واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
درباره بادیگارد ابراهیم حاتمی کیا
از شک حاتمی کیایی تا رستگاری در اتوبان/ کارگردانی که در فیلمش به شهادت رسید حیدر خود حاتمی کیاست که در این روزگار که دچار شک و تردید شده تشنه شهادت است.
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز : حاتمی کیا کارنامه ای درخشان دارد. بعضی او را مهمترین فیلمساز سینمای ایران می دانند. از اولین فیلم هایش «دیدبان» و «مهاجر» بگیرید که همچنان جزو آثار شاخص سینمای دفاع مقدس هستند تا «آژانس شیشه ای» و از «کرخه تا راین» که بخش انکارناپذیر تاریخ سینمای ما هستند و تازه تر «چ» با آن سکانس بی نظیر سقوط هلی کوپتر و حالا بادیگارد یعنی حاتمی کیا با اینکه مویش سپید شده اما همچنان فیلم هایش زنده اند و استخوان دار. هنوز می توان آنها را دید و حاتمی کیای همیشگی را در آنها پیدا کرد و جرعه جرعه از آنها لذت برد.
بادیگارد حاتمی کیا ادامه مسیر فیلمسازی او است. تجربه ای دیگر برای حاتمی کیا. در کنار آثار پیشینش. همچنان خودش که در نشست خبری بادیگارد گفت: «بادیگارد» اصلا نقطه عطف سینمای من نیست. این فیلم فقط هجدهمین اثر سینمایی من است که من طبق یک روال و مسیری که تا به امروز پیموده ام آن را کارگردانی کردم.»
بادیگارد قصه محافظی را روایت می کند به نام حیدر که پرویز پرستویی آن را بازی می کند. انتخابی که مخاطب فیلمهای حاتمی کیا را یاد حاج کاظم آژانس می اندازد. انتخابی که چندان تصادفی نبوده. در بادیگارد ارجاعاتی دیگری هم به آژانس هست. دیالوگ خیبری هستی یا موتوری یا تضاد بین تکلیف و وظیفه که در آژانس شیشه ای محور فیلم بود.
بادیگارد مثل بیشتر آثار حاتمی کیا قهرمان محور است. البته با شکل و شمایل قهرمان های حاتمی کیایی. قهرمان هایی که دچار و شک تردیدند. معلق و درمانده اند. چمران فیلم «چ» درگیر جنگ و صلح است. بین خانواده و تکلیف یکی را باید انتخاب کند. مسأله اش دفاع از مردم است، ولی برای این هدف گاهی مذاکره می کند و گاهی نارنجک دست می گیرد. خانواده اش را ترک می کند و راهی پاوه می شود.
در بادیگارد اما شک حاتمی کیایی در هیأت نسبت و تضاد بین وظیفه و اعتقاد جلوه گر شده. «حیدر» در اولین سکانس فیلم این تضاد را توضیح می دهد. ما تصاویری از چشم های حیدر را می بینیم که چشم پزشکی خارج از تصویر دارد آنها را معاینه می کند و در همین حین از او سوالاتی را درباره کارش می پرسد. چشم پزشک و پرسنده حاتمی کیاست. از حیدر می پرسد: شغلت چیه؟ تو حفاظتم. نگهبانی؟ محافظم. آهان پس بادیگاردی. نه محافظم.
حاتمی کیا در سکانس اول فیلم مسأله اش را توضیح می دهد. تضاد بین محافظ بودن و بادیگارد بودن. جلوتر «حیدر» خطاب به مافوقش که چه فرقی می کند محافظ باشیم یا بادیگارد. جواب می دهد که محافظ کارش عقیده اش است، ولی بادیگارد مزدور است. حالا حیدر که در طول این سال ها محافظ خیلی ها بوده، دچار تردید شده است. در جایی از فیلم حیدر دو قاب عکس را بالا می آورد که یکی تصویر شهید رجایی است و دیگری تصویر روحانی. درحالیکه حیدر دلش با رجایی و دهه شصت است. برای همین سوار بر ماشینی می شود که روزگاری شهید رجایی را با آن جایجا می کرده.
حاتمی کیا فیلمساز تضادهاست. تضاد بین دیروز و امروز، ماندن یا رفتن، به اضافه دختر خانواده اش که قرار است با یکی از نیروهای او ازدواج کند، و حالا به شک افتاده است. می گوید نمی خواهد یک عمر در خوف و رجا باشد و یک روز جنازه شوهرش را تحویل بگیرد.
حیدر تصمیم می گیرد دیگر بادیگارد نیروهای سیاسی نباشد. و بجای آن محافظ فرزند یکی از همرزمانش شود. مهندس میثم زرین که دانشمند هسته ای است و فرزند شهید. مهندس جوان نمی خواهد محافظ داشته باشد. او استعاره ای از جوان های دهه نود است که بین خودشان و نسل گذشته فاصله می بیند. او ترجیح می دهد روی پای خودش بایستد. روشن است که حاتمی کیا نگران این فاصله و دوری است. برای همین حیدر محافظ مهندس جوان می شود. می پذیرد که این سال ها در حق هم نسلان او کوتاهی کرده و حالا می خواهد جبران کند. حیدر خود حاتمی کیا است. او برخلاف فیلمسازان دیگر با زمان جلو آمده و برای امروز فیلم می سازد. حتی اگر سراغ سوژه های تاریخی برود مثل فیلم «چ». بادیگارد با اینکه درباره زندگی یک محافظ است اما به شدت اجتماعی است. حاتمی کیا همچنان دردمند و نگران است و هنرمندانه این دردمندی اش را به تصویر کشیده است.
لحظات اکشن فیلم استادانه کارگردانی شده است. با ریتمی مناسب و به اندازه. نه آن قدر زیاد است که حیدر را شبیه قهرمان های هالیوودی کند، نه چندان سردستی که شبیه فیلم هندی شود. دیالوگ نویسی کار هم به شدت خوب است. به عقیده نگارنده حاتمی کیا بهترین دیالوگ نویس سینمای ایران است. همه اینها به اضافه استفاده درست از موسیقی که حاتمی کیا در آن تبحر ویژه ای دارد، بادیگارد را به فیلمی دیدنی و یکی از آثار مهم جشنواره سی و چهارم فجر تبدیل کرده است.
در سکانس پایانی بادیگارد، حیدر برای نجات دانشمند هسته ای از حادثه ترور خودش را جلوی گلوله ها قرار می دهد و شهید می شود. حیدر خود حاتمی کیاست که در این روزگار که دچار شک و تردید شده تشنه شهادت است. او راه رستگاری را در شهادت می بیند و برای همین دوربین از جنازه حیدر حرکت می کند و قاب را نور و روشنی پر می کند. شک حاتمی کیایی وصل می شود به شهادت در اتوبان. این سرنوشت بادیگارد حاتمی کیاست.
برای دانلود تیزر فیلم سینمایی "بادیگارد" کلیک کنید.
94/11/20 - 09:00 - 2016-2-9 09:00:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]