تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833323769
اهمّیت حسن خلق در اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معارف؛
اهمّیت حسن خلق در اسلام
حسن خلق آن است که انسان با گشاده رویی و چهره شاد و زبان نرم و ملایم با مردم روبرو شود.
سن خلق آن است که انسان با گشاده رویی و چهره شاد و زبان نرم و ملایم با مردم روبرو شود، و در هر جا و با هر کس با خوش روئی برخورد کند. و یکی از فضایل اخلاقی است که در روابط اجتماعی فوق العاده مؤثر است. و از عوامل پیشرفت او در جامعه اسلامی است. نقطه مقابل حسن خلق، خشونت و کج خلقی و نامهربانی است که اثر مستقیم آن، پراکندگی مردم از دور انسان است. حسن خلق خمیر مایه پیوند جوامع انسانی است، و کج خلقی عامل پراکندگی و نفرت. است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز،حسن خلق به معنی خاص، آن است که انسان با گشاده رویی و چهره شاد و زبان نرم و ملایم با مردم روبرو شود، و در هر جا و با هر کس با خوش روئی برخورد کند، لب هایی پر از تبسّم، و کلماتی پر از محبت و لطف داشته باشد. این یکی از فضایل اخلاقی است که در روابط اجتماعی فوق العاده مؤثر است. به عکس، کج خلقی و ترش روئی و سخنان خشن و خشک و فاقد لطف و محبت از رذایل اخلاقی که ریشه هایی در درون جان انسان دارد و باعث نفرت عموم و پراکندگی از دور انسان و گسستن پیوندهای اجتماعی خواهد شد. در آیات قرآن و روایات اسلامی و سیره پیشوایان، مطالب فراوانی در زمینه آن فضیلت و این رذیلت دیده می شود که حاکی از اهمّیت فوق العاده آن در سرنوشت فرد و جامعه است. قسمت مهمی از موفقیت پیامبر صلی الله علیه و آله در پیش برد اهداف خود، و همچنین سایر معصومین علیه السلام و بزرگان علما و پیشوایان، مرهون همین فضیلت بوده است و یکی از عوامل مهم شکست بسیاری از رهبران و مدیران جامعه فاقد بودن این فضیلت است. تاریخ انبیاء و اولیاء و معصومین علیهم السلام و به طور کلّی تاریخ رهبران جهان پر است از شواهد زنده این موضوع.
حسن خلق
در این آیه مسأله «حسن خلق» به عنوان یکی از ویژگی های اخلاقی پیامبر صلی الله علیه و آله و یکی از عوامل پیشرفت او در جامعه اسلامی ذکر شده است، می فرماید:«به خاطر رحمت الهی در برابر آن ها نرم (و مهربان) شدی، و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می شدند؛ فَبما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک».[1] بنابراین خلق و خوی نیکوی پیامبر صلی الله علیه و آله یک رحمت الهی درباره او و درباره تمام امّت بود. و به یقین این نرمش و مهربانی و حسن و خلق در هر کس باشد مایه رحمت و برکت است. در تعبیر فوق به نقطه مقابل آن یعنی خشونت و کج خلقی و نامهربانی نیز اشاره شده که اثر مستقیم آن، پراکندگی مردم از دور انسان است، و به تعبیر دیگر حسن خلق خمیر مایه پیوند جوامع انسانی است، و کج خلقی عامل پراکندگی و نفرت. در این که «فظّ» و «غلیظ القلب» هر دو به یک معنی و به معنی تأکید است یا دو معنی متفاوت را می رساند، مرحوم «طبرسی» در «مجمع البیان» تعبیر جالب و جامعی دارد می گوید: «بعضی گفته اند جمع بین این دو وصف با این که هر دو از نظر معنی قریب الافق هستند به خاطر این است که «فظّ» معمولًا در مورد خشونت در سخن به کار می رود، و «غلیظ القلب» در مورد خشونت در عمل که ناشی از سنگدلی است. بنابراین هر دو به معنی خشونت است، ولی یکی به معنی خشونت در سخن، و دیگری خشونت در برخورد عملی است. در هر حال خداوند به پیامبرش نرمش و انعطاف و خوش رویی و خوش خویی داده بود به گونه ای که در برابر افراد گنه کار، خشن و سنگدل، نرمش نشان می داد و به این وسیله خشن ترین افراد را غالباً به سوی اسلام جلب و جذب می کرد. و به دنبال آن یک سلسله دستورات عملی می دهد که خوش رویی و خوش خویی از صورت تظاهر بیرون آید و جنبه های عملی به خود بگیرد، می فرماید: «آنها را عفو کن و برای آنان از خدا آمرزش بطلب، و در کارها با آنها مشورت کن، و هنگامی که تصمیم گرفتی (قاطع باش!) و بر خدا توکل نما که خداوند متوکلان را دوست دارد؛ فَاعْفُ عَنْهُمُ وَ اسْتَغْفِرٌ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْامْرِ فَاذا عَزَمْتَ فَتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ انَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَوَکلینَ». و به این ترتیب جاذبه فوق العاده ای بر محور وجود پیامبر صلی الله علیه و آله پیدا شد که دورترین افراد را به سوی خود جلب کرد. سیاق آیات نشان می دهد که این آیه از آیات مربوط به جنگ احد است که دوست و دشمن سخت ترین فشارها را در طول این جنگ بر پیامبر صلی الله علیه و آله وارد کرد، بدیهی است عفو و گذشت و استغفار و برخورد محبت آمیز در چنین شرایطی، نشانه قرار داشتن پیامبر صلی الله علیه و آله در بالاترین سطح خوش خویی و محبت و مهربانی بود، و کمتر انسانی را می توان یافت که در چنین شرایطی از کوره در نرود و تند خویی نکند.
اهمّیت حسن خلق در احادیث اسلامی
در زمینه خوش خلقی و برخورد خوب با همه مردم، روایات فراوانی در منابع اسلامی دیده می شود که به حدّ تواتر می رسد، تعبیراتی که در این روایات در برابر این فضیلت اخلاقی آمده است در کمتر مورد دیگری دیده می شود، این تعبیرات بیانگر نهایت اهتمام اسلام به این مسأله مهم اخلاقی است، از میان این روایات گلچینی کرده ایم که ذیلًا از نظر می گذرد:
1-در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم که فرمود: «الْاسْلامُ حُسْنُ الْخُلْقِ؛ اسلام همان خوش رویی است».[2] این تعبیر نشان می دهد که عصاره تعلیمات اسلام همان حسن خلق است.
2-در حدیثی از حضرت علی علیه السلام در یک تعبیر جامع و جالب می خوانیم: «عنوانُ صحیفةُ المؤمن حسنُ خُلقه؛ سرلوحه نامه عمل انسان با ایمان حسن خلق او است».[3] می دانیم آنچه در عنوان و سرلوحه نامه اعمال قرار می گیرد، بهترین و مهم ترین آنها است و به تعبیر دیگر، چیزی است که قدر جامع همه اعمال نیک است و قبل از هر چیز نظرها را به خود متوجّه می سازد.
3-در حدیث دیگری از رسول خدا صلی الله علیه و آله می خوانیم: «اکثَرُ ما تَلِجُ بِهِ امَّتی الْجَنَّةَ التَّقوی وَ حُسْنُ الْخُلْقِ؛ بیش ترین چیزی که امت من به سبب آن وارد بهشت می شوند تقوا و حسن خلق است».[4]
در این حدیث حسن خلق همسنگ و همطراز تقوا قرار داده شده و به عنوان یکی از دو عامل اصلی ورود در بهشت معرفی شده است.
4-در حدیث دیگری امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «اکمَلُکمْ ایماناً احْسَنُکمْ خُلْقاً؛ کسی که ایمانش از همه کاملتر باشد، حسن خلقش از همه بیشتر است».[5] آنچه در بالا آمد بخشی از روایاتی بود که از اهمیت حسن خلق سخن می گوید و اکنون به سراغ بخش دیگری می رویم که از آثار و پی آمدهای مادی و معنوی آن بحث می کند:
1-در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله می خوانیم: «الْخُلْقُ الْحَسَنُ یذیبُ السَّیئَةَ؛ حسن خلق گناهان را ذوب می کند».(و آثار آن را می شوید).[6]
2-در حدیث دیگری از همان حضرت می خوانیم: «انَّ صاحِبَ الْخُلْقِ الْحَسَنِ لَهُ مِثْلُ اجْرِ الصَّائِمِ الْقائِمِ؛ دارنده حسن خلق پاداشی همچون روزه دار شب زنده دار دارد».[7]
3-در حدیث سوّمی از امام صادق علیه السلام آمده است: «انَّ اللَّهَ تَبارَک وَ تَعالی لَیعْطِی الْعَبْدَ مِنَ الثَّوابِ عَلی حُسْنِ الْخُلْقِ کما یعْطِی الُمجاهِدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ؛ خداوند متعال به بنده اش در برابر حسن خلق همان پاداشی می دهد که به مجاهد در راه خدا می دهد».[8]
پی نوشت ها:
[1] در اين كه« ما» در جمله« فبما رحمة من اللّه...حق آن است كه موصوله يا زائده باشد.
[2] كنز العمّال، جلد 3، صفحه 17، حديث 5225.
[3] مجلسی، بحارالانوار، جلد 68، صفحه 392، حديث 59.
[4] کلینی، اصول كافى، جلد 2، صفحه 100، حديث 6.
[5] مجلسی، بحارالانوار، جلد 68، صفحه 387، حديث 34.
[6] مجلسی، بحارالانوار، جلد 72، صفحه 321.
[7] کلینی، اصول كافى، جلد 2، صفحه 100، حديث 5.
[8] کلینی، اصول كافى، جلد 2، صفحه 101.
۲۱/۰۴/۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]
صفحات پیشنهادی
صلح امام حسن(ع) اساس اسلام را حفظ کرد
یک استاد دانشگاه در گفتگو با مهر صلح امام حسن ع اساس اسلام را حفظ کرد شناسهٔ خبر 2848458 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حفظ اساس اسلام و تشیع با این بی وفایی مردم تنها به صلح بستگی داشت که حضرت این امر را پذیرفتند و در نهایت مظلومیت بحسن خلق نشانه فضیلت انسانها است
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ تولیت آستان احمدی و محمدی ع در تفسیر سوره لقمان حسن خلق و گشادهرویی را نشانه برتری و فضیلت دانست و گفت دلیل ارزش بالای اخلاق حسنه از دیدگاه خداوند آثار و نتایج فردی و اجتماعی آن است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس آیتروزقدس تأثیر زیادی در بسیج جهان اسلام علیه تجاوزات صهیونیستی دارد
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روزقدس تأثیر زیادی در بسیج جهان اسلام علیه تجاوزات صهیونیستی دارد شناسهٔ خبر 2853429 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله اراکی گفت روز قدس در بسیج جامعه اسلامی در جهت پشتیبانی از مسئله فلسطین وبیانیه دانشگاه مذاهب اسلامی بهمناسبت روز جهانی قدس
سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۱۷ دانشگاه مذاهب اسلامی با صدور بیانیهای ضمن گرامیداشت روز جهانی قدس روزی که به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره روز اسلام و روز حکومت اسلامی است مردم فهیم و انقلابی ایران اسلامی را برای حضوری با شکوه در حماسه روز جهانی قدس فراخوسیدحسن کشمیری از مؤسسین عرفان شیعی در حوزه علمیه عراق بود
سیدحسین کشمیری در برنامه ضیافت سیدحسن کشمیری از مؤسسین عرفان شیعی در حوزه علمیه عراق بود شناسهٔ خبر 2853702 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشمندان شاگردان آقا سید حسن شخصیتهای بزرگی همچون سید علی قاضی طباطبایی تبریزی حسنعلی نخودکی اصفهانی و آیتالله کوهستاعلل اختلاف بین ائمه مذاهب اسلامی
علل اختلاف بین ائمه مذاهب اسلامی شناسهٔ خبر 2784750 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی یک امت واحده مواضع مشترک زیادی دارد که همین مواضع مشترک آنها را به هم پیوند زده است و یکی کرده است و همچنین نظرات متفاوت زیادی هم دارد که به دلیل اختلافعلی(ع) نمونه کامل اسلام/ روزگار عقیم است که مردی مثل علی بیاورد
صوت علی ع نمونه کامل اسلام روزگار عقیم است که مردی مثل علی بیاورد شناسهٔ خبر 2851890 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 3 MB وقتی به علی بن ابی طالب ع نگاه کنید میبینید یک عابد و اول عابد دنیاست به طوری که عبادت علی میان همه ضرب المثل میشود«تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی؛ از لایبنیتس تا نیچه»
معرفی کتاب تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی از لایبنیتس تا نیچه شناسهٔ خبر 2770662 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان کتاب تاریخ اسلام در اندیشه آلمانی از لایبنیتس تا نیچه نوشته ایان آلموند بردلی هرلینگ چالشی مفید برای فهم ما از شرق شناسی آلمانی و برجمذاهب اسلامی و راه تعیین امام - بخش دوم و پایانی روش انتخاب فاقد مشروعیت است
مذاهب اسلامی و راه تعیین امام - بخش دوم و پایانیروش انتخاب فاقد مشروعیت استیکی از اهداف عقلی وشرعی امامت این است که نزاع و اختلاف از جامعه برطرف و تفاهم یکپارچگی و اخوت دینی میان مردم سایه گستر شود این هدف از طریق انتصاب دست یافتنی است نه انتخاب غلبه و استیلا گفته شدروز قدس؛ عامل انسجام وهمگرایی اسلامی/ کارکردها وظرفیتهای روز قدس
حجت الاسلام مبلغی عنوان کرد روز قدس عامل انسجام وهمگرایی اسلامی کارکردها وظرفیتهای روز قدس شناسهٔ خبر 2853819 - چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشمندان مبلغی گفت روز قدس یک روز جهانی است که می تواند عامل انسجام باشد و نوعی همگرایی اسلامی را برانگیزاند و نواسلام بنبست ندارد
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۸ احیای شب 21 ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی در مسجد دانشگاه امام صادق ع برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی با تاکید بر اینکه قرآن باید نقشه راه مردم باشد گفوصيت امام على عليه السلام به امام حسن عليه السلام
به مناسبت شهادت امیرالمومنین ع وصيت امام على عليه السلام به امام حسن عليه السلام پيامبر صلى الله عليه وآله در شب معراج سؤالى كرد خدايا بى واسطه با من حرف مى زدى يا حرفها را به على عليه السلام مى گفتى و او به من مى گفت فرمود نه حبيب من چون محبوبترين خلق در قلبپیام تسلیت آیتالله مکارم در پی درگذشت حجتالاسلام مهری
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۳ آیتالله مکارمشیرازی با صدور پیامی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین مهری نماینده مراجع تقلید در کویت را تسلیت گفت و از خدمات آن عالم ربانی تجلیل کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم متن پیام این مرجع تقلید بدین شرح اسمبلغی: جهانیبودن روز قدس عامل انسجام و همگرایی اسلامی است
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۳ رئیس دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی با بیان اینکه باید قابلیتها و ظرفیتهای موجود در قدس را باز شناخت گفت روز قدس یک روز جهانی است که میتواند عامل انسجام باشد و نوعی همگرایی اسلامی را در ارتباط با قدس برانگیزاند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاعلم انسانی ـ اجتماعی اسلامی: مسئله امکانپذیری و راهبردهای رشد - بخش دوم و پایانی تدوین سند راهبردی با تدوین چ
علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی مسئله امکانپذیری و راهبردهای رشد - بخش دوم و پایانیتدوین سند راهبردی با تدوین چشم انداز شروع می شوددر بخش نخست این مبحث به ایجاز دلایلی برای امکانپذیریِ علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی ارائه و در بخش دوم مقاله بستهای راهبردی برای تحقق آرمان علوم انپیام سازمان تبلیغات اسلامی بهمناسبت سالروز شهادت مولای متقیان
چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۴ سازمان تبلیغات اسلامی با صدور پیامی سالروز شهادت مولای متقیان را به عموم مردم میهن اسلامی تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این پیام آمده است حضرت مولای متقیان امام علی علیهالسلام فرزند کعبه و شهید محراب حقگفتار شفاهی از حجتالاسلام رفیعی: سیاست در اسلام به چه معناست/تعبیر امام حسن(ع) از رعایت حقوق اموات
گفتار شفاهی از حجتالاسلام رفیعی سیاست در اسلام به چه معناست تعبیر امام حسن ع از رعایت حقوق امواتسیاست در دین اسلام کاملاً از سیاست در غرب جداست سیاست اسلامی یعنی رعایت حقوق خدا مردم و اموات خبرگزاری فارس ـ حجتالاسلام ناصر رفیعی کارشناس مذهبی رسانه شرایط هر یک از ائم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها