محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798226440
تنها تلویزیون کردستان حاضر به پخش ساز ما شد/بهجای ساز مرغابی نشان میدهند
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: عاشیق احد ملکی در گفتوگو با ایلنا: تنها تلویزیون کردستان حاضر به پخش ساز ما شد/بهجای ساز مرغابی نشان میدهند
بارها پرسیدهام وقتی اجرایم در تلویزیون پخش میشود چرا بهجای نمایش ساز ما که نماد فرهنگی است، تصویر مرغابی نشان میدهند؟ با رویهای که در پیش گرفته شده از نسل آینده چه انتظاری داریم؟ صداوسیما مسئول بیگانگی نسل جدید با فرهنگ موسیقی کشور است. عاشیق احد ملکی علیشاه (خواننده، نوازنده قپوز و سرپرست گروه عاشیلار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: آنچه ما در گروه عاشیلار اجرا میکنیم مربوط به موسیقی فولکلور آذربایجان است. اعضای این گروه در اجراهای خود از سازهایی مانند قوپوز، بالابان، سورنا، قاوال، ناقاره، گوشاناقاره و برخی سازهای دیگر مانند دهل استفاده میکنند. این پژوهشگر موسیقی آذربایجان درباره واژه «عاشیق» در فرهنگ موسیقی آذری زبانها گفت: روایت تاریخی در مورد واژه «عاشیق» به این صورت است که اسم اصلی «عاشیق» یا همین نوازنده قوپوز در گذشته «اوزان» بوده است. تا سلسله صفویه به این صورت بوده و از آنجا که صفویان بسیار به عاشیقها بها میدادند؛ رفته رفته «اوزان»ها به «عاشیق» تغییر نام میدهند بعدها نیز نام ساز قوپوز به «عاشیق سازی» تغییر میکند. شما اگر در تبریز یا اردبیل یا ارومیه و هر جای دیگری که آذری زبان باشند، بگویید ساز میخواهم برای شما همین ساز قوپوز را میآورند. وی همچنین عنوان کرد: برخی میگویند اگر «عاشیق» را با «آ» بنویسید از «آشماخ» به معنای "بازگو رن" میآید. در واقع میگویند این «عاشیق» یا «آشیق» یک داستان یا حقیقتی را برای مردم بازگو میکند ولی پروفسور طهماسب که یکی از محققان شناخته شده در این حوزه است، میگوید «عاشیق» از همان عشق عربی میآید. عاشیق احد ملکی علیشاه ضمن انتقاد از نوع نگاهی که به موسیقی نواحی به ویژه در صداوسیما وجود دارد، گفت: موسیقی کشورهای دیگر هر لحظه از ماهوارهها و شبکههای تلویزیونی آنها پخش میشود اما در ایران، موسیقی کشورمان که برآمده از فرهنگ خودمان است حتی در رسانههای ملی و ایرانی خودمان به ویژه در تلویزیون نمایش داده نمیشود. در صداوسیما ساز ما را نشان نمیدهند حتی در تبریز هم این اتفاق نمیافتد، تنها در تلویزیون کردستان بود که حدود یک ساعت اجرا داشتم و آنجا بدون محدودیت اجرا را بهطور کامل با نشان دادن ساز پخش کردند. وی با بیان این مطلب که "موسیقی فولکلور یا نواحی مانند گنج است"، افزود: امروزه وقتی یک استاد در این حوزه سرش را زمین میگذارد و از دنیا میرود، این گنج را هم با خودش میبرد و هیچ بازماندهای به جا نمیگذارد. دلیلش هم این است که آنقدر به این عرصه بیمهری و بیتوجهی صورت گرفته که این گنج هرگز فرصت پیدا نکرده به نسلهای بعدی منتقل شود. حال آنکه داستانها و آهنگهای محلی ما تنها بهصورت سینه به سینه منتقل میشوند و این گنجینه باید با سرمایهگذاری دولت گردآوری و حفظ شود. اما الان وضع به گونهای است که موسیقیهایی از فرهنگهای غیر ایرانی در کشور رشد کرده و موسیقی خودمان فراموش شده است. یعنی موسیقی ما اصلا در دسترس فرزندانمان نیست. عاشیق احد ملکی علیشاه با انتقاد از عملکرد تلویزیونهای محلی و شبکههای استانی گفت: برای مثال در همین تلویزیون تبریز؛ چرا یکی از عاشیقها روزی نیم ساعت اجازه ندارد یکی از داستانهای این فرهنگ موسیقایی را برای مردم روایت کند تا مردم و به خصوص نسل جوان و نوجوان با فرهنگ خودشان آشنا شوند؟ چرا نباید مردم و دستکم شهروندان تبریز ساز فرهنگی خودشان را ببینند و با آن آشنا شوند؟ من بارها پرسیدهام که چرا وقتی اجرایم گهگاه از تلویزیون پخش میشود بهجای نمایش ساز ما که نماد فرهنگ و گذشته تاریخی ما هست، تصویر مرغابی نشان میدهند؟ با رویهای که در پیش گرفته شده از نسل آینده چه انتظاری داریم؟ وقتی در شهر خودم ساز قوپوز که به فرهنگ خودمان ارتباط دارد را از ساز سه تار تشخیص نمیدهند، تقصیر چنین غفلت فرهنگی به غیر از صداوسیما برعهده کیست؟ صداوسیما مسئول بیگانگی نسل جدید با فرهنگ موسیقی گذشته ایران است. این پژوهشگر همچنین عنوان کرد: مشکل دیگری که ما به شدت با آن درگیر بوده و هستیم؛ انتصاب افراد غیرمتخصص و ناآشنا به حوزه فرهنگ و هنر در سازمانها و نهادهایی است که قرار است کار فرهنگی انجام بدهند و در این عرصه تصمیمگیری کنند. ملکی گفت: "عاشیق تقی" اهل مرند بود که من در جوانی ایشان را در مجلسی در حال اجرا دیدم. ایشان وقتی داستان عاشیق عباس را روایت میکرد؛ اشک میریخت. عاشیق تقی که فهمید من ساز میزنم، گفت یک ضبط صوت با چند نوار است بیاور که من این داستان را برای شما بگویم تا ضبط کنی و بعدها اجرا کنی. یک وقفهای در این کار پیش آمد که مصادف با فوت کردن عاشیق تقی شد. او با اینکه بیسواد بود اما 88 داستان را بهطور کامل میدانست که وقتی عاشیق فوت کرد، آن گنجینه را با خودش به زیر خاک برد. ما هرقدر کتاب بنویسیم آیا باز میتوانیم آن 88 داستان عاشیق تقی را دوباره زنده کنیم؟! عاشیق احد ملکی علیشاه درباره نحوهی قرارداد جشنواره موسیقی فجر با گروههای محلی گفت: چند روز قبل جایی خواندم که گفتهاند این جشنواره حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه برای برگزاری دارد. ما قراردادمان را براساس بلیتفروشی تعیین کردهایم. سرپرست گروه موسیقی «عاشیقلار» در ادامه افزود: من از مسئولان جشنواره موسیقی فجر بسیار تشکر میکنم که به فکر موسیقی نواحی نیز هستند و من همیشه قدردان این دوستان بوده و هستم؛ ولی همچنان معتقدم که باید از موسیقی نواحی حمایت جدیتری شود تا این اصالتها رفته رفته از بین نرود و ما بتوانیم این داستانها و مقامها را به نسلهای بعدی منتقل کنیم. عاشیق احد ملکی علیشاه درباره قطعاتی که گروه «عاشیقلار» قرار است در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر اجرا کند، گفت: از آنجا که موسیقی«عاشیق»ها موسیقی نقالی محسوب می شود و با موسیقی مقامی یا همان موقام تفاوت دارد، نوازنده دایره یا قاوال در گروه «عاشیق»ها همان کار موسیقی موقام را انجام میدهد و دستگاهها و مقامها را مانند سه گاه و ماهور و ترانهها را اجرا میکند. «عاشیق»ها به سختی ترانهها را میخوانند. ما در گروه «عاشیقلار» اجرایی تلفیقی از موسیقی عاشیقی و موسیقی موقامی را در جشنواره موسیقی فجر امسال روی صحنه میبریم. این خواننده و نوازنده موسیقی عاشیقی در ادامه افزود: ما قطعه لشگری را که مخصوص منطقه هشترود و یک قطعه حماسی محسوب میشود را اجرا میکنیم. همچنین آهنگهای «آنا ماهنیسی»، «جنگی کور اغلو سی»، «اوردوبادی»، اووساری»، «سیزه سلام گتیر میشم» و بسیاری قطعات دیگر را اجرا خواهیم کرد. وی در مورد اعضای گروه «عاشیقلار» نیز گفت: عاشیق ستار بابایی (نوازنده قوپوز و خواننده) عباس رسولزاده (خواننده و نوازنده دایره)، فرامرز گلزارفر نوازنده بالابان)، باقر حیدری (نوازنده بالابان)، فرید ارس گری و وحید ارس گری (گوشا ناقاره)، تاروردی حیدری (همخوان و نوازنده دایره) و خود من به عنوان نوازنده و خواننده آهنگهای فولکور عاشیقی گروه «عاشیقلار» را در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر همراهی میکنیم.
۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ۰۹:۰۹:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]
صفحات پیشنهادی
چرا بهجای خواننده، ساز که یک تکه چوب است را نشان نمیدهند/مرغ سحر یک موسیقی اعتراضی است
داوود آزاد مطرح کرد چرا بهجای خواننده ساز که یک تکه چوب است را نشان نمیدهند مرغ سحر یک موسیقی اعتراضی است داوود آزاد میگوید در آواز ایرانی سبک یک خواننده خاص تبدیل به استاندارد شده و همه میترسند که نکند من شبیه استاد شجریان نباشم این باعث شده تنوع آوازی از بین برود که موضنشان دادن ساز در تلویزیون فقط جسارت میخواهد/موضوع ممنوعالتصویری معتمدآریا را پیگیری میکنیم
نشان دادن ساز در تلویزیون فقط جسارت میخواهد موضوع ممنوعالتصویری معتمدآریا را پیگیری میکنیم پروانه سلحشوری معتقد است بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در فضای فرهنگی کشورمان ناشی از قوانین نانوشتهای است که در کتاب قانون وجود ندارند و باید برداشته شوند ازجمله این قوانینِ نانوشتهآیا بدون نشان دادن ساز هم میتوان موسیقی خوب را به مردم شناساند
سامان احتشامی آیا بدون نشان دادن ساز هم میتوان موسیقی خوب را به مردم شناساند درحالیکه برای خیلی از تخصصها برنامه ویژه تولید و پخش میشود اما برای موسیقی که بر فرهنگ و تربیت یک خانواده و کشور موثر است هیچ برنامهای نداریم آیا واقعا به این شکل میشود موسیقی خوب را به مردم شنپخش زنده سخنرانی رییسجمهور در سازمان ملل
پخش زنده سخنرانی رییسجمهور در سازمان ملل رادیو ایران سخنرانی رییس جمهور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را روز چهارشنبه به صورت زنده پخش میکند به گزارش ایلنا رییس جمهور که به منظور شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است قرار است طبقسریالهای ترکیهای در بیش از ۱۲۰ کشور پخش میشود/ ادعای رئیس یک شرکت سریالسازی
سریالهای ترکیهای در بیش از ۱۲۰ کشور پخش میشود ادعای رئیس یک شرکت سریالسازی جان اوکان رئیس و بنیانگذار شرکت فیلم و سریالسازی ITV Inter Medya مدعی است فیلم و سریالهای تلویزیونی ترکیه در بیش از ۱۲۰ کشور پخش میشود آفتابنیوز بنا بر ادعای یک پخشکننده ترکیهای فیلم و سنمایش ساز در تلویزیون، نامه شریفیان به امامجمعه شیراز و انتشار فیلم یلدای شجریان
نمایش ساز در تلویزیون نامه شریفیان به امامجمعه شیراز و انتشار فیلم یلدای شجریان هفته گذشته فیلم کوتاهی از محمدرضا شجریان در یک جمع خانوادگی منتشر شد که پس خواندن یکی از اشعار حافظ توسط یکی از حاضران شجریان به سختی دست میزند که ضعف جسمی ناشی از پروسه درمانیاش را نشان میدادعکس/ نامه مدیرعامل استقلال به رئیس سازمان لیگ در خصوص حق پخش تلویزیونی
عکس نامه مدیرعامل استقلال به رئیس سازمان لیگ در خصوص حق پخش تلویزیونی سید رضا افتخاری مدیرعامل باشگاه استقلال با ارسال نامه ای به رئیس سازمان لیگ خواهان رسیدگی به موضوع حق پخش تلویزیونی شد به گزارش ایلنا سید رضا افتخاری مدیرعامل باشگاه استقلال با ارسال نامه ای به رئیس سازمان لتاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بر پخش برنامههای تلویزیون کیش از ماهواره
تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بر پخش برنامههای تلویزیون کیش از ماهواره مدیرعامل سازمان منطقه آزادکیش دردیدار با مدیرکل و مسئولان صداوسیمای کیش بر ضرورت حضور فعالانه در سطح ملی و پخش برنامههای صداوسیمای کیش از طریق ماهواره تاکید کرد به گزارش عصرایران به نقل از روابطنشان دادن ساز در تلویزیون فقط جسارت میخواهد/مگر نه اینکه وزارت ارشاد باید دستِ اصلاحطلبان باشد تا اصلاحات صو
نشان دادن ساز در تلویزیون فقط جسارت میخواهد مگر نه اینکه وزارت ارشاد باید دستِ اصلاحطلبان باشد تا اصلاحات صورت بگیرد موضوع ممنوعالتصویری معتمدآریا را پیگیری میکنیم پروانه سلحشوری معتقد است بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در فضای فرهنگی کشورمان ناشی از قوانین نانوشتهای است کهنماینده زن مجلس: نشان دادن ساز در تلویزیون فقط جسارت میخواهد/موضوع ممنوعالتصویری معتمدآریا را پیگیری میکنیم
نماینده زن مجلس نشان دادن ساز در تلویزیون فقط جسارت میخواهد موضوع ممنوعالتصویری معتمدآریا را پیگیری میکنیم پروانه سلحشوری معتقد است بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در فضای فرهنگی کشورمان ناشی از قوانین نانوشتهای است که در کتاب قانون وجود ندارند و باید برداشته شوند ازجمله ای-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها