تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806335837
![نمایش مجدد: از گفتن «دلم خواست» بترسید refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
از گفتن «دلم خواست» بترسید
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
![](http://media.jamnews.ir/medium1/1392/11/29/IMG16434290.jpg)
از گفتن «دلم خواست» بترسید
حضرت علی علیه السلام در خطبه 42 نهج البلاغه می فرمایند:..
به گزارش سرویس دینی جام : حضرت علی علیه السلام در خطبه 42 نهج البلاغه می فرمایند: اى مردم شدیدترین خوف و هراسى كه درباره شما دارم، براى دو چیز است: پیروى از هوى و درازى آرزو. اما پیروى از هوى آدمى را از برخوردارى از حق جلوگیرى مى كند و درازى آرزو، آخرت را به فراموشى مى سپارد. پیروى از هوى مزاحم حق یابى هوى عبارتست از امواجى كه از جوشش غرائز حیوانى سر مىكشد و فضاى درون را تیره و تاریك مى سازد و عوامل و وسایل درك و دریافت حقیقت را فلج مى كند. این هوى با اینكه داراى جوهر و مبناى اصیلى جز خواستن بى محاسبه چیز دیگرى نیست، مى تواند همه اصالتها و حقایق ریشهدار را از جلو چشم انسان و عقل و وجدان او دور كند. این همان «میخواهم» است كه به هیچ علت و دلیلى جز خود تكیه نمیكند. و این یك سخن بى اساس است كه در موقع سوال از كسی كه مطابق هوى عملى كرده است، بعنوان جواب بگوید: كه «دلم خواست» كدام دل؟ دلم خواست ویرانگر موجودیت انسان دل و هوى؟! دل جایگاه دریافت عالى ترین حقایق است، دل همان جنبه ملكوتى انسان است كه خدا را بوسیله آن در مىیابد. دل جایگاه تصفیه همه مفاهیم و موضوعاتى است كه حواس طبیعى آنها را به عقل نظرى تحویل مىدهد و عقل نظرى بدون اینكه بتواند آنها را از جنبه ارزشها و عظمتها درك كند،به دل تحویل مىدهد. «دلم خواست كردم» از آن جملات ویرانگر موجودیت آدمى است كه با صورت حق بجانبش، آتش به ریشه همه اصول و قوانین مبتنى بر حق و حقیقت مىزند.هوى همان امواج بى محاسبهایست كه از جوشش غرایز انسانى سر بر مىكشند و بدون اعتناء به «باید»ها و «شاید»ها و «نباید»ها و «نشاید»ها همه اصالتها را به بازى گرفته و سرمایههاى حیات گرانبهاى آدمى را مستهلك مى سازند. گاهى«هوى محورى» بقدرى شدت پیدا مى كند كه تا سرحد معبودیت پیش مى رود. این خطر تباه كننده را خداوند سبحان در قرآن مجید گوشزد فرموده است: افرایت من اتخذ الهه هواه (جاثیه 23) آیا كسی كه هواى خود را براى خویشتن معبود اتخاذ كرده است؟!)
مهار هوی نفس، مهار کوه آتشفشان است مهار كردن هوى براى وصول به حق و حقیقت، درست شبیه مهار كردن كوه آتشفشان است كه مىتواند مقدمهاى براى استخراج مواد معدنى با ارزش آن كوه بوده باشد. درون آدمى داراى نیروها و استعدادهاى بسیار گرانبهائى است مانند معادن با ارزش در شكم كوه آتش فشان، هنگامی كه هوىها به تموج در مى آیند، نه تنها آن نیروها و استعدادها خفه مى شوند، بلكه انسان در آن موقع بصورت آتشفشانى در مى آید كه تبدیل به موجود خطرناك نیز مى گردد. بطور قطع باید گفت: دردهاى بی درمان بشرى كه سرتاسر تاریخ ما را فرا گرفته است، میكربى جز هواهاى نفسانى ماند. هر كجا ستمى و تجاوزى دیدید، فورا به سراغ كشف ریشه اصلى آن بپردازید، خواهید دید كه ریشه اصلى آن ستم و تجاوز هواى نفسانى یك یا چند نفر بوده است. دلیل اینكه در این مسئله ادعاى قطع و یقین كردیم اینست كه هر چه مقابل هوى است، اصیل و حقیقت است و جاى تردید نیست كه از واقعیات اصیل و حقیقت هرگز ظلم و تجاوزى بوجود نمى آید. خطاها و اشتباه كاری ها ممكن است مردم یا خودانسان را براى مدتى حتى براى همیشه از برخوردارى از حقایق و اصالتها محروم نماید، ولى این محرومیت ظلم و تجاوز نیست، دلیل روشن این مسئله اینست كه بشر در طول تاریخ گذشتهاش بجهت غوطهور شدن در مجهول هائى كه به ضرر او تمام شده است، احساس ظلم و تجاوز نمىكند، بلكه تاسف مىخورد از اینكه چرا آن مجهولات را دیر كشف كرده است. بعنوان مثال: هزاران شاید میلیونها نفر در قرون و اعصار گذشته از بیمارى سل رنج برده و رخت از این دنیا بر بستهاند، اما بدان جهت كه جهل به معالجه سل یك پدیده اختیارى و از روى هوى نبوده است، هیچ عاقلى نمیتواند گذشتگان را توبیخ كند به اینكه چرا بیماران مسلول شما رنج كشیدند و از دنیا رفتند و شما ظالم و تجاوز كارید!! ولى اگر یك یا چند انسان در امروز دواى بیمارى سل را به جهت سود پرستى كه آشكارترین مصداق هوى پرستى است، براى بالا بردن قیمت آن احتكار كنند، بدون تردید اینان ستمكار و متعدى و مبارزه كننده با حق و محارب با خدا هستند. از این رو مبارزه و جهاد با نفس امری ضروری و واجب است. ثمرات جهاد با نفس همان گونه که در جبهه نظامی، مبارزان با دشمن، به پیروزی و عزت می رسند و وادادگان و فراریان از جبهه، شکست می خورند و بدنام می شوند، در جبهه «جهاد نفس» هم هر کس ایستادگی کند و تن به «اسارت نفس» ندهد و از «فرماندهی عقل» پیروی کند، نفس اماره را از میدان به در می کند و به جای اسیر نفس شدن، «امیر نفس» می شود. این همان «میخواهم» است كه به هیچ علت و دلیلى جز خود تكیه نمیكند. و این یك سخن بىاساساست كه در موقع سوال از كسیكه مطابق هوى عملى كرده است، بعنوان جواب بگوید: كه «دلم خواست» كدام دل؟
همه دوست دارند به خودسازی و کمال برسند و گناه نکنند؛ راهش چیست؟ تقویت اراده و غلبه بر هوای نفس و «نه» گفتن به شهوات و آزادی از اسارت هوس ها و نتیجه آن هم رسیدن به «رضای الهی» و «بهشت برین» خواهد بود. در کلمات رسول خدا صلی الله علیه وآله آمده است: «جاهدوا اهواءکم تملکوا انفسکم؛(میزان الحکمه، حدیث 2766) با هوای نفس خود بجنگید؛ تا مالک خودتان بشوید». وقتی کسی مالک نفس خود شد، زمام اختیارش در دست هوای نفس نخواهد بود و همچون سواری است که زمام در دست اوست؛ هر گاه که بخواهد، حرکت می کند و هر گاه که بخواهد، می ایستد؛ در برخورد با گناه ها «توقف» می کند؛ از بیراهه ها، بر می گردد؛ درآمدهای حرام را نمی پذیرد؛ ارتباط های خلاف شرع را نفی می کند؛ به لبخندهای مسموم و هولناک، اخم می کند؛ به ورطه شهوت ها نمی افتد؛ به شیطان، سواری نمی دهد و عاقبت و آینده اش را در قمار هوس و لذت های زودگذر نمی بازد. قرآن کریم، به کسانی که از خدا می ترسند و نفس خود را از هوا و هوس باز می دارند، مژده بهشت می دهد و دستاورد این جهاد با نفس و مخالفت با هوا را خلود در بهشت می داند؛ «و اما مَن خافَ مَقام ربّه و نهی النّفس عَنِ الهوی فَإنّ الجنّه هی المأوی». امام علی علیه السلام می فرماید: من این نفس خود را با تقوا رام می سازم؛ تا روز قیامت، ایمن به صحرای محشر آید.(نهج البلاغه ترجمه دشتی نامه 45) با دشمن نفس، صلح کردن ننگ است/چون در همه حال، با خرد در جنگ است هر چند سخن ز آشتی می گوید/ خصمی است که آتش بس او نیرنگ است
۱۳۹۲/۱۲/۸ - ۱۴:۵۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
انديشمندان مسلمان و مسيحي خواستار جهان عاری از خشونت شدند
دین و اندیشه انديشمندان مسلمان و مسيحي خواستار جهان عاری از خشونت شدند انديشمندان مسلمان و مسيحي طي دو روز گفتگو و بررسي در هفتمين دور نشست ديني مركز گفتگوي اديان با شوراي جهاني كليساها در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي شب گذشته بيانيه مشتركي در تحقق صلح و جهان عاری از خشونت ودرخواست یک مداح از روحانی درباره «رستاخیز»
درخواست یک مداح از روحانی درباره رستاخیز فرهنگ > دین و اندیشه - سایت 24 نوشت عبدالرضا هلالی – مداح اهل بیت ع – با درخواست از رئیسجمهور مبنی بر تشکیل کارگروهی برای جلوگیری از انتشار و بررسی عوامل و علل انحراف نسبت به فیلم «رستاخیز&rنه گفتن به خواسته غیر معقول نشانه و اعتماد به نفس
نه گفتن به خواسته غیر معقول نشانه و اعتماد به نفس یک کارشناس امور اجتماعی گفت گفتن کلمهی نه در بعضی از اوقات علیرغم میل و باطنی برای ما سخت و دشوار است زیرا بیشتر نگران توجه دیگران به خودمان هستیم فروغ جعفری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت نادیده گرفتعاقبت پهلوان دومرول که می خواست عزرائیل را بکشد/ ترجمه یک اثر آذری
عاقبت پهلوان دومرول که می خواست عزرائیل را بکشد ترجمه یک اثر آذری فرهنگ > دین و اندیشه - آنچه در ادامه می خوانید ترجمه یکی از داستان های این کتاب از متن ترکی - آذری توسط فریده مختاری فوق لیسانس ادبیات پژوهشی کودک و نوجوان است که به زبان فارسی بازنویسی و بازآفرینیدعایی برای دختران بی خواستگار
آیه ۲۹ سوره فاطر را دختر بی خواستگار پیوسته و بطور منظم روزانه تلاوت کند این عمل مجرب است و بسیار موثر در بخت گشائی نتایج و عجایب بسیار دارد انشاء الله تعالی آیه ۲۹ سوره فاطر را دختر بی خواستگار پیوسته و بطور منظم روزانه تلاوت کند این عمل مجرب است و بسیار موثر در بخت گشائی نعمرو عاص از زبان امام علی(ع)/ فراموشى آخرت او را از گفتن سخن حق بازداشته است
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه عمرو عاص از زبان امام علی ع فراموشى آخرت او را از گفتن سخن حق بازداشته است خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه امام علی ع در معرفی عمرو عاص می فرمایند او سخن مىگويد و دروغ مىگويد وعده مىدهد و تخلف مىنمايد درخواست مىكند و اصرار مىورزاندیشمندان مسلمان و مسیحی خواستار «جهان عاری از خشونت» شدند
اندیشمندان مسلمان و مسیحی خواستار جهان عاری از خشونت شدند فرهنگ > دین و اندیشه - اندیشمندان مسلمان و مسیحی طی دو روز گفتگو و بررسی در هفتمین دور نشست دینی مرکز گفتگوی ادیان با شورای جهانی کلیساها در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شب گذشته بیانیه مشترکی در تحقق صلحبا احمدینژاد در دانشگاه چالشهایی داشتیم دنیامالی: به خاطر عباسی میخواستند فوتبال ما را تعلیق کنند/مردم گفتن
با احمدینژاد در دانشگاه چالشهایی داشتیمدنیامالی به خاطر عباسی میخواستند فوتبال ما را تعلیق کنند مردم گفتند رایشان را سوزاندهامرئیس سابق فدراسیون قایقرانی با حضور در برنامه ورزش از نگاه دو به سوالاتی در خصوص برکناری اش از ریاست فدراسیون حضور در شورای شهر و استعفایش پاسخ دادکانت می خواست بین علم و دین را آشتی دهد/ منشأ نزاع علم و دین چیست؟
دین و اندیشه نشست چالش های علم جدید برای ادیان کانت می خواست بین علم و دین را آشتی دهد منشأ نزاع علم و دین چیست عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت همه ادیان ابراهیمی بر این اعتقادند که خدا کارهای خاص می کند استجابت دعاها وحی و هدایت انسان دخالت در حادثهآیا یا علی گفتن درست است ؟
آیا یا علی گفتن درست است یا علی مدد یعنی استمداد و کمک خواستن از امیر المۆمنین علیه السلام و لذا تحت مفهوم کلی توسل قرار می گیرد لذا با تبیین مسأله توسل پاسخ به این سوال نیز روشن خواهد شد به گزارش سرویس دینی جام توسل یعنی تمسک جستن به وسیله ای برای نیل بصادقیان: اگر همان اول میگفتند پول نیست کار به اعتصاب نمیکشید/ این همه مرا میزنند ولی اعتراض نکردم
صادقیان اگر همان اول میگفتند پول نیست کار به اعتصاب نمیکشید این همه مرا میزنند ولی اعتراض نکردم ورزش > لیگ برتر - پیام صادقیان از آن روزهای پرهیاهویش فاصله گرفته است فقط یک اتفاق در اردوی کیش کافی بود تا به یکباره حرف و حدیثهای مختلفی دربارهاش مطرح شود به گزعضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران تشریح کرد ۶ ماهگی زمان گفتن ماما، بابا و دادا/کودک ۶ ساله بالغ زب
عضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران تشریح کرد۶ ماهگی زمان گفتن ماما بابا و دادا کودک ۶ ساله بالغ زبانی استعضو هیئت مدیره انجمن علمی گفتار درمانی ایران گفت کودک ۶ ساله بالغ زبانی است و در صورت شروع لکنت بعد از سن دبستان باید به دنبال دلایل آن گشت اما هرگز نباید کودکانمعاون هماهنگ کننده آجا خبر داد درخواست از ستاد کل برای چکاپ روانی سربازان پیش از ورود به خدمت
معاون هماهنگ کننده آجا خبر داددرخواست از ستاد کل برای چکاپ روانی سربازان پیش از ورود به خدمتمعاون هماهنگ کننده ارتش آجا گفت درخواست ما از معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح این بود که پیش از ورود سربازان به دوره خدمت آنها از لحاظ روانی چکاپ شوند به گزارش خبرنگار قضایی فارسپیرمؤذن طی تذکری در صحن علنی مجلس خواستار شد رعایت شأن اقوام بختیاری در صدا و سیما
پیرمؤذن طی تذکری در صحن علنی مجلس خواستار شدرعایت شأن اقوام بختیاری در صدا و سیمانماینده مردم اردبیل نسبت به رعایت شأن اقوام بختیاری در صدا و سیما تذکر داد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس کمالالدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه طینمایندگان اردنی خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی شدند
نمایندگان اردنی خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی شدند تهران-ایرنا- شماری از نمایندگان مجلس اردن با انتقاد شدید از سیاست های زورگویانه رژیم صهیونیستی اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از امان را خواستار شدند به گزارش پایگاه خبری رأی الیوم شماری از نمایندگان اردنی روز یکشنبه در اعتراضعضو شورای شهر اصفهان خواستار شد ضرورت توجه به معماری اسلامی در ساخت و سازهای اصفهان
عضو شورای شهر اصفهان خواستار شدضرورت توجه به معماری اسلامی در ساخت و سازهای اصفهانعضو شورای شهر اصفهان گفت ساخت و سازهای شهری در اصفهان از معماری اسلامی ایرانی فاصله گرفته است و توجه به شاخصههای معماری اسلامی ایرانی در ساختمانسازیها ضرورت دارد محمدرضا فلاح امروز در گفتوگو150 نماینده مجلس خواستار دریافت متن توافقنامه ژنو شدند
150 نماینده مجلس خواستار دریافت متن توافقنامه ژنو شدند نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از نامه 150 نماینده مجلس شورای اسلامی به ریاست مجلس خبر داد و گفت در این نامه که به رئیس مجلس تقدیم شده است نمایندگان درخواست کردند رئیس مجلس از وزارت خارجه بخواهد تا متن توافقنامه ژنو ر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها