تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802949620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجمالی/ همایش «بزرگداشت خواجه نصیر» برگزار شد تأکید خواجه نصیرالدین طوسی بر عقل و اخلاق/ خواجه کلام شیعه را به اوج رساند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اجمالی/ همایش «بزرگداشت خواجه نصیر» برگزار شد
تأکید خواجه نصیرالدین طوسی بر عقل و اخلاق/ خواجه کلام شیعه را به اوج رساند
از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی و سلوکی خواجه نصیرالدین طوسی که بسیار بدان نیازمند هستیم، اهمیت توجه به اخلاق در تمام حوزه‌های زندگی و ارتباط برقرار کردن ایشان بین عقل و شرع است.

خبرگزاری فارس: تأکید خواجه نصیرالدین طوسی بر عقل و اخلاق/ خواجه کلام شیعه را به اوج رساند


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی عصر امروز (دوشنبه 5 اسفند) با حضور آیت‌الله مصطفی محقق داماد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی مدیرگروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شهین اعوانی عضو هیئت علمی و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و جمعی از فلسفه دوستان در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آغاز شد. *خواجه نصیر با تأکید بر عقل، اخلاق را مدنظر قرار داد آیت‌الله محقق داماد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ابتدای این همایش عنوان کرد: خواجه نصیر با طرح دو اصل در تجرید الاعتقاد به عنوان یک متفکر شیعی برای اخلاق تشیع یک نظام ساخته است نخست نظریه ذاتی بودن حسن و قبح اعمال بشری به این معنا که اعمال در درون ذاتش قبیح یا حسن است و اعتباری نیست چرا که نفس‌الامر برای حسن و قبح ارزش قائل است. وی اصل دوم را عقلی بودن حسن و قبح به شمار آورد و گفت: مدرک حسن و قبح عقل بشری است عقل می‌تواند حسن و قبح حتی مصادیق آن را تشخیص دهد این دو اصل چیزی به نام اخلاق بوجود می‌آورد که اگر نباشد در حقیقت به انکار اخلاق رسیده‌ایم و هرچه می‌ماند شرع (اعم از واجب، حرام، مکروه یا مباح) است. خواجه نصیر الدین طوسی همه چیز را به دست شریعت نمی‌دهد چرا که اعتقاد دارد یک جاهایی قلمرو عقل است و جاهایی هم شریعت، بنابراین برای اخلاق جا باز کرده است. *خواجه با تجریدالاعتقاد کلام شیعه را به اوج رساند در ادامه این نشست غلامحسین ابراهیمی‌دینانی چهره ماندگار فلسفه ایران و مدیرگروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه درباره ویژگی‌های شرح خواجه بر اشارات سخن گفت و توضیح داد: متکلمین در هر دینی گروهی هستند که می‌کوشند احکام را عقلانی کنند، شریعت را از طریق برهان ثابت کنند البته فیلسوف آزاداندیش تر است. وی در ادامه افزود: در قرون دوم و سوم اهل سنت دارای متکلمان قوی تری بودند تا شیعیان در دوران خواجه نصیرالدین طوسی که با کتاب تجریدالاعتقاد پیام کلام شیعه را به اوج رساند و نه تنها به علم کلام ارتقا بخشید بلکه آن را تبدیل به فلسفه الهی کرد بی تعارف اگر او به ظهور نرسیده بود ملاصدرا و شاگردانش نیز وجود نداشتند. کتاب اشارات خواجه دفاع از فلسفه است نه شرح فلسفه و در پاسخ به سخنان نامربوط امام فخر رازی نوشته شده است. *پیوند فلسفه با عقل عملی توسط خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه همایش حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره حسن و قبح اخلاقی در چارچوب عقل نظری و عملی سخن گفت و بیان داشت:‌خواجه نصیر یک شخص تنها نیست یک پارادایم و اندیشه فکری است. خواجه در تجریدالاعتقاد دلیل می‌آورد که حسن و قبح عقلی است که اگر عقلی نباشد شرعی هم نخواهد بود. وی زمانی که درباره حسن و قبح اخلاقی سخن گفته فلسفه را با عقل عملی پیوند داده است. *خواجه‌نصیر کلید سعادت انسان را عقل و اراده می‌داند همچنین در این همایش محمد حسین خانی به نمایندگی از جامعه مهندسان درباره چیستی اراده و ضعف اخلاقی در خواجه سخن گفت و اظهار داشت: خواجه نصیر مهندس نفس بوده و نفس و جسم و روحش را بقدری ساخته که اثرات عمیقی در جامعه و بین آیندگان گذاشته است در کنار مهندسی فرهنگی بین مغولان و مهندسی سیاسی امروزه شاید مهندسی این معنی را نداشته باشد. خواجه کلید سعادت انسان را دو چیز بویژه در اخلاق ناصری؛ عقل و اراده می‌داند چرا که وی علم و عمل را از هم جدا نمی داند. *سعادت دارای 3 بخش، نفسانی، بدنی و مدنی در ادامه این نشست نیز شهین اعوانی عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عنوان کرد: خواجه نصیرالدین طوسی فضیلت دانایی را به سایر فضایل اضافه می‌کند و سعادت را جز دانایی نمی‌داند او سعادت را به سه بخش نفسانی ، بدنی و مدنی تقسیم می‌کند. مشروح گزارش این همایش متعاقباً منتشر خواهد شد. انتهای پیام/ک

92/12/05 - 16:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن