محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845567856
چرا در دعا برای دیگران کوتاهی می کنیم؟/ زوجی که موضوع سوره ای از قرآن شدند/ روز بیست و سوم میهمانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
چرا در دعا برای دیگران کوتاهی می کنیم؟/ زوجی که موضوع سوره ای از قرآن شدند/ روز بیست و سوم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - اى آقاى من آرزویم بزرگ شده و کردارم زشت گشته، پس به اندازه آرزیم از عفوت به من ببخش، و به زشت ترین کردارم مرا سرزنش مکن، زیرا کرمت برتر از کیفر گنهکاران و بردباریت بزرگتر از مکافات تبهکاران است ...
شرحی مختصر بر دعاى روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین. ميان عاشق و معشوق هيچ حايل نيست تو خود حجاب خودي حافظ از ميان برخيز در اين مرحله نيز سالك در بسط عارفانه به سر مي برد. او از خداوند مي خواهد گناهان و عيوبش را پاك گرداند. به نظر مي رسد مهم ترين عيب و نقص سالك كه او را به ورطه ي هلاكت مي اندازد "خوديت" است البته درك درست و حقيقي اين مرتبه، از نكات دشواری است كه به راحتي نصيب سالكان نمي گردد و سالكي كه مراحل قبلي را با فضل الهي طي كرده، در اينجا "اَنانيت و فرعونيت" را درك مي كنند.
وقتی تفکرمان مادی است در دعا کردن برای دیگران کوتاهی می کنیم/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی انسان باید در دعاها و تقاضاهایش از خداوند آنچه را که برای خود میخواهد، همان را برای برادران ایمانیاش هم بخواهد. این مسأله در آیات قرآن خیلی روشن بود: «رَبَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنين». این یک روش دعا است که همان چیزی که انسان برای خودش میخواهد، برای دیگران هم بخواهد. روایاتی هم در ارتباط با دعاهای پیغمبر اکرم نسبت به خودشان و امیرالمؤمنین(علیهالسلام) مطرح است. دعا برای غیر، نشانه کمال و فضیلت ایمان
ما در باب ایمان و مؤمن مطلبی داریم که جزء معارف اساسی ما است. آنجا می گوییم مؤمن آنگاه به کمال ایمان میرسد که آنچه را که برای خود میخواهد، برای برادرهای ایمانیاش هم بخواهد. بعضی روایات این مطلب را به عنوان کمال ایمان و بعضی دیگر به عنوان افضل ایمان مطرح میکنند. دو روایت مطرح میکنم که هر دو از پیغمبر اکرم است. در روایت اوّل دارد که حضرت فرمودند: «بنده به کمال ایمانی نمیرسد و به آن دست پیدا نمیکند، مگر اینکه به چنین حالت روحی برسد که آنچه را که برای خود میخواهد، برای برادر مؤمنش هم دوست بدارد.» هر چه برای خود میخواهد برای او هم بخواهد، آنچه که برای خودش دوست دارد، برای او هم بخواهد. این یک روایت که تعبیر «استکمال ایمان» را مطرح می فرماید. حضرت در روایت دوم می فرماید: «با فضیلتترین ایمان این است که انسان حبّ و بغضش بر محور خدا باشد و همیشه بر زبانش ذکر الهی را جاری کند و آنچه را که برای خود میخواهد، برای برادر مؤمنش هم بخواهد.»
تا اینجا با آن روایت اول مشترک بود، امّا در ادامه دارد: «و آنچه را که برای خود مکروه میدارد، برای دیگران هم مکروه بدارد.» اصلاً در باب ایمان، این موضوع یکی از اساسیترین مباحث معرفتی ما است که مؤمن آنچه را که از خوبیها برای خود میخواهد، برای برادران ایمانیاش هم بخواهد و آنچه را که از بدیها و شرور برای خود نمیخواهد، برای دیگران هم نخواهد. این مسأله هم در مورد جلب منفعت و هم در مورد دفع ضرر مطرح است. بینش مادّی، عامل کوتاهی در دعا برای غیر
در دعا و خواستن و تقاضا است که معلوم میشود انسان در چه پایهای از درجه ایمانی قرار گرفته است. آیا در آن اموری که از خدا برای خودش میخواهد، بین خود و دیگری فرق میگذارد یا فرق نمیگذارد؟ اصلاً دعا یکی از مصادیق خیلی بارز و روشن این روایات است. چون در این روایات تقاضا مطرح است؛ یا تقاضای جلب منفعت است و یا تقاضای دفع ضرر است. در اینجا این بحث مطرح است که ـ نعوذبالله ـ چه میشود که انسان در دعا کردن بین خودش و دیگری تفاوت قائل میشود؟ معارف ما میگوید نباید تفاوت قائل شوی، چرا تفاوت قائل میشوی؟ حالا من سِرّش را میگویم. سِرّ این تفاوت قائل شدن، بینش غلطی است که داعی ـ یعنی درخواست کننده ـ نسبت به مدعوّ ـ یعنی آن موجودی که دارد از او درخواست میکند ـ دارد. سِرّش بینش این داعی است. ما موجودات مادّی هستیم که مادیّت، روی روح ما اثر گذاشته و سبک بینشها و تفکّرات ما را مادّی کرده است، تا جایی که حتی بینش ما نسبت به خدا هم به سبک مادّی شده است. حالا یک مثال میزنم که روشن شود، مثلاً من به پول احتیاج دارم، رفیقی دارم که او هم به پول احتیاج دارد، حالا میخواهم بروم سراغ کسی و از او تقاضا کنم که بیا گره کار ما را باز کن؛ وقتی سراغ او رفتم، اوّل حاجت خودم را میگویم، چون میترسم اگر اوّل حاجت دوستم را بگویم و حاجت او را بدهد، کم بیاورد و بعد گره من باز نشود! چون دیدگاهم مادّی است؛ چون میدانم که پول او لایتناهی نیست و سقف دارد. لذا نگرانم که نکند اگر حاجت دوستم را داد، به من بگوید دیگر حاجت تو را نمی توانم بدهم.
این سیستم تفکر مادّی در باب دعا و خواستههایمان از خدا هم مطرح است. اگر این سیستم فکری و بینشی که رنگ مادیّت گرفته است، در بحث دعا و درخواست از خدا هم مطرح شود، نتیجه اش این می شود که انسان اوّل حاجت خودش را مطرح میکند و بعد حاجت دوستش را میگوید. چون سبک تفکرش مادّی است. یعنی هنوز خدا را آنطور که باید بشناسد، نشناخته است. نمیداند که اعطای خدا از خزائن نعمت و کرم و رحمتش نمیکاهد. به همین جهت است که در دعا خودم را بر دیگران مقدّم میدارم. اینها تقدیم و تأخیر بود، حالا میآییم سراغ اینکه آنچه که برای خود میخواهم، برای او هم بخواهم. چرا عین آنچه که برای خودم میخواهم، برای دیگری نمیخواهم؟ چون میترسم اگر برای او بخواهم دیگر نوبت به من نرسد! دو روایت از پیغمبر اکرم خواندم که هر دو مربوط به ایمان بود. میگوید استکمال ایمان به این است که آنچه برای خود میخواهی، برای دیگری هم بخواهی. معنای روایت این است که من به آن موجودی که قادر مطلق است و نعَمَش، رحمتش و کرمش بینهایت است، ایمان دارم. این کمال ایمان و افضل ایمان است. حالا ببین بینشت نسبت به خدا چگونه است؟ در همه حاجات غیر از غفران، دیگران را مقدّم کن
در روایات داشتیم آنچه که برای خود میخواهی برای غیر هم بخواه و کم و کسر نگذار. پیغمبر اکرم هم نسبت به علی(علیهالسلام) اینچنین بودند؛ فقط یک مورد استثنا بود که آن هم نشدنی بود و آن نبوّت بود. این کمال ایمان است. خزائن الهی انتها ندارد. من و تو هستیم که در این عالم هرچه میبینیم، همه را محدود میبینیم. او بینهایت و نامحدود است. لذا من عرض کردم که این تنگنظری در دعا در ارتباط با بینش غلط و مادّی انسان است. امّا مسأله تقدیم و مقدّم داشتن غیر در دعا؛ در باب استغفار گفتم که قرآن به ما آموخته است که اوّل برای خودت و بعد برای دیگران آمرزش بخواه. امّا نسبت به غیر آمرزش چه طور؟ در آنجا غیر را بر خودت مقدّم بدار! میخواهی راجع به حاجات دنیوی دعا کنی، هم تو گرفتاری و هم دیگری گرفتار است، هم تو مریضی و هم او مریض است؛ اینجا او را مقدّم بدار. به طور کلّی در همه حاجات، به جز بحث طلب غفران، غیر را مقدّم کن.
زن و شوهری که موضوع سوره ای از قرآن شدند/ تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر سوره مسد (قسمت اول)
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿۱﴾ مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ ﴿۲﴾ سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾ وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾ فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ ﴿۵﴾ بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد (1) دارايى او و آنچه اندوخت سودش نكرد(2) بزودى در آتشى پرزبانه درآيد(3) و زنش آن هيمه كش [آتش فروز](4) بر گردنش طنابى از ليف خرماست(5)
این سوره مبارک مردی را تقبیح می کند که نام یا کنیه اش ابولهب و اسمش عبدالعزی است. این فرد که از خویشان رسول الله بوده در قرآن مورد عتاب و سرزنش واقع شده، چون گمراه بوده است. این تاکیدی است که نژادپرستی و قبیله پرستی و خویشی در اسلام جایی ندارد. اسلام کافر را طرد می کند، حتی اگر عموی پیامبر(ص) باشد. سوره درباره ابولهب و زن او که قران او را هیزم کش می نامد، نازل شده است. اسم این زن ام جمیل، دختر صخر است. او سخنان پیامبر را به کفار منتقل می کرد و در مردم نشویش و نگرانی ایجاد و سخن چینی می کرد. هنگامی که رسول خدا از جایی عبور می کرد، ام جمیل هیزم و خار در سر راه ایشان قرار می داد. آن زمان کوچه ها باریک بود و رسول خدا از این کار این زن اذیت می شد.
این سوره پس از آن نازل شد که رسول خدا همه خویشان و آشنایان خویش را بر اساس امر الهی «وَ اَنذِر عَشیرَتکَ الاَقرَبینَ» دعوت کرد و به آنان بشارت اسلام داد. آنان را دعوت کرد و به ایشان گفت: «اگر به شما خبر دهم دشمن، صبح تا شام با شماست، باور نمی کنید؟» گفتند بلی. پیامبر فرمود: «پس من به شما هشدار می دهم که در پیش روی شما عذاب شدیدی است.» در آن هنگام ابولهب گفت: «مرگ بر تو، آیا برای همین همه ما را دعوت کردی؟» در این زمان این آیه نازل شد که «تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ » در انتخاب کنیه، تحقیر ابولهب و نیز برقراری ارتباط میان او و آتش درنظر است. انحراف ابولهب به طرد شدن او انجامید و دارایی او به حالش سودی نبخشید و هر آنچه از عزت کسب کرده بود و روابطی که با همه مردم برقرار کرده بود، نمی توانست مانع از شعله وری آتش بشود، چه در دنیا و چه در آخرت. ام جمیل، زن ابولهب است که قرآن او را هیزم کش می نامد. این شعار تبلیغاتی جالبی است. هنگامی که رسول الله آن را به کار برد کنیه این زن شد، زنی که خود را سرور جامعه خویش می دید، اما رفتارش به کودکان می مانست. پیامبر او را هیزم کش نامید و این مشخصه او شد. قرآن اضافه می کند: «فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ» گویی او را در آخرت این گونه ترسیم می کند که بر گردنش ریسمانی از لیف خرماست که هیزم ها را از جایی به جای دیگر ببرد تا رسول خدا را آزار دهد یا آتش فتنه را میان مردم برافروزد. واقعیت این است که در اصطلاح قرآن سخن چین و کسی که در میان مردم و شهروندان جامعه، مشکلات و اخبار را منتقل می کند، پیرو حمالة الحطب است. انسانی که سخنی را از مجلسی به مجلس دیگر می برد تا فتنه ایجاد کند، گویی وسایل آتش افروزی را با خود حمل می کند تا مردم را اغوا کند و میان ایشان آتشی ایجاد کند. بدین ترتیب پیامبر رفتار این زن و شوهر را رد می کند و آنان را محکوم می کند تا امت را از پیروی از رفتار ایشان دور کند. /6262
کلید واژه ها: ماه رمضان -
جمعه 19 تیر 1394 - 09:00:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
چرا سوره اخلاص، ثلث قرآن است؟/ دلیل به کار بردن صفت «ربّ» در دعاها/ روز شانزدهم میهمانی
چرا سوره اخلاص ثلث قرآن است دلیل به کار بردن صفت ربّ در دعاها روز شانزدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - تو را به تو شناختم و تو مرا بر هستى خود راهنمایى فرمودى و به سوى خود خواندى و اگر راهنمایى تو نبود من نمی دانستم تو که هستى شرحی مختصر بر دعاى روز شچرا خدا انسان را آزمایش می کند، مگر از همه چیز آگاه نیست؟/ چرایی تاثیر زمان بر دعا/ روز نهم میهمانی
چرا خدا انسان را آزمایش می کند مگر از همه چیز آگاه نیست چرایی تاثیر زمان بر دعا روز نهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا آنچه از حق به ما شناساندى تاب تحملش را نیز عنایت کن و آنچه را در رسیدن به آن کوتاهى کردیم ما را به آن برسان شرحی کوتاه بر دعاى رچرا در آیات قرآن توجه ویژه به دعا و ایجاد امید وجود دارد؟/نماز بدون دعا،کال است/ روز دوازدهم میهمانی
چرا در آیات قرآن توجه ویژه به دعا و ایجاد امید وجود دارد نماز بدون دعا کال است روز دوازدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - سپاس خداى را که هراسندگان را ایمنى بخشد و شایستگان را نجات دهد و ناتوان شمردگان را به رفعت رساند و متکبّران را به خاک اندازد شرحی مختصرچرا طلاق زیاد است؟
چرا طلاق زیاد است پیامبر در پاسخ به فردی گفت غذای خود را حلال کن مستجابالدعوه میشوید به گزارش سرویس دینی جام نیوز استاد شیخ حسین انصاریان خداوند دوازده ماه در تقویم خلقت آفرید از این دوازده ماه تنها ماهی که در قرآن مجید نام برده شده ماه رمضان است بنابراین این مادعایی که گناهان را میریزد +متن
به مناسبت ایامالیض دعایی که گناهان را میریزد متن در ایام البیض ماه مبارک رمضان بر قرائت دعای مُجیر تأکید شده است زیرا هر کس این دعا را در وقتش بخواند گناهانش آمرزیده میشود به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای مجیر در بین دعاها از جایگاه بلندى برخوردار است و از حضرت رسول صدعای روز نهم ماه مبارک رمضان
جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۳ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ و خُذْ بناصیتی الی مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین خدایا قرار بده برایم در آن بهرهای از رحمت فرچرا رسول خدا علي(ع) را ابوتراب ناميد؟
پرسمان چرا رسول خدا علي ع را ابوتراب ناميد چون علي صاحب زمين است و پس از پيامبر ص حجت خدا بر اهل زمين بوده و به وسيله او زمين و آرامش آن باقي است از اين رو او را ابوتراب ناميد به گزارش سرویس دینی جام نیوز متن زیر پاسخ به سوالاتی درباره چرایی لقب ابوتراب برای امیردعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۲۵ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین خداوندا در این روز احسان و نیکویی را محبوب من و فسق و معاصی را ناپسنگفتاری از استاد شیخ حسین انصاریان چرا طلاق زیاد است/ اثر لقمه حلال در اجابت دعا
گفتاری از استاد شیخ حسین انصاریانچرا طلاق زیاد است اثر لقمه حلال در اجابت دعاپیامبر در پاسخ به فردی گفت غذای خود را حلال کن مستجابالدعوه میشوی حال چه مقدار زندگی خانوادگی امروز ما با قرآن کریم هماهنگ است که اگر اینطور است چرا این همه طلاق و اختلاف داریم خبرگزاری فارس ـ استادعای روز نهم ماه رمضان + صوت و پوستر
دعای روزهای ماه رمضان دعای روز نهم ماه رمضان صوت و پوستر خدایا راهنمائیم کن در این ماه بسوى دلیلهاى درخشانت و مرا بسوى موجبات خوشنودى همه جانبه ات سوق ده به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای روز نهم ماه مبارک رمضان به این شرح است اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ نَصیباً مِنْنسبت به حضرت علی (ع)بسیار کوتاهی کردیم
حضرت آیت الله وحید خراسانی نسبت به حضرت علی ع بسیار کوتاهی کردیم حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی سخنانی درباره اهمیت اقامه عزاي اميرالمؤمنين عليه السلام بیان داشتند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی سخنانی درباره اهمیت اقامه عزاي اميرالمؤمنروزه داری و چشم چرانی؟!
در مورد زنان مردم عفت بورزید تا دیگران نیز در مورد زنان شما عفت بورزند قرار است یک ماه مهمان باشیم مهمان میزبانی کریم این مهمانی تشریفات خاصی نمی خواهد لازم نیست به دنبال لباس آنچنانی یا تجملات باشیم پوشیدن لباس ورع و تقوا کافی است ماه رمضان خصوصیات بسیاری دارد ماهخاطره حجت الاسلام دعایی از روزی که شهید بهشتی به چند زبان از سفرای خارجی تشکر کرد
خاطره حجت الاسلام دعایی از روزی که شهید بهشتی به چند زبان از سفرای خارجی تشکر کرد فرهنگ > دین و اندیشه - مدیر مؤسسه روزنامه اطلاعات گفت به آقای بهشتی که آن زمان ریاست جلسه را داشت گفتم که نمایندگان کشورهای خارجی خسته هستند و خوب است که شما کسی را از طرف خودتان مأمواز ملی شدن صنعت نفت تا بدعهدیهای آمریکا در موضوع هستهای؛ چرا نباید به آمریکاییها اعتماد کرد؟
از ملی شدن صنعت نفت تا بدعهدیهای آمریکا در موضوع هستهای چرا نباید به آمریکاییها اعتماد کرد شاید بیان تاریخ نزدیک به عصر حاضر در موضوعاتی که برخورد میان ایران و آمریکا صورت پذیرفته و مسئلهی اعتماد یا عدم اعتماد ایران به آمریکا بههمراه بررسی نتایج آن در اطمینانبخشی به صحت تشیوه دعا کردنی که امام صادق(ع) به ما آموخته است/ اوّل به بدی هایت اعتراف کن/ بیست و یکم میهمانی
شیوه دعا کردنی که امام صادق ع به ما آموخته است اوّل به بدی هایت اعتراف کن بیست و یکم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا راه هاى درخواست حاجت هایم را به جانب تو باز مى یابم و آبشخورهاى امید را نزد تو پر مى بینم و یارى خواستن از فضل براى آنکه تو را آرزو کرددعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۲ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ و نوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ و خُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین خدایا آگاهم نما در این ماه از برکات سحرهایش و روشن کندعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۶ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین خدایا مؤاخذه نکن مرا در این روز به لغزشها و درگذر از من در آن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها