تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829813824




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقل، علم و فقه شیعه از نگاه امام جعفر صادق(ع)/ خدا ثواب اعمال انسان‌ها را بر اساس عقل آنها می‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


عقل، علم و فقه شیعه از نگاه امام جعفر صادق(ع)/ خدا ثواب اعمال انسان‌ها را بر اساس عقل آنها می‌دهد فرهنگ > دین و اندیشه - سخنان آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی درباره امام جعفر صادق(ع)

اصالت و ابقاي تفکر شيعي دو هدف مهمي بود که امام صادق(ع) براي حفظ تفکر شيعي دنبال کردند. در مورد اصالت يک تفکر بايد گفت، اگر تفکري بر پايه عقل سليم باشد طبيعي است که اين تفکر از اصالتي برخوردار است. تفکراتي که ناشي از هوي و هوس يا سياسي کاري يا مربوط به برخي از مطامع انساني باشد، ارزش و اصالتي نخواهد داشت. ارزش يک تفکر در اين است که بر پايه‌هاي صحيح و محکمي بنا شده باشد. امام صادق(ع) به خوبي در دوره حيات خود‌شان اثبات کردند که تفکر اسلام ناب بر اساس منطق و عقل استوار است و ما در ميان مکاتبي که در عصر امام صادق(ع) بودند يا بعدها به وجودآمدند، اين جهت گيري را به اين وضوح نمي بينيم، حديثي است از آن حضرت که «خداوند ثواب اعمال انسان‌ها را در عالم آخرت بر اساس عقل آنها مي‌دهد» اما حضرت چه هدفي را از اين روايت دنبال فرموده اند؟ اساسا آن تعداد روايتي که از امام صادق(ع) پيرامون مسأله عقل رسيده است، در هيچ يک از کتب روايي ملاحظه نمي شود. برخي از اين روايات آن قدر ارزشمند هستند که بايد کتاب‌ها پيرامون همان يک روايت نوشته شود، مانند اين روايت: «ان الله عزوجل خلق العقل هو اول خلق من الروحانيين العرش من نوره» حضرت مي فرمايند، خداوند عقل را از نور خودش خلق کرد و آن را بر همه مخلوقان خويش برتري داد. پاسخ به سؤالاتي نظير اينکه حقيقت عقل چيست يا عقل چگونه خلق شد و... فقط در کلمات ائمه اطهار(ع) و خصوصا در کلام امام صادق(ع) ديده مي‌شود. در روايت ديگري حضرت به «هشام» فرمودند: «ان لله علي الناس حجتين، حجة ظاهرة وحجة باطنة فاما الظاهرة الرسل و الانبياء و الائمه فاما الباطنة فالعقول» يعني خداوند براي هر بشر 2 حجت و 2 راهنما را دليل قرار داده است، يکي دليل بيروني مثل انبياء ائمه و... ديگري دليل دروني که در درون هر شخصي موجود است و آن عبارت از عقل است. بنابراين يکي از ملاک‌هاي ارزش يک تفکر، عقل است و مکتبي که به تعقل ارزشي ندهد محل توجه نيست و ما مي‌بينيم که در مکتب شيعه و انديشه‌هاي امام صادق(ع) نسبت به اين معني بسيار توجه داشته اند. نکته ديگر اينکه اگر مکتبي به علم بها داد، باز آن مکتب از ارزش بالايي برخوردار خواهد بود. مکتبي که جامعه و مردم را به جهل و جهالت ترغيب کند، هيچ ارزشي نخواهد داشت و اساسا يکي از راه هاي محک زدن صحت يک فکر اين است که ببينيم تا چه حد اين فکر با علم و حقيقت آشنا و نزديک است. ما روايات متعددي نيز از امام صادق(ع) در باب ترغيب به کسب علم داريم. در کنار همين امر، مکتب شيعه هميشه مردم را به تفقه در دين خدا ترغيب کرده است و اين امر ميسر نمي شود جز اينکه ائمه طاهرين خودشان مطمئن بوده ‌اند که اين دين بر اساس موازين صحيح عقلي و علمي استوراست. بنابراين مي‌توان گفت ارزش و اصالت فکري امام صادق(ع) در پرتو بها دادن به علم است. نکته ديگر اين است که حضرت امام صادق(ع) مناظرات فراواني با صاحبان مذاهب و افکار داشتند و اين بايد براي روحانيون و دانشمندان زمان ما الگو و درسي باشد تا به اين مسأله بيشتر بها داده شود. اين مناظرات در کتب ما ثبت شده و از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. لذا مجموع اين امور، يعني بها دادن به عقل و علم و گشودن باب مناظره و بحث و گفت ‌و گو درانديشه جعفري بسيار محل توجه است، همچنين در بعد تربيتي، آنچه از امام صادق(ع) به عنوان ادعيه رسيده است اهميت بسزايي دارد، همان طور که قبلا صحيفه سجاديه داشتيم، شايد به همان اندازه بلکه بيش از آن صحيفه صادقيه داريم؛ يعني دعاهايي که آن حضرت به وسيله آنها جامعه و مؤمنان را آموزش مي‌دادند که از اين راه و اينگونه خداوند را مناجات کنند. خالي از لطف نيست اشاره کوتاهي کنم به فقهي که از امام صادق(ع) امروزه در اختيار بزرگان ما است. شايد بيشترين احاديث فقهي در ميان ائمه طاهرين(ع) از آن حضرت رسيده است «اربعمأة» از کتب اصولي است که اصحاب آن حضرت از قول ايشان نوشته اند. گرچه برخي مانند شيخ مفيد مي‌گويند اينها از زمان امير‌المؤمنين(ع) ثبت شده ، اما مشهور اين است که 400 نفر از اصحاب معتبر امام صادق(ع) احاديث آن حضرت را ثبت مي کردند و سپس آنها را بر امام عرضه مي داشتند. امام مردم را به همين « اصول اربعمأة» يا «400 گانه» ارجاع مي‌دادند تا به آنها عمل کنند و اين اصول «اربعمآة» منشايي شد براي اينکه بعدها کتب اربعه روايي ما يعني «کافي» «من لايحضره الفقيه»، «تهذيب» و «استبصار» توليد شود؛ اين کتب اربعه امروز منبع فقه شيعه در کنار قرآن کريم و ساير ادله فقهي است. بعضي از اصحاب امام صادق(ع) حدود 30 هزار حديث از آن حضرت نقل کرده اند که در کتب رجال موجود است. ادعاي ما اين است، امروز اگر شيعه و فقهاي شيعه قدرت پاسخگويي به مسائل جديد جامعه بشري را دارند، اين به برکت فقهي است که توسط امام صادق عليه السلام در اختيار ما قرار گرفته است انصافا رواياتي که از آن امام بزرگوار به ما رسيده باعث جامعيت فقه شيعه شده است. اگر منصف باشيم، متوجه مي‌شويم فقه شيعه به هيچ وجه در جهت گرفتار کردن مردم نيست بلکه به دنبال باز کردن راه‌هاي روشن و راحت براي زندگي بشر است و اينها همه در پرتو روايات و فقهي است که از امام صادق(ع) در اختيار ما قرار گرفته است.   /6262

کلید واژه ها: امام جعفر صادق(ع) - جواد فاضل لنکرانی -




دوشنبه 7 دی 1394 - 21:46:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن