تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798390132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ما و موجی که زنجیره‌های کره ای در ایران به راه انداخته اند


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
ما و موجی که زنجیره‌های کره ای در ایران به راه انداخته اند
ما و موجی که زنجیره‌های کره ای در ایران به راه انداخته اند ده سال پیش با سریال جواهری در قصر که در ایران به یانگوم شهرت یافت پای زنجیره‌های کره‌ای به ایران باز شد. استقبال از این سریال که البته تابع یک استقبال جهانی از زنجیره‌های کره‌ای بود باعث شد زنجیره‌های دیگر ازجمله افسانه جومونگ، امپراطور بادها، ایسان، امپراطور دریا، تاجر پوسان، افسانه دونگی، و.... نیز در تلویزیون ایران به نمایش در بیاید.


به گزارش فرهنگ نیوز ،ده سال پیش با سریال جواهری در قصر که در ایران به یانگوم  شهرت یافت پای زنجیره‌های کره‌ای به ایران باز شد. استقبال از این سریال که البته تابع یک استقبال جهانی از زنجیره‌های کره‌ای بود باعث شد زنجیره‌های دیگر ازجمله افسانه جومونگ، امپراطور بادها، ایسان، امپراطور دریا، تاجر پوسان، افسانه دونگی، و.... نیز در تلویزیون ایران به نمایش در بیاید سریالهایی به نسبت طولانی که مردم ایران را خواه ناخواه درگیر خود کردند. اما این همه ماجرا نیست زنجیره‌های کره‌ای همانند سریال افسانه جومونگ شباهتهای تاریخی و سیاسی زیادی با زمان پخش‌شان در ایران داشتند که به تبلیغات پیرامونی آن‌ها افزود. مثلا در سریال افسانه جومونگ بسیاری تکنولوژی تولید فولاد در این سریال را خواسته ناخواسته با انرژی هسته‌ای و مقابله نقش‌های مثبت سریال با امپراطوری تسانگ که همان امپراطوری چین محسوب می‌شود را با مقاومت در برابر زورگویی‌های امریکا مقایسه کردند که البته مقایسه‌های جالبی نیز بود.
 
اما همین سریال‌ها کم کم پای فیلم‌های کره‌ای را نیز به تلویزیون کشورمان باز کردند به شکلی که جای فیلم‌های سینمایی مختلف حتی در ایام نوروز را کم و بیش فیلم‌هاهای کره‌ای گرفتند اتفاقی که البته به گفته یکی از دوبلورهای مشهور کشور به خاطر قیمت پایین این فیلم‌ها و سریالها و وضع نامناسب اقتصادی صداوسیما رخ داده است.در هر صورت فیلم‌ها و زنجیره‌های کره‌ای با همه پیامهای خوب و بد خود در تلویزیون ملی ایران بیشتر از آنچه قابل تصور باشد جا خوش کرده‌اند به شکلی که در زمستان و پاییز امسال این اتفاق در ساعات مختلف و شبکه‌های گوناگون پشت سر هم قبل لمس بود و در یک روز شبکه‌های ملی و استانی بیش از 3 الی 4 سریال در شب پخش و در طول روز بازپخش می‌کنند. اما این سریالها که البته تاحدود زیادی به تاریخ و فرهنگ کره نیز می‌پردازند چه تبعاتی دارند؟!
موج کره‌ای اصطلاحی است که رسانه‌های ایرانی به این سریال‌ها و فیلم‌ها داده‌اند موجی که مطمنا بدون پیامد هم نیست. چند سال پیش که شبکه "جم تی وی" با پخش زنجیره‌های ترکیه‌ای در میان برخی از اقشار کشور جا باز کرد اقبال و تقاضا برای یادگیری زبان ترکیه‌ای و تأسیس کلاس‌های این زبان به حدی بود که گزارش‌های مختلفی نیز از رشد قارچ گونه کلاس‌های آموزش زبان ترکی خصوصاً در بین بانوان در رسانه‌ها منعکس شد. اما زنجیره‌های کره‌ای که در کنار موج جهانی پخش خود در ایران با شدت زیادی روی آنتن رفته‌اند چه وضعیتی دارند؟
 


« ف. د » دختر جوانی از  دانشجویان زبان در دانشگاه تهران است او که یکی از درس‌های عمومی‌اش زبان کره‌ای است معتقد است: « تنها دلیل شناخته شدن کره همین سریال‌ها هستند. درواقع آن‌ها اصلاً تاریخ خاصی ندارن و با فیلم‌هایشان دارند تاریخ می‌سازند. » او در پاسخ به این سؤال ما که در بین هم‌سن‌وسال‌ها و خانم‌ها چقدر از وی آدرس کلاس کره‌ای را برای یادگیری این زبان می‌گیرند، می‌گوید: « خیلی؛ حتی کسایی که در مقطع راهنمایی هم هستن به کره علاقه دارن. فقط هم به خاطر فیلم‌ها و بازیگرهاش هست که این علاقه ایجادشده و غذاهای رنگارنگشان.»البته « ف.د» که خود با غذاهای کره‌ای آشنایی نزدیک‌تری دارد می‌گوید:« ذائقه کره‌ای‌ها با ایرانی‌ها فرق دارد و می‌توانم بگویم اکثر غذاهای آن‌ها برای ما ایرانی‌ها خوش‌مزه نیست. حداقل برای من غذاهایی که امتحان کردم به‌جز دو موردش جالب نبوده، من خودم البته غذایی به نام «بولگوگی 불고기 » را دوست دارم و در خانه هم درست می‌کنم غذایی هست که سس سویا از مواد اصلی اونه و البته سس سویا از قدیم در کره مورداستفاده قرار می‌گرفته »
 


این روزها کلاسهای آموزش زبان کره‌ای در تهران زیاد شده‌اند اما کره همانند چین دارای کلاسهای رسمی آموزش کره‌ای است که اصطلاحاً به آن «سجونگ» می‌گویند. کلاسهای آموزش رسمی زبان چینی را هم بانام « کنفوسیوس » در دنیا می‌شناسند. البته منظور از کنفوسیوس کلاس آموزشی نیست بلکه کنفوسیوس یک بنیاد فرهنگی چینی است که هدفش گسترش زبان چینی در دنیاست چیزی شبیه به همان بنیاد سعدی خودمان که با همین اهداف در دنیا فعالیت دارد.
ناهید، فوق‌دیپلم حسابداری دارد او ازجمله کسانی است که به‌تبع زنجیره‌های کره‌ای به فرهنگ و زبان این کشور علاقه‌مند شده و به‌صورت مجازی اقدام به آموختن این زبان کرده است او می‌گوید چند کانال تلگرامی در این زمینه یافته که برخی از آن‌ها نزدیک به 800 الی هزار عضو دارند.تأثیر فرهنگ و سبک زندگی‌ای که از طریق این سریالها در حال ترویج است در حدی است که حتی در ظاهر و رفتار برخی از نوجوانان هم اثر محسوسی گذاشته است. شاید به نظر برسد این تغییر ظاهر تنها به افراد کم‌سواد مرتبط باشد ولی باید گفت حتی برخی از پسران کلاس کره‌ای در دانشگاه تهران هم خود را به‌طور کامل ازنظر ظاهر و پوشش شبیه به هنرپیشه‌های این کشور شرق آسیا کرده‌اند. 


علی صاحب یک فروشگاه فرهنگی در مرکز تهران است او می‌گوید خواهرزاده 14 ساله‌اش تصاویری از برخی خواننده‌های زن و مرد کره‌ای را به وی داده است تا در ابعاد بزرگ برای اتاق شخصی‌اش چاپ کند. علی می‌گوید خواهرم نتنها ماهواره ندارد بلکه همسر او نیز یک نظامی است و آن‌ها در یک شهرک نظامی زندگی می‌کنند. علی معتقد است این شدت اثرگذاری موج کره‌ای روی خواهرزاده‌اش به علاقه دوستان او در مدرسه به این موج بازمی‌گردد. حرف‌های علی درست است در این سن که سن استقلال‌طلبی است گروه دوستان مهم‌ترین و بیشترین اثرگذاری را روی نوجوانان دارند. دریکی از فیلم‌های تبلیغی آموزشگاه‌های زبان کره‌ای نیز می‌بینیم که دختر نوجوان ایرانی که به گفته مسئولین آن آموزشگاه در آن محل دوره‌دیده بالباس محلی کره و به زبان کره‌ای به تبلیغ آموزش زبان کره‌ای می‌پردازد. زبانی که نسبت به زبان لاتین می‌توان گفت واقعاً برای ما بیگانه است و نمی‌توانیم حتی از حالات و حرکات ظاهری فرد چیز زیادی دریافت کنیم.
اما این موج علاقه به فرهنگ کره می‌تواند فوایدی هم داشته باشد ازجمله گسترش تشیع در این کشور کوچک. در مورد دین مردم کره گفته می‌شود در حدود 43 درصد از مردم کره جنوبی فاقد اعتقادات دینی و مذهبی هستند. از 57 درصد دیگر، 31 درصد مسیحی، 24 درصد بودائی، 2درصد پیروان کنفوسیوس و 1درصد دارای سایر مذاهب می‌باشند.30 تا 355 هزار نفر از مردم این کشور (عمدتاً مهاجر) مسلمان هستند. مسیحیت در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری وسیع توانسته در کره جنوبی حضور مؤثری از خود نشان دهد اما حضور تشیع در این کشور باوجود سالها دادوستد تجاری کم‌رنگ است. به شکلی که سال گذشته وقتی یک دختر جوان ایرانی که متأثر از موج کره‌ای با یک جوان بیست‌ویک‌ساله کره‌ای در تهران ازدواج کرد خانواده او با مشکلی بزرگ روبه‌رو شدند چراکه هیچ کتابی در معرفی تشیع به زبان کره‌ای در ایران وجود ندارد این مسئله با توجه به عدم تسلط آن جوان به انگلیسی برای خانواده دختر ایرانی سخت‌تر بود.
 
حجت‌الاسلام مهدی منصوری خواه مدتی است که در شهر قم و حوزه علمیه بر یادگیری و یاددهی زبان کره‌ای به طلاب و تهیه متون شیعی به این زبان همت گمارده، کاری که البته به این زودی‌ها خروجی نخواهد داشت و نیاز به اهتمام بیشتری از سوی مسئولین امر و حتی تجار ذی‌نفع درزمینهٔ کره است. او در پاسخ به این سؤال ما که چرا وارد مقوله زبان کره‌ای شدید می‌گوید به خاطر این‌که هیچ‌کس در این زمینه فعالیتی نکرده بود و معتقد است سریال‌ها و فیلم‌های کره‌ای از مهم‌ترین عواملی است که اقبال مردم به این زبان زیاد شده است.

اما شاید مشهورترین و مهم‌ترین کره‌ای که در سال‌های اخیر مسلمان شده است «جي هیوا شين» نماینده ویژه رئیس‌جمهور کره جنوبی در امور انرژی باشد که در سال 89 خبر مسلمان شدنش در حضور آیات عظام «صافي گلپايگاني» و «نوري همداني» منتشر شد خبری که در رسانه‌های مخالف ایران انعکاس ویژه‌ای یافت و باعث شد تا او به‌صورت رسمی اعلام کند که دلیل مسلمان و شیعه شدنش به‌هیچ‌وجه سیاسی نبوده است و تصاویر شهادتین گفتن خود را منتشر نماید.
 


 
 بااین‌حال همان‌طور که گفته شد کار زیادی درزمینهٔ معرفی ایران و تشیع به مردم کره صورت نگرفته است. چندی قبل ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که هیئتی ایرانی برای بازدید از نحوه آموزش دیجیتالی در مدارس کره به کلاسی  در یک مدرسه‌رفته بودند. اما در کنار تجهیزات پیشرفته آموزشی یک نکته تلخ در فیلم دیده می‌شد، معلم درحالی‌که سعی داشت ایران را به دانش‌آموزانش نشان دهد و حاضرین را معرفی کند قلب افریقا را نشان می‌دهد!!! یعنی حتی معلمین کره‌ای نیز نمی‌دانند ایران درروی نقشه کجا قرار دارد. این درحالی‌که است که خیلی از نوجوانان و جوانان ما به لطف زنجیره‌های کره‌ای تاریخ کره را ناخواسته آموخته‌اند.
 








96/1/21 - 10:22 - 2017-4-10 10:22:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن