محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844568540
ابعاد و زوایای حریم خصوصی از دیدگاه فقهی با مطالعه روشمند قابل کشف است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه احمد مبلغی:
ابعاد و زوایای حریم خصوصی از دیدگاه فقهی با مطالعه روشمند قابل کشف است
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شوورای اسلامی در نشستی گفت: حريم خصوصي در منطق اسلام واجد دو کارکرد است؛ یکی آن که جایگاهی است برای بازاندیشیدن در خود و در اسرار بر ملا نشده برای توبه که رابطه او را با خداوند تنظیم و تجدید می کند، و دیگری خاستگاهی برای بازساختن شخصیت خویش برای حضوریابی مستقل در جامعه که رابطه او را با دیگران تنظیم و تعریف می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در نشستی گفت: حيات اختصاصي دارای حریم محافظت شده پیش شرط حيات عمومي سالم و پویا است. در صورت فقدان حریم جدی و تضمین شده برای افراد، حیات عمومی جامعه به شدت از نظر معنوی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و ... دچار اختلال و اضطراب بنیان سوز می گردد. وی با اشاره به اینکه تكامل انسان در درگاه خداوند موكول به اراده و عقل اوست، اظهارداشت: باید زمينه های لازم اعمال اراده و بهكار گيري عقل را فراهم آورد و بخشی از مهمترین زمینه های آن در حیات اختصاصی معنا و عینیت می یابد. اگر انسان از حريم خصوصي برخوردار نباشد و عيان و پنهان زندگي وی يكي باشد، همه رفتارهاي او براساس جبر و اکراه اجتماعي شكل ميگيرد، در اين صورت فاقد زمينه لازم براي اعمال اراده در جهت تكامل خواهد بود و از طرف دیگر فرصت بازاندیشی توسط عقل را برای ساختن روح خود و ارتباط گیری با خداوند و بازگشت به او را نیز از دست خواهد داد. فردی اینچنین بیشتر به دنبال آن است که به رفتارهای ظاهر سازانه خالی از محتوا و نفاق گونه روآورد و به هم رنگ سازی شخصیت خود با وضعیتهای مطابق با اجبارهای اجتماعی و نه برآمده از روح و روان خویش دست زند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: در حقیقت شخص در چنين وضعيتي مجبور و دستخوش وضعيتهاي موجود جامعه است و نميتواند ارتباط نهاني با خداوند برقرار كند. يكي از مهمترین راه های تكامل توبه است. انسان فاقد حريم خصوصي، فاقد فرصت خلوت است و انسان فاقد فرصت خلوت، فاقد فرصت بازاندیشی است و انسان فاقد بازاندیشی دستخوش امیال مواج در وضعيت های اجتماعي است و چون امكان توبه بهعنوان امر نهاني براي او فراهم نيست، نميتواند از اين فرصت استفاده نمايد.
وی ادامه داد: به بیان دیگر خلوت انسان با خداوند عمدتا در شرائط داشتن حیات اختصاصی بدور از دخالت دیگران معنی و عینیت می یابد. گرفتن این حیات از فرد محروم کردن او از فرصت خلوت کردن با خداوند و اندیشیدن برای بازگشت مدام او به سوی پروردگار است.
وی گفت: با اين بيان به اين نتيجه ميرسيم كه حريم خصوصي در منطق اسلام داراي دو نقش است؛ .یکی جایگاه بودن برای "خود بازاندیشی معنوی" جهت تکامل دینی، و دیگری خاستگاه بودن برای "خود بازسازی شخصیتی" جهت حضوریابی مستقل در جامعه است. با حذف حريم خصوصي، انسان به "موجود منفعل اجتماعي" بدل ميشود كه تنها صورتی از اراده را با خود حمل می کند و از روحیه مستقل و اندیشه الهی مناسب جهت شركت در حیات عمومی بی بهره است.
حجت الاسلام مبلغی تصریح کرد: بنابر آنچه گفته شد، حريم خصوصي اهميت مضاعف مييابد و رعايت آن براي افراد به عنوان اصل قرار ميگيرد. اين نكته در ارتباط با حريم خصوصي فراتر از آن چيزي است كه دراينباره در حقوق بشر مطرح است. انسانهای فاقد حریم خصوصی در یک جامعه رفتار میکانیکی دارند تا دینامیکی و استقرار ارزشهای اسلامی و انسانی در جامعه از رهگذر حضور دینامیکی افراد و البته در یک نظم اجتماعی قانون محور قابل تحصیل است و انسانهای متحرک به حرکت میکانیکی بعد از مدتی ارزشها را به سمت توخالی شدن به پیش می برند.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: اصطلاح حريم خصوصي در فقه بهكار نرفته و واژه جديدي است كه بهتازگي در ادبيات حقوق بشري مطرح شده است و امروزه بهمثابه يك حق مهم براي انسان تلقي ميشود. در حقیقت با سه سؤال مواجه هستیم که " آيا از نظر اسلام این حق که ذکری از متعلق آن در ادبيات ديني و فقهي به چشم نمی خورد قابل پی گیری استنباطی هست یا نه؟"، "آیا در صورت قابلیت برای پی گیری، قابل اثبات است یا نه؟ به بیان دیگر آيا اسلام حريم خصوصي را قبول دارد يا خير؟ و سؤال سوم این که در صورت اثبات، آيا به صورت مطلق آن را ميپذيرد يا مشروط؟
وی ادامه داد: در پاسخ سؤال اول باید گفت حکم حریم خصوصی در شرع قابل پیگیری است؛ چراکه واضح است اگر شارع در زمینه ای ادبیات آن زمینه را ارائه نکرده باشد، می توان از احکام مرتبط به آن حوزه و مناطات آن ها به حکم آن دست یافت. به عبارتی با وجود جديد بودن اين اصطلاح، طرح آن در فقه معقول و ممكن به نظر ميرسد. در حقيقت با مطالعه روشمند ميتوان ديدگاه شريعت را در ارتباط با این موضوع (با اصطلاح ویژه آن) به دست آورد.
حجت الاسلام مبلغی افزود: در مواجهه با نظرات اسلام در باب حقوق بشر ميتوان گفت اسلام دو حق كلان براي انسان قائل است: حقوقي كه كيان شخص وابسته به رعايت آن است و حقوقی که کیان شخصیتی شخص به آن وابسته می باشد. در خصوص اول می توان مثال به حق حيات زد؛ چرا كه قوام شخص وابسته به رعايت این حق میباشد و برای دومی می توان به حريم خصوصي مثال زد؛ حقی كه برپادارنده شخصيت او میباشد. بنابراين حق مربوط به شخصيت فرد است، نه شخص او. با فقدان این حريم، كيان شخصيت او از بين ميرود؛ چرا كه شخصيت او منوط به کنترل اسرار خود در فضاي شخصي ميباشد.
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: بعد از پذيرش اين تقسيم باید اضافه کرد كه در زمینه کیان شخصیتی فرد، دو حيات خصوصي و عمومي برای او قابل تصور است. هريك از ايندو داراي حقوقي است كه رعايت آن در ارتباط تنگاتنگ با كيان شخصيتی اوست.
وی گفت: یکی از ادله تعبیه شدن منطق حرمت اسرار اشخاص در فقه ابتناء قضاوت بر بينات و اَيمان است. بينات و اَيمان به صورت نوعی متوجه به امور اجتماعي و نیمه اجتماعی است؛ يعني آنچه از حريم خصوصي عبور كرده است و در فضای ارتباط خارج از حریم اختصاصی میان دو نفر یا بیشتر رخ می دهد و به ویژه بینات که نوعی در مرئی دیگران رخ دادن یک عمل را نشان می دهد. در حقیقت اسلام اينجا دخالت قضايي و اجرایی ميكند. پيش از اين مرز، حريم اختصاصي افراد است كه حرمت دارد.
وی با اشاره به اینکه موارد ورود به حریم خصوصی به نفع مصالح جامعه، حداقلی است، گفت: استنباط فقهی مربوط به تعیین و ترسیم این موارد را نباید با شتابزدگی انجام داد؛ استنباط این موارد با حساسیت و دقت و به صورت حد اقلی جدی باید انجام بگیرد؛ چون اصل در اسلام حرمت به حیات اختصاصی افراد است.
وی ادامه داد: با انفجار رسانه و اطلاعات رسانهاي و ممکن شدن دستيابي به وضعيت های شخصي در فضاي مجازي و رسانهاي، تعریف و یا حفظ اين حريم بهنحوي به چالش هایی برخورده است و این چالش موجب شده است تا ديدگاههايي در ارتباط با آن و ضرورت بازتعريف این مفهوم يا حتي تزلزل اين حق پديد آید. منطق اسلام در زمینه حریم خصوصی بسیار جدی است و این در حالی است که رویکردهایی در میان غربیان روزی بیاید که به صورت جدی دیگر از حریم خصوصی سخن نگویند.
۱۳۹۳/۴/۱۵ - ۱۰:۱۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
حریم خصوصی در اسلام چطور معنی شده؟
حریم خصوصی در اسلام چطور معنی شده در قرآن کریم یکی از گناهان بزرگ تجسس در امور دیگران به شمار می رود بحث حریم خصوصی در فقه امروزه از قسمت های نسبتا بکر محسوب می شود هر چند نکات بسیار قابل توجهی در حقوق و معارف اسلامی حقیقی شیعه امامیه در تبیین این شاخه حقوقی قابل طرح استپیام ظریف به کسانی که فکر میکنند تحریم ایران را پای میز مذاکره کشاند: احترام متقابل را امتحان کنید
پیام ظریف به کسانی که فکر میکنند تحریم ایران را پای میز مذاکره کشاند احترام متقابل را امتحان کنید سیاست > دیپلماسی - وزیر امورخارجه ایران با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات و تاکید بر جدی نگرفتن گمانهزنیهای رسانههای غربی گفت من و همکارانم تمام تلاش خود را برای رمعاون صدا و سیما: تنها راه مقابله با تحریمها، اقتصاد مقاومتی است
معاون صدا و سیما تنها راه مقابله با تحریمها اقتصاد مقاومتی است خمینی شهر اصفهان – ایرنا – معاون پارلمانی سازمان صدا و سیما گفت تنها راه مقابله با تحریمهای اقتصادی موجود تبیین نقشه راه مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی است به گزارش روز یکشنبه ایرنا حجت الاسلامرئیس اتاق بازرگانی کرمان: باید بخش خصوصی را در همه ابعاد بینالمللی وارد کنیم
رئیس اتاق بازرگانی کرمان باید بخش خصوصی را در همه ابعاد بینالمللی وارد کنیمرئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان کرمان گفت در شرایط فعلی باید بخش خصوصی را در همه ابعاد بینالمللی وارد کنیم به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان محسن جلالپور ظهر امروز در همایش تجلیل از تلبررسي همزمان تاثير ابعاد چندگانهي تداركات الكترونيكي بر عملكرد سازماني در مطالعهي سيصد شركت برتر ايراني
۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ۳ ۱۲ق ظ بررسي همزمان تاثير ابعاد چندگانهي تداركات الكترونيكي بر عملكرد سازماني در مطالعهي سيصد شركت برتر ايراني گروهي از اقتصاددانان معتقدند تاثير ابعاد چندگانهي تداركات الكترونيكي بر عملكرد سازماني در مطالعهي سيصد شركت برتر ايراني بررسي شد به گزارش خبرگزاريبازخوانی جزای سران فتنه برمبنای دیدگاه فقهی آیتالله موسوی اردبیلی
بازخوانی جزای سران فتنه برمبنای دیدگاه فقهی آیتالله موسوی اردبیلی در این زمینه کارشناسان حقوقی عناوین مجرمانه ای نظیر افساد في الارض و محاربه را ذکر کرده اند اما در این یادداشت به بررسی صدق عنوان مجرمانه ی محاربه بر فتنه گران از منظر آیة الله موسوی اردبیلی می پردازیم به امدیرعامل جدید نیکو منصوب شد/ انتصاب جدید برای مقابله با تحریم نفت
اقتصادی انرژی مدیرعامل جدید نیکو منصوب شد انتصاب جدید برای مقابله با تحریم نفت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با صدور حکمی محسن پاکنژاد را به عنوان مدیرعامل جدید شرکت نفتی بازرگانی نفت ایران نیکو جایگزین سیف الله جشن ساز کرد به گزارش خبرنگار مهر پس از انتصاب سیف الله جشن سازاختری: امام حسن (ع) پرچمدار مقابله با معاویه بود
سهشنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۷ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت ع گفت امام حسن ع با سکوت خود یک اصلاحسازی در مقابل حکومت بنیامیه کرد و اگر به تاریخ بنگریم میبینیم که امام حسن ع پرچمدار مقابله با معاویه بود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلانماینده مجلس: به بهانه رشد جمعیت، نمیتوانیم وارد حریم خصوصی مردم شویم/در اسلام فرزندآوری اجباری نیست
نماینده مجلس به بهانه رشد جمعیت نمیتوانیم وارد حریم خصوصی مردم شویم در اسلام فرزندآوری اجباری نیست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و جلوگیری از رشد کاهش جمعیت گفت حق نداریم با ملزمسازی زوجها مسئولیت افزایش جمعیت را بر دوش خانوادههابصیرت افزایی تدبیر امام حسن(ع) در مقابل فتنه های معاویه بود
دین و اندیشه بصیرت افزایی تدبیر امام حسن ع در مقابل فتنه های معاویه بود یک محقق و پژوهشگر دینی در کمیسیون سبک زندگی امام حسن ع و میراث علمی و فکری او در کنگره بین المللی سبط النبی ع تصریح کرد که بصیرت افزایی تدبیر امام حسن ع در دوران معاویه و در مقابل فتنه های او بود به گزارغایت اصلى حکومت دینى از دیدگاه امام خمینى (قدسسره)
غایت اصلى حکومت دینى از دیدگاه امام خمینى قدسسره حکومت اسلامى هرگاه توان و قدرت آن را پیدا کند که سه عامل معرفت عمیق نسبت به دین صبر و استقامت در مقابل مشکلات و تعدیل و رعایت اعتدال در زندگى را در مقام عمل تحقق بخشد قادر به تأمین و تضمین سعادت واقعى جامعه می شود بخش دوم و پابررسى تطبیقى شخصیت شناسى امام مهدى(عج) در دیدگاه فریقین
بررسى تطبیقى شخصیت شناسى امام مهدى عج در دیدگاه فریقینبراى شناخت شخصیت امام مهدى عج به مقتضاى شیوه تطبیقى مىتوان بر نقاط مشترک شیعه و اهل تسنن تکیه کرد و در پى آن با تحلیل اوصاف امام در مدارک فریقین و نیز تبیین رسالت امام از برخى ابعاد وجودى ایشان آگاه شد بخش دوم و پایانیفناوری های جدید و تجاوز به حریم خصوصی!!؟
فناوری های جدید و تجاوز به حریم خصوصی ساعت های مچی که پیش از این در فیلم های تخیلی می توانستند شخصی را ردیابی کنند یا مجهز به ماشین حساب و صفحه های بزرگ بودند دیگر رویا نیستند امروزه این تکنولوژی جدید با عنوان ساعت های مچی که پیش از این در فیلم های تخیلی می توانستند شخصی رامصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قابلیت اجرایی دارد
استانها شمال مازندران عشریه مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی قابلیت اجرایی دارد ساری - خبرگزاری مهر رئیس اتاق بازرگانی مازندران گفت هر مصوبه ای که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصویب می شود قابل اجرا است به گزارش خبرنگار مهر غلامرضا عشریه ظهر یکشنبه در جلسه شورای گتقسيمبندى قتل از دیدگاه فقهی
تقسيمبندى قتل از دیدگاه فقهی کی از موضوعهای مهم در قوانین کشور ما پرداختن به موضوع قتل است قواعدی که بخش زیادی از آن از فقه اسلامی نشات گرفته است و از آنجا كه ديه بر انسان جنايتكار در صورت قتل و جراحت بر اعضاى بدن لازم مىشود در ابتدا باید قتل یا جرحی که رخ میدهد را تقسیمبندنبود حریم خصوصی، حیات معنوی جامعه را مختل می کند
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نبود حریم خصوصی حیات معنوی جامعه را مختل می کند قم - ایرنا- رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت فقدان حریم خصوصی حیات معنوی جامعه را دچار اختلال و اضطراب می کند به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی روز چهارشنبه در نشسترییس مرکز تحقیقات مجلس: نبود حریم خصوصی، حیات معنوی جامعه را مختل می کند
رییس مرکز تحقیقات مجلس نبود حریم خصوصی حیات معنوی جامعه را مختل می کند قم - ایرنا- رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت نبود حریم خصوصی حیات معنوی جامعه را دچار اختلال و اضطراب می کند به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی روز چهارشنبه در نشست علمی با عن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها