محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844232817
در گفتوگو با عضو شورای فقهی بانک مرکزی بررسی شد مرز بین سود و ربا در تسهیلات بانکی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفتوگو با عضو شورای فقهی بانک مرکزی بررسی شد
مرز بین سود و ربا در تسهیلات بانکی
عضو شورای فقهی بانک مرکزی میگوید: نقش وام و تسهیلات بانکی در رشد و توسعه اقتصادی کاملاً مشهود است ولی از ابتدای ایجاد بانکداری در کشورهای اسلامی تلاقی سود و ربا در تسهیلات و وامهای بانکی تنشزا و بحث برانگیز بوده است.
خبرگزاری فارس قم ـ حسین طالبعلی: از زمانی که بانک و بانکداری در کشورهای اسلامی ورود پیدا کرد، اسلامی کردن آن به عنوان یک دغدغه توسط علما و دانشمندان اسلامی مطرح شد. این بحث از آنجایی اهمیت یافت که طبق احکام اسلام معاملاتی که در بانکهای غربی صورت میگیرد، ربوی است و ربا یکی از گناهان کبیره در آیین متجلی اسلام است و نقشی مخرب و ویرانگر در اقتصاد دارد. مسئله ربا در سیستم بانکداری کشور از نکاتی است که همواره مراجع عظام تقلید قم نسبت به آن هشدارهای لازم را دادهاند و متذکر شدهاند که باید جلوی معاملات ربوی در سیستم بانکداری گرفته شود. در سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی به قم نیز مراجع معظم تقلید نگرانیهای خود را در خصوص سازوکارهای نظام بانکی کشور ابراز کردند. با این حال باید گفت بحثهای زیادی بین علمای مکاتب مختلف اسلامی مطرح شده که عمده این مباحث حول دو محور بنیان گذاری بانکداری اسلامی و یا رواج بانکداری بدون ربا است. این مقوله بسیار مهم در طول سالیان متمادی همواره محل بحث بوده و هست و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تا کنون به صورت جدی در کشور دنبال شده و همایشها و جلسات زیادی نیز برای تبیین و یافتن راهکارهای مناسب برگزار شده است. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، در تاریخ هشتم شهریور ماه سال 1362 قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که مبنای عملیات بانکی بدون ربا بود، این قانون که قرار بود پس از یک دوره میان مدت مورد بازنگری قرار گیرد تاکنون در سیستم بانکی کشور نافذ و مبنای فعالیت بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز است. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این قانون به اندازه کافی عامل اجرای کامل بانکداری بدون ربا نیست و با گذشت سالها از تصویب آن، کارآیی مورد نظر را ندارد اما برخی دیگر معتقدند قانون عملیات بانکی بدون ربا به لحاظ زیرساختی از سلامت مناسبی برخوردار است و میتواند بستر مناسبی برای تحقق اقتصادِ واقعی و کارآمدی اقتصاد باشد. برای بررسی این موضوع در نشستی با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر سید عباس موسویان به این موضوع مهم پرداخته و موضوع را کارشناسی و شبهات موجود را مطرح کردیم. دکتر موسویان آثار مختلفی اعم از «پس انداز و سرمایه گذاری در اقتصاد اسلامی»، «کلیات نظام اقتصادی اسلام»، «بانکداری اسلامی»، «بانکداری بدون ربا از نظریه تا عمل»، «فرهنگ اصطلاحات فقهی و حقوقی معاملات»، «ابزارهای مالی اسلامی و فقه معاملات بانکی» را تألیف کرده است. وی علاوه بر کتاب به تناسب نیاز بیش از 40 مقاله در حوزه اقتصاد و بانکداری اسلامی تألیف کرده که در مجلات و همایشهای علمی ارائه شده است. در عرصه مدیریت نیز بیش از هفت سال رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی، سه سال مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چهار سال مدیر گروه فقه اقتصادی مرکز جهانی علوم اسلامی و چهار سال سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی بوده و اکنون عضو هیئت علمی رسمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو کمیته مشورتی بانکداری اسلامی بانک مرکزی است. *به عنوان نخستین سئوال در خصوص سابقه ربا توضیح دهید و اینکه آیا حرمت ربا در دین مبین اسلام بیان شده یا پیش از آن نیز در سایر ادیان الهی این حرمت لحاظ شده بود؟ یکی از آموزههایی که همه ادیان الهی در آن مشترک هستند و در همه کتابهای آسمانی بر آن تاکید شده است، مسئله تحریم ربا است. در تورات، انجیل و قرآن آیات متعددی در تحریم ربا نازل شده است. امام رضا (ع) در حدیثی میفرمایند «هیچ پیامبری از سوی خدا مبعوث نشده مگر اینکه ربا را حرام اعلام کرده باشد و هیچ کتابی بر پیامبران نازل نشده مگر اینکه بر حرمت ربا تاکید کرده باشد». این حدیث نشان میدهد که بحث ربا در تعالیم سایر انبیا و کتب آسمانی نیز مطرح شده و این بحث مخصوص مسلمانان نیست و تمام ادیان الهی در آن مشترک هستند. از نظر دیگر بحث حرمت ربا همیشه برای بشریت جای سئوال و محل بحث و گفتوگو بوده است، حتی قبل از میلاد مسیح هنگامی که به آثار شخصیتهایی همچون ارسطو و افلاطون مراجعه میکنیم، میبینیم در آنجا نیز وجود ربا در جامعه محل بحث بوده، یعنی فلاسفه و کسانی که با دین سر و کار نداشتند نیز همیشه این سئوال برایشان مطرح بوده که ربا در جامعه باشد یا نباشد. این موضوع در درون ادیان نیز همیشه محل بحث بوده است و مسیحیها، یهودیها و حتی مسلمانان گاهی با پیامبرانشان در ارتباط با ربا بحث میکردند. از جمله آیات قرآن کریم که در این موضوع نازل شده حکایت میکند که مسلمانان میگفتند چه فرقی بین ربا و سایر معاملات است؛ ربا نیز مانند سایر معاملات است، پیامبر (ص) پاسخ میدهند که ربا با سایر معاملات تفاوت دارد، زیرا ویژگیهایی که در بیع و داد و ستد است که این معاملات را حلال میکند در ربا نیست گرچه این دو شبیه به هم باشند. * مؤمنین و دینداران در طول تاریخ ادیان با موضوع حرمت ربا چه برخوردی داشتند؟ یکی از مسائلی که در طول تاریخ ادیان مطرح بوده، مسئله پایبندی به این حرمت بوده است. تاریخ نشان میدهد این حکم الهی برای برخی مؤمنان چه در دین یهودیت چه در مسیحیت و چه در اسلام همواره محل لغزش بوده و ربا یکی از آزمونهایی است که خداوند از پیروان ادیان مختلف به عمل آورده و آنها به سختی توانستند به آن پاسخ دهند. *موضوع حرمت ربا در دین مبین اسلام و قرآن کریم چگونه مطرح شده است؟ اگر سیر نزول آیات ربا را در قرآن مطالعه کنید این آیات یکسان نازل نشدهاند. خداوند آیات مربوط به ربا را در ابتدا با لحنی آرام و نرم آغاز کرده و در نهایت به لسانی شدید و غلیظ رسیده است. خداوند در ابتدا به کسانی که ربا میدهد و ربا میگیرند میفرماید، کسانی که پولشان را به عنوان ربا میدهند تا مالشان افزایش یابد بدانند که این کار پسندیدهای نیست و حتی نمیگوید حرام است یا عقوبت دارد، بعد از مدتی خداوند در آیه دیگری میفرماید برای یهودیها ربا را تحریم کردیم و آنان نافرمانی کردند و خداوند هم در دنیا آنان را مجازات کرد و هم در آخرت مجازات میکند. در ادامه بعد از مدتی شاید نزدیک 10 سال آیه دیگری نازل میشود و خداوند در سوره آل عمران میفرماید ای کسانی که ایمان آوردهاید ربای فاحش نکنید، یعنی پس از گذر سالیان طولانی خداوند متعال نوع خاصی از ربا را در اینجا تحریم میکند. بعد از مدتی در سوره بقره آیاتی نازل میشود که خداوند میفرماید در روز قیامت رباخواران را مانند دیوانهها محشور میکند، چون بین ربا و سایر معاملات تفاوت قائل نمیشدند. در آیات بعدی لحن خدای متعال غلیظتر میشود و میفرماید ای کسانی که ایمان آوردهاید دیگر هر آنچه از معاملات ربایی باقی مانده ترک کنید و اگر ترک نکردید آماده جنگی از طرف خدا و رسول خدا باشید. در این آیه خداوند حرمت ربا را خیلی شدید مطرح میکند و آن را در ردیف جنگ با خدا و رسول خدا میداند. بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) مسلمانان در بحث ربا با افت و خیزهای فراوانی مواجه بودند. در زمان ائمه اطهار (ع) صحابی پیامبر (ص) تفسیرهایی از ربا ارائه میکردند که ائمه اطهار (ع) میگفتند اینها ربا نیست و حلال است و گاهی بالعکس معاملاتی انجام میدادند که ائمه (ع) آن را ربا دانسته و مردم را از آن نهی میکردند. این نشان میدهد بحث تعریف و شناخت ربا و قلمرو آن از زمان ائمه (ع) محل بحث و گفتوگو بوده و به واسطه تغییرات اجتماعی و تحولات اقتصادی که در جامعه رخ میداده این موضوع دائماً محل بحث بوده است. *موضوع بانکداری اسلامی یا بانکداری بدون ربا از کجا سرچشمه گرفت و چه دیدگاههایی در این خصوص ارائه شد؟ از حدود 100 سال قبل که صنعت بانکداری وارد کشورهای اسلامی شد ربا در میان مسلمانان از نظر عملی و نظری بحث مورد بحث قرار گرفت و این سئوال مطرح شد که آیا معاملات بانکها معاملات صحیح و مشروعی است و یا معاملات ربوی محسوب میشوند. پیش از انقلاب نیز این موضوع در ایران محل بحث بود و امروز نیز با اینکه قانون عملیات بانکداری بدون ربا داریم همچنان محل بحث است که سودی که از بانک میگیریم و یا میپردازیم ربا هست یا نه و همه افراد جامعه درباره آن دغدغه دارند. بر اساس آمارهای رسمی بیش از 300 میلیون حساب بانکی در کشور موجود است که اگر به جمعیت فعال کشور تقسیم شود به هر نفر 6 حساب بانکی میرسد و هر روز بالای چند میلیون معامله بانکی در این کشور انجام میگیرد و همه اینها محل بحث و گفتوگو است که خدمات بانکی و تسهیلاتی که ارائه میشود طبق موازین شرعی است یا نه؛ به ویژه اینکه گناه ربا از منظر قرآن جزء بزرگترین گناهان کبیره است.تعابیری که قرآن درباره کشتن انسان بی گناه به صورت عمدی به کار برده شبیه به گناه ربا است. * مرز بین سود و ربا در معاملات بانکی چگونه قابل تشخیص است؟ در ارتباط با معاملات بانکی همیشه در جامعه با چند دیدگاه افراطی و تفریطی مواجه بودهایم. برخی خیلی راحت هر معاملهای را حلال میکنند و برخی تفریط کرده و هر معاملهای که سود داشته باشد را ربا تعریف میکنند. اگر بخواهیم دقیق قضاوت کنیم باید بر اساس شریعت تعریف دقیق از ربا و سود ارائه کرده و سپس مقایسه کنیم. بر اساس شریعت اسلام هر معامله سودآوری ربا نیست، دهها معامله داریم که سود دارند و سودشان حلال است و در شریعت از آنها تمجید شده و به عنوان ثواب نام برده شده است. برخی فکر میکنند اگر سود از پیش تعیین شده یا مقدار ثابتی داشته باشد ربا است، همچنین ما در اسلام دهها معامله داریم که سود ثابت و از پیش تعیین شده دارند و در عین حال ربا نیستند. مانند قرارداد جعاله و اجاره . گاهی بعضی فکر میکنند اگر سود کم باشد اشکال ندارد ولی اگر زیاد باشد ربا میشود در حالی که ربا بودن و نبودن به کمی و زیادی سود کاری ندارد و این معیارها، معیارهای اسلامی برای تشخیص ربا نیست. نه وجود و عدم وجود سود، نه ثابت یا متغیر بودن سود و نه کم یا زیاد بودن سود دلیل بر ربوی بودن و با نبودن معامله نیست. از منطق اسلام ربا در دو معامله خود را نشان می دهد یکی در قرارداد قرض و دیگری در قرار داد بیع یا خرید فروش. در اسلام قرارداد قرض قرارداد خیرخواهانه است و کسی که به دیگری قرض میدهد قراردادی غیر انتفاعی با او منعقد کرده و نباید نفعی داشته باشد و هرگونه شرط نقص و سود در آن باعث ربا میشود. ربای قرضی سه رکن دارد، یکی اینکه قرار داد، قرارداد قرض باشد، دوم زیاده داشته باشد و سوم اینکه زیاده شرط شده باشد. اگر این سه رکن رعایت شده بود در قرار داد ما میگوییم ربا است و اگر یکی از این سه شرط را نداشت به آن ربا اطلاق نمیشود. اگر کسی به دیگری قرض دهد و گیرنده قرض خودش بدون شرط زیاده دهد ربا نیست بلکه در اسلام مستحب شمرده شده که قرض گیرنده به عنوان تقدیر و تشکر بهتر و بیشتر از آنچه قرض کرده است را بازگرداند. مورد دوم آنجایی است که خرید و فروش اصطلاحا خرید و فروش اجناس همجنس باشد. مثلا گندم با گندم که این نوع دوم امروزه در جوامع ما رایج نیست و آن شکل از ربا که امروز در جوامع جریان دارد نوع اول ربا است که ربای قرضی است. *ایده بانکداری اسلامی یا بانکداری بدون ربا از کجا نشات گرفت؟ 100 سال پیش که صنعت بانکداری در کشورهای اسلامی وارد شد عالمان دینی، مراجع تقلید و متفکرین اسلامی میدیدند که بانکداری هم در جذب منابع و هم در اعطای وام بر اساس قرض با بهره کار میکند و بر همین اساس میگفتند سپردهگذاری و گرفتن وام از بانک ربا است و مردم را از آن نهی میکردند. حدود 50 سال پیش یک ایده بین متفکرین مسلمان مطرح شد که آیا میتوانیم بانک داشته باشم اما معاملاتش ربوی نباشد؟ نخستین بار این فکر توسط متفکرینی مانند شهید آیتالله صدر از علمای شیعه و بزرگانی از اهل سنت مانند نجاتالله صدیق مطرح شد. ابتدا بحثها جدی و چالشی بود که آیا میتوان بانک داشته باشیم ولی ربا را از آن جدا کنیم. بعد از ارائه مدلهای مختلف و انجام عملیاتی این مدلها، مسلمانان دیدند که عملی است و میتوان بانکی طراحی کرد که این بانک در جذب سپردهها بر اساس قراردادهای شرعی عمل کند و در اعطای تسهیلات، وام و اعتبارات بر اساس قراردادهایی معامله کند که آن قراردادها بر اساس قرض با بهره نباشد. یکی از این مدلها قانون بانکداری بدون ربای ایران است. *سیستم عملیات بانکداری بدون ربا در ایران بر چه مبنایی شکل گرفته است؟ بر اساس عملیات بانکی بدون ربای ایران ما جذب سپردههای بانکی را نه بر اساس قرارداد قرض با بهره بلکه بر اساس قرارداد وکالت و یا قرض الحسنه انجام میدهیم، یعنی یا قرض است و سودی ندارد و یا اساسا قرض نیست و ماهیت قرارداد وکالت است. بانک به عنوان وکیل سپردهگذاران با وجوه مردم کار میکند سود به دست میآورد، بخشی از سود را به عنوان حق الوکاله بر میدارد و مابقی را به سپرده گذاران میدهد. اگر قرارداد قرض است، سود ندارد و قرض الحسنه محسوب میشود، در اعطای تسهیلات هم طبق قانون قرض با بهره را حذف کردند و سود گرفته نمیشود و یا بر اساس سایر قراردادها مانند قرارداد فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و مضاربه منابع مورد نیاز خانوادهها و بنگاهها را اعطا میکنند. * موضوعی که در حال حاضر در کشور مطرح است این است که بسیاری از مراجع تقلید، علما و کارشناسان بر ربوی بودن بخشهایی از سیستم بانکی کشور تاکید دارند. به نظر شما قانون بانکداری بدون ربا تا چه اندازه در سیستم بانکی کشور اجرا شده و تا چه حد موفقیت آمیز بوده است؟ در این مرحله بانکها متفاوت هستند. ما یک مرحله تصویب قانون داریم و قانون تصویب شده قانون صحیح و کاملی از نظر فقه اسلامی است. البته خلاءهایی دارد و باید بازنویسی و به روز شود، اما اشکال فقهی ندارد. اما بعد از مرحله قانونگذاری مرحله اجرای قانون است و در این مرحله انصاف قضیه این است که بانکها یکسان عمل نمیکنند. برخی بانکها برنامههای علمی و آموزشی مرتب و دقیق برای کارکنانشان دارند و نظارت جدی در اجرای کامل مفاد قوانین و بخشنامههای بانک مرکزی دارند که نتیجه آن یک محصول قابل دفاع است و میتوانیم از عملکرد آن دفاع کنیم که این بانک در مقام اجرا با نظارت صحیح، خوب اجرا میکند و میتوان از معاملاتش دفاع کرد. در مقابل بانکهایی داریم که نه در امر آموزش و نه در امر نظارت خوب عمل نکرده و متاسفانه معاملاتشان قابل دفاع نیست. امیدواریم تمام مدیران بانکی کشور با اجرای این دو اصل مهم و اجرای کامل قانون، شبهات و موضوعاتی که به عملکردشان وارد است را برطرف کرده و عملکردی صحیح و قابل دفاع در کارنامه کاری خود ثبت کنند. انتهای پیام/78009/ج40
93/04/07 - 10:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به فارس: نرخ جدید سود تسهیلات هنوز اجرایی نشده است/ بررسی نحوه تاسیس و فعالیت
معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به فارس نرخ جدید سود تسهیلات هنوز اجرایی نشده است بررسی نحوه تاسیس و فعالیت صرافیها در شورای پول و اعتبار معاون نظارتی بانک مرکزی گفت ساز و کار بازنگری در دستورالعمل نحوه تاسیس و فعالیت صرافیها به زودی شورای پول و اعتبار میرود به گزارش خبرنگیک عضو شورای عالی فضای مجازی در گفتوگو با فارس مطرح کرد سوء استفاده از نظر شخصی رئیس جمهور درباره واتسآپ/فیل
یک عضو شورای عالی فضای مجازی در گفتوگو با فارس مطرح کردسوء استفاده از نظر شخصی رئیس جمهور درباره واتسآپ فیلترینگ با کار رسانهای اصلاح نمیشودیک عضو شورای عالی فضای مجازی گفت در حد نظر شخصی هم نشنیدهام که رئیس جمهور در جلسه شورا بگویند که فیلترینگ واتسآپ متوقف شود این یک سوءمهربانی در گفتوگو با فارس مطرح کرد برگزاری دومین دوره انتخابات شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه مرا
مهربانی در گفتوگو با فارس مطرح کردبرگزاری دومین دوره انتخابات شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه مراغهعضو کمسیون تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت با حضور نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور دومین دوره انتخابات شورای مرکزی جامعه اسلامیمعاون بانک مرکزی: درباره جرایم دیرکرد، نظر شورای نگهبان مبناست / لیزینگ مسکن قطعی نشده
معاون بانک مرکزی درباره جرایم دیرکرد نظر شورای نگهبان مبناست لیزینگ مسکن قطعی نشده اقتصاد > بازار مالی - تسنیم نوشت معاون نظارتی بانک مرکزی گفت درباره لیزینگ مسکن صحبتهای مقدماتی با کانون لیزینگ انجام شده و بحثهای کارشناسی در حال انجام است اما به نتمدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفتوگو با فارس مصوبه نرخ سود تسهیلات بانکی ابلاغ شده و بانکها ملزم به اجرای آن
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفتوگو با فارسمصوبه نرخ سود تسهیلات بانکی ابلاغ شده و بانکها ملزم به اجرای آن هستندمدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه مصوبه نرخ سود تسهیلات به بانکها و موسسات اعتباری ابلاغ شده است گفت بانکها ملزم به اجرای این مصوبه هستند سید علی اصغر میمدیرکل اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در گفتوگو با فارس: دریافت کارمزد از خرید الکترونیک شارژ تلفن همراه هن
مدیرکل اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در گفتوگو با فارس دریافت کارمزد از خرید الکترونیک شارژ تلفن همراه هنوز در حال بررسی استمدیرکل اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت نحوه اجرای دریافت کارمزد از خرید الکترونیک شارژ تلفن همراه همچنان در حال بررسی است و نرخ کارمزد برای این خدیک مقام سابق بانک مرکزی در گفتوگو با فارس: افزایش ۸ درصدی سود تسهیلات در شرایط نزولی بودن تورم غیرمنطقی است
یک مقام سابق بانک مرکزی در گفتوگو با فارس افزایش ۸ درصدی سود تسهیلات در شرایط نزولی بودن تورم غیرمنطقی استیک مقام سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه افزایش ۸ درصدی نرخ سود تسهیلات در شرایط کاهش نرخ تورم تصمیمی غیرمنطقی بود گفت قطعاً با این افزایش نرخ سود در عقود مبادلهای دستشورای نگهبان عضویت ایران در برخی پروتکل های بین المللی را تایید کرد
شورای نگهبان عضویت ایران در برخی پروتکل های بین المللی را تایید کرد خبرگزار پانا شورای نگهبان با بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی در مورد عضویت ایران در برخی پروتکل های بین المللی و موافقتنامه های تجاری دو جانبه این لوایح را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست ۱۳۹۳ شنبه ۳۱جزئیات تصمیمات جدید شورای پول و اعتبار/ نرخ سود سپردههای بانکی 22 درصد شد
اقتصادی بانک - بیمه بورس جزئیات تصمیمات جدید شورای پول و اعتبار نرخ سود سپردههای بانکی 22 درصد شد شورای پول و اعتبار در جلسه عصر امروز خود نرخهای جدید سود علی الحساب سپرده ها و تسهیلات بانکی لیزینگها نرخ سود تسهیلات خرید مسکن و تسهیلات مسکن مهر را تعیین کرد به گزارش خبرگاعمال نرخ سود 22 درصدی از امروز/ انتقادات درباره بنگاهداری بانکها را قبول دارم
اقتصادی بانک - بیمه بورس واکنش سیف به اظهارات طیبنیا اعمال نرخ سود 22 درصدی از امروز انتقادات درباره بنگاهداری بانکها را قبول دارم رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد تمامی مصوبات دیشب شورای پول و اعتبار از جمله نرخ سود 22 درصد تسهیلات مبادلهای از همین امروز چهارشنبه ابلاغ و اجردر گفتوگو با عضو شورای فرهنگی زنان تشریح شد چرایی استقبال غربیها از کاهش جمعیت ایران/نقشه شوم آمریکا برای کا
در گفتوگو با عضو شورای فرهنگی زنان تشریح شدچرایی استقبال غربیها از کاهش جمعیت ایران نقشه شوم آمریکا برای کاهش جمعیت کشورهای اسلامییک عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا برای ایجاد تعادل جمعیتی به نفع خود به کاهش رشد جمعیت در جهان سوم و بخصوص کشورهعضو شورای مرکزی حزب الله لبنان: فتنه در عراق شکست می خورد
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان فتنه در عراق شکست می خورد تهران بزرگ-ایرنا- عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت دشمن در سوریه شکست خورده و این فتنه در عراق نیز شکست می خورد به گزارش خبرنگار ایرنا شیخ ادیب حیدر روز سه شنبه با حضور در هفتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهراروابط ایران و سودان برمبنای احترام متقابل استوار است/ بررسی راه اندازی پرواز مستقیم بین خراسان رضوی و سودان
استانها شرق خراسان رضوی رشیدیان روابط ایران و سودان برمبنای احترام متقابل استوار است بررسی راه اندازی پرواز مستقیم بین خراسان رضوی و سودان مشهد – خبرگزاری مهر استاندار خراسان رضوی گفت روابط ایران و سودان برمبنای منافع مشترک و احترام متقابل استواراست به گزارش خبرنگار مهر-
گوناگون
پربازدیدترینها