تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838009405
چرا خداوند عالم، قادر و عادل، شر را خلق کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسش و پاسخ؛
چرا خداوند عالم، قادر و عادل، شر را خلق کرد؟
شروری كه با اوصاف و اسمای حسنای حق تعالی مثل قدرت و علم مطلق منافات داشته باشد، در نظام احسن الهی رخنه نمیكنند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، مسئله شر (evil) یكی از كهنترین مسایلی است كه از دیرباز اندیشه آدمی را به خود مشغول داشته است. از آن هنگام كه انسان پا به عرصه خاك گذاشت، خویشتن را همآغوش رنج و رنجوری یافت و همراه با شیرینی لذت و كامیابی، تلخی محنت و ناكامی را چشید و بهزودی دانست كه حیات آكنده از نیكی و نیآلوده به شر و بدی، آرزویی دستنیافتنی است. مواجهه آدمی با رویه دردآلود و اندوهبار زندگانی و رویارویی او با مصیبتها و فلاكتهای آن، پرسشهایی را فرا روی ذهن جستوجوگر او قرار میداد، پرسشهایی كه امروزه ـ پساز گذشت هزاران سال ـ هنوز تازه و جدیدند: حقیقت اموری كه در نظر ما در زمره شرور و یا خیرات قرار میگیرند، چیست؟ آیا وجود شرور با اعتقاد به اوصافی همچون عدل، قدرت و علم مطلق الهی سازگار است؟ به بیان دیگر، اگر آفریننده جهان هستی، قادر همه توان، عالم همهدان و عادل محض است، چگونه اجازه داده است كژیها و بیعدالتیها ـ كه رقم قابل ملاحظهای را تشكیل میدهند ـ در عالم رخنه كند؟! چرا شرور داریم؟ شر امر موهوم و پنداری: آنچه که ما آن را شر می نامیم، ناشی از عدم درک ما از واقعیت آن امر است. اگر ما به حقیقت آن امر بهخوبی آگاه باشیم، خواهیم دید که در واقع خیر است. این نظریه را میتوان در میان مکاتب و آیینهای فلسفی هند باستان یافت. (پلانتینجا، الوین، فلسفه و دین (خدا، اختیار و شر)، ترجمه محمد سعیدیمهر، قم، انتشارات طه، 1376، ص179) شر امر عدمی: این دیدگاه که در میان فلاسفه مسلمان رواج دارد، شر را مساوی با عدم میداند. مقصود ایشان این است که هرچه در جهان خارج میبینیم، وجود است و همین وجودات است که مخلوق و معلول ذات حقاند. عدمیات مخلوق نیستند، بلکه «عدمالخلق» هستند. ما وقتی به موارد شر نگاه میکنیم، در همه آنها میبینیم که مفهوم شر از آن بعد و جایگاهی انتزاع میشود که یک نوع «فقدان»، «نیستی» و عدم در کار است. دقیقاً مثل سایه که از فقدان نور انتزاع میشود. نتیجهای که از این مسئله میتوان گرفت، آن است که نمیتوان گفت خداوند عادل، قادر و عالم چرا شر را خلق نمود؟، چون خداوند شر را اصلاً خلق نکرده است. زیرا شر امر عدمی است و عدم، مخلوق نیست. منتها این پرسش ممکن است مطرح گردد که اگر شر امر عدمی است، چرا خداوند آن عدم را تبدیل به وجود نکرد، تا چنان شری بهوجود نیاید؟ پاسخ این پرسش در مباحث آینده روشن میشود. (مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، 1373، چاپ پنجم، ج1، ص149) شر از لوازم وجود خیر: خاستگاه اولیه این نظریه به اندیشههای ارسطو باز میگردد و بر اساس تفسیری كه در فلسفه اسلامی از این نظریه شده است، موجودات امكانی، از پنج حالت بیرون نیستند: الف) آنچه كه خیر محض و ناب است؛ ب) آنچه كه خیرش بیشتر از شرش است؛ ج) آنچه كه خیر و شرش مساوی است؛ د) آنچه كه شرش بیشتر از خیرش است؛ هـ) آنچه كه شر محض است. ابتدا این مطلب به اثبات میرسد كه از میان احتمالات پنجگانه، تنها احتمال اول و دوم به واقعیت پیوسته است؛ و سپس روشن میگردد كه وجود این دو قسم در جهان، امری ضروری است. قسم اول كه روشن است، اما در مورد قسم دوم گفته میشود كه اگر خداوند از این قسم از موجودات را به دلیل شر اندك نیآفریند، خیر فراوانی كه ملازم با این شر است محقق نمیگردد، حال آنكه ترك خیر كثیر، خود شر بزرگی است كه در مقایسه با شر اندك، به مراتب عظیمتر است. بنابراین، خودداری خداوند از آفرینش این قسم، از آنرو كه مقتضی تحقق شر بزرگتری است، روا نخواهد بود. (الوین پلانتینجا، فلسفه دین، ص202) شایان ذكر است كه این تقسیمبندی بر اساس حصر عقلی است و قسم دیگری بر این پنج قسم مذكور نمیتوان یافت. البته در جهان آفرینش فقط قسم اول و آخر است كه لباس تحقق میپوشند. ماده منشأ شر: خداوند متعال جهان آفرینش را بر اساس سنن، قوانین و شیوههای معینی اداره میكند كه در آنها هیچگونه تغییر و تبدلی رخ نخواهد داد. از سوی دیگر، عوالم الکافی (تجرد، مثال و ماده) بر اساس سنخیت این عوالم و مرتبه وجودیشان در نظام هستی، هر یك دارای قوانین و سنن مخصوص به خود هستند؛ یعنی در عالم ماده احكام و آثار است كه در عالم مثال و تجرد نیست و نیز در عالم مثال و تجرد سننی است كه در جهان ماده نمیباشد. پس اگر عالم ماده باشد ولی اثری از احكام و سنن حاكم بر آن نباشد، عالم ماده دیگر عالم ماده، نخواهد بود. در این عالم ـ برخلاف عالم تجرد كه تنها خیر محض است ـ تضاد، تزاحم، محدودیت، زوال و بطلان، غم و شادی و رنج و امید و بالاخره خیر و شر وجود دارد. (ر.ك: كاشفی، محمدرضا، پرسشها و پاسخها، دفتر اول، خداشناسی و فرجامشناسی، قم، دفتر نشر معارف، 1381، ص58 ـ 55) شر معلول اختیار آدمی: كمال آدمی در گرو اختیار او است. و همین اختیار منشأ پیدایش خیر و شر میباشد. «انا هدینا، السبیل اما شاكراً و اما كفوراً (دهر/3) و البته جهان با موجودات مختار از جهان خالی از آنها به مراتب كاملتر و برتر خواهد بود. (ر.ك: الوین پلانتینجا، فلسفه دین، ص205) و همین کمال خود خیر است. نسبی بودن شر و قضاوت محدود ما: وقتی كه بارش برف و باران زندگی و رفت و آمد را سخت میكند و هنگامی كه ساختمان فرسودهای برای نوسازی ویران میكنند و برای رهگذران غیر از گرد و غبار، منفعتی به بار نمیآورد بسیاری از مردمان این امور را شر و بلا میدانند؛ وقتی اثر آن برف و باران حیاتبخش را در نظر بگیریم، یا به جای آن بنای فرسوده، بنای عظیمی كه احتمالاً یك بیمارستان عامالمنفعه است را مشاهد كنیم، تصدیق خواهیم كرد كه این حوادث كه در یك بررسی كوتاه شر مطلق به نظر میرسیدند، خیر است. فواید شرور 1ـ مصایب سازنده روح آدمی: مصایب را در خوشبختیها است، زیرا بسیاری از خوبیها از بدیها زاییده میشوند و زشتیها و رنجها مقدمه و پدیدآورنده زیباییها است: فان مع العسر یسرا، ان مع العسر یسرا. (ر.ك: مطهری، مرتضی، عدل الهی، تهران، صدار، 1376، ص175ـ173) 2ـ ادراك خیر از راه شر: اگر در جهان شرور وجود نمیداشت به دلیل عدم مقایسه و مقارنه، خیر، حسن و زیبایی عالم هستی درك نمیشد. مثل مورچههای سیا و یا زرد از یك نوع و اندازه؛ آیا میتوان گفت یكی از آنها زیباتر از بقیه است؟ (ر.ك: خسروپناه، عبدالحسین، كلام جدید، ص81) 3ـ بیدارگری: طبق روایت «اگر بیماری، فقر و مرض نبود، چیزی سر آدمی را خم نمیكرد ولی با این حال او خیلی بیپروا است» (لولا ثلاث فی ابنآدم ما طأطأ رأسه شیء المرض والفقر والموت و كلّهم فیه و انّه معهم لوثّاب؛ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج5، ص316، روایت 12، باب5) آری یكی از مهمترین دستاوردهای بلایا آن است كه آدمی را از خواب غفلتی كه بر اثر فرو غلتیدن در نعمتهای دنیوی بدان دچار شده، بیدار كرده، مسئولیتهای خطیر او را در برابر خدای خویش یادآور میشوند و استكبارش را به فروتنی و خضوع مبدل میسازند. قرآن كریم با اشاره به این مطلب بیان میدارد كه همواره اقوام پیامبران با انواع سختیها روبهرو بودند، تا مگر از سركشی دست كشیده در مقابل حق تسلیم شوند. (سعیدیمهر، محمد و دیوانی، امیر، معارف اسلامی، قم، انتشارات معارف، 1379، ج1، ص83) «و در هیچ شهری پیامبری نفرستادیم مگر آنكه مردمش را به سختی و رنج دچار كردیم، تا مگر به زاری در آیند.» (اعراف/94) نكته: در پایان یك نكته شایان ذكر است؛ از دیدگاه اسلام، خداوند در مقابل رنجها، دردها و مصایبی ـ كه بعضی از انسانها ناخواسته دچار آنند؛ مانند كری و كوری و فلج مادرزادی كه از آن به شرور طبیعی یاد كردیم ـ در عالم دیگر (قیامت) جزای برتری اعطا میفرماید. امام صادق علیهالسلام (در توجیه نقصهای بدنی مانند نابینایی و ناشنوایی) تأكید میفرمایند كه خداوند در آخرت به چنین اشخاصی در صورت بردباری و صبر، چنان پاداشی اعطا میكند كه اگر میان بازگشت به دنیا و تحمل دوباره همین مصایب و باقیماندن در آخرت مخیر باشند، بازگشت به بلایا را انتخاب میكنند تا اجرشان افزوده گردد. (مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج3، ص71) البته باید توجه داشت كه منظور از این اجر، ثواب كلامی نیست، چون ثواب چیزی است كه همراه با تعظیم و تجلیل باشد، بلكه مراد این است كه این مصیبت با عوض شایسته جبران خواهد شد كه طبعاً این عوض مانند ثواب همراه با تعظیم و اجلال نخواهد بود. (حلی، كشفالمراد، قم، نشر اسلامی جامعه مدرسین، چاپ پنجم، 1415، ص332) نتیجه: ـ شرور نیاز به خالق مستقل ندارند، چون سایهای و عدمیاند. ـ شروری كه با اوصاف و اسمای حسنای حق تعالی مثل قدرت و علم مطلق منافات داشته باشد، در نظام احسن الهی رخنه نمیكنند. ـ آنچه از شرور در نظام احسن راه پیدا كنند، لازمه جداییناپذیر آن است. مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی
۳۰/۰۴/۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
چرا خدا بر تعبیر خلقت هستی در 6 روز تاکید می کند؟/ علت خوشحالی خدا از توبه/ روز بیست و دوم میهمانی
چرا خدا بر تعبیر خلقت هستی در 6 روز تاکید می کند علت خوشحالی خدا از توبه روز بیست و دوم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - من با حاجتم روى به تو آوردم نیاز خواهى ام را به پیشگاه تو قرار دادم و خواندت را دست آویز خویش نمودم بى آنکه مستحق شنیدن خواهشم و شایسته گذشاهمّیت حسن خلق در اسلام
معارف اهمّیت حسن خلق در اسلام حسن خلق آن است که انسان با گشاده رویی و چهره شاد و زبان نرم و ملایم با مردم روبرو شود سن خلق آن است که انسان با گشاده رویی و چهره شاد و زبان نرم و ملایم با مردم روبرو شود و در هر جا و با هر کس با خوش روئی برخورد کند و یکی از فضایل اخلاقی است که دچرا کشورهای لائیک از حجاب می هراسند/ بیانیه بنیاد عفاف و حجاب
به مناسبت روز ملی عفاف و حجاب چرا کشورهای لائیک از حجاب می هراسند بیانیه بنیاد عفاف و حجاب شناسهٔ خبر 2856831 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی برخورد محدود کننده کشورهای لائیک با حجاب زن مسلمان نشان می دهد که غرب چیزی فراتر از یک رفتار دیچرا حضرت علی(ع) در شورای شش نفره شرکت کرد؟
چرا حضرت علی ع در شورای شش نفره شرکت کرد نحوه تشکیل و تعیین اعضاء شوراى شش نفره به گونه اى پیش بینی شده بود که خلافت به على ع نرسد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص حضرت امیر اینکه چرا حضرت علی علیه السلام در شورای شش نفره شرکت کرد پاسخ اجمالیچیستی، چرایی و دلایل قدرت یابی جریانهایها تکفیری
یادداشت چیستی چرایی و دلایل قدرت یابی جریانهایها تکفیری شناسهٔ خبر 2770631 - سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۳ دین و اندیشه > اندیشمندان از آنجایی که تمام جریانهای تکفیری از دل سلفیه بیرون آمده اند شناخت آنها بدون شناخت سلفیه امکان پذیر نیست و چون تمام افکار سلفیگری وابستچرا عدالت اجتماعی در جامعه کم است
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۷ معاون بنیاد فرهنگی مهدی موعود عج گفت عدالت اجتماعی یک امر فطری است و دین اسلام هم بر این مسأله صحه گذاشته است حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه دهه چهارم انقلابچرا شب قدر از هزار ماه بهتر است؟
حدیث چرا شب قدر از هزار ماه بهتر است کار نیک در شب قدراز کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است به گزارش سرویس دینی جام نیوز در حدیثی وارد است که از امام صادق علیه السلام سوال شد چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است حضرت فرمود کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه کهشیراز میزبان هنرمندان تجسمی رضوی/ بخش ویژه حضرت شاهچراغ درجشنواره
شیراز میزبان هنرمندان تجسمی رضوی بخش ویژه حضرت شاهچراغ درجشنواره شناسهٔ خبر 2861728 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دبیر جشنواره هنرهای تجسمی رضوی از میزبانی سومین حرم اهل بیت ع از این جشنواره خبر داد و گفت زندگی وآثارحضرت شاهچراغ ع بچرایی اختلاف بر سر اثبات اول ماه و رویت هلال
چرایی اختلاف بر سر اثبات اول ماه و رویت هلال فرهنگ > دین و اندیشه - یادداشتی درباره رویت هلال به قلم مرتضی اشراقی موضوع مهمی که در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان همیشه مورد بحث و جدل قرار می گیرد رویت هلال ماه شوال عید سعید فطر است در این نوشتار سعی بر آن شده اسچرا رسول خدا علي(ع) را ابوتراب ناميد؟
پرسمان چرا رسول خدا علي ع را ابوتراب ناميد چون علي صاحب زمين است و پس از پيامبر ص حجت خدا بر اهل زمين بوده و به وسيله او زمين و آرامش آن باقي است از اين رو او را ابوتراب ناميد به گزارش سرویس دینی جام نیوز متن زیر پاسخ به سوالاتی درباره چرایی لقب ابوتراب برای امیرچرا قرآن، خدا را «مکر کننده» معرفی کرده است؟
پرسمان چرا قرآن خدا را مکر کننده معرفی کرده است مکردر زبان عرب هر نوع چاره انديشى را مكر میگويند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی ازسوالات مطرح در خصوص صفات الهی اینکه چرا قرآن خدا را «مکر کننده» معرفی کرده است جواب آری در قرآن آمده است که خداوند هم مکر مواعظان بشر از سوی خداوند
جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ آیتالله مکارمشیرازی گفت امام علی ع در وصیتنامه خود به مومنان مسایل استثنایی را بیان میکنند حب و جاذبه دنیا انسان را به سمت خود میکشد و خداوندی که سعادت این بشر را میخواهد واعظانی را برای بشر قرار داده که انسان را نسبت به مخاطرات زندگی مادی هشدارعیدفطر جشن رضایت خداوند از بندگان است/ جشن آمرزش، وحدت و بندگی
در گفتگو با مهر عنوان شد عیدفطر جشن رضایت خداوند از بندگان است جشن آمرزش وحدت و بندگی شناسهٔ خبر 2859190 - شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی عید فطر جشن بندگی و رضایت خدا از بنده است و رضایت خدا از بنده از بهشت بالاتر است خداوند فرمايد منچرا در دعا برای دیگران کوتاهی می کنیم؟/ زوجی که موضوع سوره ای از قرآن شدند/ روز بیست و سوم میهمانی
چرا در دعا برای دیگران کوتاهی می کنیم زوجی که موضوع سوره ای از قرآن شدند روز بیست و سوم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - اى آقاى من آرزویم بزرگ شده و کردارم زشت گشته پس به اندازه آرزیم از عفوت به من ببخش و به زشت ترین کردارم مرا سرزنش مکن زیرا کرمت برتر از کیفروقتی یک عالم، یک استاد اخلاق را امتحان می کند + صوت
خاطره شنیدنی وقتی یک عالم یک استاد اخلاق را امتحان می کند صوت داستان زیبای ملاقات های چندباره سید بحرالعلوم با ملا مهدی نراقی از زبان شیوای استاد عالی به گزارش سرویس دینی جام نیوز سید بحرالعلوم نیاز به معرفی ندارد ولی اگر بخواهیم در یک جمله او را معرفی کنیم باید بگوییم سیدخداوند دوست دارد ...(احادیث تصویری )
احادیث تصویری خداوند دوست دارد حدیث تصویری بزرگترین احادیث تصویری خوشا به سعادت حدیث تصویری منبع hadithlib comاسرار شب قدر از زبان دو استاد اخلاق/ خداوند دوست ندارد کسی به جز خودش از گناه بنده اش آگاه شود
اسرار شب قدر از زبان دو استاد اخلاق خداوند دوست ندارد کسی به جز خودش از گناه بنده اش آگاه شود فرهنگ > دین و اندیشه - از خصوصیات شب قدر که در روایات بیان شده این است که تمام حجابها برداشته میشود و هیچ حجابی از ناحیه ربّ نسبت به عبدش وجود ندارد لطفا منتظر بمانید-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها