واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
کرسی نقد و بررسی «اصول فقه و هرمنوتیک» با ارایه حجتالاسلام احمد واعظی، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجتالاسلام واعظی در این نشست گفت: هرمونتیک علمی است که به اصول فهم متن میپردازد و این علم شاخههای علمی مختلفی از نسخه شناسی تا اصول و قواعد فهم در شاخههای مهم مباحث زبانی را در بر میگیرد. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: در عرصه علم اصول فقه نیازهای ما به فهم و تفسیر متن در نظر گرفته میشود و احساس می کنیم که این علم خیلی فربه شده است که نمی توان بحثهای جدید و شاخههای علمی جدیدی را در آن وارد کرد. وی گفت: امروزه در علم تفسیر و عرصه مباحث تفسیری، تفاسیر و شاخههای تفسیری در یک عرصه در نظر گرفته میشود ولی در علوم تفسیری یا هرمنوتیک غربی این عرصهها، مباحث دانشی مجزاست و همه آنها به عنوان یک دانش خاص مورد بحث و نقد و نظر قرار میگیرد. این مدرس حوزه بیان کرد: یکی از نکاتی که در خصوص علم اصول مورد توجه واقع میشود آن است که این علم، زبان طبیعی را موضوع بحث قرار میدهد ولی در هرمنوتیک فلسفی زبان طبیعی موضوع بحث نیست که بخواهیم راجع به مفاد و مدلولات و برخی از الفاظ بحث کنیم. وی گفت: در هرمنوتیک فلسفی همه چیز زبانی است ولی هیچگاه هرمنوتیست حرفهای زبان طبیعی را موضوع خود قرار نمیدهد؛ به همین دلیل کل هرمنوتیک فلسفی با مباحث اصولی ما درگیر نمیشود. وی اظهار کرد: در هرمنوتیک فلسفی که به معنای خاص در واقع اشاره به هرمنوتیک هایدگر و گادامر دارد، به جای بحث در قالب اصول دخیل در فهم متن در خصوص ماهیت و سازوکار اصول فهم بحث میشود. این مدرس حوزه بیان کرد: یکی از محورهای چالش، بنیانی ترین و اصلی ترین رکن نظریه تفسیری عالمان فقهی است، یعنی اینکه وقتی با متن مواجه می شویم به دنبال مراد مولف هستیم که هرمنوتیک های دیگر این مطلب را بر نمیتابد. وی گفت: نکته اول این است که هرمنوتیک فلسفی معتقد است وقتی با متن مواجه میشویم با متن مواجه هسیم نه ماتن. این نکته نتایج متعددی دارد یعنی اینکه آنچه که خروجی فرایند تفسیر است معنای متن برای ماست نه معنای متن نزد مولف. وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر آن است که هرمنوتیک فلسفی مسئله قصد مولف را اساسی میداند. حکمت صدرایی علم را امری وجودی می داند نه ماهوی. البته معنی که هایدگر در خصوص علم وجودی مطرح میکند با مفهوم مورد نظر ملاصدرا متفاوت است. واعظی اظهار کرد: در اینجا باید گفت که عملیات تفسیر از نظر هرمنوتیک یک امر کشفی نیست ولی از نظر ما این عملیات یک عملیات اکتشافی است. از نظر هرمنوتیک فرایند اکتشافی نیست بلکه سازندگی است. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: هرمنوتیک فلسفی به همه تفاسیر خوش آمد میگوید و هیچ متنی را بر تفسیر دیگر رجحان نمیدهد ولی اگر پس از سالها مشخص شد که یک مفسر از مبانی غلطی استفاده کرده است آن را رد میکند. وی گفت: عمده ترین استدلال هرمنوتیک فلسفی این است که ما نمیتوانیم قصد و نیت ماتن را تشخیص دهیم زیرا دنیای ذهن ماتن برای ما قابل فهم نیست؛ تحلیل هرمنوتیک که ماتن را کنار میگذارند نمیتواند افعال گفتاری را تفسیر کند ولی در علم اصول این کار انجام میشود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]