محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845335088
سید جمال الدین اسدآبادی، بیدارگر شرق
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سید جمال الدین اسدآبادی، بیدارگر شرق وبلاگ > مؤذن جامی، محمدهادی - ب18 اسفندروز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی است . به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب "سیدجمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد....او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمیشود دست کم گرفت و سیدجمال را نمیشود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از سیدجمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما میدانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود
روز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی (اینجا) نگاهی به زندگی سید جمال الدین اسد آبادی 18اسفندماه روز بزرگداشت سیدجمال الدین اسدآبادی یکی ازپیشروان بیداری اسلامی دربین کشورهای اسلامی است. سید جمالالدّین اسدآبادی (متولدشعبان 1254 قمری برابرآبان1217خورشیدی در اسدآباد همدان ایران ودرگذشته13145شوال هجری قمری برابر 19 اسفند1275) که از او با نامهای جمالالدین الافغانی و سید محمد بن صفدر الحسین نام برده میشود. اندیشمند سیاسی و مبلغ اندیشه اتحاد اسلام بود. وی همچنین از اولین نظریه پردازان اصولگرایی اسلامی محسوب میشود.
اطلاعات اندکی درباره محل تولد و خانواده وی در دست است و محل تولد او همیشه محل اختلاف بودهاست. با وجود لقب «افغانی» که او خود را با آن معرفی مینمود و با آن شناخته شده بود، وی ایرانی و شیعه و از مردم اسدآباد همدان بود.هرچند گروهی معتقدند که وی حنفی مذهب و از مردم اسعدآباد مرکز ولایت کُنَر افغانستان است. گمان میرود که سیدجمالالدین صلاح نمیدانسته کسی به هویت وی پی ببرد به طوری که گاهی به جای اسدآبادی، اسعدآبادی امضا مینموده است.شیخ محمد عبده مصری شاگرد سید جمال الدین و مترجم کتاب نیچریه وی به زبان عربی، در مقدمه ترجمه کتاب مینویسد، سید جمال الدین ایرانی بود ولی به دو علت خود را افغانی معرفی مینمود: اول اینکه بتواند در کشورهای عربی خود را سُنّی معرفی کند و به هدفهایش برسد. دوم اینکه خود را از دست مقررات سختی که دولت ایران برای اتباعش در خارج قرار داده بود برهاند.
سیدجمال الدین اسدآبادی که هدف اصلی اش در تمام عمر، اتحاد اسلام و وحدت مسلمین بوده، بعد از سالیان متمادی فعالیت و تلاش، میتوان عنوان داشت که در چند مورد تحول و انقلابی آفرید.
· به فراموشی سپردن مایههای اختلاف و موارد نزاع میان سُنّیان و شیعیان با طرح مبارزه با استعمار و استبداد و تلاش در احیای اسلام و عزت مسلمین .
· انتقال بعضی نظرات کلیدی تشیع به برخی علمای تسنن و تسرّی به حوزههای بزرگی چون الازهر مصر.
· ترویج نوعی ملی گرایی مثبت، که در عین وحدت مسلمین، به حفظ استقلال ملی در سرزمینهای اسلامی در برابر استعمار مربوط میشود.
در مجموع آنچه از اندیشههای وی پس از سالها تلاش به عنوانی میراثی باقی ماند را میتوان چنین برشمرد.
· اعتقاد به توانائیهای ذاتی دین اسلام، برای رهبری مسلمانان و تأمین نیرومندی و پیشرفت آنان .
· مبارزه با روحیه تسلیم، گوشه نشینی و بی حرکتی.
· بازگشت به منابع اصیل اندیشه اسلامی.
· تبیین تعالیم اسلام به زبان روز و فراخواندن مسلمانان به یادگیری علوم جدید .
· مبارزه با استعمار و استبداد، به مثابه نخستین گام در راه نوزایی اجتماعی و فکری مسلمانان.
· تلاش در راه گسترش حضور روحانیت در مبارزات سیاسی و برداشتن مرزهای موهوم بین دیانت و سیاست بویژه در جوامع اهل تسنن.
سیدجمال الدین از اینکه عمده تلاشهای خودرا صرف اصلاح سلاطین وحاکمان کشورهای اسلامی نمود وکمتربه مردم متکی شد خودش را اینگونه نقد می کند:
"افسوس میخورم از اینکه کِشتههای خود را ندرویدم... ای کاش من تمام افکار خود را در مزرعه مستعد افکار ملت کاشته بودم. چه خوش بود تخمهای بارور و مفید خود را در زمین شوره زار سلطنت فاسد نمینمودم. آنچه در آن مزرعه [مردم] کاشتم به ثمر رسید و هر چه در این کویر [سلاطین و نخبگان حکومتی] غرس نمودم فاسد گردید."
*********************************
سید جمال الدین که در سن ۱۸ سالگی در اکثر علوم رایج در آن زمان به مقام عالی رسید. بعد به هندوستان و حجاز و مکه سفرهایی کرد و سرانجام به افغانستان مراجعت نمود. ودر آنجا شریک اسرار دوست محمد خان امیر افغانستان شد. در جنگ هرات نیز همراه او بود. سپس به مصر رفت و با دانشمندان آنجا همنشین شد. او در مصر به خاطر دانش و کمالاتش بسیار معروف شد و در جامع ازهر منطق و فلسفه درس میداد. شیخ محمد عبده و گروهی از فضلای مصر در کلاس او حضور داشتند.
سید جمال در ۱۲۵۴ هجری قمری، بنا به دستور شیخ انصاری عازم هندوستان شد و ضمن آشنایی با علوم جدید، سعی کرد تا مردم و خصوصاً مسلمانان را علیه استعمار انگلستان بسیج کند.
در مصر با استقبال برخی مقامات دولتی روبرو شد و شروع به تدریس و تبلیغ کرد. بسیاری از نویسندگان و روشنفکران مصر از او بهره بردند و شیخ محمد عبده مفتی بزرگ مصر او را همچون استاد خود میدانست. در تحولات سیاسی مصر نقش موثر داشت و به همین دلیل پس از مدتی به کوشش نمایندگان خارجی که منافع خود در مصر را در خطر میدیدند او را از مصر بیرون کردند و به هند رفت. مدتی او را در کلکته زیر نظر حکومت انگلیسی هند نگاه داشتند و بعد که اجازه یافت از راه دریای سرخ به اروپا رفت.
در لندن و پاریس مورد توجه مقامات سیاسی اروپا بود. در پاریس با همکاری شیخ محمد عبده به انتشار روزنامه عروه الوثقی مبادرت نمود. که فقط ۱۸ شماره از آن منتشر شد. با نشر مقالات اندیشههای خود در مورد اتحاد اسلام را میپراکند. بالاخره به حجاز سفر کرد و از بوشهر به ایران وارد شد و به تهران رفت و در خانه حاجی محمد حسن امینالضرب ساکن شد. چند بار با ناصرالدینشاه ملاقات کرد و از ضرورت قانون گفت ولی شاه سخنان او را نپسندید و پس از مدتی امر به اخراج او از ایران کرد. از راه مازندران به قفقاز و بعد به مسکو و پترزبورگ رفت. در سفری که به مونیخ رفت با ناصرالدینشاه و امینالسلطان ملاقات داشت و به دعوت آنان دوباره به ایران بازگشت. مدتی در شاهعبدالعظیم بود که باز به دستور شاه با افتضاح او را بیرون کردند. به بغداد و بصره سپس به اروپا رفت.
سلطان عبدالحمید او را به استانبول دعوت کرد و امیدوار بود از نفوذ او برای اداره کشورهای اسلامی امپراتوری عثمانی بهره گیرد. در استانبول میرزا آقاخان کرمانی و شیخ احمد روحی و خبیرالملک به تشویق او به نشر مطالب علیه شاه و اتابک پرداختند. پس از کشته شدن ناصرالدینشاه به دست میرزا رضای کرمانی که از مریدان او بود، دولت ایران خواستار تحویل او شد ولی مقامات عثمانی نپذیرفتند.
او پس از مدتی از چشم سلطان افتاد و مواجب او را قطع کردند و با فقر زندگی میکرد تا اینکه به سرطان فک مبتلا شد و او را جراحی کردند و در ۱۲۷۵ هجری شمسی (۹ مارس ۱۸۹۷ میلادی) در استانبول درگذشت و در گورستان شیوخ دفن گردید. علاوه بر دیدگاه شماری از پژوهشگران، برخی از یاران سید هم عقیده دارند که سید توسط اعوان سلطنت قاجاری- در تلافی ضدیت با نظام قاجار و قتل ناصر الدین شاه -مسموم شده و به قتل رسیدهاست. بنا به درخواست دولت افغانستان مبنی بر انتقال کالبد او، این درخواست از سوی دولت عثمانی مورد قبول واقع شد و درسال ۱۲۸۴ پیکر سید جمالالدین از استانبول به کابل منتقل شد و در دانشگاه کابل دفن گردید که با دفن تابوت او در این محل، نام دارالفنون به آنجا گذاشته شد و در زمان سلطنت محمدظاهرشاه درسال ۱۳۱۱ سازه بلندی از سنگ آبنوس سیاه بالای آن گردید.
***************************************************************
مقام معظم رهبری درباره سید جمال الدین اسدآبادی می فرمایند(اینجا): "سیدجمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد....او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمیشود دست کم گرفت و سیدجمال را نمیشود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از سیدجمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما میدانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. اینها را نمیشود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست." (مصاحبه حضرت آیت الله خامنه ای با روزنامه جمهوری اسلامی درتاریخ 30خرداد1360)مقام معظم رهبری در خطبه دوم نماز جمعه 15بهمن89 نیز به نقش بزرگ سید اشاره کردند و فرمودند: "سید جمالالدین بزرگ، آن مرد اسلامخواه، شجاع، مبارز، بزرگ، بهترین جائى را که براى مبارزات خود توانست پیدا کند، مصر بود؛ بعد هم شاگردان او، محمد عبده و دیگران و دیگران.حرکات اسلامخواهى در مصر یک چنین سابقهاى دارد. "
شهید مطهری نیز درباره سید در کتاب بررسی نهضت های اسلامی در صد ساله ی اخیر می فرمایند(اینجا): "بدون تردید سلسله جنبان نهضت های اصلاحی صد ساله ی اخیر، سید جمال الدین اسد آبادی معروف به افغانی است. او بود که بیدار سازی را در کشورهای اسلامی آغاز کرد، دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو نمود، راه اصلاح و چاره جویی را نشان داد... نهضت سید جمال، هم فکری بود و هم اجتماعی. او می خواست رستاخیزی هم در اندیشه ی مسلمانان به وجود آورد و هم در نظامات زندگی آنها... سید جمال در نتیجه ی تحرک و پویایی، هم زمان و جهان خود را شناخت و هم به دردهای کشورهای اسلامی - که داعیه ی علاج آنها را داشت دقیقا آشنا شد. سید جمال مهمترین و مزمن ترین درد جامعه ی اسلامی را استبداد داخلی و استعمار خارجی تشخیص داد و با این دو به شدت مبارزه کرد. آخر کار هم جان خود را در همین راه از دست داد. او برای مبارزه با این دو عامل فلج کننده، آگاهی سیاسی و شرکت فعالانه ی مسلمانان را در سیاست واجب و لازم شمرد و برای تحصیل مجدد عظمت از دست رفته ی مسلمانان و به دست آوردن مقامی در جهان که شایسته ی آن هستند، بازگشت به اسلام نخستین و در حقیقت حلول مجدد روح اسلام واقعی را در کالبد نیمه مرده ی مسلمانان، فوری و حیاتی می دانست. بدعت زدایی و خرافه شویی را شرط آن بازگشت می شمرد، اتحاد اسلام را تبلیغ می کرد و دست های مرئی و نامرئی استعمارگران را در نفاق افکنی های مذهبی و غیر مذهبی می دید و رو می کرد." ********************************************** میراث سید جمال الدین اسدآبادی(اینجا) سید جمال، پس از عزیمت از فرانسه به انگستان رفت و در آنجا یک چند کوشید تا با تبلیغ عقاید خود و به میانجی گری «ویلفرید بلنت» (Wilfrid Blunt) نویسنده ی «عرب دوست» انگلیسی، سیاست انگلیس را به سود مسلمانان خاصه مصریان دگرگون کند، ولی کامیاب نشد. از انگلستان رهسپار ایران گشت و از ایران به روسیه رفت. پس از بازگشت به ایران به مبارزه ای دلیرانه بر ضد استبداد ناصرالدین شاه برخاست و در آگاهاندن مردم ایران و رسوا کردن سیاست استعماری روس و انگلیس کوشید.
کارنامه ی زندگی سید در ایران شاید درخشانترین فصل داستان مجاهده ی او در راه آزادی ملتهای اسلامی باشد، زیرا در قرن سیزدهم هجری کمتر کشور اسلامی همچون ایران در گمراهی و بی خبری سیاسی به سر می برد و اگر میزان تأثیر یکایک رهبران سیاسی و فکری ایران آن روزگار را در بیداری مردم با هم بسنجیم، بی گمان سید جمال بیش از هر رهبر دیگر در این بیداری مؤثر بوده است.
پس از آنکه از ایران بیرون رانده شد به عراق و سپس انگلستان رفت و مبارزات خویش را برضد ناصرالدین شاه از سرگرفت. سرانجام به دعوت سلطان عبدالحمید به استانبول رفت و گرفتار دسائس او شد. و عملاً در آن شهر زندانی بود، تا آنکه در روز پنجم شوال 1314مطابق نهم مارس 1897درگذشت.
عناصراصلی میراث سید جمال الدین برای جهان اسلامی به نحو عام و جهان عرب به نحو خاص عبارت بود از: نخست اعتقاد به توانایی ذاتی دین اسلام برای رهبری مسلمانان و تأمین نیرومندی و پیشرفت آنان. دوم مبارزه با روحیه ی تسلیم به قضا و قدر وگوشه نشینی و بی جنبشی. سوم بازگشت به منابع اصلی فکر اسلام. چهارم تفسیر عقلی تعالیم اسلام و فرا خواندن مسلمانان به یاد گرفتن علوم نو و پنجم مبارزه با استعمار و استبداد به عنوان نخستین گام در راه رستاخیز اجتماعی و فکری مسلمانان.
سید را در مورد مبارزه با استعمار باید رهبری مبدع دانست. ولی درباره ی جنبه های دیگر فکر اجتماعی اسلامی، کسان دیگری پیش از او مانند طهطاوی و مدحت پاشا، به درجات گوناگون، برای عربان و ترکان سخن گفته بودند، لیکن هیچ یک از رهبران طراز اول اصلاح فکر دینی و اجتماعی در دوره زندگی سید به اندازه ی او در راه پیکار با استعمار و استبداد رنج نبرد و نیز همچون او جاذبه ی شخصی و نفوذ کلام نداشت. و راز محبوبیت و اهمیت او در تاریخ فکر معاصر اسلامی همین بوده است. سید محمد محیط طباطبایی در این باب نوشته است:
«سید جمال الدین در فلسفه مشائی به میرزا ابوالحسن جلوه، و در حکمت اشراق به «حکیم قمشه ای» نمی رسید، و در معرفت به مبنای حقوق و قوانین اروپا، توسعه ی نظر و اطلاع میرزا ملکم خان را نداشت، و در ریاضیات قدیم به میرزا محمدعلی قاضی یا میرزا عبدالغفار اصفهانی نمی رسید، و زبان فرانسه را محمد حسن خان اعتماد السلطنه از او بهتر می دانست، و میرزا حسنعلی خان خط و انشاء فارسی را بهتر از او می نوشت، و میرزا محمد حسین فروغی در نثر و شعر فارسی از او استادتر بود، و عربی را شیخ محمد عبده مصری و ادیب اسحق لبنانی بهتراز او می نوشتند، ولی در وجود او سری مکتوم بود که من حیث المجموع در وجود کلیه ی افراد نامبرده یافت نمی شد. سید بی آنکه در اروپا درس خوانده یا در یک کشور آزاد راقی به سربرده باشد، در طی اقامت محدود اول خود در اسلامبول و ارتباط با پیشاهنگان نهضت فرهنگی و اجتماعی عثمانی و با استفاده از زبان ترکی و مراجعه به ترجمه های مختلفی که از فرانسه در مصر و عثمانی به عربی و ترکی شده بود، به حقیقتی آشنا شد که دیگران با وجود فضایل علمی و ادبی مکتسب به درک آن موفق نشده بودند».(1) پی نوشت ها : 1. سید محمد محیط طباطبایی، «نقش سید جمال الدین در بیداری مشرق زمین»، ص 49-50
* نکته های اصلی مربوط به زندگینامه ی عبده را از این کتابها به ویژه کتاب امین گرفته ایم (منابع شناخت اندیشه های او را جداگانه در جای خود یاد خواهیم کرد):
1. محمدرشیدرضا، «تاریخ الاستاذالامام»، مطبعه ی منار، قاهره (1931).
2. مقالات «ملخص سیره الاستاذ الامام» و «تتمه سیره الاستاذالامام» درمجله ی «المنار»، ج8، شماره هیا 9، 11، 13، 14، 23، قاهره(1323).
3. احمدامین، «زعماء الاصلاح فی العصرالحدیث»، دارالکتاب العربی، بیروت (1948)
4. جمال محمد احمد، «مبانی روشنفکری ناسیونالیسم مصری»، لندن 1960. (Jamal Muhammad Ahmed, The Intellectual Origins of Egyption Nationalism, Oxford University Press, London, 1960)
5. سی. سی. آدامز، «اسلام و نوخواهی در مصر» (C. C. Adams, Islam and Modernism in Egypt, op. cit)
منبع: عنایت، حمید؛ (1370)، سیری در اندیشه سیاسی عرب: از حمله ناپلئون به مصر تا جنگ جهانی دوم، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ هفتم 1389.
**********************************************************
این مقالات توصیه می شود:
برتر از خستگی (اینجا)
اسوه جاوید (اینجا)
بیدارگر شرق (اینجا)
مبلغ بیدارگر (اینجا)
یکشنبه 18 اسفند 1392 - 06:18:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
بیداری جهان اسلام ریشه در قیام سیدجمال الدین اسدآبادی دارد
بیداری جهان اسلام ریشه در قیام سیدجمال الدین اسدآبادی دارد اسدآباد-ایرنا-نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیداری جهان اسلام ریشه در قیام سیدجمال الدین اسدآبادی دارد گفت گرامیداشت این مصلح بزرگ در روز بیداری اسلامی اقدام کوچکی برای پاسداشت آرمانهای اوساندیشههای سید جمال الدین منادی خیزش کشورهای اسلامی علیه استعمار است
حجت الاسلام والمسلمین رضایی بیرجندی اندیشههای سید جمال الدین منادی خیزش کشورهای اسلامی علیه استعمار است خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که اندیشه بیداری اسلامی و مبارزه با استعمار با افکار سید جمال ادین اسد آبادی در جوامع اسلامی آغاز شد گفت اتحاد مبیداری اسلامی از منظر سید جمال الدین اسدآبادی بررسی می شود
دین و اندیشه بیداری اسلامی از منظر سید جمال الدین اسدآبادی بررسی می شود نهمین نشست علمی دین پژوهان با عنوان بیداری اسلامی از منظر سید جمال الدین حسینی اسدآبادی 18 اسفندماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه سلسله نشست های علمی و تخصصی دین پژوهان کشور و برگزاری آنبا همت موسسه دین پژوهان نشست علمی بیداری اسلامی از منظر سید جمالالدین اسدآبادی برگزار میشود
با همت موسسه دین پژوهاننشست علمی بیداری اسلامی از منظر سید جمالالدین اسدآبادی برگزار میشودنشست علمی بیداری اسلامی از منظر سید جمالالدین حسینی اسدآبادی با همت موسسه دین پژوهان 18 اسفند در دبیرخانه موسسه دین پژوهان کشور در قم برگزار می شود به گزارش خبرگزاری فارس از قم سید جمالسید جمال الدین اسد آبادی منادی بیداری اسلام و بدعت زدایی
سید جمال الدین اسد آبادی منادی بیداری اسلام و بدعت زدایی اقدامات سید جمال الدین در قلب اروپا سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد به طوریکه خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد اسد آباد همدان را جلوه گاه طلوع سید جمال الدین اسدآبادی می نامنیادداشت/ آیتالله میرباقری ادوار فعالیت علمی سید منیرالدین حسینی الهاشمی
یادداشت آیتالله میرباقریادوار فعالیت علمی سید منیرالدین حسینی الهاشمیسید منیرالدین حسینی الهاشمی به جامعیت دین و کارآمدی دین در رهبری تکامل حیات بشر و در واقع به ضرورت تعبد به دین در همه شئون حیات بشر معتقد بود خبرگزاری فارس ـ آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری از خصوصیات محوری سییادداشت/ سیدعابدین نورالدینی چند نکته درباره شکایت از «وطنامروز»
یادداشت سیدعابدین نورالدینیچند نکته درباره شکایت از وطنامروزنکاتی درباره این پرونده و ماهیت دادگاه روزنامه وطنامروز وجود دارد که به نظر میرسد باید در افکار عمومی هم مطرح شود به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس سیدعابدین نورالدینی طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت پمرکز نجوم سیدعلاءالدین حسین زمینه ساز ارتقاء جوانان است
مرکز نجوم سیدعلاءالدین حسین زمینه ساز ارتقاء جوانان است رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حاشیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در شیراز از مرکز نجوم و فلکی آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین ع بازدید کرد به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران حجتالاسلام محمدییک منبر وقف آستان امامزاده سید صدرالدین اردبیل شد
یک منبر وقف آستان امامزاده سید صدرالدین اردبیل شد نیکوکار خلخالی با وقف یک منبر برای آستان مقدس امامزاده سید صدرالدین ع اردبیل به ارزش 5میلیون تومان نام خود را به عنوان واقف به ثبت رساند به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جمال ممنونی خلخالی یک عدد منبر وقف آستان مبارکبا برپایی آیین اختتامیه چهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس شرق تهران به ایستگاه پایانی رسید
با برپایی آیین اختتامیهچهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس شرق تهران به ایستگاه پایانی رسیدچهارمین جشنواره شعر دفاع مقدس شرق استان تهران با برپایی آیین اختتامیه و با حضور شاعران این حوزه برگزیدگان خود را شناخت و به ایستگاه پایانی رسید به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران آیینمقبره سید صدرالدین نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان
مقبره سید صدرالدین نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان چالدران ارومیه - ایرنا - مقبره سید صدرالدین نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان در شهرستان چالدران است مقبره سید صدرالدین در شهرستان چالدران یکی از مهم ترین بناهای تاریخی مذهبی در شمال استان آذربایجان غربی بوده که یادگاری ازیادداشت/ به مناسبت سالروز وفات مؤسس فرهنگستان علوم اسلامی قم سید منیرالدین حسینی الهاشمی؛ مظهر تقوای فرهنگی
یادداشت به مناسبت سالروز وفات مؤسس فرهنگستان علوم اسلامی قمسید منیرالدین حسینی الهاشمی مظهر تقوای فرهنگیمرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی مظهر و نماد تقوای فرهنگی بود و هماهنگی بین قول و فعل از وی شخصیتی بی بدیل ساخته بود خبرگزاری فارس ـ حجتالاسلام علی محمدی معمولاً فرهنگستانصنعت آبمیوه آذربایجان شرقی نفس های آخر خود را می کشد/ دود طوفان های نمک به چشم صاحبان صنایع غذایی هم رسید
استانها شمال آذربایجان شرقی کلینی صنعت آبمیوه آذربایجان شرقی نفس های آخر خود را می کشد دود طوفان های نمک به چشم صاحبان صنایع غذایی هم رسید تبریز – خبرگزاری مهر نائب رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی گفت صنعت آبمیوه آذربایجان شرقی نفس های آخر خود را می کشد و عدم توجه به مش«نظام ولایت» در نگرش علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی
نظام ولایت در نگرش علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی یادداشت پیش رو به مناسبت سالروز درگذشت این اندیشمند کمتر شناخته شده به رشته تحریر در آمده است به گزارش جام نیوز نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن ایکنا امروز 12 اسفندماه مصادف با سیزدهمین سالگرد ارتحال مؤسس فرهنگمقره سید صدرالدین اثر منحصر به فرد اسلامی و نگین درخشان غیرت ایرانی/تيشه بي توجهي به ريشه تاريخ و تمدن
استانها شمال آذربایجان غربی مهر گزارش مي دهد مقره سید صدرالدین اثر منحصر به فرد اسلامی و نگین درخشان غیرت ایرانی تيشه بي توجهي به ريشه تاريخ و تمدن ارومیه- خبرگزاری مهر مقبره سید صدرالدین ميراثی ماندگار از غيرت ملي ايرانیان است كه متاسفانه به دليل فراهم نبودن زیرساختهای لااجمالی/ همایش «بزرگداشت خواجه نصیر» برگزار شد تأکید خواجه نصیرالدین طوسی بر عقل و اخلاق/ خواجه کلام
اجمالی همایش بزرگداشت خواجه نصیر برگزار شدتأکید خواجه نصیرالدین طوسی بر عقل و اخلاق خواجه کلام شیعه را به اوج رسانداز مهمترین ویژگیهای شخصیتی و سلوکی خواجه نصیرالدین طوسی که بسیار بدان نیازمند هستیم اهمیت توجه به اخلاق در تمام حوزههای زندگی و ارتباط برقرار کردن ایشان بین عقلمقبره سید صدرالدین نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان در چالدران است
مقبره سید صدرالدین نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان در چالدران است چالدران ارومیه - ایرنا - مقبره سید صدرالدین نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان در شهرستان چالدران است مقبره سید صدرالدین در شهرستان چالدران یکی از مهم ترین بناهای تاریخی مذهبی در شمال استان آذربایجان غربی بوده که-
گوناگون
پربازدیدترینها