محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832776239
نظریه گفتاری بودن قرآن روزآمدترین دیدگاه در مورد زبان قرآن است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه نکونام بیان کرد:
نظریه گفتاری بودن قرآن روزآمدترین دیدگاه در مورد زبان قرآن است
جعفر نکونام، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در نشست «جیستی زبان قرآن کریم» گفت: نظریه گفتاری یا خطابه ای بودن قرآن صاحب روزآمدترین دیدگاه به زبان قرآن کریم است.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی «چیستی زبان قرآن» از مجموعه نشستهای تخصصی بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با سخنرانی جعفر نکونام، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، در سالن کنفرانس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
نکونام که سخنرانی خود را به تبیین نظریه گفتاری یا خطابهای بودن قرآن اختصاص داده بود، این نظریه را صاحب روزآمدترین دیدگاه به زبان قرآن معرفی کرد و به تبیین آن پرداخت.
وی با اشاره به شروط و مؤلفههای این دیدگاه گفت: نکته اول این است که آن چه ما در قرآن با آن مواجهیم زبان است و نه اشیاء بیرونی یا تصورات صرف. این یعنی قرآن بیانکننده یک سری حقایقی است که ما با آنها سر و کار داریم. نکته دیگر این است که زبان قرآن یک زبان عرفی است و نه یک زبان رمزی. یعنی خدا مطالب بیان شده در قران را رمزی برای چیزهایی غیر از آن چه ظاهر الفاظ آن بیان کردهاند، قرار نداده است. در واقع زبان قرآن زبانی است که همه اهل زبان آن را میشناسند و زبان عموم مردم است و از الفاظ همان معنایی را مراد کرده است که مردم از آن مراد میکنند.
نکونام نکته دیگر را در زبان قرآن فصاحت و بلاغت آن دانست و بیان کرد: فصاحت و بلاغت قرآن به این معناست که مطالب قرآن تعقید معنوی و ناسازگاری با مقتضیات مخاطبان ندارد و در آن الفاظ غریب استفاده نشده است. سخن گفتن به زبان عربی و آن هم عربی حجاز و نه مناطق اطراف، سخن گفتن به زبان توده و عام مردم و سخن گفتن به زبان معیار از دیگر ویژگیهایی بود که نکونام به عنوان ویژگیهای زبان قرآن برشمرد.
این مدرس علوم قرآن در ادامه به تبیین گفتاری بودن زبان قرآن پرداخت و گفت: در نوشتار با الفاظی خاص و با سبک خاص مطلب بیان میشود و مقتضیات خاصی دارد و تفاوتهایی با زبان گفتاری دارد. زبان گفتاری زبانی است که یا در محاوره به کار میرود و یا در خطابه. در محاوره گفتوگو بین دو یا چند نفر است و در خطابه یک نفر سخن میگوید و بقیه شنونده هستند. در این حالت هم زبان گفتاری است به دلیل این که از روی یک متن خوانده نمیشود. زبان قرآن گفتاری و خطابهای است.
وی افزود: در زبان گفتاری از هر دری ممکن است سخن برود و در هر دو حالت محاوره و خطابه، ویژگی زبان گفتاری این است که به دلیل این که بیشتر معطوف به مقتضیات بیرونی است، در آن پراکندگی و گسیختگی وجود دارد. قرآن هم هر سورهاش به مثابه یک خطابه است. همچنان که در یک خطابه ممکن است بنا به یک اقتضاء سخنی گفته شود که ارتباطی با صدر و ذیل آیه ندارد، در سورههای قرآن هم بنا به مقتضیات بیرونی ممکن است چیزی بیان شده باشد که به مطالب دیگر ارتباطی نداشته باشد.
وی افزود: قرآن یک کتاب نیست که راجع به یک موضوع خاص باشد و در آن مطالبی را به صورتی نوشتاری راجع به آن موضوع بیان کرده باشد. قرآن یک سخنرانی است راجع به مقتضیاتی که در بیرون بوده است و به دلیل تعدد موضوعات بیرونی به مسائل مختلف پرداخته است.
نکونام با اشاره به این مطلب که ما در گفتار بسیاری از مطالب را به زبان و بیان نمیآوریم، به یکی از لوازم نظریه گفتاری بودن قرآن اشاره کرد و گفت: همچنان که در یک نمایشنامه آن چه مربوط به افعال و صحنه است، ذکر میشود اما بیان نمیشود، همه چیز در گفتار انعکاس لفظی نمییابد و به همین دلیل است که شرایط نزول و دوره نزول و شأن نزول اهمیت مییابد. قرآن همه چیز را بیان نکرده است و بسیاری از مسائل در مورد قرآن باید در بازسازی شدن صحنه و بستر نزول قرآن فهمیده شود و نمیتوان به صرف تأکید بر الفاظ به آن پی برد.
وی افزود: از دیگر مسائلی که نکونام با توجه به معطوف بودن زبان به واقعیتهای خارجی به آن اشاره کرد تغییر واقعیتهای خارجی و به تبع آن تغییر مفاهیم و تصورات بود؛ که هم در 23 سال نبوت پیامبر(ص) جریان داشته است و هم در دوران پس از نزول قرآن. تناسب زبان قرآن با قوم و عصر نزول آن یکی از دیگر نکاتی بود که نکونام به آن اشاره کرد و در این باره عنوان کرد: سورههایی از قرآن که در مکه نازل شده است، محتوایی دارد که از سورههای نازل شده در مدینه متفاوت است.
وی گفت: نتیجهای که نکونام از این مباحث گرفت این بود که قرآن با توجه به مقتضیات بیرونی و به قصد موعظه و هدایت افراد نازل شده است و نباید از آن توقعات نابجا داشت. ما نباید توقع داشته باشیم که فیزیک و شیمی و فلسفه و علوم تجربی و علوم جدید در قرآن باشد. ما اگر علوم تجربی و علوم جدید را میخواهیم باید به دانشگاهها و مراکز علمی مراجعه کنیم و از آن جا یاد بگیریم. قرآن یک کتاب اخلاقی و برای انسان شدن است. اگر میخواهیم انسان شویم و هدایت و رستگاری پبدا کنیم، باید به سراغ قرآن بیاییم اما فیزیک و شیمی نیازمند علوم و تجربیات بشری است.
نکونام در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی قابل استفاده بودن هدایت قرآن، در عین حالی که مخاطب قرآن عرب حجاز در 1400 سال پیش بوده است، گفت: این چیزی است که اقتضاء زبان است که اگر بخواهیم قرآن را بفهمیم، باید زبانی را که همان عرب حجاز به کار برده بشناسیم و خوشبختانه به دلیل این که قرآن نسل اندر نسل خوانده شده همان معانی برای ما حفظ شده است و قرائت مستمر قرآن، معانی آن را مأنوس ساخته است. همچنان که میبینید عبارات نهجالبلاغه که در همان دوره است برای ما نامأنوستر است و قرآن برای ما مأنوس است.
وی این موضوع را که قرآن خطاب به مردمی خاص و بنا به مقتضیات آنها نازل شده است نافی جاودانه و جهانی بودن آن ندانست و در این باره اظهار کرد: یک سری امور و موضوعات در همه دورانها و برای همه انسانها مشترک است و آن موضوعات و امور است که قرآن در مورد آنها سخن گفته است و برای امروز ما هم مناسب است و جاودانه و جهانی است. ما میتوانیم از رویههای قرآن در بسیاری از مسائل امروز استفاده کنیم و بنابراین در عین حالی که قرآن خطاب به عرب عصر نزول بوده است، برای امروز ما هم قابل استفاده است.
۱۳۹۳/۴/۱۳ - ۱۱:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
نظریه«گفتاری بودن قرآن» نقد و بررسی شد/ سورههای قرآن اخطاب است
دین و اندیشه نظریه گفتاری بودن قرآن نقد و بررسی شد سورههای قرآن اخطاب است یک قرآن پژوه با تبیین نظریه گفتاری بودن قرآن تصریح کرد حامد ابوزید دغدغه ای برای خارج شدن از زمانی شدن قرآن کریم داشته است و به همین خاطرهم وارد این راه شد اما شواهد و قرائنی که آورده است کافی و وافنظریه تربیتی تبلور فهمی است که ما از متون داریم/ قرآن و نهجالبلاغه را بهعنوان مبنای معرفتی در نظر بگیریم
دین و اندیشه نظریه تربیتی تبلور فهمی است که ما از متون داریم قرآن و نهجالبلاغه را بهعنوان مبنای معرفتی در نظر بگیریم مولف کتاب منشور تربیت علوی در مراسم رونمایی از این کتاب گفت یک نظریه تربیتی تبلور فهمی است که ما از متون داریم و وقتی نظریهپردازی میکنیم فهمان را متجلی میکنجدیدترین ترجمههای قرآن به زبانهای خارجی در نمایشگاه قرآن معرفی میشوند
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۸ مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی از حضور فعال این موسسه در دو بخش مکتوب و موسسات بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام محمد نقدی اظهار کرد موسسه فرهنگی ترجمان وحی به اعتبار اکتاب باید بصیرت افزایی کند/ بصیرتی که اسلام و قرآن بر آن تاکید کرده مورد توجه قرار گیرد
دین و اندیشه کتاب باید بصیرت افزایی کند بصیرتی که اسلام و قرآن بر آن تاکید کرده مورد توجه قرار گیرد استاد دانشگاه تهران در نشست نظريه پردازي تربيتي بر اساس متون موثق با تكيه بر نهج البلاغه و رونمايي از كتاب منشور تربيت علوي گفت کتاب باید بصیرت افزایی کند و تنها به دادن اطلامحورهای اقتصاد مقاومتی در قرآن تبیین شد/ قرآن بر سرشار بودن منابع طبیعی تأکید دارد
دین و اندیشه محورهای اقتصاد مقاومتی در قرآن تبیین شد قرآن بر سرشار بودن منابع طبیعی تأکید دارد یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در قرآن شامل 5 محور منابع برنامه ریزی و تولید توزیع رشد و مصرف است تأکید کرد بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که منابع جهان محدوجدیدترین ترجمه های قرآن به زبان های خارجی در نمایشگاه قرآن معرفی می شوند
دین و اندیشه جدیدترین ترجمه های قرآن به زبان های خارجی در نمایشگاه قرآن معرفی می شوند مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ترجمان وحی از حضور فعال این مؤسسه در دو بخش مکتوب و موسسات بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر حجتالاسلام محمد نقدی مدیرعامل مؤسسه2100 امامزاده میزبان طرح ضیافت الهی/ 1848 محفل انس با قرآن در ماه رمضان برگزار می شود
دین و اندیشه شرفخانی خبر داد 2100 امامزاده میزبان طرح ضیافت الهی 1848 محفل انس با قرآن در ماه رمضان برگزار می شود معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت تقویت باورها و اعتقادات و ایجاد فضای معنوی و قرآنی در جامعه به ویژه در امامزادگان و همچنین ترویج انس و تدبر دردیدگاه گفتاری بودن متن قرآن نقد و بررسی شد
در نمایشگاه قرآن دیدگاه گفتاری بودن متن قرآن نقد و بررسی شد خبرگزاری رسا ـ در نشستی علمی در نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم کتاب تحریم و تأویل تألیف نصر حامد ابو زید و دیدگاه گفتاری بودن متن قرآن از سوی اساتید حوزه و دانشگاه مورد نقد و بررسی قرار گرفت به گزارش خبرنگار خبرگزاری ردیدار قاریان ممتاز قرآن با رهبر انقلاب
دیدار قاریان ممتاز قرآن با رهبر انقلاب در اولین روز از ماه مبارک رمضان ماه رحمت و ضیافت الهی و بهار قرآن حسینیه امام خمینی ره عطرآگین از رایحه آیات نورانی قرآن شد در این مراسم جمعی از قاریان استادان و حافظان کلامالله مجید در حضور حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسمعارف قرآنی بازگوکننده بهترین شیوههای تبلیغ است
یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۵ معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت قرآن کریم بهترین شیوههای تبلیغ دین را با زبانی رسا بیان کرده است که میتواند الگو برای مبلغان باشد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام سعید روستا آزاد در همایش مبل2نکته طلایی برای تلاوت قرآن در ماه رمضان
هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان جامعه اسلامی ما توجه ویژه ای به قرآن مبذول می دارد لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان 1 از تلاوت آیات وحی تا شرکت در جلسات ختم قرآن رسانه های عمومی هم تلاش می کنند با پخش برنامه های قرآنی در این اقبال فراگیر سهیم شده و با پخش جلسات&nbsقرآن سند هویت مسلمانان و شناسنامه فرهنگی ماست/ برای منحرف نشدن باید قرآن و اهل بیت(ع) را مبنا قرار دهیم
دین و اندیشه علی جنتی در افتتاحیه نمایشگاه قرآن قرآن سند هویت مسلمانان و شناسنامه فرهنگی ماست برای منحرف نشدن باید قرآن و اهل بیت ع را مبنا قرار دهیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز 3 تیرماه در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیان اینکه قرآن سنسومین اردوی استعدادهای درخشان قرآنی برگزار می شود
دین و اندیشه سومین اردوی استعدادهای درخشان قرآنی برگزار می شود مدیر آموزش سازمان دارالقرآن از برگزاری سومین اردوی استعدادهای درخشان قرآنی در شهریورماه 1393 خبر داد و گفت مجموع نمرات تکالیف و آزمونهای نخبگان قرآنی تعيين كننده حضور آنها در اين اردو است به گزارش خبرگزاری مهر مهفته قرآن در قزاقستان برگزار مي شود
دین و اندیشه هفته قرآن در قزاقستان برگزار مي شود همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان هفته قرآن به همت رايزني فرهنگي كشورمان در شهرهای آستانا و اوسکمین قزاقستان برگزار مي شود به گزارش خبرگزاری مهر این هفته قرآني با حضور گروه تواشیح و هنرمندان خطاط و منبت کار در آستانا در کتابخقرائتي: منبرهاي ما قرآني نيست
قرائتي منبرهاي ما قرآني نيست حجت الاسلام قرائتي مفسر قرآن كريم گفت برخي روايات ضد كلام قرآن و حتي ضد فقه اسلامي را بارها و بارها همه در منابر مطرح كردهايم بدون آنكه در قرآن تفكر كنيم و به اين دليل است كه ميگوييم منابر ما قرآني نيست کد خبر ۴۱۰۴۱۰ تاریخ انتشار ۰۲ تير ۱۳۹۳فضائل قرآن
فضائل قرآن احادیثی از اهلبیت علیهمالسلام به یادگار رسیده که خواندن قرآن از رویش را با فضیلتتر از خواندنش از حفظ میدانند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در عظمت و فضیلت قرآن همین مقدار بس است که کلام خداوند متعال است که بر حضرت محمد صلیالله علنمایشگاه قرآن امسال در فضایی مقدس به حضور شهدا پرفروغ خواهد بود
دین و اندیشه حجت الاسلام حمید محمدی نمایشگاه قرآن امسال در فضایی مقدس به حضور شهدا پرفروغ خواهد بود دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت برگزاری نمایشگاه بیست و دوم در فضایی معطر به حضور 9 شهید گمنام حاکی از برگزاری نمایشگاهی قرآن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها