تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799050937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عاشورای اختیاری و عاشورای دستوری


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ابوالقاسم حسینجانی شاید نامش شبیه ستاره های سینما و تلویزیون برای عامه مردم چندان آشنا نباشد اما کافی است بگوییم «جاده و اسب مهیاست، بیا تا برویم...» تقریبا کسی نیست که ادامه آن را نخواند و نگوید« کربلا منتظر ماست، بیا تا برویم» حسینجانی شاعر این شعر معروف و خاطره ساز است.



به گزارش جام جم آنلاین، در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی فرصتی دست داد تا با این شاعر عاشورایی و خوب کشورمان همکلام شویم. **یکی از کارهای خوب شما مجموعه شعر «جغرافیای رازها» است، مجموعه ای کاملا عاشورایی که بر اساس آخرین اطلاعی که من دارم شش بار تجدید چاپ شده است... البته الان هفت چاپ خورده است. **چه بهتر، خودتان دلیل این استقبال را در چه می دانید آن هم در روزگاری که بازار کتاب به طور عام و شعر به طور خاص چندان رونقی ندارد؟ یک مقداری شاید دلیلش نگاه های متفاوت باشد، من عاشورا را به عنوان یک حرکت می بینم و سعی کرده ام تصویر و ترسیم خوبی از این واقعه داشته باشم، خیلی وارد مسائل روضه و مصیبت و ... با آن رویکرد عامیانه اش نشده ام ، اتفاقا کاملا حماسی ست و از همه مهمتر سعی کرده ام نقد هم در آن باشد: کربلا آمده بود بلکه کاری بکند / ولی از آن همه عشق روضه اینجا برپاست یا: کربلا زاری نیست/ دین عزاداری نیست / مومن گریه به دست / ذوالفقار تو کجاست در واقع نقد و بررسی هم در آن هست، البته قطعا عرضه و توزیع هم مطرح است ، ناشر کتاب آقای حاجی آبادی مدیر هزاره ققنوس در بحث توزیع و برنامه هایی از جمله نذر کتاب و ... هم فعال هستند، ایشان چند نمونه دیگر هم در کتاب هایشان با موضوع عاشورا هست که خیلی خوب مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. البته شعر معروف جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم هم در همین مجموعه و به نوعی ویترین آن است.

**تا آنجا که حافظه من یاری می کند، حتی کنایه ها و رویکردهای سیاسی هم در این مجموعه وجود دارد، مانند این شعر: قبله کربلاست / راست چیست؟ / چپ کجاست؟ / راستی ذوالجناح هم جناح داشت؟! یک جایی هم در نقد برخی تحریفات عاشورا گفته بودید حسین(ع) آمده است که به ما بگوید چه کار کنیم که تو سرمان نزنند، اما خودمان آمده‌ایم و تو سرمان می‌زنیم. این نگاه ریشه در چه نوع تفکر شاعرانه و جهان بینی دارد؟ من اخیرا روی یک پروژه ای داشتم کار می کردم این که این عاشورا می تواند دو نوع گفتمان داشته باشد، یزید هم در این روز گفتمان دارد،‌او هم عاشورا برپا کرده است، در واقع عاشورا دو جهان بینی، دو نگرش و گفتمان است، گفتمانی که مطرح می شود در یکی از این گفتمان ها قرار می گیرد حرف ما یا از جنس آرامش و خرد جمعی است یا از جنس شلوغ کاری و هیاهو سالاری و نوعی عاشورای دستوری! این طرف حسین(ع) در واقع از خرد جمعی و اختیار جمعی استفاده می کند حتی می گوید می خواهید بروید بروید، این طرف همه آزاد هستند و حسین(ع) سرور همه آزادگان است، ولی آن طرف این گونه نیست اتفاقا کاملا دستوری است و با شلوغ کاری همراه است که کسی صدای این طرف را نشنود. عاشورا دوتاست، آن طرف واقعا تظاهرات است، این طرف آرامش و عقلانیت است باور و ایمان و اعتقاد است. همه حرف هایی که از حسین در این ارتباط می شنوید هم در ارتباط با تبیین دنیای خوب و دنیای بد است: «وَ اِنَّ الدُّنْیا قَدْ تَغَیَّرَتْ وَ تَنَکَّرَتْ وَ اَدْبَرَ مَعْرُوفُها، وَ اسْتَمَرَّتْ جِدّاً...» می گوید چرا من دارم حرکت می کنم، علت حرکت این است که دنیای شما را عوض کرده اند، من در برابر این دنیای عوضی و باطل می خواهم بایستم: «وَ اسْتَمَرَّتْ جِدّاً وَ لَمْ یَبْقَ مِنْها اِلاّ صُبابَهً کَصُبابَهِ الاِناءِ، وَ خَسیسِ عَیْش کَالْمَرْعَی الْوَبیلِ...» یعنی زندگی مردم برای امام حسین ملاک است، معیشت مردم را مطرح می کند: «اَلا تَرَوْنَ اِلَی الْحَقِّ لا یُعْمَلُ بِهِ، وَ اِلَی الْباطِلِ...» این نگاه، نگاه قرآن هم هست، حق و باطل را نشان می دهد، و بعد نتیجه می گیرد: «فَاِنّی لا اَریَ الْمَوْتَ اِلاّ سَعادَهً، وَ الْحَیاهَ مَعَ الظّالِمینَ اِلاّ بَرَماً» او مرگ را در چنین شرایطی جزء خوشبختی نمی بیند، حسین (ع) در عاشورا و در آن شرایط و در برابر آن گفتمان باطل ایستاده و هزینه هم می کند. **این بحث را خیلی خوب مطرح کردید، می خواهم بدانم چرا ادبیات و هنر ما کمتر با این نگاه به گفتمان کربلا پرداخته است، در واقع آنچه هنر و ادبیات عاشورایی تاکنون خلق کرده است بیشتر وجه عاطفی و حسی را برجسته کرده است. یک مقدار به فرهنگ حاکم بر می گردد که این خوب نیست. در طول تاریخ اگر نگاه کنید حکومت ها وقتی مقابل یک حقیقت نمی توانستند بایستند هویت آن حقیقت را تحریف می کنند، دقیقا خودشان می آمدند و در قالب آن ظاهر می شدند، نمونه اش محمدرضا پهلوی، شما می بینید شاه می آید لباس سیاه تن می کند، مجلس عزای حسین برپا می کند، اصلا در همان مجلس یزید هم یک عده ای می روند گریه می کنند و ماتم سرایی می کنند، باید ریشه های این اتفاق ها بررسی شود. ببینید درست است که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) روی اقامه عزا برای سیدالشهدا(ع) تاکید داشتند اما توجه داشته باشیم که آنها چاره دیگری نداشتند، فرض کنید زمان شاه در محل شما، در کوچه تان یک نفر را اعدام می کردند شما چه می توانستید بکنید؟ یا باید همان راه را می رفتید و شما را هم می گرفتند و همان بلا سرتان می آمد که سر آن یکی آمده بود یا حداقلش این بود که یواشکی یک پرچم سیاهی آویزان کنید که مخالفت خود را نشان دهید. الان شما ببینید از دو هفته قبل از محرم، مسجد و خانه و کوچه را سیاه می کنند من معتقدم این آن چیزی نیست که حسین(ع) خواسته تولید کند. با همین نگاه می خواهم این را عرض کنم که از نظر من حتی شعرهایی از جنس ترکیب بند محتشم کاشانی هم شعرعاشورایی نیست، من اینها را نوعی روضه می دانم، شعر عاشورایی شعر حرکت است، شعر عزا و گریه و اشک نیست.




یکشنبه 18 مهر 1395 ساعت 19:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن