تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805118535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سید جمال الدین اسدآبادی واجد چهره مشخص و معینی نبود/ سید جمال بیشتر سیاسی است تا دانشگاهی 


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه کریم مجتهدی در گفتگو با مهر:
سید جمال الدین اسدآبادی واجد چهره مشخص و معینی نبود/ سید جمال بیشتر سیاسی است تا دانشگاهی 
نویسنده کتاب «سید جمال الدین اسدآبادی و تفكر جدید» با بیان اینکه سید جمال دارای شخصیت یکدست و واجد چهره مشخص و معینی نبود، گفت: سید جمال بیشتر یک شخص سیاسی است تا دانشگاهی، یعنی موقعیتها را سنجیده و براساس جریانات و موقعیتها حرفهایش را زده است.



دکتر کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه و نویسنده کتاب «سید جمال الدین اسدآبادی و تفكر جدید» در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد شخصیت سید جمال گفت: به نظرم سید جمال الدین اسدآبادی دارای شخصیت یکدست و واجد چهره مشخص و معینی نیست. علاوه بر پیچیدگی در نوشته های سید جمال الدین، گاه تناقض گویی هایی هم در گفته ها و نوشته های او مشاهده می شود. وی افزود: یکی از تناقض‌ها این است که او گاهی از لزوم فلسفه و تحقیق و مطالعه تفکر دفاع کرده و صریحا گفته است برای دستیابی به فرهنگ پیشرفته غربی و یا ایجاد جامعه سالم نیازمند فنون و صنایع هستیم و در جهان امروز نمی توان بدون پیشرفت صنایع، جامعه سالم و بهداشت مناسبی داشت ، اما از طرف دیگر در برخی از آثارش مانند «نیچریه» به مخالفت با نظرات سید احمد خان پرداخته است. استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران اظهار داشت: سید احمد خان معتقد بود نه فقط صنایع و علوم جدید غربی را فراگیرند برای اعتلای جامعه و برای تأمین خوشبختی و سلامت زندگی شان، بلکه حتی اعتقادات خود را تا حدودی براساس اصول جدید تنظیم کنند. سید جمال الدین با نگارش رساله «نیچریه» شدیدا با سید احمد خان درافتاد. وی با اشاره به اینکه بنده معتقدم ایشان تفکر ثابت و قطعی نداشته و بیشتر موردی کار کرده است، تصریح کرد: به نظرم سید جمال بیشتر سیاستمدار است تا متفکر و فیلسوف. سید جمال در هر موردی آنچه را که لازم دانسته، عنوان کرده و حتی این وسواس و یا دغدغه را نداشته است که مثلا گفته ای با گفته های قبلی اش اندکی متفاوت باشد. وی تأکید کرد: سید جمال شخصی است که با مسائلی که در زمان و در کشور و به سبب معین و یا به دلایلی که اختلاف بین کشورهای مختلف رخ می داد به آنها می پرداخت و استفاده موردی از افکارش کرده است. سید جمال اساسا سیاستمدار و به نحوی روزنامه نگار است که موقعیت را در می یابد و براساس آن موقعیت اقدام می کند. مجتهدی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه یکی از افرادی که سید جمال به مخالفت با او پرداخته بود، "ارنست رنان" فرانسوی بود، گفت: ارنست رنان در دانشگاه سوربن سخنرانی کرد و علیه اسلام سخن گفت و اعلام کرد اسلام دینی است که مانع از پیشرفت است و پیشرفت را ساقط می کند. بعد از دو ماه سخنرانی او در روزنامه «دو جهان» چاپ شد و در تمام کشورهای اسلامی ازجمله مصر، ترکیه و روسیه منتشر شد. بعد از دو ماه همان روزنامه، نوشته ای از سید جمال الدین اسدآبادی در جواب ارنست رنان چاپ کرد و دوباره ارنست رنان جوابی به مقاله سید جمال می دهد. وی افزود: وقتی این سه مقاله را می خوانیم نامه آخر ارنست رنان، شدیدتر از نامه اول است و واقعا بسیار با خشونت و تند نوشته شده است، در حالی که نامه سید جمال الدین، قدرت لازمی که بتواند توان پاسخ به «ارنست رنان» را داشته باشد را نداشت. با صراحت می توان گفت ارنست رنان از سید جمال الدین و نامه او، استفاده آلی(ابزاری) کرده و آنرا وسیله قرار داده تا سید جمال الدین اعتراض کند تا او مجبور شود به سید جمال در همان نامه جواب دهد. برای اینکه افراد دیگری به ارنست رنان پاسخ دادند ولی روزنامه «دو جهان» آنرا چاپ نکرد. مجتهدی در پایان سخنانش تأکید کرد: سیدجمال الدین اسدآبادی شرایط را می سنجید و بعد سعی می کرد که بهترین تصمیم را بگیرد. سید جمال بیشتر یک شخص سیاسی است تا دانشگاهی، یعنی موقعیتها را سنجیده و براساس جریانات و موقعیتها حرفهایش را زده است.


۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۰۸:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن