محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844339842
ملاصدرا در فقه و در فقه سياسى به اجتهاد رايج پايبند است/ نحوه ابتناى فقه سياسى بر حكمت متعاليه
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
ملاصدرا در فقه و در فقه سياسى به اجتهاد رايج پايبند است/ نحوه ابتناى فقه سياسى بر حكمت متعاليه
حكمت متعاليه فهمى را ايجاد مى كند كه اگر شما آنرا كنار بگذاريد، فقيه سياسى از بخشى از يك فهم عميق و ژرف محروم مى شود و نمى تواند استنباط فقه سياسى دقيقى داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در پاسخ به اين سؤال كه نحوه ابتناى فقه سياسى بر فلسفه اسلامى يا حكمت متعاليه چگونه است؟ بايد گفت اين بحث، يك بحث پيچيده و ذواضلاعى است و جاى كار فراوانى دارد، اما با بررسى اجمالى يك كار اجتهادى ملاصدرا در زمينه فقهى، تا حدودى ابعادى از اين ابتنا بهدست ميآيد كه بايد تكميل و بازسازى شود. در حقيقت، سؤال اين است كه آيا حكمت متعاليه اجتهاد را كنار مى گذارد يا اينكه حكمت متعاليه اجتهاد رايج و مصطلح را تكميل مى كند؟ بر پايه اين نمونه از اجتهاد ايشان، به نظر مى رسد ملاصدرا در فقه و در فقه سياسى به اجتهاد رايج پاي بند است، البته افزون بر اين نمونه دلايلِ ديگرى هم وجود دارد و خود ايشان هم در مواردى به آن تصريح دارد. به هر حال حكمت متعاليه در تعالى فقه سياسى نقشهايى ايفا مى كند. ابتدا من اين نقشها را مطرح و در
ادامه نمونه اى از كار اجتهادى ايشان را بيان ميكنم. نقشهاى حكمت متعاليه در برابر فقهسياسى حكمت متعاليه نقشهاى زير را در برابر فقه سياسى برعهده دارد: 1. نقش بسترساز. حكمتمتعاليه براى فقه سياسى بسترهاى مناسب را ايجاد مى كند. اگر حكمت متعاليه اين بستر را ايجاد نكند، فقه سياسى شكل نمى گيرد و ارائه و استنباط احكام مجال نمى يابد. 2. نقش فهمبخشى. حكمت متعاليه فهمى را ايجاد مى كند كه اگر شما آنرا كنار بگذاريد، فقيه سياسى از بخشى از يك فهم عميق و ژرف محروم مى شود و نمى تواند استنباط فقه سياسى دقيقى داشته باشد. در آن نمونه اى كه عرض مى كنم موارد قابل اثباتى وجود دارد. 3. نقش منظومه بخشى. فقه سياسى مبتنى بر حكمت متعاليه يك منظومه است، منظومه اى كه اجزا و اعضاى آن تكامل بخش يكديگرند و بريده، جدا و بيگانه از یکدیگر نيستند. 4. نقش جهت بخشى. جهت بخشى به فقه سياسى، آخرين نقش حكمت متعاليه در برابر فقه سياسى است. جهت بخشى در واقع بخشى از منظومه است كه به لحاظ اهميتش جداگانه ذكر شد. نمونه اى از ابتناى فقه سياسى بر حكمتمتعاليه قرآن مى فرمايد: «هُوَالَّذِى خَلَقَ لَكُمْ ما فِى الأرْضِ جَميعاً». وقتى ملاصدرا به اين آيه مى رسد، بدون اينكه ساده از كنار آن عبور كند، اين آيه را خاستگاه استنباط يك حكم مى داند، حكمى كه به نظر مى رسد بخش اعظم آن به فقه سياسى برمى گردد. بحث فقهى ايشان مى گويد: «والآية تقتضى إنّ الأصل إباحة الانتفاع بكلّ ما فىالأرض للإنسان». در اينجا بحث اباحه است كه در اصول مطرح است و در فقه هم كاربرد دارد. واژه ها در اين بحث، روشن است. بعد توضيح مى دهد: «إلاّ ما خرج بدليل». بعد اين دليل را توضيح مى دهد: «ولا يمنع تخصيص بعضها ببعض». اينكه گفتيم همه از
آنچه در زمين است «اباحه انتفاع» دارند، به اينمعنا نيست كه در مواردى تخصيص پيدا مى كند. «ولا تحريم بعضها على بعض»؛ اينكه گفتيم اباحه دارد، معنايش اين نيست كه در مواردى هم براى عده اى تحريم وجود داشته باشد كه نتوانند انتفاع ببرند. اگر كسى رفت مالك جايى شد، به آنجا كسى نمى تواند بيايد و انتفاع ببرد؛ «لأنّه دلّت على أن الكلّ للكلّ». خيلى تعبير جالبى است. اين آيه دلالت مى كند «أن الكلّ للكلّ». اين در واقع تعبير ديگرى از «الأصل إباحة الانتفاع بكلّ ما فى الأرض» است. ايشان ادامه مى دهد: «لا أن كلّ واحد لكلّ واحد». خوب اين يك استفاده فقهى است. «والآية تقتضى». بحث انتفاع است، بحث توانايى است، بحث تخصيص است، بحث تحريم است، كاملاً پيداست كه يك استنباط فقهى است. ايشان آن بخش كيفيت تأثيرگذارى را با مطرح كردن آيه شروع مى كند و قبل از اينكه دست به استنباط بزند يك بحث فلسفى را مطرح مى كند. بحث فلسفى بحث فلسفى درباره «لكم» است و مرحوم ملاصدرا بر «لكم» تمركز كرده و بحث فلسفى را با اين پرسش مطرح مى كند كه آيا اين «لكم» به اين معناست كه فعل خداوند معلل به غرضى هست يا معلل به غرضى نيست؟ طبعاً دو اصل داريم كه در اثناى بحث، مورد اشاره ايشان هم قرار مى گيرد. اين دو اصل را ايشان
مى پذيرد. يك اصل اين است كه «أن اللّه لا يفعل فعلاً لأجل غرض». هيچ گاه فعل خداوند نمىتواند غرضى بيرون از خودش داشته باشد، «لأنّه لكان كذلك لكان تعالى مستكملاً بذلك الغرض، والمستكمل بغيره ناقص بذاته». ما اين اصل را مى پذيريم، البته همنشينى اين دو اصل مولد اشكالى است و آن اشكال را كه ملاصدرا
هم مطرح كرده، عرض مى كنم. اصل دوم اين است كه «ان فعله تعالى معلل بالغرض». خداوند حكيم است. حكيم نمىتواند فعل بى غرض و بى هدف داشته باشد. خداوند حكيم است. خوب ما چگونه بين اين دو اصل جمع كنيم؟ اگر دقت شود در عبارتهاى ايشان دو تا راهحل آمده است: الف- يك راه حل اين است كه «إنّه تعالى لمّا فعل لو فعله غيره لكان فعله لذلك الشىء لأجل الغرض، لاجرم أطلق الله تعالى لفظ الغرض بسبب هذه المشابهة». اگر ديگران فعلى را انجام بدهند، داراى غرضى است، اگر خداوند هم آن فعل را انجام بدهد، خداوند آنجا كلمه غرض را اطلاق مى كند و بهكار مى برد يا كلمه «لامِ» دالّ بر غرض را (لاطلق اللّه تعالى لفظ الغرض، بالسبب هذا المشابه). اين اطلاق، اطلاق دقيقى نيست كه تصور كنيد خداوند غرض دارد؛ چون كار ديگرى در اين مواقع و موارد، حاوى و واجد غرض است، خداوند از لفظ اطلاق استفاده كرده است. اين اطلاق از ضيق برمى خيزد. مبادا اشتباه كنيد و اين گونه تصور كنيد كه فعل خداوند هم غرض دارد. بعد ايشان مى گويد عده اى مى خواستند با اين راه حل مشكل را حل كنند كه مى گويد اين راه غلط است. ب- راه حل دوم همان راهحلى است كه بين ما هم معروف است. شايد وقتى به ما اشكال مى كنند همين را مى گوييم. «عود الاغراض الى الغير». اين غرض به خدا بر نمى گردد كه شما تصور كنيد خداوند مى خواهد به كمالى برسد، نه «عود الاغراض الى الغير»، ديگران مى خواهند سودى ببرند و خدا به ديگران مى خواهد نفعى برساند. ايشان اين راه را هم رد مى كند. ج- بعد ايشان مى گويد اين مسئله از مسائل دشوار است و «ولم أر أحدا ذكر شيئاً مفيداً لحلّ هذاالإعضال و فكّ هذاالإشكال». من كسى را نديدم كه اين مشكل را حل بكند. ايشان هر دو راه حل را غلط مى داند و مى گويد اين افرادى كه اين حرفها را مى زنند، اطلاع درونى، دقت و تنوير باطن ندارند و به عمق اشكال پى نبرده اند. بعد حتى مى گويد «حجب هذاالأصل طائفة منالناس عن كثير من الحقائق الدينيّة والقوانين الشرعيّة». آن وقت راه حلى كه به نظر ايشان مى آيد، اين است كه مى گويد: «والذى يخطر بالبال فى هذاالمقام لدفع هذه العقدة منالأوهام إنّ فعلاللّه ليس فعلاً واحداً، بل أفعالاً كثيرة حسب كثرة الموجودات الممكنة، والذى قامت البراهين على أنّه لا يكون معلّلاً بغيره، ولا ذا غاية سواه هو فعله الخاصّ الذى ...». به طور خلاصه عرض مى كنم ملاصدرا معتقد است سه نوع فعل را مى توانيم به خداوند نسبت دهيم: 1. فعل صادر از خداوند مباشرتاً، نه از طريق ديگران همچون ملائك. 2. فعل مطلق خداوند. 3. فعلهاى گوناگونى كه متكثر است و مى توان گفت به عدد موجودات ممكنه اين موارد وجود دارد. ايشان مى گويد در فعل صادر از خداوند غرضى وجود ندارد الا ذات او، فعل مطلق خداوند هم غرضى ندارد الا ذات او، اما در افعال متكثرة متنوعه مالانهاية له كه وجود از ناحيه ايشان صادر مى شود و فاعلانى در اين ميان مى آيند و كار انجام مى دهند و آنها ملائك هستند، غرض اين فاعلان از انجام كار، اغراض غيريه و
انتفاع و سودرسانى به ديگران است، مثال هم مى زند؛ مثلاً اگر تراب را در نظر بگيريد كه چرا تراب خلق و ايجاد شد، يا فعل و انفعالهاى تراب كه بخشى از زمين است، ملائك خاص دارد و براساس فلسفه اسلامى اين ملائكه يا اين ملك وقتى اين فعل را انجام مى دهد، غرض او اين است كه انتفاعى برساند، اينجاست كه انتفاع مردم مطرح مى شود. بالاتر از اين ملك، ملك ديگرى است كه آن ملكِ قبلى را به استخدام مى گيرد، تا مى رسد به آن ملكى كه خداوند آن را ايجاد مى كند، آنجا ديگر غرض خداوند يعود الى ذاته سبحانه. در واقع ايشان مشكل را اين جور حل مى كند. تأثير حكمت متعاليه بر فقه سياسى حال اين نگاه چه تأثيرى بر فقه ايشان دارد؟ وى جواب اين پرسش را مى دهد و مى گويد عده اى كه اين دقت و راه حلى را كه ارائه كردم، درك نكرده اند و به آن نرسيده اند و همچنان زير نور آن دو تا اصل يا يكى از آنها به سر مى برند، حقايق دينى و شرعى را بهدرستى نمى فهمند(حجب هذا الأصل طائفة منالناس عن كثير من الحقائق الدينية و القوانين الشرعيّة). پس فلسفه فهم بخشى مى كند و بستر ايجاد مى كند. در واقع فلسفه با الهى معرفى كردن منشأ انتزاع بسترسازى مى كند. وقتى ايشان به دنبال آيه مى رود و از آيه استنباط مى كند و سراغ منشأ الزام غيرشرعى نمى رود، متأثر از اين حكمتالهى است. اينكه ايشان آن اغراضى را كه براى خلقت زمين برمى شمرد، در
نهايت با جهت تقرب به خداوند معرفى مى كند كه در كلامشان هست و فرصت نشد مطرح كنم، از حكمت الهى برمى خيزد. يعنى جهت بخشى، تعريف منشأ الزام، فهم بخشى كه مثال زدم؛ اگر كسى اصل را نفهمد نمى تواند قوانين شرعى را بفهمد و موارد ديگر كه مجالى بيش از اين مى طلبد.* *نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی منبع: فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره 9، بهار 93.
۱۳۹۳/۴/۱۴ - ۰۹:۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
جلسه تفسیر آیت الله سبحانی در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار میشود
دین و اندیشه همزمان با ماه مبارک رمضان جلسه تفسیر آیت الله سبحانی در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار میشود قم - خبرگزاری مهر جلسه تفسیر آیت الله العظمی سبحانی در ماه رمضان در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار خواهد شد به گزارش خبرنگار مهر جلسه تفسیر این مرجع تقلید بعد از فریضه ظهر و عسوءاستفاده سیاسی از یک اختلاف نظر فقهی
سوءاستفاده سیاسی از یک اختلاف نظر فقهی به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز چند سالی هست همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و یا پیش از عید سعید فطر شاهد بروز اختلافاتی در تعیین اول ماه و رویت هلال ماه هستیم این مسأله و بروز اختلاف بین مراجع عظام تقلید در اینتمامیت علم و دین را در آیت الله مصطفوی می توان مشاهده کرد/ جایگاه علمی استاد در فقه، اصول و تفسیر را نمی توان
دین و اندیشه احمد پاکتچی تمامیت علم و دین را در آیت الله مصطفوی می توان مشاهده کرد جایگاه علمی استاد در فقه اصول و تفسیر را نمی توان نادیده گرفت احمد پاکتچی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ع شب گذشته در مراسم بزرگداشت آیت الله مصطفوی گفت ما در استاد می توانیم تمامیت علم و دجزئیات جلسه کمیته فقهی بورس/ تشریح نحوه فروش 3 نوع اوراق به قیمت بازار
اقتصادی بانک - بیمه بورس جزئیات جلسه کمیته فقهی بورس تشریح نحوه فروش 3 نوع اوراق به قیمت بازار دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار جزئیات پذیره نویسی و فروش اوراق مشارکت اجاره و مرابحه به قیمت بازار را تشریح کرد به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام سید عباس موسویان گفتمبانی و ظرفیتهای فقه سیاسی برای نظام سازی بررسی شد
در تازهترین شماره فصلنامه صدرا مبانی و ظرفیتهای فقه سیاسی برای نظام سازی بررسی شد خبرگزاری رسا ـ نهمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی در فصل چهارم خود به بررسی مبانی فقه سیاسی شیعه پرداخته است فقه سیاسی ظرفیت فقه سیاسی در نظام سازی و برسی فقه اجتماعی از این موضوعات هستند بنماینده مجلس: مجازات برای وازکتومی برخلاف مسائل حقوقی و فقهی است
نماینده مجلس مجازات برای وازکتومی برخلاف مسائل حقوقی و فقهی است یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد مجازات برای وازکتومی و توبکتومی برخلاف مسائل حقوقی و فقهی است به گزارش نامه نیوز حمیدرضا طباطبایی در گفتوگو با ایسنا در خصوص تصویب کلیات طرح افزایش نرخمجازات برای وازکتومی برخلاف مسائل حقوقی و فقهی است
شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۸ یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد مجازات برای وازکتومی و توبکتومی برخلاف مسائل حقوقی و فقهی است حمیدرضا طباطبایی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در خصوص تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری در صحن مجلشهید بهشتی یکی از پایههای علمی، فقهی و دینی نظام بود
استاندار همدان شهید بهشتی یکی از پایههای علمی فقهی و دینی نظام بود خبرگزاری رسا ـ استاندار همدان گفت شهید آیت الله بهشتی به عنوان یکی از پایه های علمی فقهی و دینی نظام بود به گزارش خبرگزاری رسا در چهارمین روز از هفته قوه قضاییه نیک بخت استاندار همدان به همراه جمعی ازدر گفتوگو با عضو شورای فقهی بانک مرکزی بررسی شد مرز بین سود و ربا در تسهیلات بانکی
در گفتوگو با عضو شورای فقهی بانک مرکزی بررسی شدمرز بین سود و ربا در تسهیلات بانکیعضو شورای فقهی بانک مرکزی میگوید نقش وام و تسهیلات بانکی در رشد و توسعه اقتصادی کاملاً مشهود است ولی از ابتدای ایجاد بانکداری در کشورهای اسلامی تلاقی سود و ربا در تسهیلات و وامهای بانکی تنشزا ونوآوريهاى حكمت متعاليه فرصتهاى نوينى را براى تكوين نظريات سياسى و اجتماعى به دنبال مى آورد
دین و اندیشه نوآوريهاى حكمت متعاليه فرصتهاى نوينى را براى تكوين نظريات سياسى و اجتماعى به دنبال مى آورد خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه ترديدى نيست كه نوآوريهاى حكمت متعاليه فرصتهاى نوينى را براى تكوين نظريات سياسى و اجتماعى به دنبال مى آورد و ايجاد اين فرصتهاى جديد ببررسی «محاربه در قرآن و فقه» با حضور آیت الله سبحانی
بررسی محاربه در قرآن و فقه با حضور آیت الله سبحانی خبرگزاری رسا ـ سلسه جلسات علمی بررسی محاربه در قرآن و فقه با حضور آیتالله جعفر سبحانی آیتالله فاضل لنکرانی و حجتالاسلام قاضی زاده در ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه اجتهاد موضوع اینراهاندازی دبیرخانه فقهی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی کشور
به همت سازمان تبلیغات اسلامی صورت میگیرد راهاندازی دبیرخانه فقهی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی کشور خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی گفت با توجه به اینکه استان قم ظرفیت ویژهای در مسائل فقهی دارد از این رو دبیرخانه فقهی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی کشور در اآموزش اصول فقه بازار برای بازاریان چادگان امری ضروری است
استانها جنوب اصفهان معتمدی آموزش اصول فقه بازار برای بازاریان چادگان امری ضروری است چادگان – خبرگزاری مهر فرماندار شهرستان چادگان با اشاره به اینکه انصاف در بازار باید در دستور کار بازاریان قرار گیرد که این مورد انتظار شهروندان چادگانی است گفت آموزش اصول فقه بازار برایکارگاه آموزشی ملاصدرا و حکمت متعالیهدر اندونزی برگزار می شود
دین و اندیشه با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی کارگاه آموزشی ملاصدرا و حکمت متعالیه در اندونزی برگزار می شود کارگاه آموزشی ملاصدرا و حکمت متعالیه توسط اتاق ایران و دانشکده اصول الدین دانشگاه رادِن فتَح شهر پالمبانگ اندونزی در اندونزی برگزار می شود به گزارش خبرگزاریشبکه بازار احکام شرعی و فقهی کسب و کار را آموزش میدهد
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون شبکه بازار احکام شرعی و فقهی کسب و کار را آموزش میدهد احکام بازار و اخلاق در بازار خوبان دو برنامه تلویزیونی شبکه بازار است که در ماه مبارک رمضان از این شبکه پخش خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر به منظور آشنایی بیشتر و بهتر فعالان اقتصادی و کسبسیر تحول فقه شیعه و تمایز آن با فقه اهل سنت
حجتالاسلام علیدوست تشریح کرد سیر تحول فقه شیعه و تمایز آن با فقه اهل سنت خبرگزاری رسا ـ حجتالاسلام و المسلمین علیدوست گفت همه مسلمانان قرآن و سنت پیامبر را به عنوان منبع فقه و کشف شریعت قبول دارند اما فقهای شیعه با تأکید بر این موارد سنت ائمه معصوم علیهم السلام را پذیرفتحجاب از مسلمات فقه اهل بیت(ع) است
استانها مرکز قم حجت الاسلام میرباقری حجاب از مسلمات فقه اهل بیت ع است قم - خبرگزاری مهر رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه حجاب از مسلمات فقهی دین و مذهب اهل بیت ع است گفت حجاب نماد گرایش به فرهنگ اسلام و نشان دهنده طرز تفکر انسان ها است به گزارش خبرگزاری مهر حج-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها