تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860445749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موانع تحقق تربیت اسلامی افراد جامعه چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱




99-207.jpg

معاون اداره تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تربیت بر مبنای اسلام و دستورات دینی را نیازمند برخی پیش شرط‌ها دانست. حجت‌الاسلام سیدمحمد میربد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تربیت دینی و به تعبیری تربیت اسلامی مستلزم پیش شرط‌ها و اصولی است که بی توجهی نسبت به این شروط تربیت مطلوب و مورد نظر اسلام را محقق نخواهد کرد. وی با بیان این‌که «انسان فقط دارای بعد جسمی و کالبدی نیست بلکه دارای روح و فطرتی الهی است، اولین شرط برای تحقق تربیت اسلامی را قائل بودن شخصیت روحی برای انسان دانست. میربد با اشاره به نقض این شرط بسیار مهم در کشورهای غربی و شرقی، تصریح کرد: متاسفانه انسان شناسان و روانشناسان و به تعبیری مادی گرایان غربی و شرقی انسان را فقط در بعد مادی و دنیایی خودش تعریف کرده‌اند و روح را تنها جزئی از عناصر جسمی او تلقی می‌کنند. وی با بیان این‌که «در دین اسلام جسم و روح توام با یکدیگر تحول آفرین هستند» خلاصه کردن روح در قالب جسم را اشتباهی خطرآفرین دانست و خاطرنشان کرد: در نگاه دین مبین اسلام اصلاح و تربیت در جامعه بر پایه تحولات روحی و روانی انسان استوار است اما روان شناسان غربی تجربه و آزمون و خطا در رفتارهای انسان‌ها را ملاک و معیار تربیت و اصلاح آن‌ها قرار می‌دهند. به گفته میربد، انسان از فطرت و روحی خدا جوی، حقیقت طلب و الهی شکل گرفته است اما در جامعه غربی این روحیه و فطرت‌های نهادینه شده در وجود آدمی نادیده گرفته می‌شود و تنها بعد مادی و جسمی او مورد توجه قرار می‌گیرد. وی با بیان این‌که «منظور از تربیت اسلامی تربیت وجدان و فطرت آدمی بر اساس دستورات و آموزه‌های اسلامی است» اصلاح و تربیت وجدان و فطرت آدمی را ضامن امنیت و سلامت فردی و اجتماعی انسان‌ها دانست. میربد با تاکید بر این‌که «روش‌های تربیت اسلامی با راهکارهای مادی گرایان غربی بسیار متفاوت و غیر قابل مقایسه است» راهکارهای اسلامی را مبتنی بر فطرت الهی انسان و با هدف ارتقا و اصلاح رفتاری او دانست. وی به تشریح برخی از راهکارهای تربیتی روانشناسان و مادی گرایان غربی پرداخت و اظهار کرد: روانشناسان غربی راه درمان اختلال‌های رفتاری انسان را در مصرف مشروبات الکلی می‌دانند و به زعم خودشان این راه مناسب‌ترین و بهترین روش برای درمان اختلال‌های رفتاری انسان است در حالی که دین اسلام راهکاری سالم‌تر و اثر بخش‌تر را در این باره ارائه می‌کند. میربد با بیان این‌که «نسخه تربیتی اسلام برای انسان بر اساس جسم و فطرت او نوشته شده است» تربیت اسلامی بدون توجه به مسائل فطری و روحی انسان را بی نتیجه و ناقص دانست. وی به نقش مربی در تربیت افراد اشاره و با بیان این‌که «متاسفانه مربیان همه از نظر کمی و هم از لحاظ کیفی بسیار ضعیف و ناکارآمد هستند» تصریح کرد: متاسفانه کسانی که وظیفه سنگین تربیتی در جامعه بر عهده دارند از لحاظ کمی و کیفی در رتبه‌های بسیار پایین قرار دارند و آن گونه که انتظار می‌رود نمی‌توانند افراد را تحت تاثیرو تسلط خود قرار دهند. میربد تربیت اسلامی را نه یک تربیتی گفتاری، بلکه تربیت عملی دانست و با تاکید بر این‌که «مربیان باید با عمل و رفتار خود جامعه را هدایت و به کمال برساند» تصریح کرد: در روایات و احادیث فراوان دینی آمده است که والیان و مربیان، مردم را با عمل و رفتار خود به دین اسلام جذب کنند اما متاسفانه مربی عمل گرا در جامعه اسلامی ما بسیار محدود و کم هستند. وی با بیان این‌که «در حال حاضر مربی سخنگو در جامعه بسیار است» یکی از چالش‌ها در تحقق تربیت اسلامی را کمبود و حتی نبود مربی مهذب عمل گرا دانست و تصریح کرد: تا زمانی که مربیان ما به سخن و گفتار در تربیت اسلامی اکتفا کنند و خود عامل به دستورات و سخن الهی نباشند به یقین تحقق تربیت اسلامی در جامعه ناممکن و دور از انتظار خواهد بود. میربد تربیت پذیر نبودن برخی انسان‌ها را یکی دیگر از چالش‌های اساسی در تربیت اسلامی دانست و افزود: عموم افراد جامعه تربیت پذیر و اصلاح پذیر هستند اما عده‌ای از افراد به دلیل مسائل و مشکلات فردی و خانوادگی ظرفیت و انگیزه‌ای برای تربیت و اصلاح شدن ندارند که این مسئله نیز یکی از چالش‌های اساسی در این حوزه است. به گفته وی، نطفه‌ای که فرزند از آن به وجود آمده، وراثت، لقمه‌های حرام و شبهه ناک، محیط و اطرافیان، جو و فضای گناه در محیط خانواده و نبود یک مربی مهذب عمل گرا عوامل مهمی هستند که مانع تربیت پذیر شدن افراد در جامعه می‌شود. میربد با تاکید بر این‌که «تربیت پذیری تنها در سن خاص و مشخصی صورت خواهد گرفت» سن یک تا 35 سال را فرصت طلایی برای تربیت انسان‌ها دانست و تصریح کرد: اگر این زمان و فرصت طلایی از دست برود دیگر امیدی به تربیت پذیری افراد نیست؛ چرا که شاکله و شخصیت وجودی آن‌ها شکل گرفته است. وی با بیان این‌که «اصلاح و تربیت در جامعه یکی از مصادیق مهم امر به معروف و نهی از منکر است» تربیت در جامعه را یک وظیفه همگانی دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس دستورات دینی به صورت عمومی آحاد مختلف جامعه در امر تربیت و اصلاح جامعه موظف و مسئول هستند اما به شکل خاص نیز برخی از نهاد و دستگاه‌های فرهنگی مسئولیت سنگین و مهمی را بر عهده دارند. انتهای پیام










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن