تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820260404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ به سوء برداشت غربی ها از شریعت اسلامی در کتاب  «حقوق اسلامی: شریعت از زمان [حضرت] محمد (ص) تا حال حاضر»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
پاسخ به سوء برداشت غربی ها از شریعت اسلامی در کتاب  «حقوق اسلامی: شریعت از زمان [حضرت] محمد (ص) تا حال حاضر»
مطالعه برداشت و تفسیر غرب از شریعت اسلامی تحت تاثیر وهابیت و مفهوم جهاد بدون التفات به تاریخ شکل گیری و تنوع شریعت اسلامی در دوره های مختلف به عنوان سوء برداشت غربی ها از شریعت اسلامی از جمله نکات مهم مطرح شده در کتاب «حقوق اسلامی: شریعت از زمان [حضرت] محمد (ص) تا حال حاضر» است.



به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «حقوق اسلامی: شریعت از زمان [حضرت] محمد (ص) تا حال حاضر Islamic Law: The Sharia from Muhammad's Time to the Present » به قلم هانت جنین و آندره هانتمیر به نگارش درآمده است.
 
مطالعه حقوق اسلامی در بستر تاریخی خود در آثار بسیاری مورد مداقه قرار گرفته است اما آنچه این اثر را از سایر آثار مشابه متمایز می سازد توجه بسیار آن به «ارتباط شریعت با رویداد های جهان امروز» است. 
 
این تمرکز تا بدانجاست که می توان گفت مطالب کتاب حول مفهوم «شریعت معاصر» سامان پذیرفته اند. در عین حال ذیل پژوهشی کلی جهت دستیابی به تعریفی عمومی از شریعت، کتاب دربردارنده اطلاعات مفیدی در خصوص حقوق اسلامی مبانی آن مفاهیم و تاریخ حقوق اسلامی است.
 
کتاب «حقوق اسلامی: شریعت از زمان [حضرت] محمد (ص) تا حال حاضر» در 10 بخش تنظیم گردیده است. عناوین بخشهای کتاب عبارتند از: مبانی اسلام، قانون شریعت سنتی: تعهداتی نست به خدا و همنوعان، شریعت و حقوقدانان: آغاز اصلاحات حقوقی الشاطبی، حقوق عثمانی در عصر طلایی امپراطوری، تفسیر شریعت مطابق دیدگاه راست کیشی وهابی در غرب معاصر، شریعت و جهاد، شریعت در جهان امروز، بانکداری اسلامی، آینده حقوق اسلامی و نقش مذهب شافعی در حقوق اسلامی.
 
با توجه با مباحث بخشهای مختلف کتاب می توان گفت تلاش اصلی اثر ارزیابی دستاوردهای شریعت است. نویسندگان مطابق این رویکرد مطالعه کاستیها و چشم انداز آینده شریعت را نیز وظیفه خود می دانند. آنان در همین راستا مباحثی با محوریت مطالعه شریعت در دوره های تاریخی ارائه می نمایند.
 
تمرکز بر مطالعه و بررسی مفاهیم برجسته در شریعت اسلامی صرفا در دوره های زمانی تاریخ اسلام صورت نپذیرفته بلکه دامنه این پژوهش نه تنها به زمان معاصر بلکه به تمدن غربی نیز کشیده شده است.
 
مطالعه برداشت و تفسیر غرب از شریعت اسلامی تحت تاثیر وهابیت و مفهوم جهاد بدون التفات به تاریخ شکل گیری و تنوع شریعت اسلامی در دوره های مختلف به عنوان سوء برداشت غربی ها از شریعت اسلامی از جمله نکات مهم مطرح گردیده در این کتاب است.
 
در یک تصویر کلی باید گفت در این اثر تلاش بر آن است تا کتاب با توجه به نقش و کارآمدی شریعت در طول تاریخ به ارائه تفاهمی فراگیر از «ماهیت شریعت» در طول زمان بپردازد. تلاشی که در کنار ارائه تصویری کلی از شریعت به مطالعه نقش و کار آمدی شریعت در گذشته، حال و آینده نیز اقبال می نماید. در این میان شریعت به مثابه یک سنت حقوقی و علمی پیچیده بازتعریف می شود سنتی که؛ همیشه و هماره این امکان و استعداد را در خود نهفته دارد که آموزه های آن مربوط به مسائل مبتلا به جهان و زمان معاصر باشد.
 
از آنجا که مطالب کتاب «حقوق اسلامی: شریعت از زمان [حضرت] محمد (ص) تا حال حاضر» بر پیش فرض نگارندگان در این پژوهش یعنی سوء برداشت غربی ها از مفهوم شریعت مبتنی است، سرانجام کتاب با بازگشت به مفهوم جهاد و بازخوانی نقش شریعت پایان می پذیرد.
 
از جمله موارد ارائه شده در ارتباط با این موضوعات مطالبی است که در پیوست کتاب گنجانده شده است. پیوست کتاب دربردارنده تفسیری از ترجمه های غربی از مفهوم جهاد و تجزیه و تحلیل شرع در بیست و نه کشور است. نویسندگان در این صفحات به صورت مقایسه ای نقش حقوقی شریعت اسلامی را در بیست و نه کشور مورد بررسی قرار داده اند.



۱۳۹۲/۱۲/۲۰ - ۱۳:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن