تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833360932
اشعریت هر چیزی است که عقل را از اطلاق بیندازد/ اشعریت مدرن چیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دینانی:
اشعریت هر چیزی است که عقل را از اطلاق بیندازد/ اشعریت مدرن چیست
شناسهٔ خبر: 2874680 - چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
دکتر دینانی طی مصاحبه ای گفت: اشعریت هر چیزی است که عقل را از اطلاق خودش بیندازد. منتها اشعریت قدیم میگفت که خدا خواسته است و ما با عقل، کاری نداریم اما دنیای امروز می گوید هر آنچه که آزمایشگاه بگوید. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر حاصل گفتوگویی است با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد دانشگاه تهران که در سایت شخصی وی منتشر شده است.*آقای دکتر شما در آثار خودتان به دو جبهه اشعری و جریان های فکری غرب بسیار پرداخته اید اما عده ای از متفکرین غربی، اندیشمندان اسلامی را متهم به درجا زدن و عقب ماندگی می کنند و می گویند آنچه که اکنون شما به آن افتخار می کنید سالهای پیش ما به آن دست یافته ایم و شما چیزی جز فلسفه یونان ندارید. سوال این است که آیا این قضاوت آنها درست است؟ و آیا ما چیزی جز فلسفه یونانی نداریم؟ البته در آثار شما به این مساله پرداخته شده و به عنوان نمونه شما فرمودید که بسیاری از مسائل را ابن سینا مطرح کرده است که ارسطو به آنها نرسیده بوده است. خوب. سؤال بسیار خوبی مطرح کردید. این دو جبهه ای که به آن اشاره کردید، بله من با اشعریت رابطه خوبی ندارم و نمی خواهم در اشعریت بمانم و همچنان که غرب را هم نمی پسندم اما نه به این تند و تیزی که شما فرمودید.برگردیم به سوال غربی ها که واقعاً سوال مهمی است. سوال آنها این است که ما از این مراحل عبور کردیم و شما در قرون وسطی مانده اید و ما پیشرفت های بزرگی داشتیم و شما چون در قرون وسطی مانده اید هیچ نتیجه و پیشرفتی نداشتید. اما پاسخ اینکه ما چرا در قرون وسطی ماندیم این است که چون ما اشعری باقی ماندیم و اشعری هم هستیم. شما از شخصی بپرسید که آیا شما اشعری هستید یا خیر. سریع پاسخ به شما می دهد که خیر من اشعری نیستم. در حالی که در عمل و در تفکرات اش کاملا اشعری است. و اصلا معنی اشعریت و اعتزال را نمی داند. چون تعلیمات او این بوده که «لفظ اشعریت» بد است می گوید که نه من اشعری نیستم اما رفتارش اشعری است. پس اولین علت رکود ما اشعریت است. دومین علت پیشرفت غرب این بود که غرب نه تنها از اشعریت عبور کرد بلکه از دین نیز عبور کرد و حتی کلّ دین را نیز از مظاهر اشعریت دانست! ما سعی داریم بگوییم که دین، اشعریت نیست. و البته حق با آنهاست از این حیث که دین مسیحیت به اشعریت نزدیک تر است. خلاصه مسیحیت، اشعریت است. البته غرب، دین را به طور کلی کنار نگذاشت اما این را گفت که با احکام دینی کار نمی کند و پاپ را نکشت اما او را به داخل کلیسا فرستاد. بعد از اینکه از اشعریت عبور کرد و دین (پاپ) را کنار گذاشت به سراغ علم (science) رفت. غرب در علم تاخت و پیشرفت های علمی، امروز غیرقابل انکار هستند.اما انحراف غرب از آنجایی بود از پنجره بیرون رفت اما از در وارد شد! یعنی از پنجره اشعریت بیرون رفت اما از درب دیگر اشعریت، وارد شد. از پاپ گذشت و از تعالیم سطحی مسیحیت عبور کرد و تحقیق در علوم و طبیعت کرد اما از طرف دیگر دچار اشعریت دیگری شد. که این اشعریت دوم از اشعریت اول ضخیم تر است.اشعریت اول که رقیق هم بود این بود که توانست آن را بشکند و به دامان علم پناه ببرد اما اشعریت دوم که در پناه همان علم برای دنیای غرب به وجود آمد این بود که اشعریت را خلاصه کرد در «تجربه»؛ اشعریت پیش از مدرنیته و علم، عقل و علم را در «اراده» خلاصه می کردو می گفت که اراده اصل است نه عقل. اما اشعریت مدرن می گوید که «عقل همان تجربه علمی است» و دیگر برای غیر تجربه علمی اعتبار قائل نشد. می گوید که اگر چیزی در تجربه من در نیاید و در تلسکوپ و میکروسکوپ من دیده نشود، آن امر عقلانی نیست و بافتنی و انتزاعی است.اما عقل، حقیقت را فراتر از لوله آزمایشگاه می داند. آزمایشگاه می گوید که من تا اینجا دیدم و ماورای آن را نمی دانم. امروزه فیزیک دانان از «ذره خدا» صحبت می کنند. و البته حق هم دارند زیرا که جز لوله آزمایشگاه چیز دیگری ندارند. اما عقلی که من از آن صحبت می کنم عقلی است که هم میکروسکوپ و تلسکوپ آن را «در حد خودش» تایید می کند و هم اراده الهی را قبول دارد اما این را نیز می گوید که هر دو (آزمایشگاه و اراده الهی) باید معقول باشند. عقل آنی است که هم از لوله آزمایشگاه فراتر است و هم از اراده. این عقل می گوید که «اراده خداوند از علم او ناشی می شود» علم الهی نیز عقلانی است و اساسا عقل، فراگیر است. عقلی که ما از آن صحبت می کنیم عقل آزمایشگاهی نیست گرچه، عقل آزمایشگاهی هم، عقل است. کل هستی براساس عقل است. اگر عقل را از هستی برداریم آشوب (Chaos) است.*البته آقای دکتر دینانی، با تضعیف عقل، به آشوب دامن زده می شود…بله، متاسفانه. با تضعیف عقل نظری و آوردن همه چیز در عقل عملی و اخلاق کمک به این آشوب می شود البته اخلاق مقوله خوبی است اما معیار نمی تواند به ما نشان بدهد. اخلاق، عمل است و معیار عقل عملی چیست؟ قطعا نظر. اینجا همان جایی است که کانت دچار اشتباه شد.*استاد آیا می توان گفت که اشعریت هر چیزی است که عقل را از اطلاق خودش بندازد که می تواند تجربه حسی آزمایشگاهی باشد یا اراده و…بله دقیقا این اشعریت است. منتها اشعریت قدیم می گفت که خدا خواسته است و ما با عقل، کاری نداریم. هرچه که او فرموده گرچه خلاف عقل نیز باشد؛ اما دنیای امروز می گوید هر آنچه که آزمایشگاه بگوید. فرقی نمی کند و هر دو عقل را کنار گذاشته اند.*پس اشعریت امروز ابزار را تقویت کرده است و عقل را تضعیف کرده است؟نه بر مبنای آنها این است که انسان همان آزمایشگاه است و از اومانیسم صحبت می کند. اصلا دقت بفرمایید که نتیجه انسان آزمایشگاه و تلسکوپی امروز، اومانیست است. دیگر خدا نیست و انسان به جای خدا نشسته است.استاد، مشکلات امروز در جهان اسلام مثل گروه های تندرو دینی می توان گفت نتیجه اشعریت است؟ بله، حتما روح اشعریت همان طور که در ابتدا عرض کردم در جهان اسلام حاکم است و ما نتوانسته ایم به طور کلی از فضای اشعریت بیرون بیاییم. اما جالب اینجاست که تفکر داعشی و امثال آن در اسلام و به طور کلی دین بیشتر از فضای بی دینی غرب است. زیرا که غرب اشعریت خود را با تجربه و عقل تجربی معاوضه کرد و امروز، تفکر علم با روح داعشی (که اشعریت به معنای اول که همان اراده است) سازگار نیست.راه این است که جهان اسلام بتواند از اشعریت عبور کند و حرف معقول خود را که حکمای ما و عرفای بزرگ ما قرن ها پیش بیان کرده اند رواج دهد و این مهم نیز امکان پذیر نیست مگر با سخن عقلانی زدن و در ساحت بلندمرتبه عقلانیت و هستی اندیشیدن. ما عموما دنبال اصلاح گری فوری هستیم و می خواهیم فوری عالم را اصلاح کنیم، اصلاح خوب است اما نه به قید فوری بودن. اصلاح همان طور که عرض کردم بالا بردن عقلانیت است و سخن تازه گفتن.استاد می گویند که غربی ها عقل گرا هستند و البته به قید آزاد بودن اما ما عقل گرا نیستیم یا اگر هم باشیم آزاد نیستیم، آیا این سخن درست است؟ من به این سوال پاسخ دادم که عقل در نظر غربی ها همان «تجربه حسی» است اما عقل در نظر ما بالاتر و فراگیرتر از تجربه است. یک عالم آزمایشگاه حق دارد در همان حوزه علم و در حد خودش سخن بگوید و نظریه بدهد اما اگر بخواهد که تمام حقایق هستی را و ازل و ابد و حتی خدا را در آن لوله آزمایشگاه پیدا کند و ببیند این انحطاط است و اینجاست که من می گویم «عالم آزمایشگاه، به اندازه دهان خودش حرف بزند» یعنی در حوزه علوم الهی و متافیزیک، صلاحیت ندارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]
صفحات پیشنهادی
چیستی حقیقت عرش در قرآن کریم - بخش دوم و پایانی حاملین عرش هشت نفرند
چیستی حقیقت عرش در قرآن کریم - بخش دوم و پایانیحاملین عرش هشت نفرندامام صادق علیه السلام فرمود حاملین عرش ـ عرش همان علم است ـ هشت نفرند چهار نفر از ما و چهار نفر از کسانی که خدا بخواهد چیستی عرش در نگاه مفسّران جستجو در تفاسیر قرآن کریم این حقیقت را آشکار میسازداز ورزش زورخانهای تا پارکور/ نسبت فرهنگ سنتی و مدرن با ورزش
به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای از ورزش زورخانهای تا پارکور نسبت فرهنگ سنتی و مدرن با ورزش شناسهٔ خبر 2872446 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۸ دین و اندیشه > سایر ورزش صرفاً یک فعالیت جسمی و ذهنی نیست چرا که اعمال و حرکات انسان ناشی از مغز و ذهن اوست و در عینويژگيهاى انسان عاقل چيست؟
اخلاق ويژگيهاى انسان عاقل چيست اشتغال به نعمتهاي حلال مادى دنيا مانع شكرگزارى و موجب غفلت او نميشود و در مواقع سختى گرسنگى دعوت شيطان و هواي نفس به ارتكاب گناه مثل خوردن مال حرام نگاه حرام و صبر در گناه دارد و خود را آلوده نميكند به گزارش سرويس ديني جام نيوز عقل بچیستی حقیقت عرش در قرآن کریم - بخش اول حمل عرش الهی توسط ملائکه
چیستی حقیقت عرش در قرآن کریم - بخش اولحمل عرش الهی توسط ملائکهعرش مرکز و جایگاه عینی و حقیقتی از حقایق هستی است که زمام تدبیر امور جهان با همه کثرت و تنوّع در آنجا مجتمع و سامانیافته و از آنجا بهسوی هستی صادر میشود چکیده چیستی «عرش» و مسائل مرتبط با آن همورد مظالم چیست ؟
اگر میت وصیت کرده باشد که فلان مبلغ بابت رد مظالم بدهند لازم است آن مبلغ را با اجازه مرجع تقلید به فقرا صدقه بدهند در این صورت حتی اگر مقدار مال مورد وصیت بیش از ثلث مال میت باشد باید به آن عمل شود رد مظالمهمه ما وقتی به گذشته خود نگاه می کنیم میبینم که زمانی که اطلاعات مذهبی«تاریخ فرهنگی مدرن ایران» نقد و بررسی شد
در شماره جدید فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی تاریخ فرهنگی مدرن ایران نقد و بررسی شد شناسهٔ خبر 2868168 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۹ دین و اندیشه > سایر شماره های ۳ و ۴ فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی منتشر شد و در آن تاریخ فرهنگی مدرن ایران نقد شد به گزارش خبرگزاری مهر شمنظور ازحديث «هذا كتابُ الله الصامِت وَاَنَا كِتابِ الله الناطِق» چیست؟
پرسمان منظور ازحديث هذا كتابُ الله الصامِت وَاَنَا كِتابِ الله الناطِق چیست کتاب الهی برای هدایت همگان نازل شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح دررابطه با حديث «هذا كتابُ الله الصامِت وَاَنَا كِتابِ الله الناطِق – این کتاب خاموش و من کتاب ناتبرّج چیست؟
یک نکته قرآنی تبرّج چیست قرآن به زنان پیامبر توصیه میكند كه همچون زنان جاهلیت رفتار نكنید و اهل آشكار كردن زیورها و تفاخر و خودنمایی و نباشید به گزارش سرویس دینی جام نیوز خداوند در قرآن در آیهی 32 و 33 سورهی احزاب به زنان پیغمبر اكرم ص توصیههایی می&zچیستانهایی که حکایت از روح تعلیمگرایی ناصرخسرو دارد
پانزدهمین درسگفتار درباره ناصر خسرو در شهر کتاب چیستانهایی که حکایت از روح تعلیمگرایی ناصرخسرو دارد شناسهٔ خبر 2873571 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها پانزدهمین جلسه از مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به قصیده معروف نکوهش مکن چرخ نیلوفری رعلت وجوب سجده در برخي آيات چيست؟
يكي از حكمتهاي سجده در برابر خداوند اين است كه تكبر را از انسان دور ميكند در برخي از روايات كه از ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ نقل شده آمده است كه بايد موقع خواندن يا شنيدن آياتي از قرآن كريم سجده كرد 1 به آن آيات آيات عزائم و به سورههايي كه آن آيات را در بردارندفلسفه لعن كردن چیست؟
موضع گیری در برابر باطل فلسفه لعن كردن چیست امام علی علیه السلام می فرماید وفا کردن به بی وفا بی وفائی در نزد خدا و بی وفائی در برابر بی وفا وفا در نزد خداست به گزارش سرویس دینی جام نیوز لعن به معنای طلب دوری از رحمت الهی نسبت به کافران و ظالمان است و حکمت های آتقوا چیست ومتقی کیست؟
معارف تقوا چیست ومتقی کیست بترسید از روزى که هیچ کس چیزى از عذاب خدا را از کسى دفع نمى کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز بهترین منبع برای فهم معنا و مفهوم تقوا و متقین قرآن کریم است قرآن کریم تقوا را در مقابل فجور گناه و گاه ظلم به کار می برد فجور و تقوا را امری الهام شدمعجزه رد الشمس چيست و چگونه اتفاق افتاد؟/ کرامتی از حضرت علی(ع)
پاسخ به سؤالات دینی معجزه رد الشمس چيست و چگونه اتفاق افتاد کرامتی از حضرت علی ع شناسهٔ خبر 2872253 - شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی قضيه ردالشمس ممكن است برای برخی قابل هضم نباشد و بگويند چگونه ممكن است اين كره عظيم آسمانی از مسير گردشاسلام مناسبتترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم غربی است
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۱ رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ گفت اسلام جدیترین و مناسبترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین رضویراد در نشست علمی جهانیاندیشی روشها و ضرورتها که به همت بنمنصوری لاریجانی در گفتوگو با فارس: باورهای نادرست درباره غربزدگی/ چالشهای مدرنیته در دنیای امروز چیست
منصوری لاریجانی در گفتوگو با فارس باورهای نادرست درباره غربزدگی چالشهای مدرنیته در دنیای امروز چیستعضو هیئت علمی دانشگاه اهلبیت ع گفت باور اینکه ما میتوانیم از فرهنگ غرب استفاده کنیم و شیفته آن نشویم غیر قابل هضم است باید جامعه را در برابر این تفکر بیدار کنیم اسماعیل منرد مظالم چیست و چگونه باید پرداخت شود؟
احکام رد مظالم چیست و چگونه باید پرداخت شود همه ما وقتی به گذشته خود نگاه می کنیم می بینم که زمانی که اطلاعات مذهبی ما کم بوده است یا اینکه به لحاظ رشد عقلی به رشد کاملی نرسیده بودیم گاهی حقوق دیگران را رعایت نمی کردیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز واژه مظالم جمعارزش هر انساني به اندازه چيزی است که دوست میدارد
کلام امیر بیان ارزش هر انساني به اندازه چيزی است که دوست میدارد هنگامي که نوبت به بنده رسيد گفتم اگر ميخواهيد بدانيد يک انسان چقدر ارزش دارد ببينيد به چه چيزي علاقه دارد و به چه چيزي عشق میورزد به گزارش سرویس دینی جام نیوز علامه محمد تقی جعفری مي گفتند برخي از جا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها