پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848039904
نگاه اجمالی به تاریخ امویان خلیفه اموی که دشنام به امام علی را ممنوع کرد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاه اجمالی به تاریخ امویان
خلیفه اموی که دشنام به امام علی را ممنوع کرد
بسیاری از مورخین عبدالملک را موسس اصلی حکومت امویان می دانند و برخی او را موسس دوم، بعد از معاویه بن ابی سفیان می خوانند. عبدالملک مروان با سیاستی زیرکانه توانست هر سه رقیب سیاسی خود را کنار بزند.
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، سلسۀ سفیانی از معاویۀ اول در سال 41هجری آغاز شد و در زمان معاویه بن یزید در سال 64 هجری پایان یافت(از سال 661 تا 684 میلادی) از مهمترین کارهای معاویه می توان به تامین امنیت داخلی و گسترش فتوحات خارجی اشاره کرد. یکی از مهمترین شورش ها در زمان معاویه، قیام حُجر بن عدی بود که خلافت را حق فرزندان علی- علیه السّلام - می دانست اما قیام حجر بن عدی به آسانی توسط حکمران کوفه «زیاد بن ابی سفیان»شکست خورد. قتل حجر بن عدی به فاجعه ای در جامعۀ آن روز اسلامی تبدیل شد تا جایی که معاویه در حال احتزار، جریان قتل حجر بن عدی را به یاد می آورد. معاویه برای اولین بار ناوگان دریایی مسلمین را ایجاد کرد و فتوحات اسلامی را از سمت جنوب، غرب، و شرق گسترش داد. معاویه در غرب توانست قبرس، کوس و رودس را فتح کند همچنین در آسیای صغیر پیشروی کرد و تا دروازه های قسطنطنیه پیش رفت. در قسمت شمال آفریقا فتوحات را به مرکزیت قیروان ادامه و در جبهۀ شرق هم به کابل و بخارا و سمرقند حمله کرد. معاویه قبل از مرگش برای پسرش یزید بیعت گرفت و در سال 60 هجری (680میلادی) فوت کرد. سه تن از فرزندان صحابه با بیعت یزید مخالفت کردند: عبدالله بن زبیر بن العوام، عبدالله بن عمر و حسین بن علی - علیه السّلام - . مخالفتی که به جنگ با آنها انجامید. در سال 60 هجری عبدالله بن زبیر و حسین بن علی - علیه السّلام - از مدینه به مکه رفتند. عبدالله بن زبیر تا پایان عمر در مکه اقامت کرد اما حسین - علیه السّلام - تصمیم گرفت به کوفه برود و با کمک شیعیانِ خود، بر علیه یزید قیام کند که سرانجام او و یارانش در حادثه کربلا به شهادت رسیدند. *واقعه کربلا بنیان سلسله امویان را متزلزل کرد در واقعۀ کربلا، اهل بیت محمد- صلّی الله علیه و آله - و علی الخصوص حسین - علیه السّلام - از قربانیان اصلی این حادثه جانگداز بودند و این واقعه تاثیر بسیار عمیقی در جامعۀ اسلامی آن روز و حتی تا امروز داشت. و بنیان حکومت اموی را متزلزل کرد. بعد از واقعۀ کربلا، یزید با سه حرکت جدیِ دیگر مواجه بود یکی قیام مردم مدینه، دیگری قیام خوارج و سوم ادعای خلافت عبدالله بن زبیر. یزید لشگری را برای آرام کردن مدینه فرستاد و در جنگی به نام جنگ حرّه، اهالی مدینه را شکست داد و سه روز اهل مدینه را بر شامیان حلال اعلام کرد. و پس از آن سپاهیان را به طرف مکه روانه کرد. لشگر اموی، مکه را محاصره کرد. در این محاصره کعبه به شدت آسیب دید و در آتش سوخت، آتش گرفتن کعبه سرزنش های زیادی را در دوره های بعد، برای امویان در پی داشت. درست زمانی که محاصرۀ مکه رو به پیشرفت بود. خبر مرگ یزید در دمشق به مکه رسید. در این هنگام «حصین» یکی از فرماندهان ارتش اموی به عبدالله بن زبیر پیشنهاد کرد که همراه او به دمشق بیاید تا برای او بیعت بگیرد اما ابن زبیر این پیشنهاد را رد کرد. یزید برای پسرش معاویه، معروف به معاویه ثانی بیعت گرفت ولی او در خارج از مرزهای شام به عنوان یک خلیفه معرفی نشد. و پس از چهل روز خلافت را رها کرد و خانه نشین شد. در داخل شامات دو قبیله بسیار قدرتمند شدند یکی قبایل قیسی به رهبری ضحّاک بن قیس فِهری که طرفدار عبدالله بن زبیر بودند و دمشق را در تصرف خود داشتند و دیگر قبایل یمنی یا همان کلبی که از مروان حمایت میکردند. بعد از انصراف معاویه بن یزید، امویان وضع بسیار بدی پیدا کردند و تقریبا در اکثر سرزمین های اسلامی با عبدالله بن زبیر بیعت کردند و در منابر برای او خطبه خواندند(به غیر از اردن). امویان در کنگره ای به نام کنگرۀ جابیه، دور هم جمع شدند و مروان را به عنوان خلیفه برگزیدند. مروان در جنگ سختی در «مرج راهط» توانست قبایل قیسی را شکست بدهد و ضحاک بن قیس در این جنگ کشته شد. وی در مدت کوتاهی توانست خود را به عنوان خلیفه در شام معرفی کند. مهمترین وظیفۀ مروان، مقابله با قدرتهایی همچون عبدالله بن زبیر بود عبدالله بن زبیری که حالا به عنوان خلیفه، در اکثر نقاط اسلامی معرفی شده است. مروان توانست مصر را از ابن زبیر پس بگیرد اما عمر او کفاف نداد و پس از 9 خلافت در سال 65هجری(685 میلادی) فوت کرد. *موسس اصلی حکومت امویان عبدالملک مروان بود مروان برای پسرش عبدالملک بن مروان بیعت گرفت. بسیاری از مورخین عبدالملک را موسس اصلی حکومت امویان می دانند و برخی او را موسس دوم، بعد از معاویه بن ابی سفیان می خوانند. عبدالملک بعد از خلافت با سه تهدید جدی مواجه بود قیام شیعیان به رهبری مختار 2. قیام خوارج خصوصا در سرزمین یمامه 3. ادعای خلافت عبدالله بن زبیر. عبدالملک مروان با سیاستی زیرکانه توانست هر سه رقیب سیاسی خود را کنار بزند او ابتدا صبر کرد تا هر سه جناح به جان هم بیافتند و بعد از ضعیف شدن همه آنها، حملات جدی خود را آغاز کرد. علی الجمله مقرّ مختار در کوفه بود و او می خواست محمد بن حنفیه را خلیفۀ مسلمین کند. لشگر مختار به فرماندهی ابراهیم (پسر مالک اشتر) در نبردی در نزدیکی موصل سپاه امویان را در کنار رودخانۀ خزیر شکست داد(سال 67هجری) و عبیدالله بن زیاد(فرمانده سپاه امویان) در دهم محرم در این جنگ کشته شد. و در سال 68 بین مختار و عبدالله بن زبیر جنگ در گرفت. در سال 691 میلادی سپاه مختار در کوفه بدست زبیریان شکست خورد و مختار کشته شد. عبدالملک موقعیت را مناسب دید و عراق را به تسلط خویش درآورد و بعد حجاج بن یوسف ثقفی را مامور فتح مکه کرد. حجاج عبدالله بن زبیر را در مکه شکست داد و ابن زبیر در این جنگ کشته شد. عبدالملک توانست خوارج را با نیروی نظامی سرکوب کند و در نتیجه دوباره سرزمین های اسلامی را در زیر پرچم امویان متحد کرد. عبدالملک بن مروان به خلافت امویان اعتبار بخشید. او زبان عربی را زبان رسمی و اداری حکومت اسلامی کرد و سکه های رومی و ساسانی را کنار گذاشت و سکه های جدید اسلامی ضرب کرد. او دیوان های مختلفی برای کارهای ادارای و حکومتی وضع کرد(چیزی شبیه وزارتخانه یا سازمان های امروزی) از دیگر کارهای عمدۀ عبدالملک ساختن مسجد الصّخره یا همان بیت المقدس در اورشلیم بود. نکته این است که تکمیل این بنا در سال 692 میلادی تمام شد. و قاعدتا این بنا در طول جنگ با ابن زبیر در حال ساختن بود. بعضی از مورخین اینگونه تفسیر می کنند که عبدالملک قصد داشت بیت المقدس را جایگزین کعبه کند تا مسلمین، آنجا به زیارت بروند. چون مکه در دست عبدالله بن زبیربود. بعد از مرگ عبدالملک، پسرش ولید بن عبدالملک به خلافت نشست (86تا 96 هجری/705تا715میلادی) ولید در کار ساختمان سازی بسیار فعال بود و از ساختن بناهای مختلف حمایت می کرد. در زمان او مسجد النبی تجدید بنا شد. و مسجد جامع اموی در دمشق ساخته شد.همچنین در زمان ولید، فتوحات اسلامی به اوج خود رسید و سرزمین های ماوراءالنهر، سند، و اندلس ، بدست مسلمانان فتح شد. یکی دیگر از حوادث مهم در زمان عبدالملک و بعد از آن در زمان ولید، حکمرانی حاکم جباری چون حجاج بن یوسف ثقفی در عراق بود. حجاج به سختی شورش های عراق را برعلیه بنی امیه سرکوب می کرد و یکی از مهمترین قیام های عراق را به رهبری ابن اشعث شکست داد. بعد از ولید سلیمان بن عبدالملک به سلطنت رسید 96تا 99هجری(715تا 717 میلادی) سلیمان قسطنطیه (پایتخت روم شرقی) را محاصره کرد. که به علت طولانی شدن محاصره، موفق به فتح این شهر نشد. اما به هر حال دو دهۀ نخست قرن هشتم میلادی شاهد گسترش فتوحات اسلامی بود در غرب مسلمین به فرماندهی موسی بن نصیر و طارق بن زیاد به اندلس و قسمتهایی از فرانسه رسیدند و در سمت شرق در آسیای مرکزی و شمال هند پیشروی کردند. سلیمان برای عمر بن عبدالعزیز بیعت گرفت و بعد از مرگ او عمر بن عبدالعزیز بن مروان، خلیفه شد. عمربن عبدالعزیز در طول دوران امپراتوریِ اموی یک شخصیت استثنایی بود و تنها خلیفۀ اموی بود که همۀ گروه ها و جناح های اسلامی او را به عنوان خلیفه قبول داشتند و نه صرفا به عنوان یک پادشاه جهان گشا. *عمر بن عبدالعزیز دشنام گفتن به امیرالمومنین علی - ع - را در خطبه ها ممنوع کرد عمر بن عبدالعزیز دشنام گفتن به امیرالمومنین علی - علیه السّلام - را در خطبه ها ممنوع کرد(کاری که در زمان امویان مرسوم بود) و فدک را به فرزندان فاطمه - سلام الله علیها- بازگرداند. او گرفتن خراج از تازه مسلمانان را ممنوع کرد و بسیاری از استانداران ظالم را عزل کرد. اما عمر خلافت او طولانی نبود و کمی بیشتر از 2 سال خلافت کرد. بعد از عمربن عبدالعزیز دوباره خلافت به پسران عبدالملک رسید. و یزیددوم به خلافت نشست. یزید دوم دستور داد تا تماثیل و مجسمه هایی که از مسیحیان در قلمرو اسلامی موجود است منهدم کنند. همچنین او توانست قیام یزید بن مهلّب را شکست دهد. انتهای پیام/
92/12/11 - 14:25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
میرعمادی: نگاه امام علی(ع) به سیاست و اقتصاد، قدرتمحورانه نبوده است
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۲ نماینده ولی فقیه در لرستان گفت در این برهه اگر عناصر تولیدکننده و سیاستگذاران سست عمل کنند اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی کشور به مخاطره میافتد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجتالاسلام سیداحمد میرعمادی در همایش ماعتقاد به امام مهدی علیه السلام ، مسئله ای اسلامی نه مذهبی
اعتقاد به امام مهدی علیه السلام مسئله ای اسلامی نه مذهبیمقصود رسول خدا صلی الله علیه و آله از خلفای دوازده گانه که اوصافشان در احادیث خلفای اثناعشر بیان شده است امامان دوازده گانهای هستند که همگی آنان از اهل بیت پیامبرند بخش اول چکیده اعتقاد به وجود دوازده امام در جایگاه جانشامام جواد(ع) مظلومترین شخصیت تاریخی جهان است
سهشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۴ معاون پژوهشکده قرآن و عترت کشور گفت تاریخ نگاران کمترین گزارشها را از زندگی امام جواد ع ثبت کردهاند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کویر عبدالمجید طلبتاش در همایش ملی سبک زندگی امام جواد ع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرابن ابی الحدید معتقد است مباحث خداشناسی مختص امام علی(ع) است/ صحابه بحثی در مورد خداشناسی ندارند
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتقد است مباحث خداشناسی مختص امام علی ع است صحابه بحثی در مورد خداشناسی ندارند خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه توحيد و عدل و مباحث دقيق و باريك مربوط به خداشناسى به جز از گفته هاى امام علی ع از ديگرى شنيده نشده و سخن بزامام علی(ع) برای دنیا و تلاش برای آباد کردن آن اصالت قائل هستند/هيچ راه گريزی از مرگ وجود ندارد
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه امام علی ع برای دنیا و تلاش برای آباد کردن آن اصالت قائل هستند هيچ راه گريزی از مرگ وجود ندارد خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه سیره عملی و بیانات متعدد امام علی ع به صورت صریح بر این امر شهادت می دهد که ایشان برای دنیا امور دنیوی و زندگیعمرو عاص از زبان امام علی(ع)/ فراموشى آخرت او را از گفتن سخن حق بازداشته است
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه عمرو عاص از زبان امام علی ع فراموشى آخرت او را از گفتن سخن حق بازداشته است خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه امام علی ع در معرفی عمرو عاص می فرمایند او سخن مىگويد و دروغ مىگويد وعده مىدهد و تخلف مىنمايد درخواست مىكند و اصرار مىورزچگونگی به قدرت گرفتن امویان در جهان اسلام
چگونگی به قدرت گرفتن امویان در جهان اسلامحکومت بنی امیه دومین دوره از حکومت های اسلامی بعد از وفات پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - است که توسط بنی امیه اداره می شد بنی امیه در زمان خلیفه دوم به قدرت رسیدند و معاویه موسس خلافت امویان بود به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فاراعتقاد به امام مهدی علیهالسلام؛ مسئلهای اسلامی نه مذهبی
اعتقاد به امام مهدی علیهالسلام مسئلهای اسلامی نه مذهبیاحادیث خلفای اثنی عشر که در صحاح اهل سنت آمده با حدیثی که دانشمندان شیعه از طریق حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کردهاند کاملاً تطابق دارد بخش سوم و پایانی 8 مهدی آخرین خلیفه رسولدری نجفآبادی: عدالت و فقاهت در دین از ویژگیهای بارز امام علی(ع) است
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۰۲ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت امام خمینی ره تحولی در قرن 21 به نام انقلاب اسلامی ایجاد کرد که در بعد سیاسی و اقتصادی اثرات جهانی دارد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان آیتالله دری نجفآبادی در همایش ملی بازشناسی سیره علترمیم بقاع امامزادگان سبب نزول رحمت است/ امامزاده علی بن جعفر(ع) در تاریخ و حدیث نام آور است
استانها مرکز قم آیت الله سبحانی ترمیم بقاع امامزادگان سبب نزول رحمت است امامزاده علی بن جعفر ع در تاریخ و حدیث نام آور است قم - خبرگزاری مهر یکی از مراجع تقلید شیعیان ترمیم بقاع امام زادگان را سبب نزول رحمت و مظهر ابراز مودت به ذوی القربی عنوان کرد به گزارش خبرنگار مهرپل عابرپیاده در بزرگراه امام علی(ع) تطویل شد
پل عابرپیاده در بزرگراه امام علی ع تطویل شد معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه یک گفت عملیات تطویل پل عابر در بزرگراه امام علی ع تقاطع گلچین با هزینهای بالغ بر 200میلیون ریال انجام شد پوریا محمدیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت در راستای نیل به اهداف و سامام جمعه بیجار: تمامی تحولات یک جامعه ریشه در تعلیم و تربیت دارد
امام جمعه بیجار تمامی تحولات یک جامعه ریشه در تعلیم و تربیت داردامام جمعه بیجار با اشاره به اهمیت و لزوم نظام تعلیم و تربیت گفت تمامی تحولات یک جامعه ریشه در تعلیم و تربیت دارد به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار حجتالاسلام علی مرادی صبح امروز در مراسم گرامیداشت سالروز تأسیس امورماجرای پیغام داش علی تک تک که مرحوم آیت الله مجتهدی به امام رضا علیه السلام رساند
ماجرای پیغام داش علی تک تک که مرحوم آیت الله مجتهدی به امام رضا علیه السلام رساند ماجرای پیغام پهلوان داش علی را برای تذکر به خودم و همه عزیزان و لزوم تکریم عبادالله و اهتمام به تصفیه و تزکیه قلب منتشر می کنم به گزارش نامه نیوز محمدهادی مؤذن جامی در خبرآنلاین نوشت &امام جمعه کرمانشاه: تحریم ها علیه مردم ایران روز به روز بی اثرتر می شود
امام جمعه کرمانشاه تحریم ها علیه مردم ایران روز به روز بی اثرتر می شود کرمانشاه - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت تحریم های دشمنان و استکبار علیه ملت ایران که از ابتدای انقلاب آغاز شده است روز به روز بی اثرتر می شود به گزارش خبرنگار ایرنا آیت اللهنسخه درمانی که امام رضا(ع) به مرد خراسانی تعلیم داد
نسخه درمانی که امام رضا ع به مرد خراسانی تعلیم داد آن مرد به امام علیهالسلام گفت اى پسر پیامبر خدا اگر صلاح مىدانى آن را برایم تکرار کن فرمود قدرى زیره و آویشن و نمک بردار و آرد کن و دو یا سه بار از آن در دهان خود نگه دار بهبود خواهى یافت به گزارش نامه نیوز به نقل اوبلاگ قراردل 2 سال از موج اهانتها به امام علینقی(ع) میگذرد
وبلاگ قراردل2 سال از موج اهانتها به امام علینقی ع میگذردنزدیک به 2 سال از موج اهانتها به امام دهم شیعیان حضرت امام علی نقی ع میگذرد به امامم در این سطح اهانت شده و من گرچه حداقل به اندازه ابراز انزجار کاری میتوانستم بکنم ولی نکردم به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فامام جمعه اهل سنت درگهان قشم: جادهها در قشم علیرغم حضور میلیونی گردشگران کیفیت لازم را ندارد
امام جمعه اهل سنت درگهان قشم جادهها در قشم علیرغم حضور میلیونی گردشگران کیفیت لازم را نداردامام جمعه اهل سنت بندر درگهان گفت علیرغم حضور میلیونی گردشگران در قشم طی سال جادههای این جزیره کیفیت لازم را ندارند به گزارش خبرگزاری فارس از قشم شیخ عیسی چهرهافروز یکشنبه شب در جم-