تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805057642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعامل متقابل میان حقوق و جامعه در اندیشه اسلامی در کتاب «حقوق و جامعه در اسلام»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
تعامل متقابل میان حقوق و جامعه در اندیشه اسلامی در کتاب «حقوق و جامعه در اسلام»
نویسندگان در کتاب «حقوق و جامعه در اسلام Law and Society in Islam» به مطالعه تعامل متقابل میان حقوق و جامعه در اندیشه اسلامی می پردازند.



به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب حاوی چند مقاله در خصوص رفتارشناسی فرد مسلمان بر مبنای کردار و رفتار درست مطابق آموزه های اسلامی است که در عین حال تلاش می کند به بازشناسی معنای رفتار صحیح مطابق احکام فقه اسلامی در آموزه های مذاهب فقهی متفاوت همت می گمارد. علاوه بر این معنا و مفهوم شیوه رفتار قانونی در ساحت اجتماع به مثابه امری مدرن از دریچه حقوق اسلامی نیز مورد توجه قرار می گیرد. این مهم با مطالعه رویکرد فقیهان نسبت به معنای قانون، به مثابه رهاورد مدرنیته و امکان یا عدم امکان سازگاری آن با فقه اسلامی در صفحه هایی از اثر مطرح می شود. مطالعه ارتباط های ممکن میان حقوق و جامعه پرداختن به سیاست را ناگزیر می نماید. بنابراین نویسندگان در بخش آغازین کتاب به نقش سیاسی علما اشاره دارند و در همین رابطه تأثیر علما بر شکل گیری حاکمیتها و یا افول و سقوط آنها را مورد مطالعه قرار می دهند. ناگفته نماند که تعامل های میان دین و سیاست در این اثر با این پیش فرض، که سیاست را امری پسینی نسبت به دین در نظر می گیرد، مطرح می شود. مباحثی از این دست ذیل مبحثی با عنوان «پیامد سفر بهاء الدین عاملی برای امپراتوری عثمانی» در بخش اول کتاب مطرح می شود. این بحث دربردارنده مطالعاتی راجع به ارتباط تاریخی میان صفویه ایران و حکومت عثمانی نیز است. در این میان زندگی مشترک مسلمانان با داشتن مذاهب مختلف در یک جامعه اسلامی را مورد توجه قرار می دهد.

کتاب «حقوق و جامعه در اسلام» نه تنها به تجزیه و تحلیل حقوقی و مذهبی در جامعه اسلامی می پردازد، بلکه در عین حال نقش علما را در زندگی افراد مسلمان در زندگی آنها در ساحت خصوصی و ساحت اجتماعی مورد مطالعه قرار می دهد. بخشی از اثر به بررسی نقش حقوقی و اجتماعی علمای شیعه و علمای اهل سنت در قرن شانزدهم میلادی اقدام می ورزد.

نویسندگان علاوه بر مباحث پیش گفته به مطالعه مفاهیم فقهی و حقوقی در گفتمان آموزه های عملی اسلام در میان شیعیان و نیز در میان اهل سنت می پردازد. از جمله این مفاهیم می توان به واژه هایی همچون «احتیاط» و «تقیه» را نام برد.

ادامه مطالب با بررسی جامعه اسلامی به مثابه بستر جاری گردیدن احکام و اعمال تجویز گردیده از سوی شریعت مورد بررسی قرار می گیرد. در خلال این مباحث واژه «هنجار» رخ می نماید. هنجار در این صفحات هم از زاویه جامعه شناختی و هم از زاویه فقهی مورد واکاوی قرار می گیرد و تلاش می شود تا درکی درست از معنای فقهی آن مطابق آموزه های حقوق اسلامی ارائه شود. «سنت» واژه و مفهوم دیگری است که پس از تشریح معنای آن در میراث اسلامی ارتباط آن با فقه و حقوق اسلامی از یک سوی و ارتباط آن با جامعه از سوی دیگر مطرح می شود. بخش بعدی کتاب به حقوق خانواده اختصاص دارد. مطالب این بخش دربردارنده مباحثی در خصوص؛ حقوق همسران نسبت به یکدیگر، تعدد زوجات و روابط میان محارم و غیر محارم است.

مطالب کتاب «حقوق و جامعه در اسلام» دربردارنده دیدگاه های علمای شیعه در خصوص چگونگی تعامل با حکومت و نیز ویژگیهای رفتار صحیح اسلامی مطابق دیدگاه آنان است. مطاب راجع به فقه اهل سنت در محدوده مباحثی همچون حقوق خانواده در کتاب مطرح می شود.

سرانجام باید گفت نویسندگان در صدد ارائه تصویری جامع از جامعه اسلامی و ارتباط آن با حقوق اسلامی (فقه شیعه و اهل سنت) هستند. این ادعا از آن رو مطرح می شود که آنچه آنها به دنبال آن بودند نشان دادن همزیستی پیروان مذاهب گوناگون اسلامی در یک جامعه بود. آنها تلاش نمودند این تصویر از جامعه اسلامی را با بررسی تعامل میان حقوق و سیاست از دیدگاه علمای شیعه و حقوق خانواده در فقه اهل سنت به نمایش بگذارند.


۱۳۹۲/۱۱/۲۶ - ۱۳:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن