تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798332953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سعید تشکری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس: «ولادت» یک پیشنهاد به ادبیات است/ در خلق ادبیات دینی عقبیم/ صفویه مدیون رشادت سلسله سادات رضوی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سعید تشکری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:
«ولادت» یک پیشنهاد به ادبیات است/ در خلق ادبیات دینی عقبیم/ صفویه مدیون رشادت سلسله سادات رضوی است
نویسنده رمان «ولادت» گفت: این رمان که مورد توجه قرار گرفته در حقیقت یک پیشنهاد به ادبیات است که می توان ادبیات را از دریچه ادبیات شعر و ادبیات سینما نوشت تا اهل شعر و سینما لذت ببرند و به یک ماده جدید در ادبیات برسند.

خبرگزاری فارس: «ولادت» یک پیشنهاد به ادبیات است/ در خلق ادبیات دینی عقبیم/ صفویه مدیون رشادت سلسله سادات رضوی است



خبرگزاری فارس - حسام آبنوس: سعید تشکری نویسنده خراسانی است که خواندن آثارش لذتی متفاوت را به خواننده منتقل می‌کند و شاید همین وجه تمایز او با سایر نویسندگان باشد. به بهانه انتشار چاپ دوم رمان «ولادت» و همچنین نزدیک بودن به ولادت امام رضا (ع) که این رمان نیز در حال و هوای سفر این امام رئوف به ایران است گفت‌وگویی با او انجام دادیم. او در این گفت‌وگو به رمان دینی، زبان شاعرانه رمانش و روایت تاریخی در بستر ادبیات اشاره کرد که مشروح آن در ادامه آمده است. *برای ادبیات شهودی استاندارد نداریم فارس: نکته‌ اول شاعرانگی متن «ولادت» بود. قلم شما شاعرانه است و این حس شاعرانه در کتاب‌های دیگر نیز وجود دارد ولی در رمان «ولادت» این بروز بیشتری داشت. در مورد این نکته توضیح می‌دهید. بهتر است کمی برگردیم به گذشته. من مشکلی دارم و نتوانستم آن را حل کنم و آن را نمی‌فهمم و بعد از 50 سال کار هنری نتوانستم آن را برطرف کنم. من در خاطرم هست که در نوجوانی در مجلات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌نوشتم. آنجا به من می‌گفتند که اینطور نوشتن تو را زود تمام می‌کند و آن زمان 10 سالم بود. من به آنها گفتم که من با این زبانم حرف می‌زنم و آدم‌های من پیشینه مغزی نداشته و پیشینه دلی دارند. جلوتر که آمدم در نگارش فیلمنامه و نمایشنامه نیز این رویه وجود داشت و به من گفته می‌شد که شاعرانه می‌نویسم. این سخن این معنا را می‌دهد که انگار یک نگارش ثابتی برای نوشته وجود دارد و من با یک روش دیگر می‌نویسم و از آن قلمرو بیرون زده‌ام. علت این است که ما استاندارد درست و حسابی و درمانگر برای ادبیات شهودی نداریم، یعنی ادبیات شهودی دارای یک شاکله است که در آن طرف و اروپا یوستین گوردر و ... آن را در آورده‌اند و به آن رسیده‌اند و کسی هم به آنها نمی‌گوید که چرا اینطور نوشتی و این سبک نوشتار ذاتش از کتب دینی بیرون آمده است و این کتب، کتب منبع و مرجع است. کتب مقدس که اگر آنها بازخوانی شود زبانی که در آن است و خداوند وحی را با آنها نازل کرده است زبانی است که همه انسان‌ها از ریتم و آهنگ آنها لذت خواهند برند. من جستجو و تحقیق کردم و آنها را وارد زبان و ادبیات ایران کرده‌ام و کسی دیگر در ایران این کار را نکرده است و در این قلمرو کسی دیگر نمی‌نویسند. *نگاهم به این جهان شهودی و خداباور است من دارای دو مشکل هستم یکی این که من نگاهم به این جهان شهودی و خداباور است و دیگر اینکه ادبیاتم دین‌باور است و اینکه گفته می‌شود چرا اینطوری می‌نویسم را بر نمی‌تابم و این سبک نوشتن من به خاطر فرم نوشتن من است. دعبل خزاعی 10 سال در جستجوی امام رضا (ع) بوده و در بیابان‌ها می‌گشته و در دل خود عشقی داشته، حال آیا این آدم می‌تواند یک آدم معمولی با یک سخن معمولی باشد؟ خود به خود این فرد یک شاعرانه‌ای در کلام دارد. *گونه ادبیات - سینما را برای دیدن رمان ایجاد کردم به خاطر اینکه مخاطب به جای یک ارتباط کلامی با جهان، یک نگاه تصویری به آن دارد به یک تلفیقی از ادبیات و سینما دست زدم و رو آوردم و گفتم که مخاطب من باید بتواند رمان را ببیند و با چشمانش آن را ببیند و ادبیات را بعلاوه سینما کردم و گونه‌ای از ادبیات - سینما را ایجاد کردم. *با مُد ترجمه حرکت نمی‌کنم این نوع نگارش در آن طرف سال‌ها انجام می‌شود ولی در ایران کمتر انجام شده و مشکل ما این است که من با مُد ترجمه در ایران حرکت نمی‌کنم بلکه با مُد آگاهنده حرکت می‌کنم. یعنی امروز پائولو کوئلیو مُد است پس همه پائولو کوئلیو نویس می‌شوند ولی فردا از او بدشان می‌آید، کسی که خوب بودن و بد بودنش ثابت نشده است. این در حالی است که این نویسنده‌ها دارای استاندارد خود هستند و مخاطبشان با استاندارد آنها آشنا هستند. این شاعرانگی نیز استاندارد من است. وقتی رمان ولادت به چاپ دوم رسیده من باید خیلی شاکر خدا باشم چون یک رمان فاخر است و زرد نیست. این رمان با انگیزش‌های خاص انتخاب شده و مخاطب با انگیزش‌های دین باورانه آن را خوانده است. این رمان که مورد توجه قرار گرفته در حقیقت یک پیشنهاد به ادبیات است. که می توان ادبیات را از دریچه ادبیات شعر و ادبیات سینما نوشت تا اهل شعر و سینما لذت ببرند و به یک ماده جدید در ادبیات برسند. *در کنار مستندات مقدس تخیل مقدس نیز وجود دارد فارس: در «ولادت» هم اما رضا (ع) را می‌بینم و هم نمی‌بینیم. یعنی قداست امام رضا (ع) را شاهدیم ولی رمان از خطوط قرمز هم عبور نکرده است. برای رسیدن به این امکان در رمان چه تمهیدی به کار برده‌اید؟ بهتر است ساده حرف بزنیم. ما دارای یک سری مستندانت مقدس هستیم که کسی شکی در آنها ندارد اما یک تخیل مقدس نیز نویسنده دارد. تخیل مقدس چیست؟ یعنی قبل و بعد از هر واقعه را نویسنده و تخیلش می‌نویسد و پژوهشگر آن را به وجود نمی‌آورد و کار نویسنده ادبیات و این قبل و بعد است که ادبیات را تشکیل می‌دهد. حالا اگر این قبل و بعد هر واقعه را بنویسیم بدون اینکه از خط قرمزها عبور کنیم و به مستندات وفادار بمانیم آن وقت به آن قبل و بعد تخیل مقدس می‌گویند. در تاریخ فقط تیتر وجود دارد و نویسنده با کنار هم گذاشتن تیترها و نوشتن قبل و بعد آنها رمان را شکل می‌دهد. ما در این رمان در حالی که وجود حضرت رضا (ع) را در همه جا داریم اما از خطوط قرمز هم عبور نکنیم و این یک هوشمندی می‌خواهد. *نویسنده ادبیات کارش نوشتن گزارش‌های تاریخی نیست من فکر می‌کنم خیلی از دوستانی که در ادبیات دینی نویسندگی می‌کنند شبه نویسنده هستند و مرادم از این سخن بی ادبی و توهین به آنها نیست بلکه آنها گزارش‌های تاریخی را با زبان‌های مختلف می‌نویسند. کسی که گزارش‌های تاریخی را با زبان‌های مختلف می‌نویسد به واقع نویسنده ادبیات قلمداد نمی‌شود و نویسنده ادبیات کارش نوشتن گزارش‌های تاریخی نیست بلکه نویسنده ادبیات دینی کاملا موشکافانه آن گزارش‌ها را به جنسی از ادبیات تبدیل می‌کند. *در خلق ادبیات دینی عقبیم ما در خلق ادبیات دینی عقب هستیم و تعداد کسانی که که باید در این حوزه کار کنند کم هستند و این تعداد کم کار گل درشتی می‌کنند. *گرگ و چاه روش کشتار عباسیان بوده است فارس: در خلق این رمان چه میزان سراغ منابع دست اول رفتید و چه قدر از تخیل نویسنده استفاده کردید؟ مثلا چاهی که سرهای شیعیان در آن انداخته شده است چه قدر صحیح است. هر سیستم و حکومتی برای سرکوب و کشتار مخالفان خود روشی دارد و روش چاه و گرگ ابداع دست عباسیان بوده است. یعنی آنها مخالفان خود را سر می‌بریدند و گرگ‌ها آنها را می خوردند و استخوان‌ها را در چاه می ریختند. عین چاهی که در رمان به آن اشاره کردم در مشهد وجود دارد، مثلا در ازغد هست، در نزدیکی مقبره فردوسی وجود دارد و در جاهای مختلف نیز وجود دارد؛ حال چه کسانی می‌گویند که اینها خرافات است؟ حال اگر این مستندات تاریخی را بیان کنیم می‌شود بیان خرافات؟ *«ولادت» داستان فضیلت سلسله سادات رضوی است فارس: نگارش رمان «ولادت» چه میزان زمان برد؟ «ولادت» 2 سال زمان برد تا نگارش آن را انجام دهم و این رمان کتاب اول از یک مجموعه 5 جلدی است. در این مجموعه می‌خواهم نشان دهم که پس از ورود حضرت رضا (ع) و فرزند ایشان امام جواد (ع) سلسله‌ سادات رضوی نیز در کشور به وجود آمد. ایرانیان از موسی مبرقع فرزند امام جواد (ع) صاحب نسلی پاکیزه می‌شوند به نام سادات رضوی یا به عبارتی سادات ایرانی که با اختلاف دو نسل فرزندان امام رضا (ع) هستند و این مجموعه، داستان فضلیت این قوم است. *صفویه مدیون رشادت سلسله سادات رضوی است در رمان «ولادت» نقش سادات رضوی تا دوره قاجار نشان داده می‌شود و نقش آنها در حکومت ایران در حالی که خود حکومت نمی‌کنند نشان داده شده است و این سلسله سادات رضوی هستند که در تاریخ اسمی از آنها برده نمی‌شود و این مسئله‌ای است که در ادبیات مغفول مانده است. برای مثال صفویه مدیون رشادت رضویه است و اسمی از آنها نمی‌آید و در رمان ولادت می‌خواهم نقش آنها را نشان دهم و بازگشایی این بخش از تاریخ است. انتهای پیام/و

94/06/03 - 12:21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن