تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799442123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راضی بودن به قضای خداوند


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
برگ راضی بودن به قضای خداوند

قضای الهی؛
راضی بودن به قضای خداوند
انسان اگر در برابر بلاها از خدا راضى و خرسند باشد علامت اين است كه مؤمن است و اگر ناراحت شود و به كار خدا اعتراض كند علامت اين است كه مؤمن نيست.



 
سرویس دینی جام نیوز؛   رضا به قضا و تقدیر الهی در روایات:
1. مقام رضا و خشنودى از بالاترين مقامات است قال علىّ بن الحسين عليه السّلام: “الزّهد عَشرة اجزاء. اعلى درجة الزّهد ادنى درجة الورع و اعلى درجة الورع ادنى درجة اليقين و اعلى درجة اليقين ادنى درجة الرّضا.(1)
امام سجاد عليه السّلام فرمود: زهد داراى ده درجه است. بالاترين درجه زهد، پايين ترين درجه ورع و پرهيزگارى است، و بالاترين درجه ورع و پرهيزگارى، پايين ترين درجه يقين است، و بالاترين درجه يقين، پايين ترين درجه رضا است.  
2. اعتراض به مقدرات خدا با بندگى سازگار نيست قال الصّادق عليه السّلام: “صفة الرّضا ان يرضى المحبوب و المكروه. و الرّضا شعاع نور المعرفه، و الراضى فانٍ عن جميع اختياره، و الراضى حقيقة هو المرضى عنه و الرّضا اسم يجتمع فيه معانى انواع العبوديه. و تفسير الرّضا سرور القلب. سمعت ابى محمدا الباقر عليه السّلام يقول: تعلّق القلب بالموجود شرك و بالمفقود كفر. و هما خارجان عن سنة الرّضا. و العجب ممّن يدّعى العبوديّة لله كيف ينازعه في مقدوراته، حاشا الراضين العارفين عن ذلك”.(2)
حضرت صادق عليه السّلام فرمود: رضا به قضای خداوند آن است كه انسان راضى باشد، خواه آن چيز مطلوب او باشد و يا نامطلوب، و رضا شعاعى است از نور معرفت و شخص راضى كسى است كه از خواسته ها و تمايلات خود دست بردارد و در مقابل خواسته خدا اعمال نظر نكند و تسليم خواسته خدا باشد، شخص راضى در حقيقت كسى است كه خدا از او راضى باشد، و رضا اسمى است كه جميع مراتب عبوديت و بندگى در او جمع است، و معنى رضا شادی قلب به خواست خدا است.
از پدرم امام محمد باقر عليه السلام شنيدم كه فرمود: تعلق و وابستگى به چيزى كه موجود و حاضر است شرك مى باشد و دل بستن به آنچه كه موجود نیست كفر مى باشد و اين دو (يعنى تعلق به چيز موجود و مفقود) از روش و طريق رضا بيرون است و تعجب مى كنم از كسى كه ادعاى بندگى مى كند، با اين حال به مقدرات خدا نيز اعتراض مى كند. اشخاص راضى و بامعرفت، اهل اعتراض به كار خداوند حكيم نمی باشند.  
3. حكايت جابر و امام باقر عليه السّلام در مورد رضا و تسليم رُوى انّ جابر بن عبد الله الانصارى رضى الله عنه ابتلى في آخره بضعف الهَرَم و العجز فزاره محمّد بن علىّ الباقر عليه السّلام فسأله عن حاله فقال انا في حالة احبّ فيها الشّيخوخة على الشّباب و المرض على الصّحة و الموت على الحيوة. فقال عليه السّلام: “امّا انا يا جابر فان جعلنى الله شيخا احبّ الشّيخوخة و ان جعلنى شابّا احبّ الشّيبوبة و ان امرضنى احبّ المرض و ان شفانى احبّ الشفاء و الصّحة و ان اماتنى احبّ الموت و ان ابقانى احبّ البقاء. فلمّا سمع جابر هذا الكلام منه قبّل وجهه و قال صدق رسول الله صلّى الله عليه و آله فانّه قال ستدرك لى ولدا اسمه اسمى يبقر العلم بقرا كما يبقر الثّور الأرض فلذلك سمىّ باقر علم الأوّلين و الآخرين اى شاقّه.”
روايت شده است كه جابر بن عبد الله انصارى رضى الله عنه در اواخر عمرش به ضعف پيرى و ناتوانى مبتلا شده بود. امام باقر عليه السّلام به ديدنش رفت و احوالش را پرسيد، جابر گفت: من در حالى هستم كه پيرى را بر جوانى و مرض را بر سلامت و مرگ را بر زندگى ترجيح مى دهم. امام باقر عليه السّلام فرمود اى جابر! من اين چنين نيستم كه چيزى را بر چيز ديگر ترجيح دهم، پس اگر خدا مرا پير كند پيرى را دوست دارم و اگر جوان قرار دهد جوانى را دوست دارم و اگر مرا مريض كند مرض را دوست دارم و اگر شفايم دهد شفا و سلامت را دوست مى دارم و اگر بميراند مردن را دوست مى دارم و اگر زنده نگه دارد زندگى را دوست مى دارم خلاصه آن چه را كه خداوند بخواهد تسليم او هستم.
وقتى جابر اين كلام را از امام شنيد (پى به اشتباه خود برد و فهميد كه ترجيح دادن در برابر خواسته خدا اعمال نظر كردن است) برخاست و صورت حضرت را بوسيد و گفت: حقا كه رسول خدا صلّى الله عليه و آله راست گفت كه فرمود: اى جابر! تو زنده مى مانى و پسرم را كه هم اسم من است مى بينى و او علم را مى شكافد همان گونه كه گاو زمين را مى شكافد و به همين جهت شكافنده علم اولين و آخرين ناميده شده است.  
4. بالاترين طاعت، صبر و خرسندى از كار خدا است روى الكلينى باسناده الى ابى عبد الله عليه السّلام قال: “راس طاعة الله الصّبر و الرّضى عن الله فيما احبّ العبد او كرِهَ و لا يرضى عبد عن الله فيما احبّ او كرِه الّا كان خيراً له فيما احبّ او كرِهَ”.(3)
امام صادق عليه السّلام فرمود: در رأس طاعت خدا، صبر و رضايت از او است در آنچه بنده آن را دوست دارد يا كراهت دارد و هر بنده اى نسبت به آنچه دوست دارد يا ناپسند دارد از خدا راضى باشد، خيرش در همان است.  
5. داناترين مردم كسى است كه به مقدرات خدا راضى تر باشد و باسناده عنه عليه السّلام قال: “انّ اعلم النّاس بالله أرضاهم بقضاء الله عزّ و جلّ”.(4)
امام صادق عليه السّلام فرمود: داناترين مردم به خداى متعال، راضى ترين آنها است به قضای خداى عز و جل.  
6. راضی به قضای الهی در زمره صدیقین است و باسناده عنه عليه السّلام قال: “قال الله عزّ و جلّ: عبدى المؤمن لا اصرفُه في شىء الّا جعلتُه خيرا له، فليرض بقضائى و ليصبر على بلايى و ليشكر نعمائى اكتبُه يا محمّد من الصّديقين عندى”.(5)
امام صادق عليه السّلام گفت: خداى عزّ و جلّ فرمود: بنده مؤمنم را به هر سو بگردانم برايش خير است، پس بايد به قضا و قدر من راضى باشد و بر بلاى من صبر كند و نعمت هايم را سپاس گزارد تا او را اى محمد در زمره صديقين نزد خود ثبت كنم.  
7. خوشى ها و ناخوشى ها براى مؤمن خير و لطف خداست ”و عنه عليه السّلام قال: فيما اوحى الله عزّ و جلّ الى موسى عليه السّلام يا موسى بن عمران ما خلقت خلقا احبّ الىّ من عبدى المؤمن فانّى انّما ابتليه لما هو خير له و اعافيه لما هو خير له و ازوى لما هو خير له و انا اعلم بما يصلح عليه عبدى فليصبر على بلائى و ليشكر نعمائى و ليرض بقضائى، اكتبه في الصّدّيقين عندى اذا عمل برضائى و اطاع امرى”.(6)
از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه فرمود: خداوند عز و جل به موسى بن عمران وحى نمود اى موسى! هيچ مخلوقى از مخلوقاتم نزد من از بنده مؤمنم محبوب تر نيست براى اين كه او را به چيزى مبتلا و گرفتار مى كنم كه خير او در آن است و نيز عافيت مى دهم او را بر چيزى كه خير او در آن است. آنچه براى او بد است از او دور مى گردانم براى آنچه خير او در آن است و من به مصلحت بنده ام داناترم، پس بايد بر بلاى من صبر كند و بر نعمت هايم شكر كند و به قضاى من راضى باشد، اگر او به رضاى من كار كند و امر مرا اطاعت كند من او را در نزد خود در شمار صديقان مى نويسم.  
8. علامت مؤمن اين است كه به مقدرات خدا راضى باشد “و قيل للصّادق عليه السّلام باىّ شيء يُعلَم المؤمن بانّه مؤمن؟ قال: بالتّسليم لله و الرّضا فيما ورد عليه من سرور أو سخط”.(7)
مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: مؤمن به چه علامت شناخته مى شود؟ حضرت فرمود: به تسليم خدا بودن، و راضى بودن به آنچه برايش پيش مى آيد، چه آن چيزهايى كه مايه سرور است و چه چيزهايى كه مايه ناراحتى و نگرانى است (انسان اگر در برابر بلاها از خدا راضى و خرسند باشد علامت اين است كه مؤمن است و اگر ناراحت شود و به كار خدا اعتراض كند علامت اين است كه مؤمن نيست).”  
پی نوشت:
(1) اصول كافى، ج 2، ص 62. كتاب ايمان و كفر باب رضا به قضا.
(2) مصباح الشريعة، ص 182
(3) اصول كافى، ج 2، ص 60.
(4) اصول كافى، ج 2، ص 60.
(5) اصول كافى، ج 2، ص 61.
(6) اصول كافى، ج 2، ص 61.
(7) اصول كافى، ج 2، ص 62                   مُسكّن الفؤاد، شهید ثانی؛ ترجمه حسین جناتی، ص: 203-210
 
 




۰۲/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن