تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834971199
فلسفه لعن كردن چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
موضع گیری در برابر باطل؛
فلسفه لعن كردن چیست؟
امام علی علیه السلام می فرماید: وفا کردن به بی وفا بی وفائی در نزد خدا و بی وفائی در برابر بی وفا وفا در نزد خداست.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، لعن به معنای طلب دوری از رحمت الهی نسبت به کافران و ظالمان است و حکمت های آن از قرار زیر است:
1- عناد و خصومتی که با دین و اولیاء دین صورت می گیرد، یک موقع عناد از روی جهل است و یک موقع از روی قساوت. دین همواره با کسانی که از روی قصور و سهو مرتکب خطا می شوند مدارا می کند. اما چنانچه ارتکاب به خطا از روی عمد و تقصیر توأم با قساوت و نبود وجدان باشد، جائی برای مدارا باقی نمی ماند و در اینجا مدارا، راه سوء استفاده بیشتر را باز می کند. چرا که در صورت قساوت، وجدانی نیست تا در مقابل این مدارا کرنش کند و جوانمردانه پاسخ دهد. در باره عناد ناشی از جهل می توان آن شخصی را مثال زد که وقتی با امام حسن مجتبی(علیه السلام) روبرو می شود، زبان به ناسزا باز می کند و به جسارت و بی ادبی نسبت به حضرت می پردازد. اما وقتی حضرت در مقابل این بدی با او مهربانی می کند و او را به منزلش دعوت کرده، بنا بر رفع احتیاجات او می گذارد، آن شخص متوجه جهل و اشتباه خودش شده، از کرده اش پشیمان می گردد. اما در باره عناد ناشی از قساوت عمر سعد را می توان مثال زد که با وجود آن همه تلاش امام حسین علیه السلام برای اصلاح ما بینشان، باز هم با اینکه از همه جوانب مسأله آگاه است، سر جنگ با حضرت دارد. در چنین موقعیتی دوستی و خرج مرام برای طرف مقابل، سادگی و حماقت محض است و در شأن یک انسان عاقل نیست. آری! خوبی کردن و محبت کاشتن در دل دیگران، زمینی حاصل خیز می خواهد و با کشت محبت در شوره زار قساوت، کشت هدر رفته و حیف می گردد و نتیجه ای جز خسران و سوء استفاده و ایجاد تسلط دشمن بر ما ندارد. از این جهت است که امام علی علیه السلام می فرماید:« الوَفاءُ لأهل الغَدر غَدرٌ عندَ الله وَ الغدرُ بأهل الغَدر وَفاءٌ عندَ الله»؛ یعنی:« وفا کردن به بی وفا بی وفائی در نزد خدا و بی وفائی در برابر بی وفا وفا در نزد خداست». این نکته ناگفته نماند که عناد ناشی از جهل هم وقتی که طولانی شود و سعی در برطرف کردن آن نباشد، به مرور زمان بر اثر کهنگی که پیدا می کند و انسی که فطرت آدمی با آن می گیرد، در دراز مدت به صورت تدریجی ایجاد قساوت و سنگدلی می کند.
2 - غیرت و غرور حکم می کند، آنجا که به شرف و ناموس و ارزشهای الهی وانسانی جسارت می گردد، باید ایستاد و حقوق ضایع شده را باید از او پس گرفت. این مسأله از نهاد و فطرت هر انسان سلیم النفسی سرچشمه می گیرد. حداقل عکس العملی که می توان در این باره انجام داد, اعلام نفرت و انزجار نسبت به مخاطب و نفرین او است. 3- لعن ظالمین به واسطه موضعگیری که در برابر باطل ایجاد می نماید، موجب عدم تأثیر باطل در دل انسان و استقامت او در راه حق است این لعن و نفرینها همچنان موجب بیداری شیعیان و محافظت دین و آرمان آنها است؛ تا آن موقع که امام زمان عجل الله فرجه الشریف قیام کند و حق را به حقدار رسانده، دست باطل را از تعرض و غصب و از مسیر تکامل بشر کوتاه کند و شیاطین و معاندین را به قصاص اعمالشان مبتلا سازد. 4- اگر دقت کرده باشید، لعن دشمنان دین در قرآن و بسیاری از زیارات که از ائمه(علیهم السلام) به دست ما رسیده و یا حدیث قدسی است هم آمده و ثواب بسیاری برای آن مترتب شده است. به عنوان نمونه در زیارت عاشورا که حدیث قدسی است، دشمنان دین و ائمه فراوان لعن شده اند و نیز از میان آیات فراوانی که دشمنان خدا در آن لعن شده اند، این آیه را می توان به عنوان نمونه آورد که: «إنّ الّذینَ یُؤذونَ اللهَ وَ رَسوُلهُ لعَنَهُمَُ اللهُ فی الدّنیا و الآخرة و اعَدّ لهُم عَذاباً مُهیناً». یعنی: «بی گمان کسانی که خدا و رسولش را آزار می رسانند، خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و بر ایشان عذابی خفت آور آماده ساخته است». لذا از این جهت در قالب جواب نقلی هم، لعن چنین کسانی بر ما حجت می گردد. این در حالی است که خدای متعال لعن مؤمنین را حرام کرده و امر به فرستادن سلام و صلوات بر مؤمنین نموده است.
5- میل به دوستی و دوست یابی أمری است که در ضمیر همگان گنجانده شده و فطرت همگان آن را می طلبد. هر انسانی در زندگانی خویش نیاز به انس گرفتن و همدم شدن با کسانی را دارد که آنهارا یار و رفیق خود پندارد و عواطف اجتماعی خویش را از ناحیه ایشان بجوید تا در جامعه غریب نباشد. اما در این مسأله، مهم آن است حقوق دوستی را ادا نمائیم و شرایط آن را عملی کنیم تا بتوانیم این نوع عواطف اجتماعی را محقق گردانیم. از مهمترین حقوقی که دو دوست به گردن همدیگر دارند، دفاع از ایشان در برابر بد خواهانشان و دشمنی با دشمنانشان و نیز کمک رسانی هنگام بلایا و مشکلاتشان است. به طوری که در روایت آمده: « لا تتّخذنَّ عَدُوَّ صَدیقکَ صَدیقاً فَتعادی صَدیقکَ». یعنی: «با دشمن دوستت دوست مشو که با دوستت دشمنی کرده ای». زیرا دو نفر که با هم دشمن باشند، علت دشمنی آنها موضوعی است که در آن با هم اتفاق نظر ندارند. یعنی در مسأله ای به عکس یکدیگر می اندیشند و نظرات آنها با هم جمع نمی شود. حال اگر شخص سومی بخواهد با این دو رابطه دوستی برقرار کند و در این حین نظر خود را در دعوای ایشان اظهار نماید، باید طرف یکی را گرفته و نظر دیگری را انکار کند؛چراکه نمی توان دو دیدگاه متضاد را در یک طرز تفکر جمع کرد. لذا برای چنین کسی، چون باید حامی دوستان خود باشد و نمی تواند حامی هردو طرف دعوا باشد، دوستی با هر دوی آنها امکان ندارد. آن کس که در این میان بخواهد ادعای دوستی با دو طرف دعوا را داشته باشد، لازمه اش این است که در پیش یکی طرف او را گیرد و در نزد دیگری نیز اظهار هم عقیدگی کند و چون در دو زمان دو چهره متفاوت از خود نشان می دهد، منافق است. وگرنه کسی که با دو دشمن دوست است، چگونه در برابر دشمن دوست خود که با او دوست است، ابراز دشمنی کند و یا از دیگر دوستش که با این دوستش دشمن است دفاع کند، در حالی که دوستی و هم دشمنی با یک نفر باهم جمع نمی گردند!؟
اگر در حکمت آفرینش تأمل کنیم، به این نکته دست می یابیم که در نهایت امر باید به خود خدا رسید و هرآنچه در این عالم در اختیار ما قرار داده شده است، همگی تنها وسیله ای برای وصال إلی الله هستند و اوج کمال آدمی أنس با خدا و عشق ورزی با اوست. این در حالی است که با توجه به توضیحات فوق، نتیجه ای که گرفته می شود این است که وصال إلی الله ممکن نیست؛ مگر با بغض نسبت به دشمنان خدا و دشمنان اولیاء خدا و برای همین است که تولی و تبری دو رکن از فروع دین ما بوده و قابل زدودن از دین نیستند. عده ای ادعا دارند که محبت و عشق اهل بیت عصمت علیهم السلام را در دل دارند؛ اما از طرفی هم دشمنی با دشمنان ایشان را کینه ای بیجا و ناشی از هواهای نفسانی می دانند. حال با آنچه در فوق توضیح داده شد، آیا بی اعتباری این ادعا ثابت نمی گردد؟ چگونه می توان محبت امام معصوم را در دل نگاه داشت و توأم با آن دشمنی با قاتلین آن حضرت را منکر شد و از لعن و نفرین دشمنان معشوق خویش دست برداشت!؟ آری! از این روست که خدای متعال در قرآن کریم، درباره منافقین فرموده است: «و إذا لقوا الذین آمنو قالو آمنا و إذا خلو إلی شیاطینهم قالوا إنا معکم إنما نحن مستهزئون». یعنی: «و هنگامی که مومنین را ملاقات می کنند می گویند: ایمان آوردیم و هنگامی که با شیطان هایشان خلوت می کنند می گویند: ما با شمائیم؛ ما فقط مسخره می کنیم» و از اینروست که در زیارت عاشورا، همانطور که بر امام حسین(علیه السلام) و اصحابش درود می فرستیم و تولای خود را نسبت به ایشان ابراز می کنیم، دشمنان ایشان را هم لعن می کنیم و از آنها برائت می جوئیم. پی نوشت ها: 1 - نهج البلاغه، حکمت 259 2 - سوره احزاب، آیه 57 3 - من لا یحضره الفقیه، ج4، ص390 4 - سوره بقره، آیه 14 پرسمان دانشجویی
۰۸/۰۵/۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]
صفحات پیشنهادی
فلسفه پرداخت فطریه چیست؟
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۰ کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این پرسش که فلسفه پرداخت زکات فطره فطریه چیست پاسخ دادهاند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیار ایسنا قرار داده آمده است پاسخدومین همایش سالانه دانشجویی فلسفه در ایران
گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس برگزار میکند دومین همایش سالانه دانشجویی فلسفه در ایران شناسهٔ خبر 2870753 - پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها دومین همایش دانشجویی فلسفه به همت گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس به منظور فراهم آوردن مجالی برای گفتوعلی جنتی درکنفرانس بینالمللی مبارزه با تروریسم: هدف تفکر تکفیری، مخدوش کردن چهره اعتدالی اسلام است
علی جنتی درکنفرانس بینالمللی مبارزه با تروریسم هدف تفکر تکفیری مخدوش کردن چهره اعتدالی اسلام است فرهنگ > دین و اندیشه - علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در کنفرانس رسانهای بینالمللی مبارزه با تروریسم تکفیری در دمشق از حمایت های ایران برای مقابله با حق وهیچ گاه نفس اماره معدوم نمی گردد/ بهترین دعا چیست؟
آیت الله قرهی هیچ گاه نفس اماره معدوم نمی گردد بهترین دعا چیست شناسهٔ خبر 2863094 - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت هیچ گاه نفس اماره معدوم نمی گردد بلکه مغلوب است و تا آمدن لحظه آخر هم معدوم نیست الا در معصومین به گمنظور ازحديث «هذا كتابُ الله الصامِت وَاَنَا كِتابِ الله الناطِق» چیست؟
پرسمان منظور ازحديث هذا كتابُ الله الصامِت وَاَنَا كِتابِ الله الناطِق چیست کتاب الهی برای هدایت همگان نازل شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح دررابطه با حديث «هذا كتابُ الله الصامِت وَاَنَا كِتابِ الله الناطِق – این کتاب خاموش و من کتاب نامرحوم قاضی چگونه خرید میکردند!؟
سیره خوبان مرحوم قاضی چگونه خرید میکردند دیدم مرحوم قاضی فقیه عارف حضرت آیةالله سید علیآقا قاضی طباطبایی خم شده و مشغول سوا کردن کاهو است ولی به عکس عرف مردم کاهوهای پلاسیده و آنهایی را که دارای برگهای خراب و بزرگ هستند برمیدارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز افرانتظار چيست؟
امام موسي صدر انتظار چيست چطور میشود در رختخواب منتظر بود انتظار به این است که آماده باشم و همه کارهای مزبور را انجام داده و منتظر ایستاده باشم تا به مجرد آنکه آمدید سفر را آغاز کنیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز در تاریخ شیعه امام مهدی عجلاللهتعاويژگيهاى انسان عاقل چيست؟
اخلاق ويژگيهاى انسان عاقل چيست اشتغال به نعمتهاي حلال مادى دنيا مانع شكرگزارى و موجب غفلت او نميشود و در مواقع سختى گرسنگى دعوت شيطان و هواي نفس به ارتكاب گناه مثل خوردن مال حرام نگاه حرام و صبر در گناه دارد و خود را آلوده نميكند به گزارش سرويس ديني جام نيوز عقل بمربيان الاهی وضع جامعه را دگرگون کردند/ روش تربیتی انبیاء(ع)
یادداشت مربيان الاهی وضع جامعه را دگرگون کردند روش تربیتی انبیاء ع شناسهٔ خبر 2853213 - شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشمندان مربيان الاهی از طريق اعمال روشها و فنون مؤثر و كارآمد توانستهاند كه حالات و رفتارهای باورمندان را دگرگون نمايند و با پيوند و تركيبرد مظالم چیست ؟
اگر میت وصیت کرده باشد که فلان مبلغ بابت رد مظالم بدهند لازم است آن مبلغ را با اجازه مرجع تقلید به فقرا صدقه بدهند در این صورت حتی اگر مقدار مال مورد وصیت بیش از ثلث مال میت باشد باید به آن عمل شود رد مظالمهمه ما وقتی به گذشته خود نگاه می کنیم میبینم که زمانی که اطلاعات مذهبینگاه ویژه همایش حدیث رضوی به فلسفه و کلام اسلامی
دبیر همایش حدیث رضوی عنوان کرد نگاه ویژه همایش حدیث رضوی به فلسفه و کلام اسلامی شناسهٔ خبر 2868567 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام عبدالرضا ایزدپناه گفت این دوره از همایش حدیث رضوی به صورت تخصصی به فسلفه و کلام اسلامی از دریچیستی حقیقت عرش در قرآن کریم - بخش اول حمل عرش الهی توسط ملائکه
چیستی حقیقت عرش در قرآن کریم - بخش اولحمل عرش الهی توسط ملائکهعرش مرکز و جایگاه عینی و حقیقتی از حقایق هستی است که زمام تدبیر امور جهان با همه کثرت و تنوّع در آنجا مجتمع و سامانیافته و از آنجا بهسوی هستی صادر میشود چکیده چیستی «عرش» و مسائل مرتبط با آن هموتور آماده سازی یا پارو کردن پول؟ هدف از اردوهای خارجی چیست؟
تور آماده سازی یا پارو کردن پول هدف از اردوهای خارجی چیست ورزش > فوتبال جهان - باشگاه بایرن مونیخ با استقبالی شگفت انگیز در چین مواجه شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین باواریاییها 5شنبه شب وارد پکن شدند و احتمالا خودشان هم از دیدن این تعداد انسان مشتاق انگشتفلسفه تکرار برخی کلمه ها و جمله های قرآن چیست؟
پرسمان قرآنی فلسفه تکرار برخی کلمه ها و جمله های قرآن چیست یکى از شیوهها و روشهایى که قرآن کریم در پیامرسانى خود از آن استفاده کرده تکرار یک کلمه یا جمله و یا یک آیه کامل است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکى از شیوهها و روشهایى که قرآن کریم در پیام&zwفلسفه پرداخت «زکات فطره» چیست
فلسفه پرداخت زکات فطره چیستامام صادق ع میفرمایند همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمامکننده و کمالبخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر اکرم ص از جمله عوامل تمامکننده نماز است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس «زکات فطره» به اتفاق شیعه و سنىسه گروهی که پیامبر خدا(ص) لعنت کرده است
اخلاق اسلامی سه گروهی که پیامبر خدا ص لعنت کرده است پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلم می فرماید خدا لعنت کند رشوه دهنده و رشوه گیرنده و واسطه بین آن دو را به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از گناهان مالی بسیار خطرناک و بزرگ که در قرآن کریم و روایات فراوانی به شدتاثرپذیری الاهیات فلسفی یهودی از فلسفه و کلام اسلامی در دوره میانه
پژوهش های برگزیده دهمین دوره آیین تجلیل از پژوهشگران اثرپذیری الاهیات فلسفی یهودی از فلسفه و کلام اسلامی در دوره میانه شناسهٔ خبر 2864028 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها اثرپذیری الاهیات فلسفی یهودی از فلسفه و کلام اسلامی در دوره میانه با تاکید بر ابن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها