محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829145817
چیستانهایی که حکایت از روح تعلیمگرایی ناصرخسرو دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پانزدهمین درسگفتار درباره ناصر خسرو در شهر کتاب؛
چیستانهایی که حکایت از روح تعلیمگرایی ناصرخسرو دارد
شناسهٔ خبر: 2873571 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴
دین و اندیشه > اندیشکده ها
پانزدهمین جلسه از مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به قصیده معروف «نکوهش مکن چرخ نیلوفری را» و بحث در باب اندیشه ناصرخسرو درباره جبر و اختیار و تحلیل و بررسی تعلیمات او اختصاص داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، پانزدهمین جلسه از درس گفتارهای درباره ناصر خسرو با حضور دکتر قدمعلی سرامی روزنامهنگار و پژوهشگر ایرانی در حوزهٔ زبان فارسی است برگزار شد. وی عضو هیأت امنای بنیاد فردوسی است. وی یکی از پنج استاد برتر شاهنامهپژوه ایران به انتخاب نخستین دورهٔ جایزهٔ پژوهش پروفسور آقابزرگ ۱۳۹۰و استاد دانشگاه است. ناصرخسرو شاعری است که به طرفداری از اختیار معروف است و قصیده معروف او با مطلع «نکوهش مکن چرخ نیلوفری را» نمایانگر این نگرش اوست. جستوجو در دیوان او نمودار آن است که وی نیز جبر را بیشتر از اختیار در زندگی انسانها مؤثر میشناسد. همچنین وی از اصحاب تعلیم است و به همین دلیل در دیوان وی به شمار قابلتوجهی از پرسشها و چیستانها برمیخوریم.ناصرخسرو مردم عامی را خوش نمیداشته استسرامی سخنانش را اینگونه آغاز کرد: ناصرخسرو یکی از شاعران ضد عوام زبان فارسی است. تقریباً همهی شاعران ایرانی ضد عوام بودهاند. مولانا میگوید: «آدمیخوارند اغلب مردمان/ از سلام علیکشان کم جو امان» حافظ نیز گفته است: «به یکی جرعه که آزار کسش در پی نیست/ زحمتی میکشم از مردم نادان که مپرس» ناصرخسرو هم مردم عامی را خوش نمیداشته است. چون در دوره او حکام سلجوقی از مردم عامی برای تار و مار کردن کسانی که روشنتر میاندیشیدند، سوء استفاده میکردند. برای همین بود که ناصرخسرو از زادگاهش شهر بلخ ناگزیر شد که کوچ کند و سرانجام سر از یمگان درآورد. ناصرخسرو بخش بزرگی از عمرش را صرف ستیز با عامه کرد. خصوصاً این که ناصرخسرو اهل چون و چرا بود و اعتقاد داشت که خداوند ما را با نفس ناطقه انسانی آفریده تا بپرسیم و چون و چرا کنیم. عامه اهل چون و چرا نیستند.ناصرخسرو مردم را مرعوب علم خود میکرددنیای باستان تکنیکی رایج بود تا دانستههای خود را به دیگران یاد بدهند. بهخاطر همین دشمنی عوام بود که ناصرخسرو ناگزیر شد از تکنیکی استفاده کند تا به اطرافیانش بفهماند که با آنها بسیار فرق دارد. او اهل تعلیم بود و میخواست مردم را مرعوب علم خود کند. شیوهای که اصحاب تعلیم بهکار میبردند، شیوه یاد دادن بود. از قدیم در دنیای باستان تکنیکی رایج بود تا دانستههای خود را به دیگران یاد بدهند. این تکنیک «چیستان» نام داشت. امروز میخواهم درباره چیستانسرایی ناصرخسرو سخن بگویم. بحثی است که ندیدهام متفکران و ناصرخسروشناسان درباره آن بحث کرده باشند.ناصرخسرو در دیوانش چیستانی درباره زروانیسم دارددر اوایل شعر دری چیستانسرایی هنوز چندان تداولی پیدا نکرده بود. تقریباً پنج قرن بعد از ناصرخسرو این کار به اوج خود رسید و در قرن نهم و دهم شعرایی پیدا شدند که حتی تخلص خود را «معمایی» گذاشتند. در دیوان ناصرخسرو ده چیستان هست که حکایت از روح تعلیمگرایی او دارد. معلوم است که ناصرخسرو کسی است که میخواهد چیزهایی را که میداند به دیگران یاد بدهد. از این ده چیستان یکی دو تای آن چیستانهایی است که شأن عامیانه دارد. مثلاً چیستانی درباره خربزه دارد که شاید عامیانه باشد. اما چیستانی هم درباره زمان دارد که از زیباترین کارهای اوست. میدانید که زمان، خصوصاً در فرهنگ ایرانی، یکی از مفاهیم کلیدی است. دیانتی در ایران باستان بوده است به نام «زروانیسم». طبق آن آیین، زمان کنشور اصلی است. یعنی همه کارها را زمان میکند.غول آساترین مفهوم بشری، مرگ استیک چیستان دیگر ناصرخسرو درباره مرگ است. غول آساترین مفهوم بشری، مرگ است. هیچ آدمی در این کره خاکی گام نگذاشته الا این که آنات و دقایق و ساعاتی از عمر خود را هزینه کرده که بداند مرگ چیست و چرا میمیریم. چیستان دیگر ناصرخسرو که باز نقش کلیدی دارد، مساله زمین و آب و باران است. زمین آب و تاب از آسمان میگیرد و آسمان از زمین. یک چیستان بزرگ دیگر ناصرخسرو قصیدهای است مفصل، مطنطن، زیبا و در عین حال سراسر آموزه که ابیاتی از آن را میخوانم و درباره آن سخن میگویم. قصیده این گونه آغاز میشود:
یکی خانه کردند بس خوب و دلبر / در او همچنو خانه بی حد و بی مر
به خانهی مهین در نشاندند جفتان / به یک جا دو خواهر زن و دو برادرزمین مرکز عالم و افلاک گرد آنها میچرخیدنداین به چه معناست؟ خانه بزرگ، آسمان و کیهان است. خانههای کوچکتر، که اندازه و تعداد ندارند، ستارههاست. دو تا مادینه و دو نرینه در خانه بزرگ قرار دارند. در اندیشه قدما زمین مرکز عالم بود و افلاک گرد آنها میچرخیدند. در این اندیشه، زمین همانند همسر آسمان میماند. آسمان مرد و زمین زن است. برای این بود که آسمان را «پدران هفتگانه» (گاهی هم نهگانه) میگفتند و زمین را «امهات اربعه» ارض، شأن مادینگی داشت. میگوید در این خانه مهین (زمین) دو زن و دو شوهر هستند. دو نرینه، باد و آتش است؛ و دو مادینه، آب و خاک است.دو زن خفتهاند دو مرد ایستاده / نهفته زنان زیر شویان خود در
نه کمتر شوند این چهار و نه افزون / نه هرگز بدانند به را ز بتر
این چهارتا، کم و زیاد نمیشوند. چهار آخشیجاناند. بهتر را از بدتر نیز تمیز نمیدهند.
ولیکن کم و بیش و خوبی و زشتی / به فرزندشان داد یزدان داور
خود آن چهارتا کم و زیادی نداشتند. اما حاصل مقاربت آنها سه فرزند است که عبارتاند از: جماد و نبات و حیوان.
سه فرزند دارند پیدا و پنهان / از ایشان دو پیدا و یکی مسترانسانیت به یک چیز پوشیده و پنهان در ماستیکی از آنها پوشیده است. آن دوتایی که پیداست، همین وجه جماد و نبات و حیوان است. یک شکل از حیوان، که انسانها باشند، وجه ممیزه آنها ناپیداست. این که ما انسان هستیم از ریخت و شکل و دست و پا نیست. چون حیوان هم همینگونه است. انسانیت ما به یک چیز پوشیده و پنهان در ماست که نفس ناطقه انسانی (خرد) نامیده میشود.
نیاید برون آن مستر به صحرا / نشسته نهفته است برسان دختر
اشاره به پوشیدگی زنان دارد.
وزین هر یکی هفت فرزند دیگر / بزاده است نه هیچ بیش و نه کمتر
ز هر هفتی از جملهی این سه هفتان / یکی مهتر آمد بر آن شش که کهترفلک الافلاک اعلای هفت گانه آسمان استمنظور از سه هفت، یکی هفت آسمان است، یکی هفت سیاره است که هر کدام از آن سیارات به فلک خاص خود اختصاص دارند. بعد که به پایین میرسیم هفت گانه فلزات است که زر اعلای آنهاست. خورشید اعلای هفت گانه سیارات است. فلک الافلاک نیز اعلای هفت گانهی آسمان است که بر همهی اینها تسلط دارد. از این هفتها اولین آنها بر شش تای دیگر قدرت دارد. دومی زیر قدرت بالایی است اما بر پنج تای دیگر سلطه دارد و به همین گونه تا برسیم به کره ارض.
وزین بیست و یک تن یکی پادشا شد / دگر جمله گشتند او را مسخر
آن یکی که برتر است میتواند خورشید باشد یا انسان.
همیگوید آن پادشاه هر چه خواهد / همه دیگران مانده خاموش و مضطرانسانهای قدیم و پذیرفتن اصل کهتر و مهترهمه باید مطیع این قدرتمند باشند. نظام ذهنی انسانهای قدیم این گونه بود که اصل کهتر و مهتر را میپذیرفتند و انسانها را دو دسته میدانستند. یک دسته آنهایی که باید فرمان بدهند و یک دسته آنهایی که باید فرمان بپذیرند. بخشی از کائنات باید اقتدار خود را اعمال کند و بقیه باید اقتدار او را بپذیرند. این نگاه باستانی است.
به خانه مهین در همیشه است پران / پس یک دگر دو مخالف کبوترگفتیم که خانه مهین، زمین است. چون فکر میکردند که زمین مرکز عالم است. این نظام بطلمیوسی بود. تا این که این نظام فرو ریخت. خانه مهین دو کبوتر دارد: یکی سیاه و دیگری سفید. اینها همیشه در پرواز هستند و هیچ وقت به هم نمیرسند. اما همیشه پی آیند هم هستند.
بگیرند جفت و نسازند یک جا / نباشند هرگز جدا یک ز دیگر
به خانهی مهین در نیابند هرگز / که خانهی مهینستشان جا و درخورهیچ وقت این دو کبوتر پایین نمیآیند. با آن که متعلقاند به خانه مهین، اما در آنجا سکونت نمیکنند و همیشه در حال چرخش در آسمان هستند. قدما میدانستند که وقتی یک جرم سماوی دور یک جرم سماوی دیگر میچرخد، یکی مرکز میشود و صورت محیط دارد. پس زمان پیدا میشود. زمان، اندازه حرکت است. از جابهجایی یک چیز در مکان، زمان پدید میآید. زمان، متر مکان است.
بسا خانهها کان به پرواز ایشان / شد آباد و بس نیز شد زیر و از برزمان از نشانههای خوش فکری ایرانیان استاین برگشت به اندیشه زروانی است. میگوید این دو کبوتر که زمان (زروان) هستند، بسیاری از خانهها را خراب و آبادان کردهاند و میکنند. در واقع اعتقاد به فاعلیت زمان دارد. به اعتقاد من یکی از نشانههای خوش فکری ایرانیان همین فهم آنها از زمان است.
کبوتر که دیده است کز گردش او / جهان را گهی خیر زاید گهی شرپس زمان الا این که نابود میکند و هستی میدهد، خیر و شرّ هم محصول اوست. در این بیت همه خیر و شرّها به زمان میرسد.
به خانهی کهین در همیشه سه مهمان / از این دو کبوتر خورد نعمت و بر
این سه مهمان عبارتاند از: جماد و نبات و حیوان.
نباید هگرز آن سه مهمان چهارم / نه این دو کبوتر بیابد سه دیگر
سه مهمان نه یکسان و هر سه مخالف / و گرچه پدرشان یکی بود و مادرخیر شرّ زاده میشود و از شرّ، خیرپدران این فرزندان افلاک هستند و مادرشان زمین. با این تعبیر، آب و خاک مادری کردهاند و باد و آتش پدری. اما با حیوان و نبات بسیار فرق دارند. این اصل بزرگی است که بشریت از قدیم میشناخته که از خیر شرّ زاده میشود و از شرّ، خیر.
از ایشان یکی کینه دار است و بدخو / دگر شاد و جویای خواب است و یا خور
میشود این دو را شب و روز دانست. آن کینه جو روز است و آن که میخوابد شب است.
سومشان به و مه که هرگز نجوید / مگر خیر بی شر و یا نفع بی ضر
آن سومی فقط دنبال خیر است که میتواند انسان باشد.
سه مهمان به یک خانه در باز کرده / بر اندازه خویش هر یک یکی در
این «در» آینده است که از طریق زمان رو به تکامل پیش میتازد.
همی هر یکی گوید آن دیگران را / که زین در درآیید کاین راه بهترهمدیگر را دعوت میکنند که راه من را بروید. در قلمرو انسانی، انسانها سه دستهاند: یا انسانهایی هستند اهل خیر؛ یا انسانهایی هستند در جستجوی شرّ؛ دسته سوم که اکثریت آدمها را تشکیل میدهند هم مرتکب خیر میشوند و هم شرّ.
اگر زین سه آنک شریف است و والا / مر آن دیگران را سر آرد به چنبر
خداوند آن خانه آزاد گردد / هم امروز اینجا و هم روز محشر
یعنی اگر آدمی هدایت خیر را بپذیرد، در هر دو دنیا رستگار میشود.
و گر این یکی را فریبند آن دو / خداوند خانه بماند در آذروجود قدرت عاقله و قدرت غضبیه و شهویه در انسانهابعضی در تفسیر این معما گفتهاند که منظور آن قدرت و توانش است که در همه ما انسانها وجود دارد. یک قدرت عاقله است و دیگری قدرت غضبیه و شهویه. غضبیه در ما باعث میشود که چیزهایی را دشمن بدانیم و با آن دشمن درگیر بشویم. شهویه دوست داشتن است. اما حرف هیچ کدام از اینها مطلق حق نیست. باید راهنمونی داشته باشند. آن راهنمون، خرد و عقل است. اگر عقل بتواند این سه را زیر چنبر خود بگیرد صاحب این سهگانه هم در دنیا رستگار است، هم در عقبی.
بد و نیک چون نیست امروز یکسان / چونان دان که فردا نباشند هم سر
شناسی تو خانهی کهین و مهین را / به خانهی تو هست این سه تن نیک بنگر
کبوتر تو را بر سر است ایستاده / که از زیر پرّش نیاری برون سراین کبوترها هستند که همیشه بالای سر ما هستند. یا در چنبر روزگار گرفتاریم، یا در چنبره شب. هیچ کاری در قبال زمان نمیتوانیم انجام بدهیم. تا زنده هستیم در اسارت این دو کبوتریم.
نگر کان چه تخم است کامروز کاری / همان بایدت خورد فردا از او برناصرخسرو با طرح چیستان با مخاطبانش سخن میگویدناصرخسرو در آغاز چیستان هدفش را آشکار نکرد. اما اکنون در این بیت میگوید که باید کار نیکو کرد و گرایش به خیر داشته باشیم. این مطلوب ناصرخسرو است. او داعی خیر است. در ابیات دیگر قصیده، وارد ایدئولوژی مذهبی ناصرخسرو میشویم. او آدمی را به درخت تشبیه میکند و میگوید که انسانها درخت نمون هستند. حتی کل جهان را همانند درخت میبیند که میوهاش انسان است. بنابراین انسان اول و آخر کیهان است. بعد از دو ویژگی انسان سخن میگوید: یکی قدرت و دیگری دانش. این دو از هم میتراوند. دانایی به قدرت و قدرت به دانایی تبدیل میشود.در اینجا تنها میخواستم نشان بدهم که ناصرخسرو چگونه با طرح چیستان با مخاطبان خودش حرف میزده است. شرح آن چه در بیتهای بعد این قصیده آمده است، موضوع بحث جلسه بعدی ماست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
آیا بانوان از نظر روحي نیز پايين تر از مردها هستند؟
پرسمان آیا بانوان از نظر روحي نیز پايين تر از مردها هستند من عمل هيچ عاملى از شما را اعم از مرد يا زن تباه نمى كنم به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح بین مردم اینکه آيا چون زنها از نظر جسمي ضعيف هستند و بعضي عبادات را انجام نميدهند پس از نظر روحي نیهدف ازطرح اسلام رحمانی حذف روحیه مقاومت و ترویج تساهل و تسامح است
مدیر مدرسه علمیه معصومیه در گفتگو با مهر هدف ازطرح اسلام رحمانی حذف روحیه مقاومت و ترویج تساهل و تسامح است شناسهٔ خبر 2865135 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام ملکی گفت اسلام تساهل و تسامح و اسلام آمریکایی اسلامی است که هیچ ضرری برای شیطان وآیت الله جوادی آملی: ایجاد امید و نشاط معنوی از وظایف روحانیت در جامعه امروز است
آیت الله جوادی آملی ایجاد امید و نشاط معنوی از وظایف روحانیت در جامعه امروز است فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی گفت محافل مذهبی باید مردم را به رحمت الهی امیدوار کنند ما وظیفه داریم تبلیغ دین کنیم و مردم را به وحدت حب علی ع و ائمه معصومین ع دعوت کنیمعذاب و لذّت، مربوط به جسم يا روح؟
پرسمان عذاب و لذّت مربوط به جسم يا روح چون روح متعلّق به جسم مادّي است و بدان وابستگي دارد جسم نيز آن عذابها و لذّات را درک ميکند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص قیامت اینکه عذاب و لذّت قبر مربوط به جسم است يا روح مطلبي که بايد به آن دقّت کرد ايحفظ جوانان از تهاجم فرهنگی از وظایف خطیر روحانیت است
یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۳ معاون تهذیب حوزه علمیه قم گفت با توجه به هجوم فرهنگی دشمن به کشور و قرار گرفتن در شرایط جنگ نرم یکی از وظایف خطیر روحانیون حفظ جوانان از این تهاجم از طریق هدایت آنها به راه رستگاری است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی حجایجاد امید و نشاط معنوی از وظایف روحانیت در جامعه امروز است
آیتالله العظمی جوادیآملی ایجاد امید و نشاط معنوی از وظایف روحانیت در جامعه امروز است شناسهٔ خبر 2871274 - جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله العظمی جوادی آملی گفت ما وظیفه داریم تبلیغ دین کنیم و مردم را به وحدت حب علی ع و ائمه معصومین ع دعوت کناصرخسرو قوانین طبیعت را نوشته خداوند میداند
زهرا پارساپور ناصرخسرو قوانین طبیعت را نوشته خداوند میداند شناسهٔ خبر 2868401 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها چهاردهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به قرائت کتاب طبیعت در آثار ناصرخسرو با سخنرانی دکتر زهرا پارساپور ـ رئیس پژوهشکده ادبینگاه حرام و بیماری های روحی
امام علی علیه السلام فرمود من اطلق طرفه کثر اسفه هر کس چشم خویش را آزاد گذارد همیشه اعصابش ناراحت بوده و به آه و حسرت دایمی گرفتار می شود نگاه حرامچرا وقتی افعی انسان را می گزد گاهی او را از پای در می آورد دلیل علمی این امر آن است كه زهر رگ ها را تا حد غیر قابل تحملی متخریب مقبره های بقیع به تحریک چه کسی انجام شد؟/ روحانی ای که جلوی تخریب کامل قبرها را گرفت
تخریب مقبره های بقیع به تحریک چه کسی انجام شد روحانی ای که جلوی تخریب کامل قبرها را گرفت فرهنگ > دین و اندیشه - هشتم شوال سالروز تخریب قبور بقیع توسط وهابیون در مدینه است پیش از این بر روی قبور ائمه شیعه و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبد و ضریح قهشدارنماینده دلواپس به روحانی: انقدر برای توافق هسته ای تعجیل نکنید/برای تجلیل از توافق،عروسی نگیرید
هشدارنماینده دلواپس به روحانی انقدر برای توافق هسته ای تعجیل نکنید برای تجلیل از توافق عروسی نگیرید یکی از نمایندگان منتقد توافق هسته ای وین مدعی شد که رئیس جمهور آنقدر برای انجام توافق مذکور عجله دارد که فرصتی برای چکش کاری آن قائل نیست به گزارش نامه نیوز بهرام بيرانورند نمااتمام حجت روحانی با آمریکا:در اتاق سیاسی تان خانه تکانی کنید/از مرزهایمان و حتی بغداد محافظت می کنیم
اتمام حجت روحانی با آمریکا در اتاق سیاسی تان خانه تکانی کنید از مرزهایمان و حتی بغداد محافظت می کنیم سیاست > دولت - رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه انسجام و وحدت داخلی ایران به عنوان عامل پیروزی در مذاکرات هسته ای به دولتمردان آمریکا هشدار داد که درباره خانه تکانی درورود روحانی به استان کردستان/ تصاویر
ورود روحانی به استان کردستان تصاویر رئیس جمهور کشورمان در سفر استانی خود به استان کردستان وارد شد ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۵شعار «روحانی روحانی، حمایت حمایت» در کردستان/تشویق مکرر رئیس جمهور از سوی مردم
شعار روحانی روحانی حمایت حمایت در کردستان تشویق مکرر رئیس جمهور از سوی مردم استقبال مردمی از حضور رئیس جمهور در کردستان به گونه ای است که سخنرانی روحانی بارها و بارها به دلیل تشویق مردم قطع می شود به گزارش نامه نیوز حجت الاسلام حسن روحاني در حال سخنراني در جمع مردم کردستان اروحانی: به آمریکایی ها می گویم، آن میزی که از آن حرف میزنید پایههایش در هم شکسته / اگر ایران نبود، اربیل و ب
روحانی به آمریکایی ها می گویم آن میزی که از آن حرف میزنید پایههایش در هم شکسته اگر ایران نبود اربیل و بغداد سقوط کرده بود رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه انسجام و وحدت داخلی ایران به عنوان عامل پیروزی در مذاکرات هسته ای به دولتمردان آمریکا هشدار داد که درباره خانه تکانی درروحانی: کردستان نمونه ای ماندگار از میهن دوستی ایران عزیز است
این خبر تکمیل می شود روحانی کردستان نمونه ای ماندگار از میهن دوستی ایران عزیز است سنندج - ایرنا - دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران اسلامی گفت کردستان سرزمین مقاومت و ایستادگی و نمونه ای ماندگار از میهن دوستی ایران عزیز است و دلاورمردان زیادی در این سرزمین پرورش یافته اند به گشعار «زنده باد کردستان»روحانی به زبان کردی
حاشیه های سفر روحانی به کردستان شعار زنده باد کردستان روحانی به زبان کردی شناسهٔ خبر 2867429 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۶ استانها > کردستان سنندج – رئیس جمهور در میان سخنرانی خود در سنندج به زبان کردی اعلام کرد که زنده باد کردستان و این جمله با استقبال مردم سنندج مواجه شدتوصیه روحانی خطاب به دولت آمریکا |اخبار ایران و جهان
توصیه روحانی خطاب به دولت آمریکا کد خبر ۵۱۹۷۷۴ تاریخ انتشار ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۹ - 26 July 2015 رئیس جمهور گفت اگر کسی میخواهد بین شیعه و سنی فرق بگذارد خطا کرده و همچنین اگر کسی میخواهد بین کرد و فارس و ترک و بلوچ عرب فرقی بگذارد اشتباه کرده است ما همه یک ملت هستیم و در بر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها