تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804644669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگداشت شادروان محمدتقي دانش‌پژوه در كانون زبان فارسي


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: بزرگداشت شادروان محمدتقي دانش‌پژوه در كانون زبان فارسي


مراسم بزرگداشت شادروان محمد تقي دانش‌پژوه با حضور چهره‌هايي مانند آيت‌الله مصطفي محقق داماد، كامران فاني، عبدالله انوار، داوود موسايي، نوش‌آفرين انصاري، اكبر ايراني و فريبا افكار، در كانون زبان فارسي برگزار شد.

شب «محمد تقي دانش‌پژوه»

صد و چهل و چهارمين شب از شبهاي مجله بخارا بود كه با همكاري مؤسسه فرهنگي هنري ملت، دايره‎العمارف بزرگ اسلامي، بنياد موقوفات محمود افشار، گنجينه پژوهشي ايرج افشار و ميراث مكتوب در ساختمان كانون زبان فارسي برگزار شد.

اين مراسم همراه بود با افتتاح كتابفروشي آينده وابسته به بنياد موقوفات دكتر محمود افشار و به همين مناسبت اين مراسم در دو بخش ارائه شد. در ابتداي اين برنامه آيت‌الله مصطفي محقق‌داماد در سخنان كوتاهي گفت: شادروان محمدتقي دانش پژوه. نام خودش را در كنار نام دانش و فرهنگ ايران حك كرده و لذا ماندگار شده است. در كشور ما شخصيت ‎هاي معدودي هستند كه با فرهنگ ايران عجين شده‎اند. يكي از آنها ايشان و دوست مرحومشان استاد ايرج افشار است. اين دو بزرگوار، دو عزيزي بودند كه همواره در كنار كتاب و فرهنگ و دانش عمر خودشان را سر مي‎كردند. دانش پژوه، فرهنگ اسلامي را دنبال

مي ‎كرد و شيفته فرهنگ اسلامي - ايراني بود. مرحوم ايرج افشار نيز همانند خاندان بزرگش است، مرحوم دكتر محمود افشار كه سرمايه و اموال و اندوخته‎ هاي خودش را براي رفاه و اعتلاي نام ايران گذاشت.

در ادامه داود موسايي، مدير انتشارات فرهنگ معاصر در سخناني ضمن ابراز خشنودي از افتتاح يك كتابفروشي در بنياد موقوفات افشار، گفت: وضعيت كتاب و كتابفروشي در مملكت ما بسيار اسفناك است و با توجه به جمعيت ما آمارها بسيار پايين است.

در ادامه علي دهباشي در سخناني كوتاه به معرفي محمدتقي دانش‌پژوه پژوهشگر فقيد پرداخت و سپس عبدالله انوار در سخناني در تجليل از دانش پژوه گفت: زنده ياد محمد تقي دانش پژوه عمر خود را در خدمت كتاب گذاشت چرا كه او به خوبي تشخيص داده بود كه سر بايد بر آستاني سايد كه از باد و باران آن را گزندي نرسد و يا چون به بازار هستي هر جانداري برگزيده و با ارزش ترين متاع خود را آورد و آدمي نيز در اين بازار با كتاب آيد متاع او بر همه متاع ها برتري خواهد جست. چه متاع او متاعي است كه بركشيدگان الهي آن را معجزه خدايي معرفي كرده و

في المثل آيه «وأتوا بسوره من مثله» يكي از اين معرفات است.

سپس نوش آفرين انصاري در سخناني گفت: دكتر محقق نتوانست به مراسم بزرگداشت زنده‌ياد دانش‌پژوه بيايد ولي از من خواست كه نكاتي را در مورد اين استاد بزرگ عرض كنم؛ يكي نقش او در توسعه دانش اسلامي است چرا كه دانش‌پژوه بسياري از متون فقهي را از عربي براي فارسي زبانان ترجمه كرد. دوم مسئله تاريخ است كه ايشان در اين زمينه واقعاً متخصص بود.

پس از آن كامران فاني در سخناني درباره دانش‌پژوه يادآور شد: حوزه كار استاد دانش پژوه، حوزه فهرست نويسي،نسخه‎شناسي وفهرست پژوهي بود و شايد از نظر گستردگي كار بي‎نظير باشد. جنبه‎اي كه معمولاً بر آن تكيه مي‏‎شود و به حق هم تكيه مي‏‌شود؛ نقش ايشان و شيفتگي‎اش به كتاب و فهرست نسخ خطي و زنده كردن آثار گذشته ما زير نظر ايشان بود.

سپس اكبر ايراني درباره آثار شيعي و زبان فارسي محمد تقي دانش پژوه چنين سخن گفت: مرحوم دانش پژوه افزون بر تأليف فهارس نسخه‌هاي خطي كتابخانه‌هاي بزرگ ايران، با همكاري ايرج افشار نشريه‌اي به نام نسخه‌هاي خطي را نيز بنيان نهاد، تا مباحث مرتبط با فهرست نويسي در آن مطرح شده و فهرست مجموعه هاي كوچك نيز امكان چاپ يابد. وي در ترويج فهرست‌نگاري نسخ خطي به روش خاورشناسان اروپايي در ميان مسلمانان (به ويژه در ايران) نقشي بسزا داشت؛ و به تشويق و پيشنهاد او بود كه دو فهرست نگار برجسته نسخ خطي در دوره معاصر به تدوين كتابشناسي موضوعي نسخ خطي دست يازيدند: دكتر سيد محمدباقر حجتي با تأليف فهرست موضوعي نسخه‌هاي خطي عربي كتابخانه‌هاي جمهوري اسلامي ايران (كشاف الفهارس)،و احمد منزوي با تأليف فهرست نسخه‌هاي خطي فارسي.

در بخشي ديگري از اين مراسم، بخش ‎هايي از يادداشت‎هاي ايرج افشار درباره محمدتقي دانش پژوه براي حاضران قرائت شد و سپس قدرت الله پيشنماززاده درباره علاقه استاد دانش‌پژوه به كتاب سخن گفت و يادآور شد: خانه او در خيابان وزرا كوچه بيستم كوي گلبرك در دو طبقه پر از كتاب بود.كناره‌هاي حياط و حياط خلوت هم جعبه‌هاي پر از ياداشتها و سياهه‌ها و خبرها و كپي‌هاي نسخه‌ها و كتابها بود. همه كتاب‌هاي اين خانه به مجموعه استاد مجتبي مينوي پيوست و 6 هزار شماره آن كتابخانه را به خود اختصاص داد و گنجينه دانش پژوه نام يافت. او اين دوستان نزديكتر از جانش رابه جامعه فرهنگي ايران اهدا كرد.

در پايان اين برنامه محمد

دانش پژوه فرزند استاد شادروان محمدتقي دانش‌پژوه از حاضران و سخنرانان و برگزار كنندگان اين مراسم سپاسگزاري كرد و مجلداتي از سوي بنياد موقوفات دكتر محمود افشار توسط دكتر سيد مصطفي محقق داماد به وي اهدا شد.



جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن