تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816184518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقوق اسلامی تفسیر و بازخوانی شد/ تمرکز کتاب بر جنبه کیفری حقوق اسلامی است 


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
حقوق اسلامی تفسیر و بازخوانی شد/ تمرکز کتاب بر جنبه کیفری حقوق اسلامی است 
مطالعه «تفسیر معاصر حقوق اسلامی Contemporary Interpretation of Islamic Law» می تواند به مخاطب اطلاعاتی کلی در خصوص حقوق کیفری اسلام، پس زمینه های تاریخی آن، ارتباط حقوق اسلامی و تفسیر و قابلیت روزآمد گردیدن حقوق اسلامی ارائه نماید



به گزارش خبرگزاری مهر، «تفسیر معاصر حقوق اسلامیContemporary Interpretation of Islamic Law » به قلم احمد عافی و حسن عافی به رشته تحریر درآمده است. تمرکز مطالب ارائه گردیده در این کتاب بر جنبه کیفری حقوق اسلامی است. 
 
با تلاش نویسندگان در این اثر مطالعه جنبه های کیفری حقوق اسلامی از زاویه مطالبات و مناسبات جهان معاصر صورت پذیرفته است. در سطحی دیگر نویسندگان با توجه به روشهای قضایی نوین به پیشنهاد جایگزین های کیفری متناسب با احکام اسلامی توجهی جدی مبذول نموده اند.
 
مباحث کتاب «تفسیر معاصر حقوق اسلامی» با معرفی منابع حقوق اسلامی آغاز می شود. نویسندگان در ادامه با توجه به نقش محوری قرآن کریم به بازخوانی آیات مختلف قرآن و دسته بندی موضوعی آیات اقدام نموده اند. آنان بر جنبه های مختلف نص قرآن کریم تأکید می ورزند و متن نص را متنی چندلایه با قابلیت تفسیر در مواجهه با امر بیرونی می دانند.
 
به گفته وی در مواردی آیات الهی به مدد تمثیل و استعاره دربردارنده پیامهای مهمی برای انسان است که شناخت چنین تمثیلها و استعاره هایی به شکل گیری شیوه متفاوتی از زندگی برای انسان خواهد انجامید. شیوه ای که با توجه به آیات قرآن کریم و ذیل احکام و قواعد حقوق اسلامی شکل می گیرد. نکته آنجاست که تمثیل ها و استعاره هایی از این دست قابل انطباق به زمانهای متفاوت خواهند بود.
 
بخشهای نخستین کتاب به بررسی ارتباط فقه و تفاسیر موجود اختصاص دارد. نویسندگان با هدف ارائه سیمای رویکرد فقها به مسئله تفیر به مطالعه و بازخوانی تطور فقه اسلامی در طول تاریخ در امتداد رشد و تحول تفسیر می پردازند. 
 
توجه به مسائل اجتماعی مباحث بخش های بعدی کتاب را از آن خود می نمایند. آنچه در این بخشها خود نمایی می کند تمرکز مولفان بر تشریح بستگی های میان جامعه و حقوق است. ایشان با ارائه تصویر تأثیر و تأثر متقابل میان جامعه و حقوق این ارتباط را در فضای میان حقوق اسلامی و جامعه در زمانه معاصر مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. به گفته مولفان اثرات مستقیم و غیرمستقیم ارتباط و پیوستگی جامعه و حقوق با تمرکز بر حقوق اسلامی در جهان ـ زیست فرد مسلمان و همچنین فرد غیرمسلمان قابل مشاهده است. 
 
نکته پایانی آنکه مطابق مطالب کتاب «تفسیر معاصر حقوق اسلامی» مرزهای حقوقی و اجتماعی جهان معاصر مرزهایی شناور است که شناسایی حد و مرز آنها به سادگی ممکن نیست. هم از این روی مطالعه حقوق اسلامی و نقش آن در جهان معاصر نه تنها برای یک فرد مسلمان جذاب است بلکه برای فرد غیرمسلمان نیز از جذابیت بسیاری برخوردار است زیرا با توجه به مناسبات اجتماعی و حقوقی جهان معاصر فضای زندگی وی نیز از قواعد و احکام حقوق اسلامی متأثر خواهد گردید. 
 
نهایتا باید گفت مطالعه اثر می تواند به مخاطب اطلاعاتی کلی در خصوص حقوق کیفری اسلام، پس زمینه های تاریخی آن، ارتباط حقوق اسلامی و تفسیر و قابلیت روزآمد گردیدن حقوق اسلامی ارائه نماید. علاوه بر آن در خلال مباحث اثر به شیوه گزینشی برخی مسائل حقوقی و قضایی همچون اعدام، قصاص و اجرای حدود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. کتاب همچنین دارای ضمیمه فرهنگ لغت حقوق اسلامی است.



۱۳۹۲/۱۲/۲۴ - ۱۳:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن