دنیای بدون خدایان چگونه است؟ انسان اگر هم در بعضی موارد دنیوی، با تحقیق و جستجو توانسته باشد پیشرفت هایی کسب کند، اما در موضوعات فرا دنیوی و معنوی به هیچ عنوان نمی تواند مفاهیمی مثل روح، ملائکه، مجردات، عقل کلی و جزئی و امثال این موارد را بدون وحی و کمک انبیا درک کند.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، نظریه داروین مدت زیادی است که در میان متفکران و درست اندیشان دنیا، به تاریخ پیوسته و نخ نما شده است. ظاهر این نظریه و تفکرات مشابه آن، بررسی زیست محیطی انسان و چگونگی خلقت است، اما در بطن آن لجن زاری مخفی شده است که بسیاری از انسان ها در دنیای امروز از محتویات آن خورده و مسموم شده اند. محتوای اصلی این نظریه و به طور کلی نگاه غرب به انسان این است که، انسان را موجودی مکلف و دارای روح ندانیم و انسان یک حیوان مثل بقیه حیوانات است. نتیجه این تفکر این می شود که این انسان را نباید بواسطه قوانین، محدود کرد و انسان باید آزاد باشد. مفاهیمی مثل روح، خلقت، تکلیف، کمال، بهشت، جهنم، ایمان، و به طور کلی باید ها و نباید ها در این نوع تفکر از بین می روند. سایت "بی بی سی فارسی BBCPersian" به تازگی در مستندی با عنوان مرگ و زندگی به بررسی بعضی از این موارد پرداخته است. در این مستند مطالبی عنوان شده است که لازم است در جواب آن مطالبی ذکر شود. دانلود از بدو تاریخ، مشکل اصلی انبیا با مردم در بود و نبود خداوند نبوده است. قرآن کریم می فرماید: "و لئن سألتهم من خلق السموات والأرض لیقولن الله" یعنی اگر از این بت پرستان و مشرکان بپرسی شما که بت می پرستید یا کافر هستید، پس چه کسی این آسمان و زمین را خلق کرده است، آنها در جواب می گویند "الله" مشکل در عقیده به خدا نیست. مشکل اصلی در ربوبیت و سرپرستی این "الله" است. شیطان بارز ترین مصداق این مورد است که خداوند را قبول داشت و در درخواستش از خداوند متعال می گوید: فبعزتک لأغوینهم اجمعین، الا عبادک منهم المخلصین. از این عبارت بر می آید که شیطان خدا را به عنوان الله قبول دارد، برای خدا هم عزت قائل است، برای خدا قدرت هم قائل است و می داند که اگر خداوند حامی بندگان باشد، شیطان نمی تواند بر خدا غلبه کند. اما مشکل اصلی شیطان همین دستور و امرو نهی خداوند بود. در تاریخ تدین بشر، همه دعوا بر سر همین تشریع و تکلیف است. ادعای غرب این است که انسان با عقل و تجربه می تواند تکلیف خود را بفهمد و خوب را از بد تشخیص دهد. لازم نیست که خدا تکلیف انسان را مشخص کند. این عبارتی است که در مستند بی بی سی صراحتا به آن اذعان می شود. نظر بعضی از متفکرین مسموم غرب هم همین بوده است. "کانت" خداوند را قبول ندارد ولی می گوید، اعتقاد مردم به خدا و اینکه آن ها احساس کنند یک وجودی به نام خدا هست برای اشاعه اخلاق در جامعه خوب است. خوب حال که مردم فکر می کنند که خدایی هست، بگذار فکر کنند. البته در تفکر کانت، دایره سکنات اخلاقی بسیار تنگ است و فقط شامل بدیهیات و فطریات اخلاقی می شود. توضیح اینکه: انسان دارای فطرتی است که مفاهیم کلی اخلاق را درک می کند. این مورد در همه کسانی که فطرتشان عادی و معمولی باشد، وجود دارد. مفاهیمی مثل خوبی عدالت، محبت به دیگران، محبت به کودکان، نظم، نظافت و از آن طرف بدی ظلم، اصراف، آلودگی و نقض قوانین از این قبیل هستند. انسان اگر انسان عادی باشد، یعنی فطرتش نمرده باشد ، این مفاهیم را بدون کمک پیام های بیرونی می تواند بفهمد. اگر پیامی از بیرون، یعنی از طریق وحی و دین به انسان نرسید، مثلا انسان های دور از تمدن که شاید در دنیای امروز هم باشند، و انسان بر مبنای همین فطریات عمل کرد، قطعا در آن دنیا هم عاقبت خوبی خواهد داشت. اما معنای این عاقبت خوب، درجه هفتم بهشت نیست. پیامی که انبیا از طریق وحی از طرف خداوند برای بشر آورده اند، فقط درک این کلیات و زندگی بر مبنای پیامبر درونی یعنی "عقل" نیست. آنچه که برای انسان در نظر گرفته شده است خیلی بالاتر و فراتر از این مفاهیم است. انسان به خودی خود از خیلی چیز ها آگاه نیست. اگر هم تلاش کند نمی تواند به کنه آنها برسد، اگر هم با تلاش به بعضی از موارد دست پیدا کند، این یک استقراء و جستجوی کامل و قطعی نیست. انسان برای پی بردن به بسیاری از زوایای حیات خود به دین و پیام های بیرونی احتیاج دارد. بسیاری از باب های علم و اصول و کلیات علم که مبانی پیشرفت چند هزار ساله بشر شده است، از طریق انبیا و وحی به بشر رسیده است. از طرفی، بسیاری از نتایج علمی که بشر با تحقیقات فراوان به آن رسیده است، نتایج قطعی نیست و در قرون گذشته تغییر کرده است. بشر امروز نمی تواند در مورد خیلی از نظریه هایش قضاوت قطعی بکند و اطمینان به عدم تغییر آن داشته باشد. این دو موضوع یعنی؛ (فطریات که عقل به آن دسترسی دارد)، و (غیر فطریات که اکتسابی است و بدون دخالت دین و وحی، عقل به آن دسترسی ندارد) نباید در یک کفه ترازو سنجیده شوند و در آخر هم نتیجه این شود که انسان برای پیشرفت و زندگی به وحی و دین احتیاج ندارد. در مستند بی بی سی این دو در کنار هم گذاشته می شوند و نتیجه ای که در آخر گرفته می شود این است که ما در زندگی به هیچ وجه به خداوند احتیاجی نداریم که این نتیجه بسیار غلط است. از همه این موارد مهمتر این است که رسالت اصلی انبیا پرواز دادن بشر و آزاد شدن بشر از قید و بند این دنیاست. این بخش از رسالت انبیا بر می گردد به مفاهیم حقیقی و معنوی و ملکوتی. انسان اگر هم در بعضی موارد دنیوی، با تحقیق و جستجو توانسته باشد پیشرفت هایی کسب کند، اما در موضوعات فرا دنیوی و معنوی به هیچ عنوان نمی تواند مفاهیمی مثل روح، ملائکه، مجردات، عقل کلی و جزئی و امثال این موارد را بدون وحی و کمک انبیا بفهمد. در فیلم های هالیوودی این موضوع یه وضوح دیده می شود. وقتی صحبت از ماوراء و ملکوت و روح می شود، اراجیفی را مشاهده می کنید که هیچ ارتباطی با حقیقت این مفاهیم ندارند. انسان مادی نمی تواند امور غیر مادی را بفهمد و درک کند. مطلب دیگری که در آخر فیلم به آن اشاره می شود این است که دنیای غرب نسبت به گذشته پیشرفته تر شده است. مثلا آمار جنایت، خود کشی، دزدی، سقط جنین و مشابه این موارد روز به روز در حال کمتر شدن است. این مطلب هم درست نیست. اینکه جنایت در دنیا کمتر شده است به علت پیشرفت بشر در تشخیص پشت پرده ها و ترقی علمی نیست. بلکه به خاطر فراگیر شدن رسانه است. زمانی در این کره خاکی یک بمب در کمتر از 1 دقیقه 140 هزار نفر را سوزاند، اما تا چند ماه بعد از آن عده زیادی از مردم دنیا خبر دارد هم نشدند. علت این بود که رسانه اینقدر فراگیر نشده بود. در حال حاضر قدرت های جسور آن دوران نمی توانند هر کاری که در نظر دارند انجام دهند. زیرا رسانه ای که خودشان آن را اختراع کرده اند، امروزه در دست دشمنان و مخالفان آنها هم هست و نمی توانند از آن فرار کنند. در ضمن، آمار اضمحلال و انحراف بشر نه تنها کمتر نشده است، بلکه روز به روز در حال بیشتر شدن است. همجنس گرایی، حیوان گرایی و شیطان پرستی مصادیق بارز این هستند که انسان به تنهایی و به درو از کمک دین، و وحی نمی تواند پیشرفت درست و بی نقصی داشته باشد و این لجن زار فرهنگی که امروزه غرب با آن مواجه است، گویای همین مطلب است.
دین و اندیشه پیام آیت الله سبحانی به کنگره سبط النبی فریاد و جانفشانی امام حسین ع بدون صلح امام حسن ع این چنین در تاریخ به ثبت نمی رسید آیت الله سبحانی در پیامی به کنگره بین المللی سبط النبی ع با تاکید بر اینکه امامان همگی مظهر تقوا و روش هستند و تقوا در همگی شان مشترک و روش
دین و اندیشه آیت الله جاودان تشریح کرد بالاترین تفکر چیست چگونه انسان از حیوان هم بدتر و پست تر می شود آیت الله محمدعلی جاودان در درس اخلاق گفت اگر انسان فکر کند که با عادات بدم چگونه برخورد کنم چگونه حل شان کنم این اخلاقهای بدم را چگونه معالجه کنم این بالاترین تفکر است أ
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری چگونه در ماه رمضان از روزه و عبادت لذت ببریم اقسام سه گانه روزه چیست آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود گفت خدا روزهای را دوست دارد که انسان متقی باشد و معنای متقی یعنی همین که تمام اعضا و جوارح او همیشه روزه باشند و من جمله در ماه مبا
دنیای بدون نسل کشی رویایی که هنوز برآورده نشدهبخش فرهنگی الف 31 خرداد 93تاریخ انتشار شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۵۰ پسرکی با پیژامه راه راهنوشته جان بوینترجمه هرمز عبداللهیانتشارات چشمه چاپ اول ۱۳۹۳۱۹۸ صفحه ۹۸۰۰ تومان این یکی از نخستین کتابهایی ست که نشر «چشمه&raqu
دین و اندیشه قرائتی در آئین گشایش فصل نشاط قرآن در مدرسه فیضیه غریب است و امیرالمؤمنین ع در نجف نمیدانم کارهایی مانند تواشیح چگونه کاری است حجت الاسلام محسن قرائتی در آئین گشایش فصل نشاط با انتقاد از هزینههای بسیاری که در حوزه فرهنگ انجام میشود اما بازدهی ندارد گفت ا
دین و اندیشه داوری اردکانی روشنفکران دینی پاسخ دهند جمع دین و تجدد چگونه ممکن است دکتر رضا داوری اردکانی در گفتوگو با دریچه گفته است روشنفکران دینی باید به این سؤال پاسخ بدهند که چگونه دین را با تجدد جمع میکنند به گزارش خبرگزاری مهر پنجمین شماره مجله تصویری «در
قرآن چگونه کتابی است قرآن عظیم الشان نسبت به معرفی خود آیاتی را بیان میکندکه قابل توجه است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز قرآن عظیم الشان نسبت به معرفی خود آیاتی را بیان میکندکه قابل توجه است که به صورت اجمال فقط به چند آیه اشاره میگردد کتاب
دین و اندیشه نگاهی به بخش کودک و نوجوان نمایشگاه قرآن ورود به دنیای پر از رنگ بخش کودک و نوجوان بخش کودک و نوجوان در بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در غرفه هایی همچون مشاعره ادبی مسابقات قرآنی قصه های کودکانه و پذیرای بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن است ب
تاریخ تمدن و فرهنگ ایران در عصر آلبویه چگونه بود فرهنگ > دین و اندیشه - نشست هفتگی شهر کتاب امروز ۲۷ خرداد به نقد و بررسی کتاب تاریخ تمدن و فرهنگ ایران در عصر آل بویه اختصاص دارد به گزارش خبرآنلاین کتاب «تاریخ تمدن و فرهنگ ایران در عصر آل بویه» ب
کریم با مهمانش چگونه رفتار میکند خدایا امشب شب اوّل است و ما پایمان را داخل خانهات گذاشتهایم مهمانت هم هستیم همین دَمِ در بیا دستمان را بگیر و کار را تمام کن نگذار تا آخر ماه طول بکشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به ذهن من امشب چیزی آمد ک
نماز خوف چگونه خوانده میشود نماز خوف در حال جنگ در نماز دو رکعتی صبح و نمازهای چهار رکعتی ظهر عصر عشاء –به صورت شکسته و دو رکعتی- به این صورت خوانده میشود دربارۀ نماز خوف توضیح دهید و چگونه خوانده میشود 1 نماز خوف از نمازهایی است که به تصریح قرآن مجید در یکی از غ
دین و اندیشه آیت الله جاودان مقام بندگی ریشه تمام مقامات معنوی همه بزرگان عالم است حضرت ابراهیم ع چگونه به مقام امامت رسید آیت الله محمدعلی جاودان با بیان اینکه مقام بندگی ریشه تمام مقامات معنوی همه بزرگان عالم است گفت ابتدا به مقام بندگی می رسیدند و وقتی از خودش دست برداشت
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۰ انسانها در سخن گفتن با یکدیگر باید به یک سری نکات توجه داشته باشند و آنگونه که دوست دارند با آنها سخن گفته شود با دیگران سخن بگویند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اسلام به نحوه سخن گفتن انسانها با هم دیگر تاکید ز
ترازوی اعمال در روز قیامت چگونه است برخی دیگر معتقدند ملاک و میزان در روز قیامت اولیای الهی و عمل آنهاست به این معنا که عمل و رفتار آنها میزان است با دقت در آیات قرآن کریم به این نکته بر میخوریم که روز قیامت برای سنجش اعمال آدمی از ترازو استفاده میشود و اگر ترازوی اعمال