تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803583313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقبره سید صدرالدین نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان در چالدران است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مقبره سید صدرالدین نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان در چالدران است چالدران، ارومیه - ایرنا - مقبره سید صدرالدین نماد رشادت و میهن دوستی ایرانیان در شهرستان چالدران است.


مقبره سید صدرالدین در شهرستان چالدران یکی از مهم ترین بناهای تاریخی، مذهبی در شمال استان آذربایجان غربی بوده که یادگاری از رشادت و شهامت ایرانیان در دوره صفویه است.
مقبره سید صدرالدین علاوه بر ارزش های تاریخی به علت تاثیرپذیری از معماری اصیل و غنی اسلامی و کاربرد مصالحی چون آجر قرمز و سنگ های سفید در بین آثار تاریخی آذربایجان غربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه در چهار کیلومتری شهرستان چالدران بین روستاهای گل اشاقی و سعدل واقع شده است.
این اثر زیبا از جمله مقبره های منحصر به فرد اسلامی است که به صورت بنای شش ضلعی احداث شده و در دشت وسیعی قرار گرفته است که این دشت یادآور واقعه تاریخی جنگ چالدران و نبرد سهمگین ایران و عثمانی در دوم رجب سال920 هجری قمری است.
مقبره متعلق به سید صدرالدین صفوی، وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی است که در جنگ چالدران با رشادت های فراوان با همراهی 27 هزار نفر از سربازان رشید اسلام در این محل به شهادت رسید.
میرسید شریف الدین علی صدر قاضی عسگر شیرازی ملقب به سیدصدرالدین از امرا‍ء شاه اسماعیل صفوی است که در آن جنگ به شهادت رسید و مقبره وی از آن زمان مورد تکریم و احترام اهالی چالدران و مناطق اطراف است و هر سال ده ها هزار نفر از آن دیدن می کنند.
مقبره منحصر به فرد سیدصدرالدین متعلق به دوره اسلامی ˈعصر صفویهˈ است و در کوهپایه شمالغرب چالدران و در کناره جنوبی جاده شوسه روستای گل اشاقی به سعدل قرار دارد.
سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در سال 1370 مطالعات باستان شناسی را به سرپرستی بهمن کارگر عضو هیئت علمی سازمان در محل مقبره آغاز کرد.
نتایج حاصله نشان داده است، پی مقبره بر روی کرسی چینی سنگی ساخته شده بود که از داخل مدور و از بیرون شش ضلعی بود و بالا بودن آب های تحت الارض پی بنا و قبور شهداء را غرقاب کرده بود که علت آن به احتمال قوی انسداد تخلیه آب های زیرزمینی در انتهای مخروط افکنه در اثر انباشته شدن رسوبات و به احتمال کمتر مربوط به تغییر مسیر حرکت چشمه بالادست بنا یا هر دو اینهاست.
مصالح استفاده شده در بنا از سه ماده اصلی سنگ با ملات گل و آهک بوده و جنس سنگ های حجاری شده به کار رفته در آن از نوع آتشفشانی اسیدی، متعلق به کواترنری و بیشتر به رنگ سفید هستند.
استفاده از پلان شش ضلعی در مقبره سید صدرالدین وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی حاکی از اعتقاد بی چون و چرای شیخ به سلسه صفوی و نهایتا به علی (ع) و اولاد علی و نیز اعتقاد راسخ به بانی تشیع امام جعفرصادق (ع) می تواند محسوب شود.
مقبره سید صدرالدین در نحوه کرسی چینی سنگی، سنگ های نما و استفاده از ملاط ماسه و آهک با بنای شیخ حیدر قابل مقایسه است.
بنای این مقبره ابتدا به صورت ساختمانی مدور از سنگ و گل با سقف تیرپوش و بنایی ساده بود که پس از انجام مطالعات باستان شناسی و بررسی متون تاریخی، سازمان یادشده در سال 1378 بدلیل تکریم محل توسط اهالی چالدران و به پاس احترام به شهدای حماسه تاریخی چالدران با حفظ پلان مقبره مکشوفه یک یادمان آجری گنبددار از روی پی اصلی احداث کرد که نقشه آن ملهم از بنای اولیه بناست.
این یادمان دارای کرسی چینی از جنس سنگ های تراش خورده است که ارتفاعی حدود دومتر را شامل می شود.
ایوان رفیع و زیبای مقبره در سمت جنوب آن تعبیه شده و تزئیناتی همچون مقرنس کاری، آجرکاری و قاب بندی در آن به کار رفته و نورگیرهای داخلی قسمتی از نور داخل یادمان را تامین می کنند.
گنبد زیبای این یادمان به صورت دو پوش طراحی شده و ارتفاع بنا با احتساب آن به 25 متر می رسد.
در بخش بیرونی بنا و قسمت تحتانی آن به پیروی از اسلوب ساخت مقبره ازسنگ های سفید تراش خورده استعمال شده و در سمت فوقانی آن حجرات تزئینی همراه با طاق های جناقی به چشم می خورد.
قرینه سازی و بندکشی آجرها به صورت فیل پوش های منظم، قاب بندی و حرکت یکنواخت آجرها در جهت احداث گنبد زیبایی این بنا را دوچندان می کند.
در ورودی محوطه مقبره مجسمه شاه اسماعیل اول بنیانگذار حکومت شیعه دوازده امامی صفوی به صورت ایستاده و به ارتفاع 5.3 متر از فایبرگلاس و بتون به رنگ برنز خودنمایی می کند.
شهرستان چالدران در سمت شمال غربی استان آذربایجان غربی واقع است و از سمت غرب با کشور ترکیه هم مرز است.
چالدران از دو بخش مرکزی و دشتک تشکیل شده و وسعتی حدود 1975 کیلومترمربع دارد و جمعیت آن حدود 50 هزار نفر است.
نام این منطقه یادآور جنگ خونین ایرانیان و عثمانیان به تاریخ 920 هجری قمری است که در آن سپاهیان ایرانی به فرماندهی شاه اسماعیل صفوی در راه حفظ استقلال وطن در نبردی نابرابر، مردانه با دشمن جنگیدند.
ایام تعطیلات نوروزی فرصت ارزشمندی است برای بازدید از این منطقه که رشادت ها و دلیرمردی های ایرانیان را در دل به یادگار دارد.
7128/581
انتهای پیام /*




12/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن