایت و ارشاد بشریت است و این مهم باید در ترعملکرد تیمهای امداد و نجات در سانحه هوایی فوکر 100 مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت
استانها شرق سیستان و بلوچستان با حضورکارشناسان عملکرد تیمهای امداد و نجات در سانحه هوایی فوکر 100 مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت زاهدان-خبرگزاری مهر عملکرد تیم های عملیاتی امداد و نجات در سانحه هوایی فرود اضطراری فوکر 100 در فرودگاه بینالمللی زاهدان با حضور مدیران فرماندجام بیستم -۲۰۱۴ برزیل عملکرد فنی بازیکنان در نیمه اول مقابل بوسنی؛ فقط خطا کردیم!
جام بیستم -۲۰۱۴ برزیلعملکرد فنی بازیکنان در نیمه اول مقابل بوسنی فقط خطا کردیم عملکرد فنی بازیکنان تیم ملی در نیمه اول راضی کننده نبود به گزارش خبرنگار اعزامی فارس از برزیل عملکرد بازیکنان ایران در نیمه نخست دیدار با بوسنی به شرح زیر است علیرضا حقیقی دو سیو دو بار توپ را مهاجنایت داعش در عراق و سوریه از منظرحقوق بین الملل و اندیشه اسلامی بررسی شد
در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران جنایت داعش در عراق و سوریه از منظرحقوق بین الملل و اندیشه اسلامی بررسی شد تهران - ایرنا - جنایات گروه تکفیری تروریستی داعش درعراق و سوریه از منظر موازین حقوق بین الملل و اندیشه اسلامی عصر چهارشنبه در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران مورد بررسی قراردر ترویج سبک زندگی اسلامی فقط به کلیات پرداختهایم
پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۹ مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به اینکه دو سال است که مقام معظم رهبری بر سبک زندگی اسلامی تاکید دارند اظهارکرد با این وجود متاسفانه هنوز هیچ کاری جز تالیف یک کتاب از آیتالله جوادی آملی کار دیگری انجام نشده است و فقحسین توسلی تهدیدات و فرصت های عملکرد داعش برای جمهوری اسلامی ایران
حسین توسلیتهدیدات و فرصت های عملکرد داعش برای جمهوری اسلامی ایرانداعش با ورود خود به عراق نشان داد که به مرزهای سیاسی اعتقادی ندارد و تهدیدی برای جامعه جهانی محسوب می شود و این اثبات حقانیت موضع و رویکرد ایران و محور مقاومت در قبال این گروه است گفتمان و عملکرد گروهک تروریستی دچگونگی بازسازی اماکن در روستاهای زلزله زده ارسباران مورد ارزیابی قرار می گیرد
چگونگی بازسازی اماکن در روستاهای زلزله زده ارسباران مورد ارزیابی قرار می گیرد تبریز - ایرنا - معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت برای آشکارسازی نقاط قوت و ضعف چگونگی بازسازی اماکن دولتی و خصوصی در مناطق زلزله زده شهرستان های ورزقان اهر و هریس ارزیابی می شودآخرین وضعیت مناطق زلزله زده ارسباران مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد
استانها شمال آذربایجان شرقی لطیفی آخرین وضعیت مناطق زلزله زده ارسباران مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد ورزقان – خبرگزاری مهر معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت آخرین وضعیت مناطق زلزله زده ارسباران مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد به گزارش خبرنگار مهر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها