تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801312777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هیچ‌گاه رئیس‌جمهوری با عبای گِلی تا زانو نداشتیم


واضح آرشیو وب فارسی::

مراسم یادبود شهید آیت‌الله رئیسی با حضور اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و با اجرای رسالت بوذری، با حضور وزیر فرهنگ، مدیران هنری و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

برنامه با قرائت آیاتی از قرآن توسط حامد شاکرنژاد آغاز شد و سپس سیدعلی موسوی گرمارودی چند بیت شعر خواند.



جواد آذر (شاعر) در این مراسم گفت: در ماه رمضان در کنار دوستان بودم و بعد از افطار، آقای رئیسی و وزیر ارشاد را دیدم. سریع رد شدم تا مزاحم نشوم، اما آقای رئیسی من را صدا زدند و گفتند که برنامه «چهارگاه» من را دیده‌اند. این آخرین باری بود که ایشان را دیدم. دوستان، ما و مرگ همیشه همراه هستیم. دعا می‌کنم همه ما عاقبت به خیر شویم و خدا رییس جمهور را رحمت کند.

محمدعلی رجبی (مدرس دانشگاه و عضو فرهنگستان هنر) نیز گفت: این ایام بیشتر پای تلویزیون بودم و صحبت‌های مردم را دیدم. از مردم دو واژه «رضا» و «صدق» را شنیدم. رضا را با عنوان «خادم‌الرضا» به کار می‌بردند. کسی که در مقام رضا قرار دارد، جز به دستور عمل نمی‌کند. شهید رئیسی می‌گفتند دوست داشتند در جوار حرم امام رضا (ع) باشند و چه جایی بهتر از آنجا.

او ادامه داد: من به عنوان یکی از کوچک‌ترین اعضای خانواده هنرهای تجسمی کشور می‌خواهم بگویم که خدمات ایشان در باب هنر بسیار زیاد بود. تثبیت شیوه استاد شاگردی، تصویب سند موسیقی، سند معماری، سند هنرهای نمایشی و در کل، هنر در دولت ایشان سامان یافت.

نجفقلی حبیبی، پژوهشگر فلسفه اسلامی، در این مراسم گفت: نمی‌دانم چه بگویم؟ از ابتدای انقلاب بزرگان زیادی را از دست داده‌ایم و آقای رئیسی یکی از آنها بود. قطعاً آثار خدمات ایشان در کشور باقی خواهد ماند. او به شدت به فرهنگ و دانشگاه علاقه‌مند بود و تاکید داشت که امکانات لازم فراهم شود تا کسی عقب نماند؛ زیرا توان یک کشور به علم و دانشجویان آن است. تلاش کرد که دانشگاه‌ها آزادی خود را حفظ کنند، اساتید درس‌هایشان را بدهند و دانشگاه‌ها نظم خود را حفظ کنند. دانشجویان باید بتوانند در فضایی آرام و با سطح بالا درس بخوانند و نظرات سیاسی خود را بیان کنند.

در ادامه مراسم، شاهین فرهت، پیشکسوت موسیقی، گفت: من دو بار رئیس جمهور را دیدم؛ بار اول در افطاری در ساختمان ریاست جمهوری بود که از طرف فرهنگستان هنر صحبت می‌کردم و برای ایشان انواع موسیقی به خصوص موسیقی نواحی ایران را شرح دادم. ایشان با دقت حرف‌هایم را گوش کردند و خواستم که فرهنگستان هنر را حمایت کنند که ایشان با روی باز قبول کردند. بار دوم در میهمانی اجلاس بود که ایشان گفتند در حال تلاش برای توسعه موسیقی ایران هستند. من واقعاً تشویق شدم و امیدوارم روحشان در آرامش باشد.

سپس همایون همتی، استاد و محقق برجسته ادیان عرفان، گفت: این سوگ بزرگ را به همه تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم این خلاء زودتر جبران شود. آیت‌الله رئیسی متعلق به همه ایرانی‌ها و مسلمانان بود. نمی‌توان او را به یک جریان سیاسی خاص محدود کرد. نزدیک به ۳۰ سال دوستی و آشنایی با او صحبت درباره‌اش را برای من دشوار کرده است. باورم نمی‌شد به این زودی از میان ما برود. آرزوهای زیادی داشتیم که همه خاک شد. او از معدود روحانیونی بود که با انصاف تمام سخن می‌گفت و دغدغه فرهنگ و دانشگاه را داشت. بسیار متواضع و فروتن بود و ندیدم عصبانی شود و با خشم حرف بزند. او پیگیر امور فرهنگی بود و نشاط خاصی در خدمت‌رسانی داشت. اگر به حیات خود ادامه می‌داد، شک ندارم کارهای بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر انجام می‌داد. او نیروی ارزشمند و عالم دینی تاثیرگذاری بود که از جامعه ما گرفته شد. اما ناامید نیستیم چون سکان‌دار امروز نظام اسلامی با صلابت پابرجاست.

او ادامه داد: ایشان ذهن ایده‌پرداز، قدرت برنامه‌ریزی و مدیریت اجرایی داشت. در جاهای مختلفی بی‌تظاهر، بی‌ریا و بسیار فروتن خدمت کرد. به فرهنگ کشور فکر می‌کرد و از بی‌تفاوتی بعضی جوان‌ها گله‌مند و ناراحت بود. دنبال برنامه، طرح و کلاس برای معرفی درست و امروزی معارف اسلامی بود.

داریوش ارجمند، بازیگر پیشکسوت، در سخنانی گفت: به مردم ایران و جهان تسلیت می‌گویم؛ چون او فقط رئیس‌جمهور ایران نبود، بلکه نیمی از سیاست جهان را مدیریت می‌کرد. در سفری که به نیویورک داشت، نیمی از اروپا را هم با خود همراه کرد. او مردی تکرار نشدنی بود و امام رضا (ع) بهشت را به او هدیه کرد. چنین مردانی نادر هستند؛ بزرگ‌مردی که رئیس‌جمهور ما بود و ما همه با عشق به او رأی دادیم.

این هنرمند افزود: امیدوارم که خصلت‌ها، اخلاق، روش و شیوه او برای کسانی که بعد از او می‌آیند الگو شود و از او یاد بگیرند که چگونه در بین مردم بود و در نهایت جانش را برای کشور داد. در اولین مراسم افطاری که او را زیارت کردیم، قول داد که به موسسه هنرمندان پیشکسوت کمک کند. دو سال گذشت اما خبری نشد. در جلساتی که برای تولد هنرمندان پیشکسوت برگزار می‌شد، به تندی به او گفتم چرا به عهد خود وفا نمی‌کنید؟ البته همان زمان همه گفتند که آقای رئیسی ۲۰ میلیارد به من دادند؛ من هم خوشحال شدم که چه خوب! این پول برای بیش از هزار هنرمند بود. حرف‌هایم به گوش او رسید و در جلسه‌ای که بعدها مرا دید، گفت چرا دلخوری رفیق؟ گفتم ناراحت نیستم و او گفت این پول به شما می‌رسد و اتفاقاً رسید. من آدم‌های سیاسی زیادی دیده‌ام اما انسانی آنقدر نقدپذیر، دوست‌داشتنی و اهل وفای به عهد ندیده‌ام!

او ادامه داد: چه حیف که او زود از میان ما رفت و چه زیبا و باشکوه رفت! هیچ‌گاه رئیس‌جمهوری نداشتیم که عبایش تا زانو گِلی باشد، در سیل راه برود و مردم را تنها نگذارد.

در بخش دیگری از این مراسم، بهروز افخمی، کارگردان سینما، با اشاره به اینکه هنوز تمامی ابعاد شهادت رئیس‌جمهور مشخص نیست، گفت: آقای رئیسی آدم صاف و صادقی بود و می‌شد به او اعتماد کرد؛ حتی اگر به دولت او نقدهای زیادی، به خصوص در حوزه اقتصادی، وارد بود. به نظرم ایشان بهتر از این نمی‌توانست عاقبتی داشته باشد.

رضا مهدوی، هنرمند و پژوهشگر موسیقی، اظهار کرد: امیدوارم در این ۵۰ روز شرایطی فراهم شود تا شخصیت شایسته‌ای انتخاب شود. اهالی موسیقی می‌دانند که در دولت آقای رئیسی سند موسیقی تصویب شد. هرچند قانون بد از نداشتن قانون بهتر است، تصویب این سند موجب قانونمندتر شدن موسیقی شد و همه را موظف کرد با یک روش صحیح و مشخص با موسیقی برخورد کنند.

پیام فضلی‌نژاد، روزنامه‌نگار، نیز گفت: رئیس‌جمهور، چه با او موافق باشیم و چه مخالف، نماد یک کشور است که در یک فضای پرچالش موفق به کسب این جایگاه شده است. کسی که اهل دانش و تفکر باشد، نمی‌تواند در سوگ نماد یک کشور ننشیند. درباره آقای رئیسی طرز فکرهای غلطی وجود دارد، اما او به یک فهم فرهنگی و تمدنی از ایران بزرگ رسیده بود. نباید اجازه داد به نام آقای رئیسی، یک دولت متحجر روی کار بیاید؛ چراکه او برای ایستادگی در اصول اصولگرایی تلاش زیادی کرد.

در این مراسم، شخصیت‌های فرهنگی و هنری همچون محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هاشمی، قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمود اسلامی، معاون توسعه منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرفرشاد مهدی‌پور، معاون رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، مجید زین‌العابدین، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد الهیاری، مدیرعامل بنیاد رودکی، علیرضا قزوه، مدیر مرکز موسیقی صداوسیما و هنرمندانی چون داریوش ارجمند، جعفر دهقان، محمد گلریز، مهدی جهانی، محمود فرهنگ، وحید اسداللهی، محسن افشانی، ارسطو خوش‌رزم، حمید حرا، ابوالفضل همراه، رحیم شهریاری، حسین تبریزی، قادر آشنا، اسماعیل خلج، بهروز افخمی، محمدحسین ایمانی خوشخو، حمید ماهی‌صفت، محمد شیری، جهانگیر الماسی، منوچهر شاهسواری، رضا بانگیز، رضا مهدوی، محمدعلی مرآتی، جمال شورجه، امید زندگانی و ... حضور داشتند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن