تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802794577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

 حقوق غیرمسلمان در شریعت اسلامی بررسی و مکتوب شد/ قواعد و قوانین شریعت اسلامی موجد نوعی نظام سیاسی اسلامی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
 حقوق غیرمسلمان در شریعت اسلامی بررسی و مکتوب شد/ قواعد و قوانین شریعت اسلامی موجد نوعی نظام سیاسی اسلامی است
بیل وارنر در کتاب «Sharia Law for Non-Muslims  حقوق شریعت برای غیر مسلمانان» به مطالعه حقوق افراد غیر مسلمان در شریعت اسلامی پرداخته است.



به گزارش خبرگزاری مهر، مطابق گفته نویسنده قواعد و قوانین شریعت اسلامی موجد نوعی نظام سیاسی اسلامی است که دربردارنده احکام حقوقی و ساختار قانونی خاص خود است.
 
نویسنده در پژوهش خود به متن منابع حقوق اسلامی مراجعه نموده است. به باور وی ادبیات متون منابع حقوق اسلامی ادبیاتی بسیار پیچیده است این پیچیدگی تا بدان اندازه است که بکار بردن تفسیر را جهت فهم آن متون ضروری می سازد. مطالعه وارنر به شیوه ای بسیط به بررسی تاثیر اجرای احکام شریعت اسلام بر تاریخ تسری می یابد. علاوه بر آن وی با رویکردی تاریخی مطالعه خود را به زمان حال حاضر گسترش می دهد و از تأثیر اسلام بر جوامع غربی، اروپا و امریکا، سخن می گوید. نکته آنجاست که نویسنده بر تمرکز هرچه بیشتر احکام شریعت اسلامی بر مسائل مبتلا به ارتباطات مسلمانان و غیر مسلمانان نسبت به احکام حقوقی میان مسلمانان با یکدیگر تأکید می ورزد.
 
وارنر کتاب «حقوق شریعت برای غیر مسلمانان» را در نه بخش تنظیم نموده است. عناوین بخش های کتاب از این قرار است: «آنچه می توان شریعت نامید» نام بخش نخست اثر است. معانی مختلف شریعت در طول تاریخ با توجه به عملکرد احکام آن در این بخش مورد بحث قرار می گیرد. 
 
نام بخش دوم کتاب «زنان» است. مطالعه حقوق زنان در شریعت اسلامی دغدغه این بخش کتاب است. به شکل عمومی حقوق زنان مسلمان و زنان غیر مسلمان موضوع این بخش هستند که در این میان بررسی حقوق زنان غیر مسلمان در شریعت اسلامی موضوع محوری این بخش است.
 
بخش سوم کتاب به حقوق خانواده اختصاص دارد. مباحثی همچون روابط میان زوجین، چند همسری، روابط فرزندان و والدین و احکام محارم و ... موضوعات این بخش هستند.
 
«کفر»، «جهاد» و «اهل ذمه» بخش های چهارم تا ششم کتاب را به خود اختصاص داده اند. نویسنده در بررسی این مفاهیم غیر از بهره گیری از متن منابع حقوق اسلامی از تاریخ اسلام نیز سود جسته است.
 
نویسنده در بخش هفتم به پررسی «آزادی عقیده» در حقوق اسلامی همت گمارده است و در این بخش به وضعیت و موقعیت غیر مسلمانان در جامعه اسلامی توجه نموده است.
 
«مالکیت» و «وصیت» دو بخش پایانی کتاب را تشکیل می دهند. مطالعه این دو مفهوم در دو سطح از سوی نویسنده پی گرفته شده است. مولف نخست در مباحثی کلی به بررسی این مفاهیم حقوقی می پردازد و در سطح دوم مالکیت و وصیت را در ارتباط با حقوق غیر مسلمانان در شریعت اسلامی دنبال می نماید.
 
در یک نگاه کلی باید گفت کتاب «حقوق شریعت برای غیر مسلمانان» تلاشی است برای پاسخ به این پرسش که چرا ما نیاز به شناخت شریعت داریم؟به باور نویسنده آنچه که این ضرورت را دوچندان می سازد التفات به این پیام علمای اسلام است که حقوق اسلامی را کامل، جهانی و ابدی می دانند.
 
وی که در این اثر رای به برتری و توفق حقوق شریعت بر سایر نظام های حقوقی در گفتمان حقوق اسلامی داده است. مطالعه حقوق شریعت را از آن روی ضروری می داند که با آگاهی از شریعت اسلامی می توان معنای خاتمیت و کامل بودن دین اسلام را ورای زمان و مکان و در سطحی دیگر در ارتباط با فرهنگ و تمدن مغرب زمین تفسیر نمود.
 
در بخشی از نتیجه گیری نویسنده شریعت اسلامی را به بخش اصلی احکام مسامانان با یکدیگر و احکام برخورد با غیر مسلمانان بخش می کند. وی کتاب خود را به مطالعه بخش دوم شریعت یعنی احکام شریعت اسلامی در خصوص غیر مسلمانان اختصاص داده است.



۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۲:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن