محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845568570
ناصرخسرو قوانین طبیعت را نوشته خداوند میداند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: زهرا پارساپور:
ناصرخسرو قوانین طبیعت را نوشته خداوند میداند
شناسهٔ خبر: 2868401 - دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
دین و اندیشه > اندیشکده ها
چهاردهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو به «قرائت کتاب طبیعت در آثار ناصرخسرو» با سخنرانی دکتر زهرا پارساپور ـ رئیس پژوهشکده ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ـ اختصاص داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، نگاه ویژه ناصرخسرو به طبیعت از سویی مرتبط با اندیشههای کلامی اوست و از سوی دیگر ریشه در تفکرات دینی و فلسفی پیش از او دارد. تعبیر او از تأمل و تفکر در طبیعت به صورت «قرائت کتاب مبسوط» به اشکال گوناگون در دیوان اشعار و نیز در زادالمسافر بیان شده است. ارتباط این کتاب با «کتاب مکتوب» چیست؟ قرائتکننده آن چه کسی است؟ نحوه خوانش و شیوه بیان او چگونه است؟ هدفهایی که از قرائت این کتاب دنبال میشود چیست؟ رمزها، نهادها و استعارهها چه نقشی در این متن بازی میکنند؟ پاسخ این پرسشها در چهاردهمین مجموعه درسگفتارهایی درباره ناصرخسرو با سخنرانی دکتر زهرا پارساپور ـ رئیس پژوهشکده ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ـ مطرح شد.ناصرخسرو یک مُبلغ دینی استپارساپور سخنانش را اینگونه آغاز کرد: ناصرخسرو یک مُبلغ دینی است. یک مبلغ دینی تلاش میکند که صحبتهایش برپایه قرآن باشد. بهویژه درباره ناصرخسرو این موضوع اهمیت دوچندان پیدا میکند. چون مورد تکفیر اهل زمانه خودش قرار گرفته بود، مدام سعی میکند که به نوعی جبران تبلیغاتی که علیهاش میشد بکند و حرفهایش را با قرآن مرتبط کند. ناصرخسرو توجه به تأویل قرآن دارد و معانی عمیق آن را متعلق به انسانهای متفکر میداند. اما کتاب دیگری که در آثار منثور و منظوم خود از آن صحبت میکند کتاب طبیعت است. ناصرخسرو نگاه عمیق و تازهای به کتاب طبیعت میکند و میان کتاب قرآن و لوح محفوظ ارتباطی برقرار میکند که برای ما بسیار جالب توجه است.نگاه عمیق و تازه ناصرخسرو به کتاب طبیعتاین که طبیعت را به کتاب تشبیه بکنند پیش از ناصرخسرو، در میان مکاتب و ادیان شرق و غرب سابقه دارد و به اشکال گوناگون مطرح شده است. این هم که طبیعت با کتابت چه رابطهای دارد؟ مورد نظر متفکران بوده است. مطابق یک دیدگاه خداوند پیام خود را از طریق طبیعت به مخلوقاتش منتقل میکند. این پیام و پیغام را به شکلهای گوناگون مطرح کردهاند. برخی گفتهاند این پیام به شکل لفظی و شنیداری است. در حکمت اشراق از آن تعبیر به «سروش» شده است. نوافلاطونیان طبیعت را اندیشه خداوند دانستهاند. ولی آن چیزی که میخواهیم راجع به آن صحبت بکنیم طبیعت به عنوان مکتوب و نوشته خداوند است. یا به اصطلاح ناصرخسرو: «خط خداوند»معرفت و شناخت را در کتاب طبیعت دنبال کنیمقرآن اصطلاح «کتاب» را نمیآورد. اما همان اصطلاحی که در مورد قرآن به عنوان آیه میگوید، در مورد پدیدههای طبیعت هم بهکار میبرد. همانطور که توصیه میکند که در آیات قرآن تدبر و تفکر کنید، توصیه میکند که در آیات طبیعت هم تفکر کنید. در متون عرفانی تعبیر کتاب در مورد طبیعت، حتی با جزییات آن، مطرح میشود. نسفی در کتاب «انسان کامل» بحث مفصلی راجع به این موضوع در جاهای مختلف مطرح میکند. یک جا میگوید: «ای درویش، موجودات از وجهی علامت است و از وجهی نامه است. از این وجه که علامت است عالمش نام کرد و از آن وجه که نامه است کتابش نام نهاد. آنگاه فرمود هر که این کتاب را بخواند مرا و علم و ارادت و قدرت مرا بشناسد.» این همان هدفی است که برای قرآن میشناسد. بدین معنا که معرفت و شناخت را در کتاب طبیعت هم دنبال کنیم.رسیدن به حکمتهای الهی در کتاب طبیعتدر ادبیات فارسی از این مقوله سخنان بسیار گفتهاند. مثل بیت معروف: «برگ درختان سبز در نظر هوشیار/ هر ورقش دفتریست معرفت کردگار» در بعضی از آثار حتی کار از این که طبیعت قابل خواندن است، بالاتر رفته و برای این کتاب حروف و کلماتی قائل شدهاند. مثلاً فرض کنید که در همان «انسان کامل» مفردات عالم ـ آب، باد، خاک، آتش ـ را به حروفی تشبیه میکند که ترکیب میشوند و مرکبات را به وجود میآورند. در نتیجه آن موالید ثلاثه به عنوان کلمه محسوب میشوند. در جهان مسیحیت هم نمونههای زیادی داریم که طبیعت به کتاب تشبیه شده است. آنها معتقدند که از طریق کتاب طبیعت میتوانیم به حکمتهای الهی برسیم.«نون والقلم»؛ لوح محفوظ علم خداونداما یک مقایسهای هم هست بین کتاب طبیعت و لوح محفوظ. همانطور که میدانید در متون دینی با لوح و قلم اولیه آشنا میشویم: «نون والقلم»؛ آن لوح محفوظ که در واقع علم خداوند است و پدیدهها پیش از آن که به وجود بیایند با آن قلم بر لوح نوشته شدهاند. بعد از آن که لوح تکمیل شد دیگر موجودی پیدا نخواهد آمد، تا آخر زمان. مرحله بعدی آفرینش فرود آمدن اینها به عالم کون و فساد و شکلگیری موجودات است. اما شکلگیری موجودات در روی زمین چگونه بوده است؟ در متون مقدس از این مساله دو تعبیر هست. یکی این که به شکل لفظ همراه با نوعی دمیدن و نفخه بوده است.پاک شدن موجودات از صفحه طبیعت و نگارش دوباره قلمبعضی از آیات قرآن و عبارات انجیل به این موضوع اشاره دارد. یکی تعبیر دیگر هم هست که فرود آمدن آنها به معنای نوشته شدن آنها بر روی جهان طبیعت است. با این تعبیر با یک قلم و لوح دیگری سر و کار داریم. هم در غزالی و هم در نسفی دو قلم نام برده شده است. یکی همان لوح و قلم اولیه است و یکی لوح و قلم این جهان. فرق لوح و قلم ثانویه در این است که نوشته شده است و پاک میشود. با پاک شدن موجودات از صفحه طبیعت، این قلم شروع به نوشتن موجودات تازهای میکند. اکنون ببینیم ناصرخسرو در این مورد چه میگوید.ناصرخسرو در «زاد المسافرین» و دیوانش درباره کتابت بحث داردناصرخسرو در «زاد المسافرین» و همینطور در دیوان خودش بحث مفصلی درباره کتابت دارد. میگوید که لازم است که خداوند با بندگانش صحبت کند، برای هدایت و معرفت آنها. اما این که این صحبت چگونه است، دست به شیوهای استدلالی میزند. البته نمیتوانم با اطمینان بگویم که تمام تعبیرات ناصرخسرو عقلایی است و مبنای عقلانی دارد. ناصرخسرو تنها سعی میکند که فکر کند.خداوند از طریق قرآن و کتاب طبیعت با مخلوقاتش صحبت میکندناصرخسرو با شیوهی خودش استدلال میکند که خداوند از طریق لفظ ارتباط برقرار نمیکند. یکی بدان علت که لفظ مربوط به جسم است. دومین استدلالش این است که مخاطبان خداوند همه حاضر نیستند و خداوند برای این که تا انتهای زمان با مخاطبان خودش گفتوگو کند باید این گفتوگو از طریق کتابت باشد. از اینجا گریز میزند به این که خداوند یکی از طریق قرآن و دیگری از طریق کتاب طبیعت با مخلوقاتش صحبت میکند. ناصرخسرو در اشعارش تاکید میکند که تلاش کنید که خداوند را در طبیعت ببینید:
ای آن که جز طرب نه همیبینمت طلب/ گر مردمی ستور مشو مردمی طلب
بر لذت بهیمی چون فتنه گشتهای/ بس کردهای بدان که حکیمت بود لقب
چون ننگری چه مینویسد بر این زمین/ یزدان به خط خویش به انفاس تیره شب
بنویسد آنچه خواهد و باز بسترد/ بنگر بدین کتابت پر نادر عجب
میگوید هر چه در طبیعت هست خط خداوند است و انسان باید بنگرد و این خط را بخواند. در جایی دیگر حتی از این کتاب دوم با عنوان «لوح محفوظ» یاد میکند: «بنگر اندر لوح محفوظ ای پسر»انسان یک کلمه است از این جهاننکته دیگری که میخواهم بحث کنم موقعیت انسان در این جهان است. انسان بخشی از طبیعت و جهان است. این را نمیتوانیم منکر بشویم. در دیدگاههایی که در غرب در مورد کتاب و این جهان مطرح میشود، گفتهاند که انسان یک کلمه است از این جهان. اما در بعضی از متون اسلامی و اشعار ما انسان در عین حال که کلمه است کتاب هم هست. در آنجا از انسان تعبیر به «کتاب صغیر» شده است. نسفی این اصطلاح را بهکار میبرد. میگوید کتاب صغیر مجموعه معارفی را که در کتاب مبسوط و گستردهی طبیعت هست، در خودش دارد.رفتن و گشتن در جهان طبیعت و رسیدن به معرفتقرائت انسان از طبیعت و قرائت انسان از خودش موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. در عرفان روی این موضوع تاکید شده است و دو دیدگاه وجود دارد. یکی دیدگاه و نگاهی است که تاکید بر سیر آفاق دارد: رفتن و گشتن در جهان طبیعت تا از این راه به معرفت دست پیدا کرده شود. دوم سیر انفاس و فرو رفتن عارف در خودش است و قرائت کتاب خودش. از این طریق هم به معرفت توان رسید.ناصرخسرو میگوید کتاب قرآن خطاب به پیامبر استاما خواننده این دو کتاب کیست؟ ناصرخسرو سعی میکند به این سؤال پاسخ بدهد. بیشک انسان تنها موجودی در این جهان است که دارای تعقل و تفکر است و انتظار میرود قرائتکننده جهان طبیعت باشد ولی آیا همهی انسانها چنین توانی دارند؟ این در مورد قرآن هم مطرح است. آیا همهی انسانها توان فهم قرآن را دارند؟ این باعث شده است که بحثهای متنوع و متکثری مطرح بشود. پیداست که هر کس توان فهم عمق و معانی باطنی قرآن را ندارد. نظر ناصرخسرو این است که کتاب قرآن خطاب به پیامبر است. پیامبر این کتاب را میفهمد و میتواند فهم آن را به دیگران منتقل کند. اما در مورد کتاب طبیعت چطور؟ناصرخسرو میگوید همه میتوانند کتاب طبیعت را بخوانندکتاب طبیعت در مقابل چشم همگان باز است و میتوان برداشتی از این کتاب داشت. اما فهم اصلی این کتاب توسط چه کسی صورت میگیرد؟ ناصرخسرو میگوید همه میتوانند کتاب طبیعت را بخوانند. اما فهم همه یکسان نیست. بلکه به دو چیز بستگی دارد. یکی آن که آن بخشی از طبیعت را که میخوانند چقدر لطیف است و چقدر کثیف. دوم آن که کسانی که کتاب طبیعت را قرائت میکنند با هم فرق دارند. بعضیها را باید دهها عبارت به آنها گفت تا به فهم برسند. اما برخی فقط با گفتن یک جمله دهها معنی از آن دریافت میکنند. پس به خود شخص هم بستگی دارد.دریافت معانی از الفاظ طبیعت و پدیدهها مد نظر ناصرخسروآنچه مدّ نظر ناصرخسرو است دریافت معانی از الفاظ طبیعت و پدیدههاست. او فقط به قرائت ظاهر بسنده نمیکند. بعد نتیجه میگیرد که عالیترین درجه قرائت و فهم این متن از آن رسول اکرم(ص) است. او میتواند پیام خداوند را از آیات طبیعت دریافت کند. تاویلهای مختلفی را که میشود از آیات طبیعت برداشت کرد به عهده رسول اکرم(ص) است و از طریق او به مراتب دیگر میرسد:
چشم و گوش خلق بیشرح رسول/ از خط و از قول او کور و کر است
قول او را نیست جز عالم زبان/ خط او را شخص مردم دفتر است
خط او بر دفتر تنهای ما/ چشم و گوش و هوش و عقل و خاطر است
اما هدف از خواندن کتاب طبیعت چیست؟ من سه هدف اصلی را ذکر میکنم که در آثار ادبی ما هم بازتاب پیدا کرده است. یکی شناخت و معرفت اسماء و صفات الهی است. دوم این که از آنجایی که انسان خلاصه و چکیده کتاب طبیعت است، با شناخت طبیعت خود را بازخوانی و شناسایی میکند. سوم آن که چیزی که از دل این خوانش به دست میآید و ما به آن معرفت پیدا میکنیم شناخت قوانین و قاعدهها و احکامی است که در دل طبیعت هست و طبیعت آن قوانین را رعایت میکند. ناصرخسرو همین قوانین و نوامیس طبیعت را نوشتهی خداوند میداند و به صراحت در بعضی از جاها میگوید که منظور من از نوشته، همین قوانین طبیعت است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
نشست قرائت کتاب طبیعت در آثار ناصرخسرو برگزار میشود
در مرکز فرهنگی شهر کتاب نشست قرائت کتاب طبیعت در آثار ناصرخسرو برگزار میشود شناسهٔ خبر 2859531 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها چهاردهمین درسگفتار درباره ناصر خسرو مرکز فرهنگی شهر کتاب به قرائت کتاب طبیعت در آثار وی اختصاص یافت به گزارش خبرگزاری مهقرآن تفرقهافکنان را مشرک میداند
یادداشت قرآن تفرقهافکنان را مشرک میداند شناسهٔ خبر 2787713 - یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان برخورداری از افکار حزبی و گروهی متعصب صفت مشرکان است و نه ویژگی مومنین یکتاپرست آیات بسیاری از قرآن نسبت به وقوع اختلاف و دودستگی هشدار می دهند به گزارش خبرراضی بودن به قضای خداوند
قضای الهی راضی بودن به قضای خداوند انسان اگر در برابر بلاها از خدا راضى و خرسند باشد علامت اين است كه مؤمن است و اگر ناراحت شود و به كار خدا اعتراض كند علامت اين است كه مؤمن نيست سرویس دینی جام نیوز رضا به قضا و تقدیر الهی در روایات 1 مقام رضا و خشنودى از بالاتچرا خداوند عالم، قادر و عادل، شر را خلق کرد؟
پرسش و پاسخ چرا خداوند عالم قادر و عادل شر را خلق کرد شروری كه با اوصاف و اسمای حسنای حق تعالی مثل قدرت و علم مطلق منافات داشته باشد در نظام احسن الهی رخنه نمیكنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مسئله شر evil یكی از كهنترین مسایلی است كه از دیرباز اندیشه آدمی را بهوعده ی خداوند برای محبوب شدن
این وعده ی خداوند است که محبت افراد شایسته و با ایمان را خدا در دل های دیگران قرار می دهد این وعده کذب بردار نیست محبوب شدنتمام انسان ها از کوچک و بزرگ نیاز دارند که محبوب خانواده و اطرافیان خود باشند به تجربه ثابت شده تا حدودی محبوبیت اعتماد به نفس و انگیزۀ آدمیان را بیشتر میعیدفطر جشن رضایت خداوند از بندگان است/ جشن آمرزش، وحدت و بندگی
در گفتگو با مهر عنوان شد عیدفطر جشن رضایت خداوند از بندگان است جشن آمرزش وحدت و بندگی شناسهٔ خبر 2859190 - شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی عید فطر جشن بندگی و رضایت خدا از بنده است و رضایت خدا از بنده از بهشت بالاتر است خداوند فرمايد منطبیعت در نگاه هگل و پیش از آن
یادداشت طبیعت در نگاه هگل و پیش از آن شناسهٔ خبر 2863062 - سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۵ دین و اندیشه > اندیشمندان قبل از هگل نگاه به طبیعت مکانیکی بود و طبیعت را ذیشعور نمیدانستند اما هگل طبیعت را دارای حیات میدانست نگاه فلسفه ایدهآلیسم آلمانی نگاه ارگانیکی به طبیعترئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: امروز اقتصاد کشور نیاز به ترویج گفتمان امید دارد/باید قوانین دست و پ
رئیس خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی امروز اقتصاد کشور نیاز به ترویج گفتمان امید دارد باید قوانین دست و پاگیر در زمینه تولید حذف شودرئیس خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت باید قوانین دست و پاگیر در زمینه تولید حذف شود و البته دولت یازدهم بسیاری از آییننامهها را حذف کقوانین جدید داعش برای زنان در لیبی |اخبار ایران و جهان
قوانین جدید داعش برای زنان در لیبی داعش این بار برای زنان در لیبی دستورات و ممنوعیت های زیادی قایل شده و همه مسایل کلی و جزیی مربوط به آنان را تعیین و نسبت به قانون شکنی هشدار داده است کد خبر ۵۱۷۸۱۳ تاریخ انتشار ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۲ - 17 July 2015 داعش این بار برای زنان در لیبیقوانین جدید داعش برای زنان در لیبی
قوانین جدید داعش برای زنان در لیبی بین الملل > آفریقا - العالم نوشت داعش این بار برای زنان در لیبی دستورات و ممنوعیت های زیادی قایل شده و همه مسایل کلی و جزیی مربوط به آنان را تعیین و نسبت به قانون شکنی هشدار داده است به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم روزنآغاز بررسی قوانین قبل از انقلاب توسط فقهای شورای نگهبان
معاون شورای نگهبان مطرح کرد آغاز بررسی قوانین قبل از انقلاب توسط فقهای شورای نگهبان شناسهٔ خبر 2860860 - جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۲ سیاست > مجلس معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت بررسی قوانین پیش از انقلاب توسط فقهای شورای نگهبان آغاز شده است تا اگر مغایرتی در شرعورود شورای نگهبان به بررسی قوانین قبل از انقلاب/ اعتبار مجلس به شورای نگهبان است
ورود شورای نگهبان به بررسی قوانین قبل از انقلاب اعتبار مجلس به شورای نگهبان است عضو حقوقدان شورای نگهبان از بررسی قوانین قبل از انقلاب اسلامی توسط فقهای شورای نگهبان خبر داد به گزارش نامه نیوز سیامک رهپیک عضو حقوقدان شورای نگهبان و معاون اجرایی انتخابات در سخنان پیش از خطبههقوانین زنانه داعش در لیبی؛ مجازات تاحد مرگ!
قوانین زنانه داعش در لیبی مجازات تاحد مرگ داعش این بار برای زنان در لیبی دستورات و ممنوعیت های زیادی قائل شده و همه مسائل کلی و جزئی مربوط به آنان را تعیین و نسبت به قانون شکنی هشدار داده است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر روزنامه دیلی میل انگلستان گزارشی از منطقه نفوذقوانین جدید داعش برای زنان
قوانین جدید داعش برای زنانتاریخ انتشار جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۳ ۱۴ داعش این بار برای زنان در لیبی دستورات و ممنوعیت های زیادی قایل شده و همه مسایل کلی و جزیی مربوط به آنان را تعیین و نسبت به قانون شکنی هشدار داده است به گزارش العالم روزنامه "دیلی میل" انگلستان گزارشیطبیعت گیلان در منطقه رودبار + عکس
طبیعت گیلان در منطقه رودبار عکس منطقه ییلاقی رودبار با چشم انداز منحصر به فرد خود از مناطق زیبای گیلان به شمار می رود که مسافران بسیاری را به خود جذب می کند شهرستان رودبار از شهرستان های جنوبی استان گیلان است مرکز این شهرستان شهر رودبار است ایرنا   شنبه 27 تیرعید فطر تجلی وحدت امتی که خداوند آنها را برای دعوت به خیر قرار داده است |اخبار ایران و جهان
عید فطر تجلی وحدت امتی که خداوند آنها را برای دعوت به خیر قرار داده است رئیس مجلس شورای اسلامی فرا رسیدن عید سعید فطر را به همتایان خود در کشورهای اسلامی تبریک گفت کد خبر ۵۱۷۹۲۱ تاریخ انتشار ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۴ - 18 July 2015 رئیس مجلس شورای اسلامی فرا رسیدن عید سعید فطر را بهقوانین شدید داعشیها برای حجاب زنان/عکس
قوانین شدید داعشیها برای حجاب زنان عکس روز نو روزنامه دیلی میل انگلیس گزارشی را از مناطق تحت نفوذ داعش در لیبی منتشر کرده که در آن عنوان شده که این گروه تروریستی تابلوهای بزرگی را در مناطق تحت سیطره خود نصب کرده است در تابلوهای نصب شده از سوی داعش قوانین این گروه ترور-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها