تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835446913
کانت می خواست بین علم و دین را آشتی دهد/ منشأ نزاع علم و دین چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه نشست چالش های علم جدید برای ادیان/
کانت می خواست بین علم و دین را آشتی دهد/ منشأ نزاع علم و دین چیست؟
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت:همه ادیان ابراهیمی بر این اعتقادند که خدا کارهای خاص می کند. استجابت دعاها، وحی و هدایت انسان، دخالت در حادثه های خاص، معجزه و پیروزی و شکست در جنگ همگی کار خداست.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی «چالشهای علم جدید برای ادیان» به همت گروه ادیان و عرفان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با حضور پروفسور محمد لگنهاوزن و دکتر حسن میانداری عصر دوشنبه 28 بهمن ماه در سالن نشستهای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر علیخانی مجری برنامه گفت: علم و دین تا قرن 16 و 17 از هم جدا نبودند بلکه در کنار هم و با هم بودند. اما براساس کشفیاتی که در دنیای غرب به وجود آمد علمی تحت عنوان ساینس یا علوم تجربی به وجود آمد. این علم هم از جانب خودش هم از جانب کسانی که متولی دین مسیحیت بودند مشکلاتی به وجود آورد. وی افزود: عده ای از کلیسائیان با دانشمندان برخورد بدی کردند و از طرف دیگر عده ای از علم سوء استفاده کردند و علم را به ماتریالیسم بعد به پوزیتویسم و بعد به ساینتیسم تقلیل داده و بعد به الحاد روی آوردند. این چنین شد که عالمان علم جدید خواستند بین این دو آشتی برقرار کنند. عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: در رابطه اهمیت علم و دین همین بس که دانشمندان امروز می گویند قرن 21 قرن صحبت از رابطه آینده یعنی علم و دین است و می توان درباره این دو صحبت کرد. وایتهد یکی از فیلسوفان معاصر غربی می گوید گزاف نیست که درباره وضعیت آینده علم و دین می توانند قضاوت کننده باشند. از این رو آشتی دادن ایندو ضرورری است. آشتی این دو و نشستن بر سر یک میز و معامله با همدیگر امروزه از ضروریات است. هرچند از دل علم جدید الحاد بیرون آمد و در گذشته الحاد فقط حالت مدافعانه داشت یعنی الهیون استدلال می کردند و الحادیون فقط می گفتند این استدلال شما را قبول ندارم ولی امروز ملحدان هم برای عقیده خود استدلال می آورند. علیخانی اظهار داشت: یک تعریف علم تعریف روانشناسی از آن است همان باور و یقینی که درباره چیزی داریم. یک تعریفش معرفت شناسی است باور صادق موجه. یک معنایش عرفی است مجموعه ای از اطلاعاتی که در یک علم جمع می شوند ولی معنای رایجش که با دین درگیری پیدا می کند ساینتیسم است علمی که روش بدست آوردنش مشاهده است و از راه تجربه حسی به دست می آید. این تعریف است که کشف و شهود و فلسفه را علم به حساب نمی آورد و باعث دعوای بین علم و دین شده است. وی افزود: دین هم چند تعریف دارد. به معنی کیش و آئین و باور است. «لکم دینکم ولی الدین»، هر کس برای خود یک دینی دارد. یک معنا به معنی ادیان آسمانی است و بقیه ادیان دروغین است. دین آسمانی ای که باعث کمال می شود بقیه ادیان منحرف هستند. یک معنی هم معنی لغوی است «مالک یوم الدین» مالک روز جزاست. در آکادمیک منظور از دین یک سری اعتقادات احکام و قوانین است که از سوی دین آسمانی ای است که خدای واحدی دارد مثل اسلام. یا مسیحیت. علیخانی تصریح کرد: عده ای گفتند با علم می شود بهشت شدادی که خدا وعده داده در همین زمین ساخت توانایی علم را به رخ کشیدند. کم کم علمگرایی و ماتریالیسم به وجود آمد نتیجه اش استدلال گرایی شد و پوزیتویسم به وجود آمد و بعد شک گرایی هیوم و هابز روند ساینتیسم را بوجود آورد و از علوم تجربی به علوم اجتماعی رسیدند که این علوم را باید ببینند که اثبات یا ابطال پذیر هستند یا نه. وی افزود: کانت می خواست بین علم و دین را آشتی دهد. در قرن 18 و 19 پوزیتویستهای منطقی را داریم اینها می گویند حرف زدن درباره خدا بی معنا و پوچ است. و الحاد به اوج خود رسید. اما کم کم از قرن 20 به بعد این جریان الحادی فروکش کرد و از هجمه اش کاسته شد به همین خاطر ملحدان عقب نشینی کردند. امروز ایندو آمدند بر سر آشتی و نشستن بر سر یک میز و معامله با هم هستند. در این نشست پرفسور لگن هاو زن نیز به بررسی نحوة عملکرد خدا در جهان هستی Divine action )، با توجه به وجود قوانین فیزیکی و علمی پرداخت. لگن هاوزن در ابتدای سخنانش گفت: ما اعتقاد داریم که همه کارها از جانب خدا سر می زند اما کارهای خاصی هم هستند که از خدا بر می آید. مثل زلزله و معجزه و واقعه های طبیعی. 35 سال است که این موضوع برای فلسفه دین موضوع داغی است. اصل اشکال این است که بسیاری از مردم اعتقاد ندارند که حادثه هایی که وجهه علمی دارند کار خداست. مثل رعد و برق. در قدیم می گفتند خدا عصبانی شد و رعد و برق به وجود آمد، اما الان چنین اعتقادی ندارند. آیا حادثه هایی که تبیین علمی هم دارند کار خداست؟ وی افزود: همه ادیان ابراهیمی بر این اعتقادند که خدا کارهای خاص می کند. استجابت دعاها، وحی و هدایت انسان، دخالت در حادثه های خاص، معجزه و پیروزی و شکست در جنگ همگی کار خداست. زمان انقلاب پروتستانتیسم در اروپا وقتی ترکهای عثمانی به آنجا حمله کردند مسیحیان آنرا عذاب خدا قلمداد کردند یا طوفان نوح که عذاب خداوند بود.یا عذاب معاد جسمانی که اگر آنرا قبول داشته باشیم. عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: رصدخانه واتیکان و علاوه بر آن یک مرکزی در کالیفرنیا از سال 1988 تا 2005 برنامه عمل الهی خاص را در طبیعت دنبال می کردند. که چند کنفرانس برگزار کردند کتابهای مختلف به چاپ رساندند نتیجه این پژوهشها این است که می گویند ما هنوز می توانیم تصریح کنیم که خدا در جهان فیزیکی فعال است. اما کار خدا را نمی توان با فهم جدیدی که از علوم داریم تبیین کنیم. هر الهیدانی باید قبول کند که این پژوهشها در این خصوص کافی نیست باید بیشتر کار شود و به این سؤالها و مسئله ها که به نظر می رسند قابل حل نیستند پاسخ دهند بیشتر توسط علوم جدید آگاهی یابند. وی افزود: بحث را این طور آغاز می کنم آیا خدا جهان را آفرید اگر نه شما ملحدید و من با شما کاری ندارم. اگر بله، باید گفت علاوه بر آفرینش بر افعال دیگر آن هم دخالت می کند. حالا باید بپرسیم وقتی خداوند کار خاص می کند آیا این کارها قانون طبیعی را موقتاً لغو می کند یعنی یک علت غیر مادی می آید و بر علت مادی دخالت می کند و به مولکول ها و اتمها حرکت دیگری می دهد که منجر به اتفاق یک حادثه فیزیکی می شود. این یک دیدگاه است. گروهی دیگر معتقدند لازم نیست خداوند اینطوری در قوانین فیزیکی دخالت کند در همین روند و چارچوب علمی خداوند کارهایش را انجام می دهد. اگر چنین است روشش چیست؟ اکثر مؤمنان می گویند ما چه می دانیم! خدا این کار را می کند. این نویسنده و محقق ادامه داد: جوابهایی که فیلسوفان درباره جبر و اختیار دارند می توانیم به همین مسئله انتقال دهیم. یعنی خدا کار خاص در جهان فیزیکی عمل می کند. وی در ادامه دیدگاه "آلوین پلنتینگا" و "نانسی مورفی" از فیلسوفان دین را در این زمینه بیان کرد و به اشکالات آنها پاسخ گفت. وی سپس برای جمع کردن جبر با اختیار به سه سنت مشایی(ابن سینایی) و آمپریسم های انگلیسی و سنت کانتی هگلی اشاره کرد.
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۰۹:۵۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]
صفحات پیشنهادی
دین بهترین جایگاه برای جهانی عاری از خشونت است/بین علم و مدرنیته همواره دین است که پیروز میشود
دین و اندیشه یونسی در نشست ادیان دین بهترین جایگاه برای جهانی عاری از خشونت است بین علم و مدرنیته همواره دین است که پیروز میشود دستیار ویژه رئیسجمهور در امور اقوام و اقليتهاي ديني و مذهبي گفت پیشنهاد رئیسجمهور در سازمان ملل جهانی عاری از خشونت است که دین بهترین جایگاه برایعضو جامعه مدرسین: مجلس برای نظارت حوزه علمیه بر فیلمهای دینی قانون تصویب کند
عضو جامعه مدرسین مجلس برای نظارت حوزه علمیه بر فیلمهای دینی قانون تصویب کند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری حوزه نوشت متولیان عرصه فیلم سازی باید در مسائل مربوط به دین مذهب و مقدسات به نصایح مراجع عظام و بزرگان حوزه گوش کنند اما متاسفانه نسبت به این مهم بی توجهرئیس سازمان سینمایی خواستار شد بازبینی و بررسی فیلم رستاخیز با حضور علما و کارشناسان دینی
رئیس سازمان سینمایی خواستار شدبازبینی و بررسی فیلم رستاخیز با حضور علما و کارشناسان دینیرئیس سازمان سینمایی گفت یکی از مباحث انتقادی در فیلم رستاخیز نشان دادن تصاویر معصومین ع است البته در این فیلم تنها تصویر حضرت عباس ع نشان داده شده و بهتر است این فیلم در فضایی با حضور علممعاون بینالملل حوزههای علمیه: وحدت ملت رمز پیروزی انقلاب بود
سهشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳ ۴۱ معاون امور بینالملل حوزههای علمیه کشور در سنندج با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر جهانیان گفت بیداری اسلامی ثمره انقلاب اسلامی ایران است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان حجتالاسلام محمدحسن زمانی در راهپیمشهید مطهری در تعارض بین علم و دین بر تأویل علم تاکید دارد/ آزادی عقیده و آزادی فکر از دید استاد مطهری
شهید مطهری در تعارض بین علم و دین بر تأویل علم تاکید دارد آزادی عقیده و آزادی فکر از دید استاد مطهری یک استاد فلسفه دانشگاه بین المللی امام خمینی ره گفت شهید مطهری معتقد بود که هیچ تعارضی بین ایمان و علم نیست و می گوید کسانیکه علم را رها کردند دچار جمود و عقب ماندگی شدند و آنهنظر آیت الله علم الهدی درباره جشنواره فجر امسال
نظر آیت الله علم الهدی درباره جشنواره فجر امسال امام جمعه مشهد با اشاره به اختتامیه مراسم جشنواره فیلم فجر در تهران گفت خدا را شکر که جشنواره فیلم فجر امسال عاقبت به خیر شد و جوایز را به کسانی دادند که فیلمهای انقلابی ساخته بودند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز آیت الله احمدکتاب «دین و اخلاق» منتشر می شود/ چهارگونه رابطه و وابستگی اخلاق به دین
دین و اندیشه کتاب دین و اخلاق منتشر می شود چهارگونه رابطه و وابستگی اخلاق به دین به همت گروه فلسفه اخلاقِ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب دین و اخلاق منتشر می شود به گزارش خبرگزاری مهر ربط و نسبت دین و اخلاق دیرزمانی است که ذهن و ضمیر اندیشمندنیای کنونی نیازمند عقلانیت دینی است/ عقلانیت دینی باید جایگزین عقلانیت خودبنیاد شود
دین و اندیشه خسروپناه در نشست گفتگوی ادیان دنیای کنونی نیازمند عقلانیت دینی است عقلانیت دینی باید جایگزین عقلانیت خودبنیاد شود رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران صبح امروز د هفتمین دور نشست گفت وگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای جهانی کلیساها با بیان اینکه در دنیای کنونی محنشست علمي «چالشهای علم جديد برای اديان» برگزار می شود
دین و اندیشه نشست علمي چالشهای علم جديد برای اديان برگزار می شود نشست علمي چالشهاي علم جديد براي اديان با حضور محمد لگنهاوزن و دکتر حسن ميانداری در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر علم تجربي و دين کاراترين نيروهاي مؤثر بر انسان هالهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند/ معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود
دین و اندیشه آیت الله محقق داماد در نشست گفتگوی ادیان الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود استاد دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در هفتمین دور نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای جهانی کلیساها با بیان اینکه معنویت در الهیات اسدرگذشت بانوی مجتهده ای که مؤسس 36 مدرسه علمیه در کشور بود
درگذشت بانوی مجتهده ای که مؤسس 36 مدرسه علمیه در کشور بود فرهنگ > دین و اندیشه - بانو مجتهده شهربانو صفری مؤسس مدارس علمیه عصمتیه کشورو مدیر مدرسه علمیه عصمتیه مشهد دار فانی را وداع گفت وی در سال 1308هجری شمسی در گیلان چشم به جهان گشود و پس از اخذ مدرک دیپلم در تهرمعلم مریوانی خبرنگار گاردین را ناکام گذاشت+عکس
معلم مریوانی خبرنگار گاردین را ناکام گذاشت عکسمحمدعلی محمدیان معلم فداکار مریوانی در گفتوگو با روزنامه گاردین با پاسخهای محکم به سوالات جهتدار خبرنگار این روزنامه به دفاع از مسئولان نظام و انقلاب پرداخت به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس سایت سراج 24 نوشت بعد از بازتاتشکر آیتالله علمالهدی از داوریهای فیلم فجر/ جشنواره امسال عاقبت به خیر شد
تشکر آیتالله علمالهدی از داوریهای فیلم فجر جشنواره امسال عاقبت به خیر شد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت امام جمعه مشهد با اشاره به اختتامیه مراسم جشنواره فیلم فجر در تهران گفت خدا را شکر که جشنواره فیلم فجر امسال عاقبت به خیر شد و جوایز را به کسانی دطالبزاده در یادواره شهدای علم و فناوری احیای دین در دنیا علت ترس دشمنان از ایران است
طالبزاده در یادواره شهدای علم و فناوریاحیای دین در دنیا علت ترس دشمنان از ایران استیک فعال فرهنگی گفت اینکه غرب ایران را محور شرارت میداند به خاطر حقیقتی به نام احیای دین است و این موضوع باعث شده دشمنان از ما هراس داشته باشند به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس نادرنهادینهسازی فرهنگ وقف باید مستمر باشد
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۵۴ نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اعلام اینکه وقف تنها مختص به زمان خاصی نیست که در برههای خاص اطلاعرسانی شود گفت در تمامی ایام سال و بطور مشخص و تعریف شده باید در خصوص فرهنگ وقف تبلیغ صورت گیرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاربیانیه مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران به مناسبت 22 بهمن
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۰۸ مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران به مناسبت یومالله 22 بهمن بیانیهای صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این بیانیه به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم در طلیعه سی و پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامیفصلنامه علمی ـ پژوهشی شیعه شناسی منتشر شد
فصلنامه علمی ـ پژوهشی شیعه شناسی منتشر شدجدیدترین شماره مجله شیعه شناسی در زمینه الهیات تاریخ و جامعه شناسی شیعیان جهان در خدمت محققان و پژوهشگران قرار گرفت به گزارش خبرگزاری فارس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام در یکی از مقالات با عنوان غیبت و نظریه پردازی آل نوبخت آمده است آل نو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها