تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804633921
بررسی تطبیقی شخصیت انسان منتظر با شخصیت سالم از دیدگاه روانشناسی کمال
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بررسی تطبیقی شخصیت انسان منتظر با شخصیت سالم از دیدگاه روانشناسی کمال
انتظار نقش مهمی در سازندگی، پویایی و اصلاح فرد و جامعه در زمان غیبت دارد و اگر انسان منتظر به وظایفی عمل کند که برای او برشمرده شده، به الگوی مطلوب انسان دیندار دست مییابد و به جایگاه و مرتبه والایی میرسد.
بخش دوم و پایانی مؤلفة آمادگی انتظار حالتی قلبی و روحی است؛ آماده شدن برای چیزی که توقع میرود. هر قدر انتظار شدیدتر باشد آماده شدن هم بیشتر میشود. (موسوی اصفهانی، 1421: ج2، 136) بُعد آمادگی برای ظهور امام عصر(عج) ناظر بر اعمال و رفتار و کرداری است که نشاندهندة تلاش در زمینههای ظهور امام زمان(عج) هستند و در ابعاد عملی چون صبر و پارسایی نمایان میشود. (آذربایجانی، 1385: 65 - 77) آلپورت نیز معتقد است اشخاص سالم میخواهند در راه تلاش برای ارضای انگیزههایشان به عالیترین سطوح مهارت و شایستگی دست یابند. (کریمی، 1388: 21) تأثیر مؤلفه آمادگی در شخصیت منتظر الف) صبر بنابر روایت «منتظران واقعی حضرت مهدی(عج) در راه تحقق آرمانهای جهانی امام، مشکلات و مصائب فراوانی را به جان میخرند، ولی از سر اخلاص و تواضع عمل خود را هیچ میپندارند و به جهت هجوم سختیها و تحمل مشقتها، بر خداوند منت نمیگزارند.» (ابنابیالحدید، بیتا: ج9، 129 -130) از رسول اکرم(ص) نیز روایت شده است که به اصحاب خود فرمود: گروهی بعد از شما میآیند که هر یک نفر از آنها ثوابش معادل ثواب پنجاه نفر از شماست؛ چرا که شما به مشقتهای آنها مبتلا نشدید و به اندازة آنها صبر ننمودید. (بنیهاشمی، 1386: 299) کتاب مکیال المکارم دوازده نشانه برای درجة کامل انتظار بیان فرموده است. برای نمونه آورده است:منتظر در انتظار محبوب خود صبر بر شدّتها و سختیها نماید و آنها را در جنب این امر بزرگ سهل و سبک شمارد. (همو: 298)روایات نشان میدهند که استقامت در برابر مشکلات دوران غیبت، شرط آمادگی برای انتظار تا ظهور است و فرد منتظر با ناراحتی و افزایش تنش روبهروست. فرانکل معتقد است که جستوجوی معنا میتواند وظیفهای آشوبنده و مبارزهجویانه باشد و تنش درونی را بیفزاید نه آنکه بکاهد. در واقع، فرانکل این افزایش تنش را شرط لازم سلامت روان میداند و میگوید: شخصیت سالم در سطح معینی از تنش است؛ سطحی میان آنچه بدان دست یافته یا به انجام رسانده و آنچه باید بدان دست یابد یا به انجام رساند، یعنی فاصلهای میان آنچه هست و آنچه باید بشود. (کریمی، 1388: 161) مزلو نیز معتقد است افراد کاملاً سالم خواستار متحقق ساختن استعدادهای بالقوه خود و شناختن و فهمیدن دنیای پیرامونشان هستند. در این حالتِ فراانگیزش، شخص در تلاش جبران کمبودها یا کاهش تنش نیست. کمال مطلوب، افزایش تنش از راه تجربههای تازه و مبارزهجویانه و گوناگون است. (همو: 97) آلپورت نیز معتقد است تنها از راه همین تجربهها و خطرهای تنشزاست که بشر میتواند ببالد. (همو: 17) ب) کسب فضایل اخلاقی (پارسایی) از پیآمدهاى طبیعى و منطقى آمادگی برای ظهور، کسب فضایل اخلاقی و شایستگیهای فردی برای همراهی حضرت است. در حقیقت، براى تحقق این مهم، منتظر، نهتنها میکوشد به واجبات عمل کند و محرمات را ترک گوید، بلکه از هر غفلتى نیز میپرهیزد و این امر، مستلزم پارسایی، زهد و تقواست و شایستگی در پرتو عمل صالح میخواهد. (شرفی، 1382: 22 - 30) مؤلف کتاب گرانقدر مکیال میگوید: مؤمنی که در انتظار آمدن مولایش است، هر قدر انتظارش شدیدتر میشود، تلاشش برای آماده شدن از طریق ورع و اجتهاد و پاک کردن نفس خود از اخلاق ناپسند و کسب اخلاق پسندیده افزایش مییابد. (موسوی اصفهانی، 1421: ج2، 136) امام صادق(ع) نیز میفرمایند: برای صاحبالامر، غیبتی طولانی است. در این دوران، همه باید تقوا پیشه کنند و به دین خود چنگ زنند. (نعمانی، 1422: 174: ح11) همچنین میفرماید: من سرّه أن یکون من أصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الأخلاق؛ (همو: 207، باب 11، ح16) هرکس دوست دارد در شمار اصحاب حضرت قائم(عج) باشد، باید منتظر باشد و پارسایی پیشه سازد و به اخلاق نیکو رفتار کند. با توجه به این روایات میتوان نتیجه گرفت که دستآورد انسانى تابع ارادة اوست تا با عقل و هشیاری رفتار خویش را هدایت کند و مسئول سرنوشت خود باشد، همانطور که اریک فروم انسان سالم را حاکم و عامل خود و سرنوشت خود میداند. (کریمی، 1388: 71) اوامر و نواهى در آیات و روایات دربارة مؤمنان و منتظران واقعی، به اعتبار همین اصل اساسى یعنى قبول اراده و اختیار در انسان و تأکید بر بعد هشیارى براى «شدن» انسان است. (آذربایجانى، 1375: 6 - 22) آیة 21 سورة نور نیز بر همین امر تأکید میکند:یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ؛ (نور: 21) اى کسانى که ایمان آوردهاید، پاى از پى گامهاى شیطان منهید. آلپورت سائق انسانهای سالم را کشمکشهای ناآگاه نمیداند و معتقد است شیاطین درون، رفتار آنان را تعیین نمیکنند، بلکه افراد سالم در سطح معقول و آگاه عمل میکنند و از نیروهایی که آنها را هدایت میکنند کاملاً آگاهند و میتوانند بر آنها چیره شوند. (کریمی، 1388: 14) منتظران واقعی امام عصر(عج) تنها به آماده کردن خود برای استقبال از ایشان و پیوستن به حضرتش راضی نمیشوند، بلکه خود را موظف میدانند این آمادگی را در سایر مؤمنان نیز ایجاد کنند و در حقیقت به تربیت منتظران واقعی بپردازند؛ چرا که امام رضا(عج) میفرمایند: خدای متعال اهل عافیت را مکلف فرموده است به امور کسانی که از بیماری مزمنی رنج میبرند و گرفتاری دارند، رسیدگی نمایند. (صدوق، 1378: ج2، 89) صحت و عافیت در انسان، هم به بدن او مربوط میشود و هم به روحش. از همین روی است که علی(ع) میفرمایند: پیش از آنکه به نادانان بگویند چرا نرفتید یاد بگیرید، به دانایان میگویند: چرا یاد ندادید؟ (بنیهاشمی، 1386: 286) لذا در روایت آمده است: من أصبح لا یهتمّ بأمور المسلمین، فلیس بمسلم؛ (کلینی، 1363: ج2: 163: ح1) کسی که صبح از خواب بیدار شود و به فکر مسلمانان نباشد، مسلمان نیست. در حقیقت شناخت حقوق برادران دینی و ادای آنها، از بزرگترین نعمتهای الهی است که باید آن را جزو مهمترین مصادیق فرج برای مؤمن منتظر فرج به شمار آورد. (بنیهاشمی، 1386: 288) لذا امام باقر(عج) دربارة دستگیری از ضعیفان، به منتظران مهدی(عج) اینگونه سفارش میکنند: توانگران به ضعفا و بیچارگان یاری رسانند و به فقرا و مستمندان عطوفت ورزند و اگر چنین باشد و قبل از قیام قائم ما از دنیا برود، شهید خواهد شد. (طوسی، 1414: 231 - 232، مجلس نهم، ح2) امام صادق(ع) نیز میفرمایند: اصحاب قائم به گونهای با هم معاشرت میکنند، گویا از یک پدر و مادر هستند. (بحرانی، 1419: ج2، 23 - 24) آلپورت وجدان بالغ را حاکی از حس وظیفهشناسی وی به خود و دیگران میداند که شاید از ارزشهای دینی یا اخلاقی ریشه گرفته باشد. از دیدگاه او شخصیت سالم متوجه دیگران است و به هیچ روی خودمدار نیست. (کریمی، 1388: 33 و 35) اریک فروم مطلوبترین راه را ایجاد حس برادری به همنوعان میداند. وی معتقد است که احساس ارتباط و عشق و توجه و مشارکت در جامعه، این حس همبستگی با دیگران، نیاز ریشه داشتن، ارتباط و وابستگی به جهان را ارضا میکند. (همو: 67) مزلو میگوید: خواستاران تحقق خود، به همة انسانها عمیقاً احساس همدلی و محبت دارند و در عین حال آمادة کمک به بشریت هستند. آنها به دیگران بهویژه کودکان، مهربان و شکیبا هستند. (همو: 11 و 110) مؤلفة اشتیاق بُعد عاطفی انتظار که در حقیقت نقطۀ اوج انتظار و گرمی و حرارت آن به شمار میآید، اشتیاق است. هرچه آتش این اشتیاق در وجود منتظر بیشتر شعلهور شود، مفارقت دوست مشکلتر و تلختر خواهد شد و غم و اندوه فراوانتری به دنبال خواهد داشت چنانکه به بکاء، جزع و ندبه منجر میشود. (فقیه ایمانی، 1384: 134) تأثیر مؤلفة اشتیاق در شخصیت منتظر الف) عشق و محبت امام رضا(عج) فرمود: ألأنیس الرّفیق و الوالد الشّفیق و الأخ الشّقیق...؛ (کلینی، 1363: ج1: 200: ح1) امام، همدم و رفیق، پدر و مهربان... است. در دعای ندبه آمده است: بنفسی أنت من مغیّبٍ لم یخل منّا ... عزیزٌ علیّ أن أری الخلق و لا تُری و لا أسمعُ لک حسیساً و لا نجوی ... لیت شعری أین استقرّت بک النّوی بل أیّ أرضٍ تقلّک أو ثری أ برضوی أم غیرها أم ذی طوی؛ جانم فدای تو ای ناپیدایی که از ما بیرون نیست! ... چقدر بر من جانکاه است که مردم را ببینم، اما تو دیده نشوی و هیچ گونه صدا و سخنی از تو نشنوم ... ای کاش میدانستم در چه جایی منزل گرفتهای و چه سرزمین و مکانی تو را دربر گرفته است! آیا در کوه رضوی هستی و یا در جای دیگر و یا در ذیطوی هستی...؟ به راستی منتظر عاشقی است که به دنبال یار میگردد و با شور و شوق همه جا را در طلبش جستوجو میکند. آلپورت معتقد است شخص سالم از نظر روانی، به پدر، مادر، فرزندان، همسر یا دوستان نزدیکش عشق و محبت نشان میدهد. این توانایی، حاصل پرورش کامل مفهوم خود است. در این حال شخص به فرد محبوب خود احساسی اطمینانبخش نشان میدهد و به آسودگی و شادمانی او به اندازة خوشی و آسایش خودش اظهار علاقه میکند. (کریمی، 1388: 28) فرانکل نیز معتقد است ویژگی دیگر انسانهای از خود فرارونده توانایی ایثار و دریافت عشق است. عشق، هدف نهایی انسان است. رستگاری از راه عشق و در عشق است. با ایثار عشق به دیگری میتوان خصایل و ویژگیهای ممتاز او، حتی آنهایی را دید که هنوز تحقق نیافتهاند. (همو: 167) ب) چشم به راه بودن منتظر واقعی کسی است که برای رسیدن یار لحظهشماری میکند؛ یعنی به او عشق میورزد، با او سخن میگوید و با چشمهای نگران، به دوردست مینگرد تا شاید او را ببیند و بیابد. در زیارت آلیاسین آمده است: السّلام علیک حین تقوم السّلام علیک حین تقعد السّلام علیک حین تقرء و تبیّن السّلام علیک حین تصلّی و تقنت السّلام علیک حین ترکع و تسجد...؛ سلام بر تو آنگاه که میایستی، سلام بر تو آن گاه که مینشینی، سلام بر تو هنگامی که قرآن میخوانی و بیان میکنی، آنگاه که نماز میگزاری و قنوت میبندی، سلام بر تو چون به رکوع میروی و سجده میکنی... . یعنی در همۀ احوال دلم با تو و چشمم به راه توست. از همین روی، مؤلف کتاب مکیال المکارم در مورد برخی نشانههای انتظار کامل میفرماید: «اول. آنکه شخص منتظر دائماً محزون و غمگین است، در زمان فراق محبوب خود؛ دوم. گریان بودن در انتظار آن حضرت؛ سوم. همیشه به یاد آن حضرت بودن و آنی خود را از ذکر و فکر او فارغ نگذاشتن؛ چهارم. چون انتظار و مقام محبت شدید شد، خواب و خوراک شخص کم میشود، بلکه کار به جایی میرسد که از هیچ چیز از امور خود روی برنمیگرداند؛ پنجم. چون انتظار کامل شد، شخص از هیچ چیز دنیا لذت نمیبرد، بلکه لذت او منحصر به ذکر محبوب میشود.» (بنیهاشمی، 1386: 298) آلپورت شخصیت سالم را لزوماً شخصیت بیخیال و شاد نمیداند. در واقع، او معتقد است زندگی شخص سالم چهبسا سخت و تلخ و آکنده از درد و رنج باشد. (کریمی، 1388: 18) قصد قربت در انتظار فرج امام عصر(عج) اساسیترین ویژگی منتظر واقعی معرفت عمیق به خداوند متعال است. (احمدی سعدی و فرزاد فرد، بیتا: 194) قرآن کریم در مورد ویژگیهای یاران مهدی(عج) میفرماید: یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّـهِ؛ (مائده: 54) در راه خدا جهاد مىکنند. یُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ؛ (مجادله: 22) به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند. امام علی(ع) نیز میفرمایند: مردانی که خدا را آنچنان که شایسته است، شناختهاند و آنان یاوران مهدی در آخرالزمانند. (مجلسی، 1403: ج57، 229، ح56) انتظار فرج، بندگی خداوند متعال است و در این مسیر باید همانگونه حرکت کرد که خداوند اراده میکند و این نوع انتظار است که والاترین عبادت محسوب میشود: «أفضل العبادة إنتظار الفرج.» (قندوزی، 1416: ج3: 397، ح51) به عبارتی قصد تقرب به ساحت قدس خداوند متعال یا محبت و رضاى او، انگیزة اصلى انسان منتظر است. این انگیزهاى است فرارونده از خود، ولى در عین حال داراى جهتگیرى کاملاً مشخص، یعنى به سمت بالاترین مبدأ آفرینش است. این انگیزه از امور عبادى شروع مىشود و دایرة آن مىتواند تمام گسترة زندگى مؤمن منتظر را فرا بگیرد. اگرچه این قسمت با نظریة «فرانکل» مشابهتهایى دارد، او معنایابى را در امور دیگرى مثل رنج، عشق، و خلاقیت ترسیم مىکند که الزاماً جهتى فرارونده به سوى مبدأ اعلاى الهى مورد نظر او نیست. (آذربایجانى، 1375: 6 - 22) امام علی(ع) نیز در وصف یاران مهدی(عج) میفرمایند: خداوند دلهای آنان را به هم نزدیک میکند. آنها از هیچ کس ترسان نمیشوند و از اینکه کسی به آنها بپیوندد شادمان نمیگردند. (احمدی سعدی و فرزادفرد، بیتا: 192) امام صادق(ع) نیز میفرمایند: خوشا به حال شیعیان قائم که در زمان غیبتش منتظر ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار او؛ آنان اولیای خدا هستند؛ همانها که نه ترس آنها را فرا میگیرد و نه اندوهگین میشوند. (صدوق، 1405: 357، باب 33، ح54) روایات فوق بر نقش داشتن بُعد ناهشیار انسان در تشکیل شخصیت او و تعیین ساختارهاى وجودى او اشاره میکنند. اگر چه تعابیر موجود در متون اسلامى، با ابعاد ناهشیار فرویدى مناسبتى ندارد، نزدیکى خاصى با «ضمیر ناهشیار» یونگ دارد؛ زیرا از نظر وى محتواى ضمیر ناهشیار، شامل خدا، روح و نیروهاى غیبى مىشود: «این مفهوم معادل است با نمود روح، نفس، خدا، سلامت و... همچنین حالات نفسانى که با هیجان شروع مىشود.» (آذربایجانى، 1375: 6 - 22) نمونههایى از این نداهاى ناهشیار یا تأثیرات ناهشیار در قرآن کریم نیز وجود دارد: هُوَ الَّذِی أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمـُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَاناً؛ (فتح: 4) اوست آن کس که در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند. به عبارت دیگر باید گفت در مکتب انتظار مجموعه عوامل دخیل در شکوفایى انسان، صرفاً عوامل هشیار ارادى و محیطى و... نیستند، بلکه عوامل ناهشیار و ماوراء طبیعى نیز مىتوانند در این زمینه نقش داشته باشند. باید متذکر شد این مقایسه بدین معنا نیست که تفسیر روانشناختى یونگ، براى وجود خدا و نیروهاى ماوراء طبیعى نیز پذیرفته میشود. نتیجه در پایان به طور طبقهبندی شده، نظرات تطبیقی مکتب انتظار دربارة شخصیت مطلوب و سالم ارائه میشود: انگیزش: قصد تقرب به ساحت قدس خداوند متعال یا محبت و رضاى او، انگیزة اصلى انسان منتظر است. این قسمت با نظریه «فرانکل» مشابهتهایى دارد. تأکید بر هشیار یا ناهشیار: تأکید بر هر دو است، لکن تأکید اصلى بر بخش هشیار انسان است که نمود اصلى آن همان اراده و کوشش در راه امور اختیارى است. در این قسمت مىتوان گفت نظرات روانشناسان مذکور با دیدگاه مکتب انتظار تقریباً مشترک است. از طرفى قرائنى هم بر نقش داشتن بعد ناهشیار انسان در تشکیل شخصیت او و تعیین ساختارهاى وجودى او، در آیات و روایات دیده میشود. این نزدیکی خاصی با «ضمیر ناهشیار» یونگ دارد. تأکید بر گذشته، حال یا آینده: تأکید اصلى بر زمان حال است و از این جهت مىتوان گفت دیدگاه روانشناسان مذکور، خصوصاً دیدگاه پرلز که بر زمان و این مکان تأکید بسیار دارد، با دیدگاه مکتب انتظار تقریباً مشترک است، اما با وجود این در روایات و آیات نشانههایى از تأثیر گذشته و نقش آینده در ساختن شخصیت مطلوب مشاهده میشود. تأثیر گذشتة فرد از نظر اسلام و در نتیجه از دیدگاه مکتب انتظار مورد تردید نیست، ولى مهم این است که انسان مؤمن در اسلام، هیچگاه اسیر دستبسته گذشته خود نیست و با اراده و اختیار آگاهانه خود مسیر کمال و تعالى خود را برمىگزیند. این قسمت با نظریات آلپورت، راجرز، مزلو، فرانکل و پرلز مطابقت دارد. نقش آینده را نیز در جهاتى میتوان مشاهده کرد: یکم. مکتب انتظار، داشتن هدف را در رشد و کمال انسان مؤثر مىداند؛ دوم. داشتن امید صادق و مطابق با واقع، خصوصاً اگر امید به لطف و رحمت پروردگار باشد هیچ محدودیتى ندارد.این قسمت نیز با نظریات آلپورت، یونگ و فرانکل تقریباً مطابقت دارد. تأکید بر افزایش یا کاهش تنش: نظر مکتب انتظار در این زمینه، افزایش تنش براى فعالیت فردى و اجتماعى است که با نظریات آلپورت، راجرز، مزلو و فرانکل مشترک است. نقش کار و هدفها: از دیدگاه مکتب انتظار، «کار» در شکوفایى استعدادهاى انسان امرى مهم و ضرورى است. این قسمت با نظرات آلپورت، مزلو و فرانکل مطابقت دارد. احساس مسئولیت دربارة دیگران: اسلام و در نتیجه مکتب انتظار به طور جدى بر این امر تأکید دارد. این قسمت نیز با نظریات آلپورت، فروم، مزلو و فرانکل مشترک است. ماهیت ادراک: استخراج دیدگاه مکتب انتظار در این محور نیازمند تأمل بیشتر است. تأثیر مؤلفه آمادگی در شخصیت منتظر الف) صبر بنابر روایت «منتظران واقعی حضرت مهدی(عج) در راه تحقق آرمانهای جهانی امام، مشکلات و مصائب فراوانی را به جان میخرند، ولی از سر اخلاص و تواضع عمل خود را هیچ میپندارند و به جهت هجوم سختیها و تحمل مشقتها، بر خداوند منت نمیگزارند.» (ابنابیالحدید، بیتا: ج9، 129 -130) از رسول اکرم(ص) نیز روایت شده است که به اصحاب خود فرمود: گروهی بعد از شما میآیند که هر یک نفر از آنها ثوابش معادل ثواب پنجاه نفر از شماست؛ چرا که شما به مشقتهای آنها مبتلا نشدید و به اندازة آنها صبر ننمودید. (بنیهاشمی، 1386: 299) کتاب مکیال المکارم دوازده نشانه برای درجة کامل انتظار بیان فرموده است. برای نمونه آورده است:منتظر در انتظار محبوب خود صبر بر شدّتها و سختیها نماید و آنها را در جنب این امر بزرگ سهل و سبک شمارد. (همو: 298)روایات نشان میدهند که استقامت در برابر مشکلات دوران غیبت، شرط آمادگی برای انتظار تا ظهور است و فرد منتظر با ناراحتی و افزایش تنش روبهروست. فرانکل معتقد است که جستوجوی معنا میتواند وظیفهای آشوبنده و مبارزهجویانه باشد و تنش درونی را بیفزاید نه آنکه بکاهد. در واقع، فرانکل این افزایش تنش را شرط لازم سلامت روان میداند و میگوید: شخصیت سالم در سطح معینی از تنش است؛ سطحی میان آنچه بدان دست یافته یا به انجام رسانده و آنچه باید بدان دست یابد یا به انجام رساند، یعنی فاصلهای میان آنچه هست و آنچه باید بشود. (کریمی، 1388: 161) مزلو نیز معتقد است افراد کاملاً سالم خواستار متحقق ساختن استعدادهای بالقوه خود و شناختن و فهمیدن دنیای پیرامونشان هستند. در این حالتِ فراانگیزش، شخص در تلاش جبران کمبودها یا کاهش تنش نیست. کمال مطلوب، افزایش تنش از راه تجربههای تازه و مبارزهجویانه و گوناگون است. (همو: 97) آلپورت نیز معتقد است تنها از راه همین تجربهها و خطرهای تنشزاست که بشر میتواند ببالد. (همو: 17) ب) کسب فضایل اخلاقی (پارسایی) از پیآمدهاى طبیعى و منطقى آمادگی برای ظهور، کسب فضایل اخلاقی و شایستگیهای فردی برای همراهی حضرت است. در حقیقت، براى تحقق این مهم، منتظر، نهتنها میکوشد به واجبات عمل کند و محرمات را ترک گوید، بلکه از هر غفلتى نیز میپرهیزد و این امر، مستلزم پارسایی، زهد و تقواست و شایستگی در پرتو عمل صالح میخواهد. (شرفی، 1382: 22 - 30) مؤلف کتاب گرانقدر مکیال میگوید: مؤمنی که در انتظار آمدن مولایش است، هر قدر انتظارش شدیدتر میشود، تلاشش برای آماده شدن از طریق ورع و اجتهاد و پاک کردن نفس خود از اخلاق ناپسند و کسب اخلاق پسندیده افزایش مییابد. (موسوی اصفهانی، 1421: ج2، 136) امام صادق(ع) نیز میفرمایند: برای صاحبالامر، غیبتی طولانی است. در این دوران، همه باید تقوا پیشه کنند و به دین خود چنگ زنند. (نعمانی، 1422: 174: ح11) همچنین میفرماید: من سرّه أن یکون من أصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الأخلاق؛ (همو: 207، باب 11، ح16) هرکس دوست دارد در شمار اصحاب حضرت قائم(عج) باشد، باید منتظر باشد و پارسایی پیشه سازد و به اخلاق نیکو رفتار کند. با توجه به این روایات میتوان نتیجه گرفت که دستآورد انسانى تابع ارادة اوست تا با عقل و هشیاری رفتار خویش را هدایت کند و مسئول سرنوشت خود باشد، همانطور که اریک فروم انسان سالم را حاکم و عامل خود و سرنوشت خود میداند. (کریمی، 1388: 71) اوامر و نواهى در آیات و روایات دربارة مؤمنان و منتظران واقعی، به اعتبار همین اصل اساسى یعنى قبول اراده و اختیار در انسان و تأکید بر بعد هشیارى براى «شدن» انسان است. (آذربایجانى، 1375: 6 - 22) آیة 21 سورة نور نیز بر همین امر تأکید میکند:یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ؛ (نور: 21) اى کسانى که ایمان آوردهاید، پاى از پى گامهاى شیطان منهید. آلپورت سائق انسانهای سالم را کشمکشهای ناآگاه نمیداند و معتقد است شیاطین درون، رفتار آنان را تعیین نمیکنند، بلکه افراد سالم در سطح معقول و آگاه عمل میکنند و از نیروهایی که آنها را هدایت میکنند کاملاً آگاهند و میتوانند بر آنها چیره شوند. (کریمی، 1388: 14) منتظران واقعی امام عصر(عج) تنها به آماده کردن خود برای استقبال از ایشان و پیوستن به حضرتش راضی نمیشوند، بلکه خود را موظف میدانند این آمادگی را در سایر مؤمنان نیز ایجاد کنند و در حقیقت به تربیت منتظران واقعی بپردازند؛ چرا که امام رضا(عج) میفرمایند: خدای متعال اهل عافیت را مکلف فرموده است به امور کسانی که از بیماری مزمنی رنج میبرند و گرفتاری دارند، رسیدگی نمایند. (صدوق، 1378: ج2، 89) صحت و عافیت در انسان، هم به بدن او مربوط میشود و هم به روحش. از همین روی است که علی(ع) میفرمایند: پیش از آنکه به نادانان بگویند چرا نرفتید یاد بگیرید، به دانایان میگویند: چرا یاد ندادید؟ (بنیهاشمی، 1386: 286) لذا در روایت آمده است: من أصبح لا یهتمّ بأمور المسلمین، فلیس بمسلم؛ (کلینی، 1363: ج2: 163: ح1) کسی که صبح از خواب بیدار شود و به فکر مسلمانان نباشد، مسلمان نیست. در حقیقت شناخت حقوق برادران دینی و ادای آنها، از بزرگترین نعمتهای الهی است که باید آن را جزو مهمترین مصادیق فرج برای مؤمن منتظر فرج به شمار آورد. (بنیهاشمی، 1386: 288) لذا امام باقر(عج) دربارة دستگیری از ضعیفان، به منتظران مهدی(عج) اینگونه سفارش میکنند: توانگران به ضعفا و بیچارگان یاری رسانند و به فقرا و مستمندان عطوفت ورزند و اگر چنین باشد و قبل از قیام قائم ما از دنیا برود، شهید خواهد شد. (طوسی، 1414: 231 - 232، مجلس نهم، ح2) امام صادق(ع) نیز میفرمایند: اصحاب قائم به گونهای با هم معاشرت میکنند، گویا از یک پدر و مادر هستند. (بحرانی، 1419: ج2، 23 - 24) آلپورت وجدان بالغ را حاکی از حس وظیفهشناسی وی به خود و دیگران میداند که شاید از ارزشهای دینی یا اخلاقی ریشه گرفته باشد. از دیدگاه او شخصیت سالم متوجه دیگران است و به هیچ روی خودمدار نیست. (کریمی، 1388: 33 و 35) اریک فروم مطلوبترین راه را ایجاد حس برادری به همنوعان میداند. وی معتقد است که احساس ارتباط و عشق و توجه و مشارکت در جامعه، این حس همبستگی با دیگران، نیاز ریشه داشتن، ارتباط و وابستگی به جهان را ارضا میکند. (همو: 67) مزلو میگوید: خواستاران تحقق خود، به همة انسانها عمیقاً احساس همدلی و محبت دارند و در عین حال آمادة کمک به بشریت هستند. آنها به دیگران بهویژه کودکان، مهربان و شکیبا هستند. (همو: 11 و 110) مؤلفة اشتیاق بُعد عاطفی انتظار که در حقیقت نقطۀ اوج انتظار و گرمی و حرارت آن به شمار میآید، اشتیاق است. هرچه آتش این اشتیاق در وجود منتظر بیشتر شعلهور شود، مفارقت دوست مشکلتر و تلختر خواهد شد و غم و اندوه فراوانتری به دنبال خواهد داشت چنانکه به بکاء، جزع و ندبه منجر میشود. (فقیه ایمانی، 1384: 134) تأثیر مؤلفة اشتیاق در شخصیت منتظر الف) عشق و محبت امام رضا(عج) فرمود: ألأنیس الرّفیق و الوالد الشّفیق و الأخ الشّقیق...؛ (کلینی، 1363: ج1: 200: ح1) امام، همدم و رفیق، پدر و مهربان... است. در دعای ندبه آمده است: بنفسی أنت من مغیّبٍ لم یخل منّا ... عزیزٌ علیّ أن أری الخلق و لا تُری و لا أسمعُ لک حسیساً و لا نجوی ... لیت شعری أین استقرّت بک النّوی بل أیّ أرضٍ تقلّک أو ثری أ برضوی أم غیرها أم ذی طوی؛ جانم فدای تو ای ناپیدایی که از ما بیرون نیست! ... چقدر بر من جانکاه است که مردم را ببینم، اما تو دیده نشوی و هیچ گونه صدا و سخنی از تو نشنوم ... ای کاش میدانستم در چه جایی منزل گرفتهای و چه سرزمین و مکانی تو را دربر گرفته است! آیا در کوه رضوی هستی و یا در جای دیگر و یا در ذیطوی هستی...؟ به راستی منتظر عاشقی است که به دنبال یار میگردد و با شور و شوق همه جا را در طلبش جستوجو میکند. آلپورت معتقد است شخص سالم از نظر روانی، به پدر، مادر، فرزندان، همسر یا دوستان نزدیکش عشق و محبت نشان میدهد. این توانایی، حاصل پرورش کامل مفهوم خود است. در این حال شخص به فرد محبوب خود احساسی اطمینانبخش نشان میدهد و به آسودگی و شادمانی او به اندازة خوشی و آسایش خودش اظهار علاقه میکند. (کریمی، 1388: 28) فرانکل نیز معتقد است ویژگی دیگر انسانهای از خود فرارونده توانایی ایثار و دریافت عشق است. عشق، هدف نهایی انسان است. رستگاری از راه عشق و در عشق است. با ایثار عشق به دیگری میتوان خصایل و ویژگیهای ممتاز او، حتی آنهایی را دید که هنوز تحقق نیافتهاند. (همو: 167) ب) چشم به راه بودن منتظر واقعی کسی است که برای رسیدن یار لحظهشماری میکند؛ یعنی به او عشق میورزد، با او سخن میگوید و با چشمهای نگران، به دوردست مینگرد تا شاید او را ببیند و بیابد. در زیارت آلیاسین آمده است: السّلام علیک حین تقوم السّلام علیک حین تقعد السّلام علیک حین تقرء و تبیّن السّلام علیک حین تصلّی و تقنت السّلام علیک حین ترکع و تسجد...؛ سلام بر تو آنگاه که میایستی، سلام بر تو آن گاه که مینشینی، سلام بر تو هنگامی که قرآن میخوانی و بیان میکنی، آنگاه که نماز میگزاری و قنوت میبندی، سلام بر تو چون به رکوع میروی و سجده میکنی... . یعنی در همۀ احوال دلم با تو و چشمم به راه توست. از همین روی، مؤلف کتاب مکیال المکارم در مورد برخی نشانههای انتظار کامل میفرماید: «اول. آنکه شخص منتظر دائماً محزون و غمگین است، در زمان فراق محبوب خود؛ دوم. گریان بودن در انتظار آن حضرت؛ سوم. همیشه به یاد آن حضرت بودن و آنی خود را از ذکر و فکر او فارغ نگذاشتن؛ چهارم. چون انتظار و مقام محبت شدید شد، خواب و خوراک شخص کم میشود، بلکه کار به جایی میرسد که از هیچ چیز از امور خود روی برنمیگرداند؛ پنجم. چون انتظار کامل شد، شخص از هیچ چیز دنیا لذت نمیبرد، بلکه لذت او منحصر به ذکر محبوب میشود.» (بنیهاشمی، 1386: 298) آلپورت شخصیت سالم را لزوماً شخصیت بیخیال و شاد نمیداند. در واقع، او معتقد است زندگی شخص سالم چهبسا سخت و تلخ و آکنده از درد و رنج باشد. (کریمی، 1388: 18) قصد قربت در انتظار فرج امام عصر(عج) اساسیترین ویژگی منتظر واقعی معرفت عمیق به خداوند متعال است. (احمدی سعدی و فرزاد فرد، بیتا: 194) قرآن کریم در مورد ویژگیهای یاران مهدی(عج) میفرماید: یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّـهِ؛ (مائده: 54) در راه خدا جهاد مىکنند. یُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ؛ (مجادله: 22) به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند. امام علی(ع) نیز میفرمایند: مردانی که خدا را آنچنان که شایسته است، شناختهاند و آنان یاوران مهدی در آخرالزمانند. (مجلسی، 1403: ج57، 229، ح56) انتظار فرج، بندگی خداوند متعال است و در این مسیر باید همانگونه حرکت کرد که خداوند اراده میکند و این نوع انتظار است که والاترین عبادت محسوب میشود: «أفضل العبادة إنتظار الفرج.» (قندوزی، 1416: ج3: 397، ح51) به عبارتی قصد تقرب به ساحت قدس خداوند متعال یا محبت و رضاى او، انگیزة اصلى انسان منتظر است. این انگیزهاى است فرارونده از خود، ولى در عین حال داراى جهتگیرى کاملاً مشخص، یعنى به سمت بالاترین مبدأ آفرینش است. این انگیزه از امور عبادى شروع مىشود و دایرة آن مىتواند تمام گسترة زندگى مؤمن منتظر را فرا بگیرد. اگرچه این قسمت با نظریة «فرانکل» مشابهتهایى دارد، او معنایابى را در امور دیگرى مثل رنج، عشق، و خلاقیت ترسیم مىکند که الزاماً جهتى فرارونده به سوى مبدأ اعلاى الهى مورد نظر او نیست. (آذربایجانى، 1375: 6 - 22) امام علی(ع) نیز در وصف یاران مهدی(عج) میفرمایند: خداوند دلهای آنان را به هم نزدیک میکند. آنها از هیچ کس ترسان نمیشوند و از اینکه کسی به آنها بپیوندد شادمان نمیگردند. (احمدی سعدی و فرزادفرد، بیتا: 192) امام صادق(ع) نیز میفرمایند: خوشا به حال شیعیان قائم که در زمان غیبتش منتظر ظهور او هستند و در هنگام ظهورش فرمانبردار او؛ آنان اولیای خدا هستند؛ همانها که نه ترس آنها را فرا میگیرد و نه اندوهگین میشوند. (صدوق، 1405: 357، باب 33، ح54) روایات فوق بر نقش داشتن بُعد ناهشیار انسان در تشکیل شخصیت او و تعیین ساختارهاى وجودى او اشاره میکنند. اگر چه تعابیر موجود در متون اسلامى، با ابعاد ناهشیار فرویدى مناسبتى ندارد، نزدیکى خاصى با «ضمیر ناهشیار» یونگ دارد؛ زیرا از نظر وى محتواى ضمیر ناهشیار، شامل خدا، روح و نیروهاى غیبى مىشود: «این مفهوم معادل است با نمود روح، نفس، خدا، سلامت و... همچنین حالات نفسانى که با هیجان شروع مىشود.» (آذربایجانى، 1375: 6 - 22) نمونههایى از این نداهاى ناهشیار یا تأثیرات ناهشیار در قرآن کریم نیز وجود دارد: هُوَ الَّذِی أَنزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمـُؤْمِنِینَ لِیَزْدَادُوا إِیمَاناً؛ (فتح: 4) اوست آن کس که در دلهاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند. به عبارت دیگر باید گفت در مکتب انتظار مجموعه عوامل دخیل در شکوفایى انسان، صرفاً عوامل هشیار ارادى و محیطى و... نیستند، بلکه عوامل ناهشیار و ماوراء طبیعى نیز مىتوانند در این زمینه نقش داشته باشند. باید متذکر شد این مقایسه بدین معنا نیست که تفسیر روانشناختى یونگ، براى وجود خدا و نیروهاى ماوراء طبیعى نیز پذیرفته میشود. نتیجه در پایان به طور طبقهبندی شده، نظرات تطبیقی مکتب انتظار دربارة شخصیت مطلوب و سالم ارائه میشود: انگیزش: قصد تقرب به ساحت قدس خداوند متعال یا محبت و رضاى او، انگیزة اصلى انسان منتظر است. این قسمت با نظریه «فرانکل» مشابهتهایى دارد. تأکید بر هشیار یا ناهشیار: تأکید بر هر دو است، لکن تأکید اصلى بر بخش هشیار انسان است که نمود اصلى آن همان اراده و کوشش در راه امور اختیارى است. در این قسمت مىتوان گفت نظرات روانشناسان مذکور با دیدگاه مکتب انتظار تقریباً مشترک است. از طرفى قرائنى هم بر نقش داشتن بعد ناهشیار انسان در تشکیل شخصیت او و تعیین ساختارهاى وجودى او، در آیات و روایات دیده میشود. این نزدیکی خاصی با «ضمیر ناهشیار» یونگ دارد. تأکید بر گذشته، حال یا آینده: تأکید اصلى بر زمان حال است و از این جهت مىتوان گفت دیدگاه روانشناسان مذکور، خصوصاً دیدگاه پرلز که بر زمان و این مکان تأکید بسیار دارد، با دیدگاه مکتب انتظار تقریباً مشترک است، اما با وجود این در روایات و آیات نشانههایى از تأثیر گذشته و نقش آینده در ساختن شخصیت مطلوب مشاهده میشود. تأثیر گذشتة فرد از نظر اسلام و در نتیجه از دیدگاه مکتب انتظار مورد تردید نیست، ولى مهم این است که انسان مؤمن در اسلام، هیچگاه اسیر دستبسته گذشته خود نیست و با اراده و اختیار آگاهانه خود مسیر کمال و تعالى خود را برمىگزیند. این قسمت با نظریات آلپورت، راجرز، مزلو، فرانکل و پرلز مطابقت دارد. نقش آینده را نیز در جهاتى میتوان مشاهده کرد: یکم. مکتب انتظار، داشتن هدف را در رشد و کمال انسان مؤثر مىداند؛ دوم. داشتن امید صادق و مطابق با واقع، خصوصاً اگر امید به لطف و رحمت پروردگار باشد هیچ محدودیتى ندارد.این قسمت نیز با نظریات آلپورت، یونگ و فرانکل تقریباً مطابقت دارد. تأکید بر افزایش یا کاهش تنش: نظر مکتب انتظار در این زمینه، افزایش تنش براى فعالیت فردى و اجتماعى است که با نظریات آلپورت، راجرز، مزلو و فرانکل مشترک است. نقش کار و هدفها: از دیدگاه مکتب انتظار، «کار» در شکوفایى استعدادهاى انسان امرى مهم و ضرورى است. این قسمت با نظرات آلپورت، مزلو و فرانکل مطابقت دارد. احساس مسئولیت دربارة دیگران: اسلام و در نتیجه مکتب انتظار به طور جدى بر این امر تأکید دارد. این قسمت نیز با نظریات آلپورت، فروم، مزلو و فرانکل مشترک است. ماهیت ادراک: استخراج دیدگاه مکتب انتظار در این محور نیازمند تأمل بیشتر است. منابع 1. آذربایجانی، مسعود، «انسان کامل (مطلوب) از دیدگاه اسلام و روانشناسی» فصلنامه حوزه و دانشگاه، تهران، سال سوم، ش9، زمستان 1375ش. 2. «رابطه انتظار و بهداشت روان»، سخنرانیها و مقالات چهارمین گفتمان مهدویت، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1385ش. 3. ابن ابیالحدید، عبدالحمید بن محمد، شرح نهجالبلاغه، تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم، قم، مؤسسه اسماعیلیان، بیتا. 4. احمدی سعدی، عاطفه؛ فرزاد فرد، سمیه، تنها راه (چهارده گفتار پیرامون شناخت حضرت مهدی(عج))، شیراز، نشر بیناد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، چاپ سوم، بیتا. 5. ادیبی، حسین، زمینه انسانشناسی، تهران، نشر لوح، 1356ش. 6. اصفهانی، محمدتقی، مکیال المکارم، تحقیق: سید علی عاشور، بیروت، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، چاپ اول، 1421ق. 7. ال اتکینسون، ریتا، زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه: محمدتقی براهنی، تهران، انتشارات رشد، 1378ش. 8. بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، تحقیق: مؤسسة البعثة، بیروت، مؤسسة البعثة، چاپ اول، 1419ق. 9. بندر ریگی، محمد، المنجد، تهران، انتشارات ایران، بیتا. 10. بنیهاشمی، محمد، سلوک منتظران، تهران، نشر منیر، چاپ پنجم، 1386ش. 11. بهرامی احسان، هادی، «بررسی نقش انتظار و اعتقاد به مهدویت در تحکیم ارزشهای دینی»، وبسایت منجی (www.monjee.com)، قم، پژوهشکده انتظار نور، بیتا. 12. تمیمی آمدی، عبدالواحد، غررالحکم و دررالکلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1366ش. 13. رفیعی، بهروز، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1371ش. 14. شرفی، محمدرضا، «مقدمهای بر آثار تربیتی و روانشناختی انتظار»، ماهنامۀ موعود، ویژهنامۀ تربیت مهدوی، سال هفتم، ش38، تابستان 1382ش. 15. شریف رضی، محمد بن حسین، نهجالبلاغه، شرح: محمد عبده، قم، دارالذخائر، چاپ اول، 1412ق. 16. شفیعی سروستانی، ابراهیم، فرهنگ انتظار (شیعه، انتظار و تکالیف منتظران)، تهران، نشر موعود، 1380ش. 17. شولتس، دوآن، روانشناسی کمال، ترجمه: گیتی خوشدل، تهران، نشر پیکان، چاپ سیزدهم، 1385ش. 18. صدوق، محمد بن علی بن بابویه، الخصال، تحقیق: علیاکبر غفاری، قم، انتشارات جامعه مدرسین، 1403ق. 19. عیون اخبار الرضا(عج)، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق. 20. کمالالدین و تمام النعمة، تحقیق: علیاکبر غفاری، قم، مؤسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین 1405ق. 21. طوسی، محمد بن حسن، الامالی، قم، انتشارات دارالثقافة، چاپ اول، 1414ق. 22. الغیبة، تحقیق: شیخ عبادالله طهرانی، چاپ اول، 1411 مؤسسه معارف الاسلامیة قم. 23. فقیه ایمانی، محمدباقر، شیوههای یاری قائم آل محمد، قم، نشر عطر عطرت، 1384ش. 24. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، تحقیق: سید طیب موسوی جزائری، نجف، منشورات مکتبة الهدی، 1387ق. 25. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة لذوی القربی، تحقیق: سید جمال أشرف، قم دارالاسوة للطباعة و النشر، چاپ اول، 1416ق. 26. کریمی، یوسف، روانشناسی شخصیت، تهران، نشر دانشگاه پیام نور، 1388ش. 27. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق: علیاکبر غفاری، تهران، دارالکتب الاسلامیة، چاپ پنجم، 1363ش. 28. متقی هندی، علی بن حسامالدین، کنز العمال، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1409ق. 29. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، تحقیق: محمدباقر بهبودی، بیروت، مؤسسة الوفاء، چاپ دوم، 1403ق. 30. محمدی ریشهری، محمد، میزان الحکمة، ترجمه: حمیدرضا شفیعی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ چهارم، 1383ش. 31. نعمانی، محمد بن ابراهیم، کتاب الغیبة، تحقیق: فارس حسون کریم، قم، انتشارات انوار الهدی، چاپ اول، 1422ق. 32. واعظی، احمد، انسان از دیدگاه اسلام، تهران، انتشارات سمت، 1377ش. 33. هورنای، کارن، تضادهای درونی ما، ترجمه: محمدجعفر مصفّا، تهران، نشر بهجت، 1388ش. 34. Allport, G, Becoming: Basic Consideration for a Psychology of Personality New Haven: Yale University press, 1955. 35. Frankl, V, Mans Search for Meaning: An Introduction to Logotherapy. Boston: Beacon press,1962. 36. Maslow, A. H, The Farther Reaches of Human Nature: New York: Viking, 1971. 37. Rogers, C.R, On Becoming a Person: ATherapists View of psycho therapy, Boston: Houghton,Mifflin,1961. زهراسادات پورسیدآقایی منبع: فصلنامه مشرق موعود شماره12 پایان متن/
93/02/06 - 00:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
بررسی تطبیقی «آرامش روانی» در روانشناسی با «اطمینان قلبی»
بررسی تطبیقی آرامش روانی در روانشناسی با اطمینان قلبی اطمینان و آرامش روانی برآمده از دو فرهنگ کاملاً متباین هستند به همین دلیل اطمینان قلبی در سنجش تجربی نمیگنجد اما آرامش روانی را تا حدودی میتوان با آزمایشهای روانشناسی اندازه گرفت بخش دوم و پایانی جمعبندی و مقایتأثیر کنش و واکنش انسان و عالم هستی بر اخلاقی زیستن از دیدگاه قرآن
تأثیر کنش و واکنش انسان و عالم هستی بر اخلاقی زیستن از دیدگاه قرآنآیات قرآن با تأکید بر واکنشِ نظام عالم هستی به رفتار انسان ما را به اخلاقی زیستن و رعایت موازینِ اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی فرا میخواند و بیانگر نسبت دوستانه دین و اخلاق در عرصه تربیت اخلاقی است بخش دوم و پاپیام تسلیت شخصیت های برجسته نظام برای درگذشت امام جمعه اهل سنت سنندج
پیام تسلیت شخصیت های برجسته نظام برای درگذشت امام جمعه اهل سنت سنندج فرهنگ > دین و اندیشه - شخصیت های برجسته نظام با صدور پیام های جداگانه درگذشت ماموستا مجتهدی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اهل سنت سنندج را تسلیت گفتند به گزارش خبرآنلاین ماموستا مجتهدی امبررسی دیدگاه مستشرقان در مورد سیره و تاریخنگاری
بررسی دیدگاه مستشرقان در مورد سیره و تاریخنگاریموضع گیری مستشرقان در اثر پیش ذهنی کاتولیکی خویش و عدم آگاهی از منابع اسلامی معمولاً به خطا می رود یکی از این خطاها و کج فهمی ها و تناقض گویی ها پیرامون سیره و تاریخ نگاری است چکیده موضوع سیره و تاریخنگاری بخشی از مقاله سیره ودیدگاه اسلام درباره سلامت انسانها
دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۷ رئیس حوزه علمیه امام خمینی ره اراک گفت سلامت روح و سلامت جسم انسان مورد تأکید و توجه اسلام است حجتالاسلام سیداحمد میرمهدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی به بیان دیدگاه اسلام درباره سلامت انسانها پرداخت و تصبررسی علمی خود مراقبتی و پرورش نسل سالم در کرج/ تک فرزندی روند رشد شخصیتی کودک را مختل می کند
استانها مرکز البرز در سمیناری تخصصی بررسی شد بررسی علمی خود مراقبتی و پرورش نسل سالم در کرج تک فرزندی روند رشد شخصیتی کودک را مختل می کند کرج – خبرگزاری مهر با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و پرورش نسل سالم امروز در کرج با برگزاری سمیناری تخصصی علل شیوع تکرحیمیان: تمام شخصیتهای اثرگذار از نسل حضرت زهرا(س) بودهاند
جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۲ رحیمیان اگر به تاریخ بنگریم تمام شخصیتهای اثرگذار از نسل حضرت زهرا س بودهاند تولیت آستان مقدس جمکران گفت در طول تاریخ میبینیم در هر عصر و دورانی فرزندانی از حضرت زهرا س بودهاند که توانستهاند در تاریخ تاثیرات زیادی بگذارند از جمله آنها حضرت مبررسی ابعاد شخصیتی شهید مطهری در رادیو معارف
در قالب نمایش رادیویی انجام میشود بررسی ابعاد شخصیتی شهید مطهری در رادیو معارف خبرگزاری رسا ـ نمایش رادیویی یادداشتهای یک دوست در برنامه باغ تماشا پخش میشود به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی رادیو معارف در آستانه سالروز شهادت استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری وشخصیت سالم همواره دلسوز است ودر صف مقدم فعالیت های اجتماعی قرار می گیرد
کارشناس مسئول امور زنان شخصیت سالم همواره دلسوز است ودر صف مقدم فعالیت های اجتماعی قرار می گیرد خبرگزاری پانا کارشناس مسئول امور زنان اداره کل آموزش و پرورش گفت شخصیت سالم همواره دلسوز است ودر صف مقدم فعالیت های اجتماعی قرار می گیرد ۱۳۹۳ يکشنبه ۷ ارديبهشت ساعت 09 04 بهمایش تکریم و تجلیل از شخصیت مرحوم آیت الله کمالوند در خرم آباد برگزار می شود
همایش تکریم و تجلیل از شخصیت مرحوم آیت الله کمالوند در خرم آباد برگزار می شود خبرگزاری پانا مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان از برگزاری همایش تکریم و تجلیل از شخصیت مرحوم آیت الله روح الله کمالوند همزمان با پنجاهمین سالگرد رحلت این عالم بزرگ در خرم آباد خبر داد ۱۳۹۳ سه شنبه ۲ ارديبهخانواده بهترین بستر سالم برای رسیدن به کمال انسان است
مدیرکل امور بانوان استانداری البرز خانواده بهترین بستر سالم برای رسیدن به کمال انسان است خبرگزاری پانا مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز ˝خانواده˝ را بهترین بستر برای رسیدن به کمال انسان دانست ۱۳۹۳ شنبه ۳۰ فروردين ساعت 12 39ویژیگی های شخصیت سالم !
ویژیگی های شخصیت سالم البته احتمالا غیر از دادن بلیت موارد دیگری را هم میتوان پیدا کرد که نشاندهنده شخصیت شما باشد مواردی از قبیل اینکه وقتی به دیگران میرسید چگونه رفتار میکنید یا موقع عصبانیت چه طور واکنش نشان میدهید یا مثلا وقتی کسی به شما محبت میکند از رفتار او چبرگزاری کنگره تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله کمالوند
نماینده ولی فقیه در لرستان خبر داد برگزاری کنگره تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله کمالوند خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان لرستان با بیان اینکه آیتالله کمالوند ارتباط تنگاتنگی با حضرت امام خمینی ره داشت گفت آیتالله کمالوند شخصیتی مبارز و رابط امین امامزن آئینه تمام نمای شخصیت انسان است/ جایگاه والای بانوان در دین مقدس اسلام
استانها شمال آذربایجان شرقی حجت الاسلام ولایی زن آئینه تمام نمای شخصیت انسان است جایگاه والای بانوان در دین مقدس اسلام میانه – خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه درسپاه عاشورای استان آذربایجان شرقی گفت زن مظهر پرورش و آئینه تمام نمای شخصیت انسان است که با پرورش صحیح فرزندان نقالگو قرار دادن شخصیت حضرت زهرا (س) باعث رشد و کمال جامعه میشود
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷ ۳۵ نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت الگو گرفتن از شخصیت حضرت زهرا س باعث رشد و افزایش کمال در جامعه اسلامی میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد حجتالاسلام سید شرفالدین ملک حسینی که امروزهمایش تجلیل از شخصیت مرحوم آیت ا...کمالوند در خرم آباد برگزار می شود
همایش تجلیل از شخصیت مرحوم آیت ا کمالوند در خرم آباد برگزار می شود خرم آباد - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان از برگزاری همایش تکریم و تجلیل از شخصیت مرحوم آیت ا روح ا کمالوند همزمان با پنجاهمین سالگرد رحلت این عالم فرهیخته در خرم آباد خبر داد به گزارش ایرنا حجت امتاسفانه ما ایرانی ها بررسی نمی کنیم که کجا ایستاده ایم/ طباطبایی بدترین نوع خوانش از نظریه اصلاح دینی را دارد
دین و اندیشه نشست نقد و بررسی آثار سید جواد طباطبایی متاسفانه ما ایرانی ها بررسی نمی کنیم که کجا ایستاده ایم طباطبایی بدترین نوع خوانش از نظریه اصلاح دینی را دارد سید جواد طباطبایی در نشست بررسی و نقد آثار خود گفت مسئله ایران جدی است و این مسئله منبع یا چند نفر نیز نیست هر مل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها