تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819099177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی شاهرود - ایرنا - در ایران روز پنجم اسفندماه ، سالروز تولد خواجه نصیر الدین طوسی، روز مهندسی نام گذاری شده است.


به پاس گرامیداشت خدمات ارزنده دانشمند ایرانی ˈ ابو جعفر محمدبن محمدبن حسن طوسیˈ مشهور به خواجه نصیرالدین ،فیلسوف، متکلم، فقیه، دانشمند، ریاضیدان و منجم ایرانی در سده هفتم ، پنجم اسفندماه به نام روز مهندس در ایران نامگذاری شده است .
خواجه نصیرالدین طوسی با کنیه ˈ ابوجعفرˈ و با القابی چون ˈ نصرالدین، ˈ محقق طوسیˈ،ˈ استاد البشرˈ و ˈ خواجه ˈ در 5 اسفند 579 در توس زاده شد و در 11 تیر 653 در بغداد در گذشت .
زندگی این دانشمند بزرگ ایرانی بر پایه دو هدف اخلاقی و علمی بنا نهاده شده بود، او در بیشتر زمینه های دانش و فلسفه، تالیفات و رسالاتی از خود به یادگار گذاشته که بیشتر عربی هستند.
اما تقریبا یک چهارم نوشته های وی به زبان فارسی است ،از معروفترین آثار او به پارسی ˈ اساس الاقتباسˈو ˈ اخلاق ناصریˈ را می توان نام برد.
وی در اخلاق ناصری ، رستگاری راستین انسان ها را در ˈسعادت نفسانیˈ، ˈ سعادت بدنیˈ و ˈ سعادت مدنیˈ می داند و این نکته نشان می دهد که خواجه در مسائل مربوط به بهداشت جسمانی و روانی هم کارشناس بود.
خواجه نصیر حدود یکصد و نود کتاب و رساله علمی در موضوعات متفاوت به رشته تحریر در آورد.
ˈ تجریدالاعتقاد ˈ که در موضوع کلام نگاشته شده و به دلیل اهمیت فوق العاده آن مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و شرح های بسیاری پیرامون آن نوشته شده است،از آثار این دانشمند بزرگ ایرانی است.
ˈشرح اشارت بوعلی سیناˈ، ˈ قواعد العقایدˈ،ˈ اخلاق ناصری یا اخلاق طوسیˈ،ˈ تحریر مجسطیˈ،ˈ تحریر اقلیدسˈ،
ˈ تجریدالمنطق ˈ،ˈ اساس الاقتباس ˈ،ˈ زیج ایلخانی ˈوˈ آداب البحث ˈ از جمله آثار خواجه نصیرالدین طوسی است .
ˈجمال الدین حسن بن یوسف مطهر حلیˈ (علامه حلی) ،ˈ کمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانیˈوˈ محمود بن مسعود بن مصلح کازرونیˈ معروف به ˈ قطب الدین شیرازیˈ از جمله شاگردان خواجه نصیرالدین طوسی بودند.
خواجه نصیرالدین طوسی، رصدخانه مراغه را بر فراز تپه ای در شمال غربی شهر که محکمترین سازه و زیباترین معماری را در احداث این بنای تاریخی و بی نظیر مهندسی کرد ،او با اختراعات ویژه و با به کارگیری ابزارهای مهندسی توانست طول و عرض شهرها ، جهت گیری و اندازه گیری شیب و فرازها و تعیین افق در جهات مختلف را دقیق محاسبه کند.
احداث کتابخانه بزرگ مراغه با چهارصد هزار جلد کتاب و مدرسه علمیه برای طلاب و تدوین 130مقاله و رسانه در علوم ریاضی ، هیات منطق ، نجوم و علوم طبیعی از آثار برجسته این مهندس بی نظیر ایرانی است .
تاریخ پر افتخار ایران اسلامی مشحون از دانشمندان و مهندسان فرهیخته ای است که پایه گذار تمدن بزرگ اسلامی ایرانی برای این مرز و بوم بوده اند .
مهندس یا انجنیر کسی است که تلاش می کند که یک ساختار عملیاتی و عملی از مفهومی را ایجاد کند و در یکی از رشته های مهندسی آموزش دیده باشد و یا به طور حرفه ای در آن رشته مشغول به کار باشد، مهندسان از فناوری، ریاضیات، و دانش برای حل مسائل کاربردی استفاده می کنند.
روز مهندس روز گرامیداشت یاد و خاطره 1400 مهندس شهید در دفاع مقدس و روز یادآوری افتخارات بزرگ مهندسان در تاریخ این مرز و بوم است.
روز مهندس روز تجلیل از با استعدادترین و باهوش ترین افراد جامعه و روز پاسداشت خودباوری ، خلاقیت ، ابتکار ، نوآوری و ابداع در عرصه اندیشه و عمل و روز گرامیداشت پیشگامان پیشرفت و سازندگی در کشور است.
روز تقدیر از مهندسانی است که در پرتو انقلاب اسلامی ، دانش ، مهارت و توان فنی آنان جزو بهترین های دنیا هستند و در پروژه های مهم جهان عهده دار مسوولیت های گران پایه ای هستند.
روز سپاس از مجاهدت ها و فداکاری های مهندسانی است که در هشت سال دفاع مقدس در خطوط مقدم جبهه و در زیر آتش انبوه دشمن با احداث سنگر ، راه ، پل ، بیمارستان و غیره و دهها نوع سازه و خدمات مهندسی و اندیشه و فکر مهندسی را به یاری فرماندهی دفاع مقدس آوردند و دین خود را برای پیروزی و عزت ملت ایران جانانه ارائه کردند.
روز تجلیل از مهندسانی است که موتور محرکه کشور در بخش های مختلف از جمله عمرانی ، کشاورزی ،منابع طبیعی ، محیط زیست ، صنعت و معدن ، انرژی ، فناوری و ارتباطات ، هوافضا ، هسته ای و دفاعی هستند.
این روز افتخاری برای همه متخصصین و مهندسان به ویژه مهندسان صنعت دفاعی کشور است و به این بهانه یاد شهدای گرانقدر علم و فناوری شهیدان تهرانی مقدم ، احمدی روشن ، شهریاری ، رضایی نژاد و محمدی را گرامی می داریم .ک/4
7265/1496
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن