واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
حجت الاسلام خسروپناه:
آرامش حداقل مرتبه معنویت در دین است خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه پژوهشی حمکت و فلسفه ایران در هفتمین دوره نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای جهانی کلیساها گفت: معنویت با تعاریف مختلف تجربی، پدیدارشناختی، الهایاتی، تبارشناختی وغیره که دارد یک معنای مشترک نیز دارد و آن اعتقاد به نیروهای فرامادی برای دستیابی به احساس آرامش و معنای زندگی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسرو پناه، رییس موسسه پژوهشی حمکت و فلسفه ایران صبح امروز در دومین روز از هفتمین دوره نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای جهانی کلیساها که امروز 27 بهمن ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه معنویت با تعاریف مختلف تجربی، پدیدارشناختی، الهایاتی، تبارشناختی وغیره که دارد یک معنای مشترک نیز دارد و آن اعتقاد به نیروهای فرامادی برای دستیابی به احساس آرامش و معنای زندگی است گفت: حالا ممکن است این معنای معنویت با دین جمع شود یا خیر نمیتوان گفت که معنویت دینی است چون معنویتهای غیر دینی و حتی آتئست هم وجود دارد، این معنای معنویت در مدرنیته تنها با فاعل شناسهای انسانی تامین میشود و اینجاست که تفاوت میان معنویت مدرن و معنویت دینی آشکار میشود.حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به دو تفاوت معنویت دینی و معنویت مدرن افزود: اولین تفاوت در روش است، معنویت دینی علاوه بر عقل آدمی از وحی الهی و ایمان دینی در شناخت معنویت و چگونگی دستیابی بدان بهره میبرد، یعنی معنویت دینی «با تفسیر اسلام» هم از عقل و هم از وحی برای تعریف معنویت بهره میبرد، اما معنویت مدرن تنها از عقلانیت خود بنیاد برای شناخت معنویت استفاده میکند و در واقع وحی الهی و ایمان دینی به عنوان منبع معرفت در شناخت معنویت پذیرفته نیست.رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان داشت: تفاوت دوم معرفتی است، معنویت مدرن با توجه به آسیبهای مدرنیته همچون بحران هویت، بحران اخلاق، بحران محیط زیست، بحران خانواده وغیره به سمت معنویت روی آورده است، مدرنیته وقتی بحرانها را دید نیازش به معنویت را احساس کرد تا احساس آرامش از دست رفته را در کنار آسایش مدرن فراهم سازد.وی در ادامه افزود: مدرنیته ابتدا آسایش را فراهم کرد و بعد با احساس خلاء در آرامش به معنویت روی آورد تا آرامش را تامین کند، اما معنویت دینی میخواهد جهانی معنوی برای بشر فراهم کند که علاوه بر تامین آرامش، آسایش بدون بحرانهای ذکر شده را نیز به دست آورد، همچنین معنویت دینی علاوه بر تامین آرامش در کنار آسایش میخواهد انسان را به خدا نزدیک کند یعنی آرامش حداقل مرتبه معنویت در معنویت دینی است.حجت الاسلام خسروپناه در توضیح گوهر و مدرنیته گفت: مدرنیته را نباید تنها به دست آوردهایش یعنی فلسفه مدرن علم مدرن و تکنولوژی مدرن و مانند اینها شناخت بلکه باید به دنبال شناخت گوهره مدرنیته رفت، گوهر مدرنیته همان طور که فلاسفه مدرن مثل دکارت، کانت و هگل اعتراف کردند «سوبژکتیویسم» است به این معنا که تقدم ذهن انسان بر واقعیات خارجی است.وی در ادامه افزود: اصالت فاعل شناسایی انسانی است بنابراین ذهن انسان آینه واقعیات خارجی است و باید موجودات جهان را از دریچه ذهن آدمی تفسیر کرد.رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: گوهر مدرنیته همه چیز را میخواهد با آینه ذهن خود تفسیر کند، خداوند وحی و ایمان را در گوهر مدرنیته همچون سایر موجودات متعلق به موجودات قرار داده، پس در پاراداین مدرنیته تنها ایمان بر فهم و معرفت تقدم ندارد بلکه همیشه متعلق و ابژه فهم انسانی قرار میگیرد، لذا این جمله که «ایمان میآورم تا بفهمم» به هیچ وجه در مدرنیته پذیرفتنی نیست بلکه «میفهمم تا شاید ایمان بیاورم درست است».حجت الاسلام خسروپناه در پایان گفت: در دنیا کونونی محتاج مدل دیگری از عقلانیت هستیم که از آن تعبیر به «عقلانیت دینی» میکنم، عقلانیت در واقع جمع عقل و ایمان و جمع عقلانیت زمینی با ایمان آسمانی است اگر این عقلانیت جایگزین عقلانیت خود بنیاد شود میتواند برخی از بحرانهای بشر را حل کند./9667/پ202/ع
۱۳۹۲/۱۱/۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]