محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803344726
معنویت و عرفان در عرض دین قرار نمیگیرند/ رابطه دین و معنویت از منظر درون دینی و برون دینی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه عبدالرحیم گواهی در گفتگو با مهر:
معنویت و عرفان در عرض دین قرار نمیگیرند/ رابطه دین و معنویت از منظر درون دینی و برون دینی
یک کارشناس ادیان تطبیقی با بیان اینکه از منظر درون دینی معنویت گرایی و عرفان رابطهای طولانی با دین دارند و در عرض آن قرار نمیگیرند که یکی از آنها بتواند جای آن دیگری را بگیرد، گفت: از منظر بروندینی معنویت یا عرفان مقولاتی بیرونی یا منقطع و منسلخ از دین تلقی شدهاند که در نتیجه میتوانند در عرض آن قرار بگیرند و حتی جایگزین آن شوند.
دکتر عبدالرحیم گواهی، عضو فرهنگستان علوم و کارشناس ادیان تطبیقی در گفتگو با مهر در پاسخ به این سؤال که تفاوت دین با معنویت و عرفان چیست؟ چرا نباید معنویت جای دین را بگیرد؟، گفت: این پرسش را می توان از دو منظر درون دینی و برون دینی پاسخ داد. از منظر درون دینی معنویت(گرایی) و عرفان رابطهای طولانی با دین دارند و در عرض آن قرار نمیگیرند که یکی از آنها بتواند جای آن دیگری را بگیرد. وی افزود: بدین ترتیب که مثلاً معنویتگرایی اسلامی، همانند موضوعات دیگری چون اخلاق اسلامی و غیره، ذیل مقوله دین اسلام قرار میگیرد، یا اینکه مثلاً عرفان هندویی مدخل دین هندویی قرار میگیرد و با آن رابطهای طولی دارد و در نتیجه جزء اجزاء و زیرمجموعههای آن قرار میگیرد. گواهی در ادامه سخنانش اظهارداشت: از منظر بروندینی معنویت یا عرفان مقولاتی بیرونی یا منقطع و منسلخ از دین تلقی شدهاند که در نتیجه میتوانند در عرض آن قرار بگیرند و حتی جایگزین آن شوند. هر چند اینکه معنویت منسلخ و منقطع از وحی چگونه معنویتی است و یا اینکه عرفان منفصل از دین ـ فرقی نمیکند که کدام دین ـ چگونه عرفانی است مطلبی است که جای بحث و حدیث فراوان دارد. این کارشناس ادیان بیان کرد: از طرف دیگر، دین یک راه است، یک "راه مستقیم": " و إنّ هذا صراطی مستقیماً فاتبعوه" (انعام، 153/6)، راه طی یک "حیات معقول" (استاد جعفری محمدتقی، فلسفه و هدف زندگی، موسسه تنظیم و نشر آثار علامه، 1379) یا "حیات طیبه الهی" (نمل، 97/16) و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت و دستیابی به کمال و آرامش و آسایش ابدی نزد خداوند رب العالمین، در هر حالی که معنویت یا عرفان منقطع از وحی بیشتر یک باور یا رویکرد روحی ـ نفسانی است که چندان روشن نیست از کجا سرچشمه میگیرد و میخواهد به چه هدف و غایتی دست پیدا کند؟ وی در ادامه سخنانش تأکید کرد: بدیهی است در حوزه دین همه امور و شعب معارف دینی، از تبیین علم دینی، اخلاق دینی، معرفت دینی، معنویت دینی، و فلسفه و حکمت دینی از آبشخور سرچشمه وحیانی دین سیراب میشوند دست در حلقه آن محبوب ازلی و ابدی دارند. در حالی که در حوزه برون دینی این قبیل معنویت گراییها و عرفانهای نوظهور کم و بیش فاقد پشتوانه متافیزیکی درخوری میباشند. وی تصریح کرد: البته در سنوات اخیر کسانی سعی کردهاند تا بر معنویتگراییهای منفصل از وحی نیز یک سلسله آداب و احکام بیرونی باز کنند که در این صورت میشود گفت ناخواسته یک دین جدید درست کردهاند، مثل همه ادیان جدیدی که امروز تحت نامهای مختلف در شرق و غرب عالم رواج دادهاند. گواهی با اشاره به اینکه بگذریم که همچنین برخی معنویتگراییها بیروندینی و لیکن خداباوراند، منتها فارغ از احکام و تکالیف شرعی یا بخش شریعت، نیز رواج دادهاند که آن قصه دیگری است. (در این باره و بسیاری از مطالب مرتبط نک. نصر سید حسین، معرفت و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، 1380)، بیان کرد: اما در پاسخ به این سؤال که چرا نباید معنویت جای دین را بگیرد؟ عرض میکنیم که اولاً همه ادیان کم و بیش ابعاد معنوی مخصوص به خود را دارند و نیازمند معنویتی بیرونی نیستند؛ ثانیاً معنویت دروندینی دارای پشتوانه است و معنویت بروندینی ـ حداقل از منظر دینی ـ بدون پشتوانه محکم عقلانی؟ وی افزود: ثالثاً دینباوری مجموعهای کلنگرانه است که همه ابعاد وجودی و نیازهای جسمی ـ روحی بشر را مورد توجه قرار میدهد، در حالی که معنویتگرایی جدید مقولهای تک بُعدی است که حداکثر تنها به یک بُعد از نیازمندی های روحی بشر میپردازد؛ رابعاً دین باوری برای انسان یک سلسله وظایف و تکالیف فردی و اجتماعی مقرر میدارد که همان نیز به ساخته شدن و استکمال روحی افراد کمک میکند، درحالی که معنویتگرایی جدای از دین بیشتر به نوعی شانه خالی کردن از این وظایف و مسئولیتها میماند و سرانجام اینکه خامساً پرسش از اینکه چرا نباید معنویت جای دین را بگیرد سوالی قدری ناپخته و شبیه به این است که کسی مثلاً بپرسد چرا علم یا اخلاق نباید جای دین را بگیرد؟ اینها هر کدام مفاهیم و مقولاتی جداگانه هستند که اغراض، مقاصد، و اهداف جداگانهای را هم نمایندگی میکنند و چنان نیست که همپوشانی کامل داشته باشند و یکی بسادگی بتواند جای آنرا بگیرد.
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ - ۰۹:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
نشست دینی گفتوگوی ادیان با موضوع معنویت و مدرنیته برگزار شد
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۱۳ هفتمین دور گفتوگوی مرکز گفتوگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای جهانی کلیساها با موضوع معنویت و مدرنیته آغاز شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این مراسم که رهبران و اندیشمندان دینی و مذهبی از کشورهایالهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند/ معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود
دین و اندیشه آیت الله محقق داماد در نشست گفتگوی ادیان الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود استاد دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در هفتمین دور نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای جهانی کلیساها با بیان اینکه معنویت در الهیات استقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است/ کمال دین نظر هماهنگ به دنیا و آخرت است
دین و اندیشه غرویان در گفتگو با مهر تقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است کمال دین نظر هماهنگ به دنیا و آخرت است یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است گفت دین هم به زندگی دنیا و هم به زندگی آخرت می پردازد یا هم بهبرگزاری گفتگوي دینی با شوراي جهاني كليساها/ ارائه 16 مقاله پیرامون«معنويت و مدرنيته»
دین و اندیشه برگزاری گفتگوي دینی با شوراي جهاني كليساها ارائه 16 مقاله پیرامون معنويت و مدرنيته هفتمين دور گفتگوي مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با شوراي جهاني كليساها برگزارمي شود به گزارش خبرگزاری مهر هفتمين دور گفتگوي مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتببسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه/از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی
دین و اندیشه بسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه علاقه مندان به مطالعات قرآنی می توانند در دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی با تدریس محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی شرکت کنندوجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی
وجوب نظر به کارگیری عقل در معارف دینی از منظر کلام اسلامیدر کلام اسلامی چهار استدلال بر وجوب نظر اقامه شده است دو استدلال از سوی عدلیه و دو استدلال نیز از سوی اشاعره با ارزیابی این استدلالها به این نتیجه رسیدیم که تنها استدلال بیواسطه عدلیه از قوت و استحکام باسته برخوردار اکتاب «دین و اخلاق» منتشر می شود/ چهارگونه رابطه و وابستگی اخلاق به دین
دین و اندیشه کتاب دین و اخلاق منتشر می شود چهارگونه رابطه و وابستگی اخلاق به دین به همت گروه فلسفه اخلاقِ پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب دین و اخلاق منتشر می شود به گزارش خبرگزاری مهر ربط و نسبت دین و اخلاق دیرزمانی است که ذهن و ضمیر اندیشمنمحققداماد در نشست «معنویت مدرنیته»: کسانی که میانه خوبی با دین ندارند، معنویت را جای دین قرار میده
محققداماد در نشست معنویت مدرنیته کسانی که میانه خوبی با دین ندارند معنویت را جای دین قرار میدهندرئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم گفت شاید کسانی که امروز میانه خوبی با دین ندارند این پرچم را بلند کردهاند که معنویت را به جای دین قرار دهند به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خالهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند
آیت الله محقق داماد الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند تهران- ایرنا- استاد دانشگاه شهید بهشتی در هفتمین دور نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای جهانی کلیساها گفت الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آیت اللهآیت الله محقق داماد در نشست گفت وگوی ادیان: معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود
آیت الله محقق داماد در نشست گفت وگوی ادیان معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت استاد دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در هفتمین دور نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای جهانی کلیساها با بیان اینکه معنویت در الهیات اسلامامام جمعه قصرشیرین: بالاترین دستاورد انقلاب اسلامی معنویت و دینداری است
امام جمعه قصرشیرین بالاترین دستاورد انقلاب اسلامی معنویت و دینداری است قصرشیرین - ایرنا - امام جمعه قصرشیرین گفت بالاترین دستاورد انقلاب اسلامی معنویت و دینداری است که امام راحل با تلاش خود و همراهی ملت این دستاورد عظیم را برای همه ملت های دنیا به معنای واقعی و حقیقی اش به ارمغاسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در نشست «مدرنیته و معنویت»: صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین
اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در نشست مدرنیته و معنویت صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین گزافهگویی استاسقف اعظم خلیفه ارامنه تهران گفت صحبت از مدرنیته و معنویت بدون در نظر گرفتن دین مبهم و محمل خواهد بود باید دین پشتوانه معنویت و معنویت نیز از تدین برخاسته باشد به گزدین بهترین جایگاه برای جهانی عاری از خشونت است/بین علم و مدرنیته همواره دین است که پیروز میشود
دین و اندیشه یونسی در نشست ادیان دین بهترین جایگاه برای جهانی عاری از خشونت است بین علم و مدرنیته همواره دین است که پیروز میشود دستیار ویژه رئیسجمهور در امور اقوام و اقليتهاي ديني و مذهبي گفت پیشنهاد رئیسجمهور در سازمان ملل جهانی عاری از خشونت است که دین بهترین جایگاه برایمعنویت عنصر اصلی دین داری است
آیت الله محقق داماد معنویت عنصر اصلی دین داری است خبرگزاری رسا ـ عضو فرهنگستان علوم ایران در دومین روز از هفتمین دوره نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای جهانی کلیساها به سخنرانی با موضوع ماهیت و چیستی معنای معنویت پرداخت به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت اللآرامش حداقل مرتبه معنویت در دین است
حجت الاسلام خسروپناه آرامش حداقل مرتبه معنویت در دین است خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه پژوهشی حمکت و فلسفه ایران در هفتمین دوره نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای جهانی کلیساها گفت معنویت با تعاریف مختلف تجربی پدیدارشناختی الهایاتی تبارشناختی وغیره که دارد یک معنتسخیری: دین با عقلانیت انسان سازگاری کامل دارد
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸ ۰۷ مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت اگر ما بخواهیم بین معنویت و مدرنیته فرق بگذاریم یعنی بین خالق و مخلوق جدایی انداختهایم به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله تسخیری در هفتمین نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیاآیت الله ابطحی الگوی گمنام عالم دینی در جامعه امروز است
دین و اندیشه حجت الاسلام پناهیان آیت الله ابطحی الگوی گمنام عالم دینی در جامعه امروز است مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمد باقر موحد ابطحی عصر چهارشنبه 23 بهمن ماه با حضور جمعی از علمای دینی و شخصیت های کشوری و لشگری و اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه امام صادق برگزار شد به گزار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها