واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ گفت: اسلام جدیترین و مناسبترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجتالاسلام والمسلمین رضویراد در نشست علمی جهانیاندیشی (روشها و ضرورتها) که به همت بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، گفت: در خصوص جهانیاندیشی لازم است که ابتدا غرب و دنیای غرب شناخته شود. متاسفانه نهادهای فرهنگی و حوزههای علمیه ما برای دیگر شناسی وقت جدی اختصاص ندادند بلکه غرب را آن گونه که خواستیم و آن گونه که تصور میکردیم به قضاوت و داوری نشستیم، در نتیجه این امر باعث شد پژوهشها و مطالعات ما سمت و سوی واقعی نداشته باشد. وی در ادامه به بررسی جریانهای فکری معاصر در غرب، به ویژه تفکر مدرنیسم پرداخت و بیان کرد: بزرگترین خطای جریان فکری مدرنیسم غربی که حتی خود آنها نیز به آن معترف هستند خطا در تعریف انسان است؛ یک تعریف ناصواب در گذشته از انسان در غرب مطرح شد که بر اساس آن مدرنیسم هدفگذاری خود را بر مبنای آن ترسیم کرد به صورتی که بر اساس این تعریف تامین و ارضاء نیازهای مادی انسان به صورت یک هدف جدی در آمد که در راه رسیدن به این هدف نیز موفق بودند. رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ با اشاره به معضلات انسان مدرن غربی ادامه داد: اما انسان تامین شده از لحاظ مادی در تفکر مدرنیسم بعد از دهها سال زندگی در اوج رفاه دچار یک خلاء و نیاز آزاد دهنده از نهاد ناشناخته درون خود شد که تقریبا از دو دهه پیش متفکران و استراتژیستهای غربی را وادار به فکر کردن در خصوص راه حل و جایگزینهایی برای تفکر مدرنیسم و تجدید نظر در این تفکر کرد. رضویراد برخی از استراتژیهای غرب برای رفع مشکلات و خلاءهای مدرنیسم را مورد واکاوی قرار داد و اظهار کرد: نخستین تدبیر غرب در برخورد با این بحران، تعریف یک فاز جدید با عنوان پسامدرنیسم بود که خود این تعریف فاز جدید ثمرات و فواید خاص خود در جامعه غرب را به دنبال داشت مانند امیدوار کردن جامعه به نجات از معضلات و مشکلات ناشی از فاز قبلی یعنی مدرنیسم، کند کردن روند رویگردانی از تفکر مدرنیسم و خرید فرصت برای جایگزین کردن یک تفکر جدید. وی عنصر زمان را اصلیترین فاکتور و مشخصه لحاظ شده در تفکر پسامدرنیسم دانست و گفت: استفاده بهینه از زمان که در تفکر پسامدرنیسم به شدت بر روی آن تاکید شده است باعث ایجاد تحول در نظام آموزشی و پژوهشی در غرب شد؛ مانند اینکه در بررسیهای خود به این نتیجه رسیدند که سه عنصر معلم، کتاب و مدرسه باعث طولانی شدن زمان رسیدن دانش به دانش آموز میشود و لذا درصدد حذف این سه عنصر در نظام آموزشی جدید خود برآمدند. رئیس انستیتو علوم انسانی و اسلامی هامبورگ صرف نظر کردن از پژوهشهای صرفا نظری در غرب را از پیامدهای تفکر پسامدرنیسم بیان و خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهش در عصر پسامدرنیسم، نیازی به پژوهشهای نظری صرف احساس نمیشود بلکه پژوهشهایی که نتایج عملی و ملموس در سطح جامعه دارند مطرح هستند لذا رشتههای علمی جدیدی تعریف شده است تا به نیازمندیهای جامعه پاسخ عملی بدهد. رضویراد در ادامه بحث بیان کرد: دومین تدبیر غرب در برخورد با بحران حاصل از مدرنیسم، سوق دادن انسانهای سرخورده از این تفکر به سمت تفکرات بی خطر و خنثی مانند تفکر بودیسم بود به صورتی که از دهه 1990 تاکنون تعداد بوداییها در اروپا به 9 میلیون نفر رسیده است. وی اسلام را جدیترین و مناسبترین جایگزین برای تفکر مدرنیسم دانست و عنوان کرد: غرب پتانسیل بالای اسلام در جایگزین شدن تفکر مدرنسیم و جذب افراد را به خوبی درک کرده بود و لذا شروع به تخریب و گل آلود کردن چهره اسلام کرد که متاسفانه به دلیل ناآگاهی و جهل موجود در جامعه اسلامی با ایجاد اختلاف و مسائل دیگر موفق به این کار شدند. رضوی راد در پایان با بیان اینکه «امروز در غرب نتایج عملی اندیشهها مورد قضاوت قرار میگیرد» گفت: ما باید در حوزه عملگرایی اندیشه اسلامی در سطح جامعه، سرمایه گذاری جدی انجام دهیم چرا که دیگر در عصر حاضر، اندیشهها با هم مقایسه نمیشوند بلکه نتایج و خروجی اندیشهها با هم مقایسه میشود. وی آثار و اندیشه آیتالله جوادیآملی را از مناسبترین مکاتب فکری قابل عرضه در سطح جهانی برای معرفی چهره حقیقی اسلام عنوان کرد و خواستار تلاش و برنامه ریزی جدی برای ترجمه آثار ایشان به دیگر زبانها شد. در این نشست حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد اسراء و جمعی از محققان و پژوهشگران پژوهشگاه علوم وحیانی معارج حضور داشتند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]