تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820272490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سید جمال الدین اسد آبادی منادی بیداری اسلام و بدعت زدایی


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سید جمال الدین اسد آبادی منادی بیداری اسلام و بدعت زدایی
اقدامات سید جمال الدین در قلب اروپا ، سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد به طوریکه خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد.


اسد آباد همدان را جلوه گاه طلوع سید جمال الدین اسدآبادی می نامند . فردی که از کودکی تحت تعلیم پدر در عرصه دین مبین اسلام بزرگ شده و تا انتهای مسیر نیز از حرکت در مسیر اسلام دست برنداشت، آنچه ویژگی او را متمایز نشان می دهد ، تلاش مجاهدانه او در مسیر پیشرفت اسلام در کشورهای غربی و شرقی بود . سیل تفکرات و مجاهدات او از آنجا روشن تر می نماید که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در باره ایشان می گوید: "سیدجمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد....او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی‌شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی‌شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از سیدجمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می‌دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. این‌ها را نمی‌شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست." از آنجا که روح پر تلاطم وی دائما پرورش اسلام در تفکرات مردم را می طلبید از دیدن اوضاع هند که یکسره به دست انگلیسی ها اداره می شد ، به شور آمده و در صدد شناسایی استعدادهای دشمن استعمارگر وبررسی جنبه های قوت و رمز موفقیتشان ، به تجزیه و تحلیل علل و منشاء ضعف و انحطاط مسلمین بر آمد و در پی یافتن راه حل های اساسی ، شب و روز تلاش کرد. ارمغان حرکات بیداری اسلام در هند ، مصر ، افغانستان و قلب اروپا ، او را مردی جهانی معرفی کرده بود. زیرا وی به تنهایی قدرتمندترین کشورهای موجود را به هراس و نگرانی وا داشته بود. مجامع سیاسی وعلمی اروپا از تلاشهای همه جانبه وی در مشرق زمین برای زدودن جهل و نادانی ، مقالات و سخنرانی ها ارائه داده بودند. بنابراین همگان مایل بودند این مرد افسانه ای را ازنزدیک ببینند. مردم فرانسه و سایر مردان دانشمند و آزادی خواه که از کشورهای دیگر درآنجا به سربردند بسان پروانه به دور شمع وجودش گرد آمدند. شهید مطهری نیز درباره سید در کتاب بررسی نهضت های اسلامی در صد ساله ی اخیر می گوید : "بدون تردید سلسله جنبان نهضت های اصلاحی صد ساله ی اخیر، سید جمال الدین اسد آبادی معروف به افغانی است. او بود که بیدار سازی را در کشورهای اسلامی آغاز کرد، دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو نمود، راه اصلاح و چاره جویی را نشان داد... نهضت سید جمال، هم فکری بود و هم اجتماعی. او می خواست رستاخیزی هم در اندیشه ی مسلمانان به وجود آورد و هم در نظامات زندگی آنها... سید جمال در نتیجه ی تحرک و پویایی، هم زمان و جهان خود را شناخت و هم به دردهای کشورهای اسلامی – که داعیه ی علاج آنها را داشت دقیقا آشنا شد. سید جمال مهمترین و مزمن ترین درد جامعه ی اسلامی را استبداد داخلی و استعمار خارجی تشخیص داد و با این دو به شدت مبارزه کرد. آخر کار هم جان خود را در همین راه از دست داد. او برای مبارزه با این دو عامل فلج کننده، آگاهی سیاسی و شرکت فعالانه ی مسلمانان را در سیاست واجب و لازم شمرد و برای تحصیل مجدد عظمت از دست رفته ی مسلمانان و به دست آوردن مقامی در جهان که شایسته ی آن هستند، بازگشت به اسلام نخستین و در حقیقت حلول مجدد روح اسلام واقعی را در کالبد نیمه مرده ی مسلمانان، فوری و حیاتی می دانست. بدعت زدایی و خرافه شویی را شرط آن بازگشت می شمرد، اتحاد اسلام را تبلیغ می کرد و دست های مرئی و نامرئی استعمارگران را در نفاق افکنی های مذهبی و غیر مذهبی می دید و رو می کرد." از اقدامات مهم وی ستیز با استبداد و بی تحرکی سلاطین عثمانی ، مبارزه شدید با استعمارگران غربی (به ویژه انگلیس )، سخنرانی های مکرر و شورانگیز در سراسر جوامع مسلمان ایراد نمود , راه اندازی و انتشار نشریه ضیا الخافقین , راه اندازی و انتشار مجله عروه الوثقی , نگارش و نشر مقالات و رسالات و بیانیه های فراوان , مبارزه با استعمار و استبداد در افغانستان و هندوستان و مصر و عثمانی و اروپا , ایجاد تشکل های مختلف برای مبارزه با استعمار و استبداد , تلاش برای ایجاد اختلاف بین استعمارگران به منظور کاستن از فشار استعمارگران بر جهان اسلام , تلاش برای توجه دادن مسلمانان به قرآن و اسلام اصیل و… حال با عنایت به موضوعات مطرح شده سوال برای هر شخصی اینطور پیش می آید که چرا سیدجمال الدین اسدآبادی در زمینه تغییر حکومت ها و برپا کردن انقلاب سیاسی نتیجه خوبی از تلاش ها و توانایی هایش نگرفت و نتوانست در سطح جهان اسلام انقلاب بزرگی برای رهایی مسلمانان به وجود آورد , و حداقل این که چرا سیدجمال الدین اسدآبادی با آن همه توانایی ها و تلاش هایش , حتی در یکی از کشورهای اسلامی نتوانست تغییرات بنیادی وانقلابی ایجاد نماید. امام خمینی (ره ) به این پرسش , پاسخ جالب و حکیمانه ای داده و چنین فرموده است : جمال الدین، مرد لایقی بوده است، لکن نقاط ضعفی هم داشته است و چون پایگاه ملی و مذهبی در بین مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه کوشش ها، به نتیجه مطلوب انقلابی نرسیده است چرا که او پایگاه مذهبی نداشته است، این که چون شاه وقت (ناصرالدین شاه ) او را گرفت و با وضع فجیع تبعید کرد، عکس العملی (از سوی مردم ) نشان داده نشد، و زحمات او، چون این پایگاه را فاقد بود، به نتیجه نرسید (صحیفه امام , جلد ۵ , ص ۲۹۰ ) مساله پایگاه مذهبی داشتن که امام خمینی به آن اشاره می فرماید، در تاریخ ایران مسئله بسیار مهم و اساسی می باشد به طوریکه کلید فهم پیروزی جنبش ها و انقلابات تاریخ معاصر ایران نیز در همین موضوع نهفته است. اگر به تاریخ معاصر ایران نگاه گذرا بیفکنیم، مشاهده خواهیم کرد علاوه بر جنبش ها و انقلاباتی که به مرحله پیروزی رسیده اند، حرکت هایی نیز بوده اند که بسیار تلاش شده تا این حرکت ها، توسعه یافته و به جنبش و انقلاب تبدیل شوند، ولی این حرکت ها اگر هم چندین دهه وقت و امکانات مادی و فرهنگی و سیاسی و انسانی و کمک از خارج صرف آن ها شده باشد، ولی هرگز از مرز حرکت گروهی و محفلی فراتر نرفته اند چرا که در میان مردم گسترش عمومی نیافته اند. خود نیز عمر مجاهدانه خویش را چنین نقد نموده است: افسوس می‌خورم ار اینکه کشته‌های خود را ندرویدم... ای کاش من تمام افکار خود را در مزرعه مستعد افکار ملت کاشته بودم. چه خوش بود تخم‌های بارور و مفید خود را در زمین شوره زار سلطنت فاسد نمی‌نمودم. آنچه در آن مزرعه [مردم] کاشتم به ثمر رسید و هر چه در این کویر [سلاطین و نخبگان حکومتی] غرس نمودم فاسد گردید. سيدجمال،‌ اواخر عمر خود را در عثماني سپري ‌کرد و غير مستقيم تحت نظر سلطان عبدالحميد،‌ امپراطور عثماني قرار داشت. خبر قتل ناصر الدین شاه به اسلامبول رسید، سلطان عبدالحمید به هراس افتاد و سریعا دستور قتل سید را صادر کرد و سرانجام در 19 اسفند 1275 برابر با 9 مارس 1897 او را مسموم ساختند و جنازه او را در قبرستان مشايخ اسلامبول به خاک سپردند. در سال 1324،‌ فيض محمدخان،‌ سفير وقت دولت افغانستان در آنکارا،‌ موافقت دولت ترکيه را براي نبش قبر سيد بدست آورد بقاياي جسد سيد جمال‌الدين اسدآبادي را در تابوتي به کابل انتقال دادند.

نویسنده : غزاله حضوري 
منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: 06 اسفند 1392 - 14:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن