واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به برخی آسیبهای اجتماعی گفت: باید از ظرفیتهای بینظیری که در کشور وجود دارد استفاده و در زمینه معنویات اسلامی تبلیغات گستردهای انجام شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در نشست تخصصی همایش ملی سیره و معارف رضوی در دانشگاه فردوسی اظهار کرد: آسیبهای اخلاقی و معنوی بسیاری در جامعه کنونی به وجود آمده است؛ افزایش آمار رشوهخواری و زمینخواری جزو آسیبهای اخلاقی کشور ماست که به نقطه اوج خود رسیده است. وی افزود: در کنار ترویج و تبلیغ محبت به اهل بیت(ع) باید آموزشهای صحیح بیداری و بصیرت اجتماعی نیز مورد توجه مسوولان قرار گیرد؛ متاسفانه ضعف مسوولان در زمینه تبلیغ دین اسلام در مقایسه با سایر ادیان و فرقهها مشاهده میشود. وی با تاکید بر لزوم توجه به ابعاد اخلاقی و اسلامی زندگی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: در خصوص زندگی ائمه اطهار(ع) کتب مختلفی نگاشته شده اما کتابهای علمی و معتبری در مورد زندگی اجتماعی و اخلاقی ایشان وجود ندارد. عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با تاکید با بیان اینکه «معنویتهای دنیایی به زیبایی سیره اخلاقی اهل بیت(ع) نیست» تصریح کرد: اختلاف استعدادها و زمینههای متفاوت رشد موجب تنوع کیفی زندگی معنوی شده است؛ زندگی معنوی برای همگان یکسان نیست، اما با وجود سلائق و معنویتهای متنوع، اگر به سیره اخلاقی ائمه اطهار(ع) توجه شود، دیگر نیازی به سایر معنویتها برای رسیدن به آرامش وجود ندارد. وی با اشاره به شاخصهای ایجابی و سلبی زندگی امام رضا(ع) اظهار کرد: شاخص خدامحوری از مهمترین شاخصهای معنویت در سیره رضوی بوده و به معنای عرفان و شناخت توحید است؛ این درحالی است که نادیده گرفتن خداوند در معنویتهای دروغین به چشم میخورد. وی عقلانیت را شاخصی بسیار مهم در اندیشه رضوی توصیف کرد و افزود: معنویت حقیقی، گونه عقلانی آن است؛ معنویت بدون عقلانیت، معنویت انسانی نخواهد بود؛ همانطور که عقلانیت صرف از انسان موجودی تکبعدی و خشن میسازد. شریفی افزود: عقل جز منابع دین است و در قرآن 300 آیه درباره دعوت به عقل و تعقل وارد شده که تاکید بر این موضوع را اثبات میکند. وی با بیان اینکه «نگاه ائمه اطهار(ع) به عقلانیت نگاه کاربردی است» تصریح کرد: عقلانیت کاربردی در سخنان امام رضا(ع) بسیار مشاهده شده است؛ ایشان شاخصهای اخلاقی، عقلی و کاربردی را از عناصر اصلی معنویت میداند. وی با اشاره به عدم شمول معنویتهای غیراسلامی افزود: برخی بر این باورند که معنویت امری فردی و پیرو رویاهای شخصی بوده اما معنویت رضوی امری همهجانبه است؛ در اغلب معنویتهای قدیم و مدرن، این مساله هیچ ارتباطی با کار و تلاش ندارد، اما کار و تلاش در زندگی معنوی از نگاه سیره رضوی دارای جایگاه ویژهای است. عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه «مرگاندیشی در تفکر معنوی ضروت و برجستگی دارد»، آن را به عنوان یکی از شاخصهای مهم این گونه معنوی عنوان کرد و افزود: ما برای خودشناسی نیازمند قرار گرفتن در اوضاع و احوال «مرزی» هستیم؛ یکی از بهترین اموری که این هدف را تامین میکند تفکر در خصوص مرگ و ترک این جهان است. وی «مهرورزی به خلق» را از دیگر شاخصهای معنوی در سیره امام رضا(ع) بیان کرد و افزود: مهرورزی با خلق معیار اصلی زندگی معنوی است؛ امام رضا(ع) در حدیثی فرمود «هر چه برای خود میپسندی، برای دیگران بپسند و آنچه را بر خود روا نمیداری، بر دیگران نیز روا مدار». وی مخالفت با ایدههای «صلح کل» و مخالفت با جریانهای معنوی انحرافی را جزو شاخصهای سلبی سیره امام رضا(ع) معرفی کرد. عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ع) افزود: محبت به خلق در منطق با مخالفت با انحرافات منافاتی نداشته و به معنای این نیست که با انحرافات مبارزه نشود. وی درباره برخی مبارزات امام رضا(ع) با انحرافات معنوی زمان تصریح کرد: صوفیه یکی از فرقههایی است که امام رضا(ع) با انحرافات آن مواجه بود؛ صوفیه همزمان با زندگی امام رضا(ع) شکل گرفت نحلههایی پیدا کرد. وی برجسته کردن «خیر» را به عنوان یکی از تاکیدات سیره رضوی برشمرد و خاطرنشان کرد: آموزش و توجه به خیر یک وظیفه دینی است و باید مورد توجه همه اعضای جامعه قرارگیرد. عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به فعالیت پنج هزار فرقه مذهبی در دنیا تصریح کرد: رشد چشمگیر معنویتگرایی در کنار پیدایش هزاران فرقه مذهبی مسئله قابل تاملی است که نشان میدهد گفتمان معنویتگرایی گفتمانی جهانی بوده و بشر به دنبال رفع خلاهای معنوی است. وی با اشاره به حمایت مراکز سیاسی غربی از برخی ادیان تصریح کرد: یکی از معنویتهایی که غرب در کشور ما بسیار تبلیغ میکند، معنویت «پائلوکوئیلو» است که بسیاری از کتب وی در کشور ما به چاپ رسیده است. وی گرایش روزافزون به معنویت اسلامی را دلیل اصلی برگزاری این همایش دانست و افزود: علیرغم تبلیغات سایر ادیان، در کشورهای غربی گرایش به دین اسلام به صورت چشمگیری رشد داشته اما از کمترین تبلیغات برخوردار است. شریفی با اشاره به انتشار چهار هزار و 500 عنوان کتاب با موضوع معنویتهای نوظهور در کشور، اظهار کرد: وظیفه حوزههای علمیه و دانشگاهها این است که معنویت اسلام را تبیین کرده و به زبانهای روز در دنیا عرضه کند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]