محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844327605
صلح امام حسن(ع) اساس اسلام را حفظ کرد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک استاد دانشگاه در گفتگو با مهر:
صلح امام حسن(ع) اساس اسلام را حفظ کرد
شناسهٔ خبر: 2848458 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
حفظ اساس اسلام و تشیع با این بی وفایی مردم تنها به صلح بستگی داشت که حضرت این امر را پذیرفتند و در نهایت مظلومیت با معاویه صلح کردند تا اساس اسلام حفظ شود. به گزارش خبرگزاری مهر، جايگاه امام حسن مجتبي(ع) بين صحابه به عنوان سبط اکبر رسول خدا(ص) و شخصيت والاي ايشان در ابعاد مختلف سبب شد كه به عنوان جانشين امام علي(ع) به مردم نیز معرفي شود و مردم با ايشان بيعت كردند، اما عدم پژوهش جدي درباره زندگي آن حضرت تا دهه هاي اخير باعث پخش اخبار نادرست مبني بر موضعگيري ایشان در برابر روش پدر و برادرش بين برخي نويسندگان به وجود آمد اين خط فكري عمدتا از سوي بني عباس مطرح مي شد و روايات جعلي فراواني مبني بر عدم تمايل ايشان به خلافت و واگذاري دلخواهانه حكومت به معاويه مطرح شده که كذب محض است، حتي شايعه مخالفت ايشان با امام در جريان جنگ با معاويه مطرح شد. در گفت وگو با حجتالاسلام والمسلمین علی امینی، پژوهشگر تاریخ و استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابعادی از زندگی این امام همام واکاوی شد که اکنون گزارش این مصاحبه از نظر شما می گذرد.*نقش امام خسن(ع) در زمان حکومت امیرالمؤمنین(ع) چگونه بود؟یشان در برانگیختن مردم کوفه برای آماده شدن و جنگیدن پای رکاب امیرالمؤمنین(ع) در ماجرای شورش ناکثین و جنگ جمل نقش مهمی داشتند. امیرالمؤمنین(ع) با سپاهی به طرف بصره حرکت کردند و نمایندگانی را به کوفه فرستادند که مردم کوفه به یاری ایشان بشتابند در سه مرحله حضرت افرادی را میفرستند که چندان نتیجهبخش نبود به دلیل اینکه حاکم کوفه که کسی نبود جز ابوموسی اشعری؛ از زمان عثمان منصوب شده بود و حضرت علی (ع) هم به به خاطر مصالحی او را ابقا کرده بودند این جنگ را فتنه اعلام کرد و گفت کسی که وارد جنگ نشود و از صحنه به دور بماند بهتر در امان است و مردم را از یاری امیرالمؤمنین(ع) باز میدارد و اینجاست که امیرالمؤمنین(ع) بعد از چند مرحله که افرادی را میفرستد برای تهییج مردم کوفه که به یاری حضرت بیایند و نتیجهبخش نبود نهایتا امام حسن مجتبی(ع) را به همراهی برخی دیگر از اصحاب میفرستند و حضرت در کوفه پیام پدر را خطاب به مردم کوفه میخوانند و مردم را به جهاد در راه خدا دعوت میکنند و 9 هزار نفر از مردم کوفه را برای نبرد بصره به یاری امیرالمؤمنین(ع) میآورند و طبق دستوری که از امیرالمؤمنین داشتند ابوموسی اشعری را از استانداری کوفه خلع میکنند که این نکته مهمی در زندگی سیاسی امام حسن مجتبی(ع) است.*چرا علي رغم بيوفايي مردم نسبت به امام علی(ع) بعد از شهادت وي با فرزندش با امام حسن(ع) بیعت کردند؟بله! این نکته مهمی است که مردمی که امیرالمؤمنین(ع) را یاری نکردند و خون به دل ایشان کردند بعد از شهادت ایشان مردم کوفه با امام حسن مجتبی(ع) به عنوان خلیفه بیعت کردند که این موضوع جای دقت و بررسی دارد. دلیل اینکار را میتوان در چند نکته به صورت خلاصه کرد: یک مسأله نگرانی شدید مردم عراق از شامیان است. مردم متوجه شدند که رقیب جدی امام حسن(ع)، معاویه است که در شام هست و سابقه درگیری قدیمی با امیرالمؤمنین علی(ع) را دارد و اگر اطراف امام حسن(ع) جمع نشوند و ید واحده نشوند و حضرت را یاری نکنند خطر تسلط شامیان بر عراق وجود دارد. تأکید میکنم که یک رقابت قدیمی میان شام و عراق وجود داشته و در دورههای متعدد تاریخی قدرت بین این دو نقطه جغرافیایی جابهجا و مبادله میشده است. بنابراین یک ضدیت یا رقابت قدیمی بین عراق و شام وجود دارد و مردم برای اینکه گرفتار شامیان نشوند این انگیزهای شد که مردم در اطراف امام حسن(ع) جمع شوند تا با ایشان بیعت کنند تا در مقابل شامیان بایستند.نکته دوم بیعت شخصیتهای بزرگی که مردم از آنها تبعیت داشتند و جزء خواص جامعه بودند و نگاه مردم به اینها بود آنها آمدند و با امام حسن بیعت کردند مثل قیس بن سعد، عبدالله بن عباس و ... وقتی که اینها با امام حسن مجتبی(ع) بیعت کردند اینها برای خیلی از مردم به عنوان خواص و الگو مطرح بودند و مردم هم تشویق شدند با امام حسن مجتبی(ع) بیعت کنند.نکته سوم تلاش شیعیان اعتقادی به امام حسن(ع) است. مستحضر هستید که چه در زمان امیرالمؤمنین(ع) که در کوفه بودند و چه در زمان امام حسن مجتبی(ع)، اکثریت مردم کوفه و عراق با امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) بودند اما اینها همه شیعه اعتقادی نبودند؛ شیعه اعتقادی به این معنا که امام را معصوم و حجت خداوند و وصیالوصیاء بدانند. بسیاری از آنها این گونه نبودند اکنون وقتی که ما نام شیعه را به زبان میآوریم این اعتقادها به ذهن میآید ولی بسیاری از افرادی که با امیرالمؤمنین(ع) در مدینه بیعت کردند و یا در سپاه امیرالمؤمنین (ع) بودند شیعیان سیاسی بودند یعنی امام علی(ع) را بر خلفای دیگر ترجیح میدادند نه اینکه امام علی(ع) را معصوم و حجت خداوند بدانند. در ماجرای بیعت مردم با امام حسن مجتبی(ع) هم مسأله همین طور است شیعیان اعتقادی برای تشویق مردم به بیعت با امام حسن(ع) تلاش کردند این تلاششان یکی از زمینههای بیعت مردم کوفه با امام حسن(ع) شد.نکته چهارم تصریح امیرالؤمنین(ع) به امامت و جانشینی امام حسن مجتبی(ع) است، این امر هم در اقبال مردم برای بیعت بی تأثیر نبود مردم شیعه(اعتقادی یا سیاسی) امام علی(ع) بودند و ایشان را قبول داشتند کوتاهی مردم در یاری امیرالمؤمنین(ع) به راحتطلبی و خستگی مردم از جنگ بر میگردد والا مردم امیرالمؤمنین(ع) را قبول داشتند و به عنوان خلیفه بر حق اعتقاد داشتند و با شهادت ایشان طبیعی است که مردم به سراغ فرزند ارشد ایشان که مورد تأیید امیرالمؤمنین(ع) بوده و توسط حضرت امامت و جانشینی ایشان تصریح شده بروند و با ایشان بیعت کنند.نکته پنجم روایت مشهور رسول خدا(ص) را می توان ذکر کرد که حضرت مکرر فرمودند «الحسن و الحسین امامان قاما أو قعدا: حسن و حسین دو امام هستند چه قیام کنند و چه قیام نکنند.» این روایاتی که در تأیید امام حسن(ع) و امام حسین(ع) وجود داشت و در ذهن مردم بود یکی دیگر از زمینههای بیعت مردم کوفه با امام حسن مجتبی(ع) به عنوان خلیفه است.*عدهای معتقد هستند که امام حسن(ع) داعیه خلافت نداشت، اما در واقع این گونه نبوده است نظر شما در این ارتباط چیست؟برخیها در برخی از منابع تاریخی مطرح کردند که از ابتدا امام حسن(ع) علاقهای به خلافت نداشته و منتظر فرصتی بود که خلافت را به معاویه واگذار کند؛ این تهمت به آن حضرت است. امام حسن(ع)، امام معصوم و از طرف خداوند به این مقام انتخاب شده است و به تصریح رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و در انجام وظیفه امامت حضرت ذرهای مماشات با کسی نداشتند و کوتاه نمیآیند و شرایط سیاسی و اجتماعی به گونهای رقم خورد که امام راهی جز پذیرش صلح نداشتند. امام حسن(ع) اگر مایل نبودند این اقدامات را انجام نمی دادند؛ مثلا وقتی که امیرالمؤمنین(ع) به شهادت رسید فردای آن روز امام حسن(ع) در اجتماع مردم حضور پیدا می کنند و سخنرانی کامل و قراحی در جمع مردم انجام میدهند. ایشان میفرمایند که هر کس مرا نمیشناسد من حسن فرزند محمد رسولالله(ص) هستم؛ اینکه امام حسن(ع) مستقیم خود را به پیغمبر(ص) منتسب و از مردم دعوت میکنند که باید از ما اطاعت کنند نشان از چه دارد؟! ایشان میفرمایند ما یکی از ثقلین هستیم؛ از ما اطاعت کنید. اولیالامر ما هستیم. حضرت آیه تطهیر را میخوانند و خودشان را مصداق آیه تطهیر معرفی میکنند اگر کسی مایل به حکومت نباشد این گونه خود را در مقابل چنین جمعی معرفی و عرضه و مردم را به تبعیت از خودشان دعوت نمیکند!موضوع دیگر از سوی برخی از مخالفان مورد انتقاد هم واقع شده و آن این است که قیس بن سعد خدمت حضرت رسید و خدمت ایشان عرض کرد که ما به شرطی با شما بیعت میکنیم که با ستمگران جهاد کنید یعنی بیعت به شرط با جهاد با ستمگران. امام(ع) فرمود که من هیچ شرطی را نمیپذیرم جز کتاب خدا و سنت پیامبر(ص). این موضوع را برخی مستمسک قرار دادند که امام(ع) از اول میل جهاد با ستمگران را نداشته است. این مسأله را نباید این گونه تلقی کرد اگر امام بخواهد برای بیعت و امامت کردنش شرط و شروطی را از سوی افراد مختلف بپذیرد که امکانپذیر نیست. امام این شرط را نپذیرفتند تا برای امامت جامعه دستشان باز باشد. امام و رهبر باید طبق تشخیص خودشان عمل کنند اگر قرار باشد دیگران با شرط و شروط بیعت کنند در حقیقت آنها با شرطشان بیعت کردند نه با رهبر و امام.امام برای حفظ حوزه اقتدار رهبری باید شرطی را نپذیرد اگر قرار است که ایشان امام باشد و مردم از او تبعیت کنند که مردم نباید برای ایشان شرط تعیین کنند. در این صورت امامت امام مقید به دهها شرط و قیود میشود. طبیعتا امام در مسأله امامت دستش باز نخواهد بود. بنابراین امام برای اینکه وظیفه امامت خود را انجام بدهد همیشه که وظیفه امام جنگیدن نیست گاهی وقت ها ممکن است صلح انجام شود زمانی هم کارهای دیگر. دست رهبر برای انجام امور باید باز باشد. بنابراین امام این شرط را نپذیرفتند و گفتند که من فقط با شرط کتاب خدا و سنت پیغمبر(ص) بیعت میکنم.نکته دیگر این است که وقتی مردم با امام حسن(ع) بیعت کردند نامه مقتدرانهای به معاویه مینویسند اگر امام در مقام این بود که با معاویه صلح کند و میلی به خلافت نداشت این گونه عمل نمیکرد. امام نامهای به معاویه مینویسند و از خلفای قبلی انتقاد شدید میکنند و به معاویه مینویسند که اکنون شما باید با من بیعت کنید. این نشاندهنده این است که امام در پذیرش مسأله خلافت و امامت جدی است. آنجا که اختلافات میان معاویه و امیرالمؤمنین(ع) از قبل مطرح بود و این اختلافها به امام حسن مجتبی(ع) رسید طبیعی است که کماکان ادامه پیدا کند و معاویه از پذیرش بیعت با امام حسن مجتبی(ع) تمرد میکند و به جای اینکه بیعت کند جاسوسانی را به کوفه و بصره فرستاد که شناسایی شدند و امام حکم اعدامشان را صادر کرد. آیا اقدامات این گونه علامت کنار آمدن با معاویه است؟! قطعا این گونه نیست و علامت مقابله جدی است.یا در یکی از نامهها امام حسن مجتبی(ع) به معاویه مینویسد حال که شما بیعت نمیکنید میان ما جز شمشیر حاکم نخواهد بود. این گونه برخوردهای شدید نشان دهنده این است که اگر مردم یاری می کردند قطعا ایشان در نبرد با معاویه ذرهای کوتاه نمیآمدند.معاویه خبر شهادت امام علی(ع) را به مناطق مختلف فرستاد و حامیان خود را برای نبرد با کوفه و عراق و جنگ با امام حسن مجتبی(ع) فراخواند حضرت وقتی این خبر را دریافت کردند کوفیان را دعوت به مبارزه با شامیان و معاویه کردند اما مشکلی که در کوفه و عراق وجود دارد کار را برای امام حسن(ع) سخت کرد. مردم با انگیزههایی که قبلا بیان شد با امام حسن(ع) بیعت کردند اما چند مشکل دارند؛ اول اینکه با ماجرای حکمیت در جنگ صفین به نوعی روحیه مردم کوفه دچار لطمه شده بود و روحیه خود را از دست داده بودند. بنابراین عدهای این گونه ضعیف شده بودند و روحیه جنگیدن نداشتند. عدهای از کوفیان هم به دلیل تبلیغات معاویه دچار شک و تردید بودند اما امام(ع) تدابیری را برای تقویت روحیه و تهییج سپاه اندیشیدند و سپاه را به فرماندهی عبیدالله بن عباس روانه کردند. در منطقهای که دو سپاه روبروی همدیگر قرار گرفتند با تبلیغات و فریب معاویه عبیدالله بن عباس با دو سوم سپاه یعنی حدود هشت هزار نفر به معاویه میپیوندد و این لطمه جبرانناپذیری به سپاه حضرت بود. معاویه جاسوسانی را به درون سپاه امام حسن(ع) گسیل میکند که اینها شایعه میکنند که امام حسن(ع) صلح کرده و این بیشتر به روحیه مردم لطمه میزند. وقتی که امام به سپاه میپیوندد مذاکراتی میان دو سپاه انجام میشود اما چون صداقتی در کار شامیان نبود مذاكره بي نتيجه بود. به دنبال آن معاويه با جنگ روانی مردم را بر علیه امام حسن مجتبی(ع) تحریک کرد و خوارج به امام(ع) حمله کردند که ایشان مجروح شدند و مردم خواهان صلح شده و از جنگ كناره گرفتند و امام راهی جز پذیرش صلح نداشت.*انگیزه معاویه از پیشنهاد صلح چه بود، چرا معاویه با امام حسن(ع) نجنگید و دنبال این بود که با صلح اوضاع را خاتمه دهند؟معاویه می دانست که امام حسن(ع) مالک اصلی حکومت است و چون از طرفی دیگر طمع این را داشت که خلافت را از دست ایشان خارج کند. بنابراین با توجه به این زیرک و مکار هم بود سعی او بر این بود که به گونهای این کار را انجام دهد که کمترین هزینه را برای او داشته باشد. معاویه خودش میدانست که حق با امام حسن(ع) است و حتی در وصیتش به پسرش مینویسد حکومت حق فرزندان علی(ع) است با آنها مدارا کن. بنابراین سعی دارد که به صورت مسالمتآمیز حکومت را از دست امام حسن(ع) خارج کند. بر همین مبنا معاویه به جنگ روانی و تخریب سپاه روی میآورد که با کمترین هزینه یاران امام(ع) را شکست دهد و بتواند صاحب حکومت شود.نکته دیگر اینکه معاویه از جنگ با امام حسن(ع) و بنی هاشم وحشت دارد، معاویه بارها گفت که وقتی چشم های سربازان علی(ع) را زیر کلاه خود در جنگ صفین به یاد میآورد هوش از سرم میپرد. معاویه چون در جنگ صفین رشادتهای امیرالمؤمنین(ع) و بنیهاشم و یاران علی را دیده بود و با نهایت ذلت فتنه قرآن بر سر نیزه را مطرح کرده بود تا جانشان حفظ شود از جنگ با امام حسن(ع) از نظر نظامی هم وحشت دارد.نکته دیگر اینکه معاویه از موقعیت اجتماعی امام وحشت داشت. معاویه میدانست که حسن بن علی(ع) فرزند پیغمبر(ص) است حتی مردمی که امام حسن(ع) را به عنوان امام قبول نداشته باشند به عنوان فرزند پیغمبر(ص) قبول داشتند و برای ایشان ارزش قائل بودند. بنابراین موقعیت اجتماعی که امام حسن(ع) داشت معاویه را از اینکه تیغ به روی امام بکشد بر حذر میدارد و سعی دارد به صورت مسالمتآمیز حکومت را از ایشان بگیرد.نکته آخر اینکه اگر معاویه مستقیم با امام حسن(ع) میجنگید بعدا مورد اعتراض امت واقع میشد که چرا با پسر پیغمبر(ص) جنگیده است اما اگر صلح را پیشنهاد داد دو حالت پیش میآید یا امام(ع) صلح را میپذیرد که به نفع معاویه است اگر صلح را نپذیرفت و کار به جنگ رسید و امام(ع) به شهادت رسید معاویه توجیه و بهانه و جواب برای افکار عمومی دارد که من صلح را پیشنهاد دادم اما ایشان خودشان قبول نکرد. بنابراین معاویه به صلح اقدام میکند.از طرف دیگر مشکل بی وفایی امت، خستگی مردم از جنگ و ... شرایط را به گونهای رقم زد که امام مجبور شدند برای حفظ اسلام صلح کنند و به تعبیر حضرت فرمودند که صلح من مثل حکایت داستانی است که حضرت خضر کشتی را سوراخ کرد چون غاصبان کشتیهای سالم را غصب می کردند. حفظ اساس اسلام و تشیع با این بی وفایی مردم تنها به صلح بستگی داشت که حضرت این امر را پذیرفتند و در نهایت مظلومیت با معاویه صلح کردند تا اساس اسلام حفظ شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]
صفحات پیشنهادی
امام علی(ع) و بازار اسلامی/ جایگاه ویژه برکت در اقتصاد اسلامی
صوت از رحیمپورازغدی امام علی ع و بازار اسلامی جایگاه ویژه برکت در اقتصاد اسلامی شناسهٔ خبر 2768961 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۷ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 26 MB در بازار اسلامی افراد تنها نگاه مادی به فعالیت اقتصادی خود ندارند و با آسان گرفتن به دیگران به کار خود براسلام «صلح كل» نظري را نميپذيرد
اسلام صلح كل نظري را نميپذيرد يكي از ابعاد مدرنيته رفرميزم مذهبي و جنبش ضد كليساي كاتوليك رومي دانسته شده است نویسنده تنظيم علي كاكادزفولي يكي از ابعاد مدرنيته رفرميزم مذهبي و جنبش ضد كليساي كاتوليك رومي دانسته شده است اختلافات اصلي بر سر اعتراض به تشريفامام جمعه اسلامشهر: حفظ حرمت حجاب مانند روزه واجب است
امام جمعه اسلامشهر حفظ حرمت حجاب مانند روزه واجب استامام جمعه گفت حفظ حرمت حجاب مانند حفظ حرمت ماه رمضان و روزه واجب است به گزازش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران حجتالاسلام محمد نوروزی ظهر امروز در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته اسلامشهرنرمش قهرمانانه امام حسن(ع) برای حفظ شیعه بود
آیتالله علوی بروجردی نرمش قهرمانانه امام حسن ع برای حفظ شیعه بود استاد حوزه علمیه قم گفت صلح امام مجتبی ع ناشی از شرایط اضطراری مانند خیانت و بیوفایی اصحاب رخ داد تا در نتیجه خط و مکتب اهل بیت ع حفظ شود به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران آیت اللهمسئول فرهنگی تبلیغات اسلامی شهریار: 50 مبلّغ دینی در شب ولادت امام حسن (ع) به شهریار اعزام میشوند///آماده
مسئول فرهنگی تبلیغات اسلامی شهریار 50 مبلّغ دینی در شب ولادت امام حسن ع به شهریار اعزام میشوند آمادهمسئول فرهنگی و تبلیغ اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهریار از اعزام مبلّغان دینی در شب ولادت امام حسن ع به محافل مذهبی در این شهرستان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از غرب اسامام جمعه بیجار: امر به معروف اصل اساسی در جوامع اسلامی است
امام جمعه بیجار امر به معروف اصل اساسی در جوامع اسلامی استامام جمعه بیجار گفت امر به معروف و نهی از منکر را در نظام اسلامی یک اصل مهم و اساسی است به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار حجتالاسلام علی مرادی پیش از ظهر امروز در جلسه برنامهریزی و هماهنگی کمیته فرهنگی ستاد احآیتالله هاشمیرفسنجانی در مراسم افطاری مجمع تشخیص مصلحت نظام: چون حکومت اسلامی تاسیس کردهایم باید زینت اسلام
آیتالله هاشمیرفسنجانی در مراسم افطاری مجمع تشخیص مصلحت نظام چون حکومت اسلامی تاسیس کردهایم باید زینت اسلام باشیمرئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت باید زینت اسلام باشیم چرا که حکومت اسلامی تأسیس کردیم و اگر برای اسلام عیب و ننگ باشیم خیلی سنگین است و هیچ پاسخی در بارگاه عدل الهامام جمعه سلماس: شهید بهشتی از شخصیتهای محوری در نظام اسلامی بود
امام جمعه سلماس شهید بهشتی از شخصیتهای محوری در نظام اسلامی بودامام جمعه سلماس گفت شهید بهشتی به معنای واقعی از شخصیتهای محوری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود به گزارش خبرگزاری فارس از سلماس حجتالاسلام سیدمحمد موسوی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این شهرستاطلاعیه سازمان بهمناسبت سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی
دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۸ سازمان تبلیغات اسلامی با صدور پیامی سالگرد صدور فرمان امام خمینی ره مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاعرسانی دینی را به ملت ایران بهویژه مبلغان تبریک گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این پیام آمدهوحدت اسلامی در اندیشه شهید بهشتی
یادداشت وحدت اسلامی در اندیشه شهید بهشتی شناسهٔ خبر 2788945 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی کسی که به تعبیر امام خمینی ره یک ملت بود برای ملت ما نمی توانست نسبت به وحدت مسلمین بی تفاوت باشد کسی که در مرکز اسلامی هامبورگ وحدت را به معناتعلیم و تربیت اسلامی؛ معرفتی ریشهدار/ از کجا باید آغاز کرد؟
یادداشت تعلیم و تربیت اسلامی معرفتی ریشهدار از کجا باید آغاز کرد شناسهٔ خبر 2786258 - چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها پرونده ای شامل سه مصاحبه سه یادداشت و سه گزارش با محوریت تعلیم و تربیت اسلامی توسط تارنمای طلیعه تهیه شده است به گزارش خبرطرح تابستانی در حوزه امام حسن(ع) بابل آغاز شد
طرح تابستانی در حوزه امام حسن ع بابل آغاز شد شناسهٔ خبر 2789778 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۵ حوزه و دانشگاه > حوزه طرح آموزشی - تهذیبی تابستانی در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی ع زرگرشهر بابل آغاز شد به گزارش خبرگزاری مهر طرح تابستانی که هر ساله در مدرسه علمیه امام حسن مجتبیبیشتر کشورهای اسلامی، پنجشنبه را اول ماه رمضان اعلام کردند
العربیه بیشتر کشورهای اسلامی پنجشنبه را اول ماه رمضان اعلام کردند کشورهای مالزی اندونزی و ترکیه نیز روز پنج شنبه را اول ماه مبارک رمضان اعلام کردند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شبکه العربیه دیوان پادشاهی عربستان اعلام کرد بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط نمایندگاجنگ اسلامی از نظر شیعه در فتنه، ظلم و دفاع منحصر است
كرسی ترويجی تقسيمبندی ادبيات جنگ و ضدجنگ جنگ اسلامی از نظر شیعه در فتنه ظلم و دفاع منحصر است شناسهٔ خبر 2790425 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک منتقد و پژوهشگر ادبی در كرسی ترويجی با موضوع تقسيمبندی ادبيات جنگ و ضدجنگ گفت جنگ اسلامیاختلاف امام حسین با یزید فقط سیاسی بوده! + فیلم
مدیر شبکه وهابی توحید اختلاف امام حسین با یزید فقط سیاسی بوده فیلم ملازاده کارشناس شبکه های وهابی امام حسین و یزید دو پسر عمو بودند که اختلافشان سیاسی بوده و بر سر اسلام نبوده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز ملازاده یکی از وهابیونی است که با حمایت عربستان مدیرت شبکهحفظ معماری ایرانی اسلامی کم هزینه تر ازایجاد فرهنگ معماری جدید است | خبرگزاری ایلنا
معاون وزیر راه و شهرسازی حفظ معماری ایرانی اسلامی کم هزینه تر ازایجاد فرهنگ معماری جدید است ایلنا معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت تلاش برای حفظ و احیای معماری سنتی ایرانی و اسلامی بسیار مهمتر و کم هزینه تر از ایجاد فرهنگ معماری جدید است به گزارش ایلنا از پایگاهامام جمعه موقت تبریز: راهحل تمام معضلات کشور حفظ فرهنگ شهادت است
امام جمعه موقت تبریز راهحل تمام معضلات کشور حفظ فرهنگ شهادت استامام جمعه موقت تبریز خواستار توجه بیشتر به آرمان و اهداف شهدا شد و گفت راهحل تمام معضلات کشور حفظ فرهنگ شهادت است به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز آیت الله محمدتقی آلهاشم امروز در خطبههای نماز جمعه این-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها